Gå til innhold

Leger, vanskelighetsgrad, utlandet-splittet fra "tatoveringer".


Gjest Dude91

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk at det er mer pugging av navn på muskler og nerver enn forståelse av ulike prosesser, reaksjoner og stimuli. Den sistnevnte sorten er mye mer krevende f.eks. i kjemi og molekylærbiologi. Det må selvsagt være mye av dette også i medisin, men det er ikke like inngående på hvert enkelt område.

Pugging kan i seg selv være ekstremt krevende, og slik dette er vektlagt i medisin, er det utvilsomt belastende.

Navn på muskler og nerver lærer du deg i løpet av en måned eller to ganske tidlig i studiet, så det er en ganske så liten del av studiet. Hjelper ikke å vite hva nerven heter hvis du ikke vet hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå. For å vite hvordan medisiner virker må du ha forståelse ned på molekylnivå. Det samme gjelder mange sykdomsprosesser, for å forstå hvordan symptomer oppstår og utvikler seg. Det er nok ikke like dyptgående som studier i kjemi eller molekylærbiologi, men blir heller ikke behandlet overflatisk.

Og igjen: pugging er IKKE vektlagt i medisin.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navn på muskler og nerver lærer du deg i løpet av en måned eller to ganske tidlig i studiet, så det er en ganske så liten del av studiet. Hjelper ikke å vite hva nerven heter hvis du ikke vet hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå. For å vite hvordan medisiner virker må du ha forståelse ned på molekylnivå. Det samme gjelder mange sykdomsprosesser, for å forstå hvordan symptomer oppstår og utvikler seg. Det er nok ikke like dyptgående som studier i kjemi eller molekylærbiologi, men blir heller ikke behandlet overflatisk.

Og igjen: pugging er IKKE vektlagt i medisin.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

"Hjelper ikke å vite hva nerven heter hvis du ikke vet hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå."

- Hvordan finner man ut hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå?

"Det samme gjelder mange sykdomsprosesser, for å forstå hvordan symptomer oppstår og utvikler seg."

- Hvordan lærer man om de mange sykdomsprosessene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråmann, stråmann... Jeg sa ikke at det er vanskeligere å bli professor i fysikk kontra professor i medisin. Jeg sammenlignet medisinstudiet per se med doktorgrad i andre fagdisipliner. En lege trenger som kjent ikke å ha doktorgrad i noe som helst. Den dagligdagse "doktor"-omtalen av leger har jo ikke noe med doktorgrad å gjøre.

Uansett: Dette er hvordan jeg ser det. Jeg har større respekt for fysikk-, matte-, biologi- eller kjemiprofessorer enn leger.

Så du respekterer ikke en som redder livet ditt hvis du trenger livreddende hjelp men heller en som regner ut jordens omdreininger siden the big bang? Artig prioritering.

Anonymous poster hash: f17f8...2d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hjelper ikke å vite hva nerven heter hvis du ikke vet hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå."

- Hvordan finner man ut hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå?

"Det samme gjelder mange sykdomsprosesser, for å forstå hvordan symptomer oppstår og utvikler seg."

- Hvordan lærer man om de mange sykdomsprosessene?

Ok, jeg skjønner at du vil frem til at man pugger dette, men i så fall har vi ulike definisjoner på hva pugging er. Jeg ser på pugging som å sitte med nesen i en bok og nærmest lære seg utenat det som står der for så å reprodusere det på en eksamen. Uten noe mer inngående forståelse av hva man har lest.

Alle kan pugge og reprodusere noe, men så lenge man ikke har forståelsen for det man skal lære seg, er det ikke særlig nyttig. Hadde legestudiet basert seg på pugging, er jeg enig i at de fleste ville klart seg gjennom studiet så lenge de nettopp gadd å pugge. Men å få en dyptgående forståelse for medisinske fag, er ikke noe som er tilgjengelig for absolutt alle.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig tråd. Jeg tviler på at hvermansen hjernen kan bli leger eller få doktorgrader innenfor realfag. Vi er rett og slett for teite og de som tar slike utdannelser er mye smartere enn oss uansett om vi liker det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Og igjen: pugging er IKKE vektlagt i medisin.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Selvsagt er det det. Det meste av det er nettopp pugging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk at det er mer pugging av navn på muskler og nerver enn forståelse av ulike prosesser, reaksjoner og stimuli. Den sistnevnte sorten er mye mer krevende f.eks. i kjemi og molekylærbiologi. Det må selvsagt være mye av dette også i medisin, men det er ikke like inngående på hvert enkelt område.

Pugging kan i seg selv være ekstremt krevende, og slik dette er vektlagt i medisin, er det utvilsomt belastende.

