Gå til innhold

Jeg bor alene i en kjellerleilighet og har edderkoppfobi :( hjeeelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg flyttet inn i den nye leiligheten min i november, det er en stor og flott leilighet som har alt jeg ønsker.. Jeg har jo kun bodd her når det er vinter og nå har det blitt vår. Edderkoppene strømmer inn, jeg ser ca. 4 stk om dagen. (1 er nok til at jeg nesten besvimer).

Det høres kanskje ikke så fælt ut, men jeg opplever dette som helt forferdelig. Jeg greier ikke å slappe av et eneste sekund, jeg går bare rundt og gransker alle kriker og kroker for edderkopper. Vil helst være minst mulig hjemme..og jeg vil ikke ha det sånn :(

Er det noen som har tips og råd til hva jeg burde gjøre i denne situasjonen??

Prøve å kurere fobien eller finne en måte å forebygge edderkopper??



Anonymous poster hash: 3ee50...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal da finnes noe slags middel mot krypdyr som du kan spraye rundt om. Prøv å ikke ha vinduene så lenge åpne og vask godt med grønnsåpe inni kroker og hjørner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler veldig med deg, har vært i lignende situasjon og bestemt meg for aldri mer noensinne bo et sted lavere enn 2. etage.

Det finnes gode insektsprayer som tar de med en gang, men det er jo klart det er ikke så bra å puste inn for mye av disse.. De kan virke litt forebyggende ved å spraye der de kommer inn. Ja, nei, jeg har ikke så mange konkrete tips, men skjønner hvordan du har det og sender deg gode tanker! Om du klarer å bli sint på de i stedet for redd så er det lettere å finne motet til å klaske de hardt med en avis eller lignende, men det er klart, det er jo også slitsomt å måtte bli sint og fyret opp hele tiden.

Får trøste oss med at de ikke er farlig her i Norge ihvertfall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger... *sjlopp* Borte!



Anonymous poster hash: de975...b9e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du forsøker å finne ut hvor de kommer fra. 4 om dagen ville bekymret meg om det var min leilighet. En ting er at ederkopper synes det er kjølig ute og gjerne vil inn, en annen er at det ikke skal florere av noen typer krypdyr innomhus.

-edderkopper sover i vinduskarmer. Åpne vinduet og tørk av lister og karmer så de ikke kryper inn når du lufter.

-hør med eiger om det er et bol i nærheten og om du i så fall får lov til å ta kverken på det med insektspray ment for edderkopper.

-om du har ventiler, sjekk desse for kravlende kryp.

-kost vekk rask og rusk inntil husvegg. Edderkopper liker rusk og rask og trives ikke på rene, golde flater. Om du har nettutenfor så kost det ned.

-du kan spraye utsiden av vinduene med insektspray, men det er neppe noe du ønsker å gjøre i lengden.

-essensiell olje av sitrus, peppermynte lavendel og sedar er kjent for å avvise edderkopper. Noen strør også chili i vinduskarmene. Jeg vet ikke om det virker. :vetikke:

Når det gjelder fobier så bør du nok for egen del få den ned på "ekle kryp" nivå. Så lenge du bor alene er det jo bare du som kan ta krypene.

Anonymous poster hash: ad033...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger... *sjlopp* Borte!

Anonymous poster hash: de975...b9e

Og så må hun kanskje kjøpe ny støvsuger fordi hun ikke tør bytte pose... :fnise: hadde ihvertfall vært en fare for det om det var meg!

Og så har jeg alltid angst for at de kryper ut igjen, så tør ikke bruke den metoden heller! :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tips og råd!

Er det noen som vet hvor man får tak i slike sprayer etc.?

Jeg bor alene, og har datteren min på 1 år boende her i ukedagene, og det er jo grunnen til at jeg ikke bor i noe høyere etasje (vogn osv.) Er også litt bekymret for at datteren min skal få i seg noe av midlene jeg sprøyter rundt omkring ?? Jeg er også bekymret for å overføre fobien over til henne.. (jeg fikk den av min mor)

Btw.. nå har jeg lagt meg, det første som skjedde var at en edderkopp nærmest hoppet fra veggen og rett på armen min når jeg akkurat hadde lagt meg. Herregud :(

-TS



Anonymous poster hash: 156b0...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se det positive i det , gratis eksponeringsterapi :)

Neida, sorry :)

Jeg ble kvitt min fobi for edderkopper , da jeg gikk til kinesologi. Gikk der for noe magetrøbbel , men av en eller annen merkelig grunn , kom jeg over frykten min,for edderkopper. Eksponerte meg også for de , for jeg ventet barn,og ville ikke overføre frykten min til barnet. Da ungene mine ble større , så kunne jeg ta i normal str edderkopper , og sånne langfot edderkopper. Før kunne jeg begynne å gråte,om de kom nær meg.

Men jeg forstår deg , lykke til med fobien din , den kan faktisk overkommes :)



Anonymous poster hash: b6ba2...810
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt våken en hel natt en gang og skalv fordi jeg hadde en smaragdedderkopp i taket. Så jeg var virkelig redd. I det små begynte jeg å lese meg opp på forskjellige typer edderkopp, oppmuntret av kjæresten. Lærte om hvor de trives og hva de spiste. Kikket på bilder av hoppeedderkopper (som faktisk er utrolig søte, tro det eller ei).