Du tror veldig feil. Jeg hadde nettopp muntlig eksamen i patologi, hvor min professor understreket at det er mye viktigere å forstå selve prosessen enn å huske alle detaljene. Å kunne sin anatomi er bare en meget tidlig forutsetning for det som kommer senere. Det er mye man må huske, men å bare kunne det man har pugget, fører deg ingen steds hen. Man må forstå hvorfor og hvordan reaksjoner oppstår.

"Hjelper ikke å vite hva nerven heter hvis du ikke vet hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå."

- Hvordan finner man ut hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå?

"Det samme gjelder mange sykdomsprosesser, for å forstå hvordan symptomer oppstår og utvikler seg."

- Hvordan lærer man om de mange sykdomsprosessene?

Det lærer man gjennom å kunne anatomi, fysiologi, histologi og biokjemi grundig og dyptpløyende. Kan man dette, forstår man hva som skjer på subcellulært nivå, og hvorfor det skjer. Hvordan man finner ut av slike prosesser er for omfattende til å beskrive i detalj her, men alt kan verifiseres gjennom reproduserbare laboratorieforsøk.

Sykdomsprosessene lærer man både gjennom generelle teoretiske prinsipper for cellulær og biokjemisk respons og adaptivitet, og gjennom å studere preparater under mikroskop. Det er en lang læreprosess som krever veldig mye forståelse av teorien.

Pugging er en forsvinnende liten del av studiet.

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Du tror veldig feil. Jeg hadde nettopp muntlig eksamen i patologi, hvor min professor understreket at det er mye viktigere å forstå selve prosessen enn å huske alle detaljene. Å kunne sin anatomi er bare en meget tidlig forutsetning for det som kommer senere. Det er mye man må huske, men å bare kunne det man har pugget, fører deg ingen steds hen. Man må forstå hvorfor og hvordan reaksjoner oppstår.

Det lærer man gjennom å kunne anatomi, fysiologi, histologi og biokjemi grundig og dyptpløyende. Kan man dette, forstår man hva som skjer på subcellulært nivå, og hvorfor det skjer. Hvordan man finner ut av slike prosesser er for omfattende til å beskrive i detalj her, men alt kan verifiseres gjennom reproduserbare laboratorieforsøk.

Sykdomsprosessene lærer man både gjennom generelle teoretiske prinsipper for cellulær og biokjemisk respons og adaptivitet, og gjennom å studere preparater under mikroskop. Det er en lang læreprosess som krever veldig mye forståelse av teorien.

Pugging er en forsvinnende liten del av studiet.

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

Nei, jeg tror ikke veldig feil. Anatomien utgjør en veldig stor del av pensum – ihvertfall i det første semesteret.

Sykdomsprosess og sykdomsforløp er nøkkelord. På samme måte som at molekylærbiologer kan mer om formosereaksjonen og signaltransduksjon enn leger, kan en genetiker eller evolusjonsbiolog med spesialisering i fylogenetikk, mer om gener enn leger. Dette gjelder spesielt personer med doktorgrad i disse fagdisiplinene.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det er mer pugging av navn på muskler og nerver enn forståelse av ulike prosesser, reaksjoner og stimuli. Den sistnevnte sorten er mye mer krevende f.eks. i kjemi og molekylærbiologi. Det må selvsagt være mye av dette også i medisin, men det er ikke like inngående på hvert enkelt område.

Pugging kan i seg selv være ekstremt krevende, og slik dette er vektlagt i medisin, er det utvilsomt belastende.

Hva med biokjemi da!? Har du studert medisin egentlig?

Pugging av nerver og muskler hadde vi i anatomien bare... Var "hundrevis" av andre fag i tillegg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på muskler og nerver lærer du deg i løpet av en måned eller to ganske tidlig i studiet, så det er en ganske så liten del av studiet. Hjelper ikke å vite hva nerven heter hvis du ikke vet hva den gjør og hvordan den fungerer ned på subcellulært nivå. For å vite hvordan medisiner virker må du ha forståelse ned på molekylnivå. Det samme gjelder mange sykdomsprosesser, for å forstå hvordan symptomer oppstår og utvikler seg. Det er nok ikke like dyptgående som studier i kjemi eller molekylærbiologi, men blir heller ikke behandlet overflatisk.

Og igjen: pugging er IKKE vektlagt i medisin.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Såklart det er en fordel hvis du har puggehjerne. Men du overlever ikke studiet på kun det, bare så det er sagt.

TS: jeg foreslår at du forsøker deg på studiet hvis du virkelig vil vite hvor "lett" det er ;)

Endret av Teeny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Hva med biokjemi da!? Har du studert medisin egentlig?

Ja, hva med biokjemi? Det er fremdeles ikke like inngående og intrikat som for en ren biokjemiker på dette spesifikke området. Medisin kombinerer litt her og litt der.

Nei, jeg studerer ikke medisin. Jeg finner det ikke interessant nok – antakeligvis fordi jeg har Asperger og vil studere evolusjonsbiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke veldig feil. Anatomien utgjør en veldig stor del av pensum – ihvertfall i det første semesteret.

Sykdomsprosess og sykdomsforløp er nøkkelord. På samme måte som at molekylærbiologer kan mer om formosereaksjonen og signaltransduksjon enn leger, kan en genetiker eller evolusjonsbiolog med spesialisering i fylogenetikk, mer om gener enn leger. Dette gjelder spesielt personer med doktorgrad i disse fagdisiplinene.

Anatomien er kun en forutsetning. Du vet ikke hva du snakker om.

I alle fag er det en del grunnforutsetninger man MÅ kunne. I medisinstudiet er dette relativt omfattende, men det er fortsatt kun forutsetninger for å forstå og utøve faget.

Det er ikke noe poeng i å diskutere det.

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med biokjemi? Det er fremdeles ikke like inngående og intrikat som for en ren biokjemiker på dette spesifikke området. Medisin kombinerer litt her og litt der.

Nei, jeg studerer ikke medisin. Jeg finner det ikke interessant nok – antakeligvis fordi jeg har Asperger og vil studere evolusjonsbiologi.

Ja, hva med biokjemi? Det er fremdeles ikke like inngående og intrikat som for en ren biokjemiker på dette spesifikke området. Medisin kombinerer litt her og litt der.

Nei, jeg studerer ikke medisin. Jeg finner det ikke interessant nok – antakeligvis fordi jeg har Asperger og vil studere evolusjonsbiologi.

Det forklarer jo en god del av denne tråden :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dude91

Det forklarer jo en god del av denne tråden :P

Det forklarer ingenting av tråden, som jeg ikke engang har opprettet selv. Den er et resultat av en fisjon. :)

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer ingenting av tråden, som jeg ikke engang har opprettet selv. Den er et resultat av en fisjon. :)

Du synes medisin er uinteressant, og har lyst til å studere evolusjonsbiologi. Hvordan gir det deg noe grunnlag for å uttale deg bastant om et studium du ikke har tatt?

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer jo en god del av denne tråden :P

Du synes medisin er uinteressant, og har lyst til å studere evolusjonsbiologi. Hvordan gir det deg noe grunnlag for å uttale deg bastant om et studium du ikke har tatt?

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

På samme måte som at de fleste medisinstudenter ikke har prøvd å studere f.eks. matematikk. Det er jo ikke så veldig overraskende at medisinstudenter eller stolte legekoner skal ha det til at medisin er så sykt vanskelig og komplisert heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dude91

Du synes medisin er uinteressant, og har lyst til å studere evolusjonsbiologi. Hvordan gir det deg noe grunnlag for å uttale deg bastant om et studium du ikke har tatt?

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

Jeg har ikke sagt at det gir et grunnlag til å påstå noe om medisinstudiet. Mao. kommer du med en ny stråmann.

Et annet studium som jeg mistenker er meget vanskelig å gjennomføre, er logikk med spes. i formal logikk. Dette tror jeg må være noe av det intellektuelt mest stimulerende som finnes.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det gir et grunnlag til å påstå noe om medisinstudiet. Mao. kommer du med en ny stråmann.

Et annet studium som jeg mistenker er meget vanskelig å gjennomføre, er logikk med spes. i formal logikk. Dette tror jeg må være noe av det intellektuelt mest stimulerende som finnes.

Du mener tydeligvis allikevel at du har innsikt nok til å si noe om hvilke utfordringer medisinstudiet inneholder. Dette har du ikke peiling på, det viser du helt tydelig.

Forøvrig er ikke medisin spesielt vanskelig, men det krever at man har evnen til å integrere og anvende kunnskap, og at man klarer å tilegne seg en bestemt tenkemåte som kan virke vanskelig for mange.

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som at de fleste medisinstudenter ikke har prøvd å studere f.eks. matematikk. Det er jo ikke så veldig overraskende at medisinstudenter eller stolte legekoner skal ha det til at medisin er så sykt vanskelig og komplisert heller?

Men nå går ikke en som har studert medisin rundt og legger ut om hvor lett matematikkstudiet er heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dude91

Men nå går ikke en som har studert medisin rundt og legger ut om hvor lett matematikkstudiet er heller :)

Profesjonsstudium i fysikk eller matematikk er mye vanskeligere enn det opphausede medisinstudiet. Det virker som leger liker å tro at andre studier er så lette. Dette er kun en substansløs myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...