Nå er jeg ikke redd for edderkopper mer, og jeg har faktisk hatt en i hånden en gang! Selv om jeg ikke likte det.. :) Kunne ikke falt meg inn å drepe en edderkopp igjen, jeg fanger dem og slipper dem ut.



Anonymous poster hash: 97944...5cf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se det positive i det , gratis eksponeringsterapi :)

Neida, sorry :)

Jeg ble kvitt min fobi for edderkopper , da jeg gikk til kinesologi. Gikk der for noe magetrøbbel , men av en eller annen merkelig grunn , kom jeg over frykten min,for edderkopper. Eksponerte meg også for de , for jeg ventet barn,og ville ikke overføre frykten min til barnet. Da ungene mine ble større , så kunne jeg ta i normal str edderkopper , og sånne langfot edderkopper. Før kunne jeg begynne å gråte,om de kom nær meg.

Men jeg forstår deg , lykke til med fobien din , den kan faktisk overkommes :)

Anonymous poster hash: b6ba2...810

Hahaha. eksponeringsterapi ja. det var akkurat det jeg også tenkte. Enten..så er gud en skikkelig grei kar som vil at jeg endelig skal bli kvitt fobien min, eller så hater han meg bare..

Jeg går for tiden til en vanlig psykolog (for selvutvikling), tror dere hun kan hjelpe meg? eller må man dra til en spesialist??

-TS

uuups. avslørte min "identitet" jaja :P

Endret av karbruas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok bare venne deg til det. Jeg har mus i hybelen som ofte kravler rundt i taket over meg, det må nok være ennå verre enn edderkopper, men jeg er heldigvis ikke noe redd..



Anonymous poster hash: 4ffdc...e1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og råd! Er det noen som vet hvor man får tak i slike sprayer etc.? Jeg bor alene, og har datteren min på 1 år boende her i ukedagene, og det er jo grunnen til at jeg ikke bor i noe høyere etasje (vogn osv.) Er også litt bekymret for at datteren min skal få i seg noe av midlene jeg sprøyter rundt omkring ?? Jeg er også bekymret for å overføre fobien over til henne.. (jeg fikk den av min mor) Btw.. nå har jeg lagt meg, det første som skjedde var at en edderkopp nærmest hoppet fra veggen og rett på armen min når jeg akkurat hadde lagt meg. Herregud :( -TS Anonymous poster hash: 156b0...1f5

Ja, de giftsprayene er nok farligere for deg og datteren enn edderkoppene. En trøst kan være at de spiser andre insekter (maur osv), så du i alle fall slipper det. Kanskje er det en bra måte å eksponere seg for fobien sin.

Også betyr edderkopper lykke :)

Anonymous poster hash: 42906...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt våken en hel natt en gang og skalv fordi jeg hadde en smaragdedderkopp i taket. Så jeg var virkelig redd. I det små begynte jeg å lese meg opp på forskjellige typer edderkopp, oppmuntret av kjæresten. Lærte om hvor de trives og hva de spiste. Kikket på bilder av hoppeedderkopper (som faktisk er utrolig søte, tro det eller ei).

Nå er jeg ikke redd for edderkopper mer, og jeg har faktisk hatt en i hånden en gang! Selv om jeg ikke likte det.. :) Kunne ikke falt meg inn å drepe en edderkopp igjen, jeg fanger dem og slipper dem ut.

Anonymous poster hash: 97944...5cf

Kjenner følelsen. Da jeg bodde i et kollektiv lå jeg våken en halv natt fordi det var en STOR edderkopp i taket rett over der jeg sov. Den hang i ett vev og "ertet" meg virket det som, fyrte seg opp og ned lenge. Endte med at jeg gikk ned og vekte en gutt jeg ikke kjente enda i kollektivet midt på natten og gråtkvalt han til å gå opp å ta den i bare boksern..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må nok bare venne deg til det. Jeg har mus i hybelen som ofte kravler rundt i taket over meg, det må nok være ennå verre enn edderkopper, men jeg er heldigvis ikke noe redd..

Anonymous poster hash: 4ffdc...e1f

Jeg ville mye heller hatt 20 mus rundt i taket over meg enn å fått besøk av en haug med edderkopper hver dag.

Ts, jeg vet hvordan det er. Jeg bor selv i en kjellerleilighet og er vant til at det ofte kommer edderkopper inn. Har desverre ingen tips for hvordan du kan bli kvitt dem, annet enn å kanskje lukke vinduer, det fungerer iallefall her. Også kan du jo kanskje prøve med myggnetting på vinduene? :)

Anonymous poster hash: 98755...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller hatt 20 mus rundt i taket over meg enn å fått besøk av en haug med edderkopper hver dag.

Ts, jeg vet hvordan det er. Jeg bor selv i en kjellerleilighet og er vant til at det ofte kommer edderkopper inn. Har desverre ingen tips for hvordan du kan bli kvitt dem, annet enn å kanskje lukke vinduer, det fungerer iallefall her. Også kan du jo kanskje prøve med myggnetting på vinduene? :)

Anonymous poster hash: 98755...fe5

jeg har ikke vinduer eller dører åpne i det hele tatt, har ikke hatt det på en stund:( så jeg skjønner ikke hvor og når det er de kommer inn. kommer de liksom inn i det jeg går inn og ut av døren da??

eller fra sprekker osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray alle karmer og kriker og kroker med Permetrin (mener de har det på Biltema), så skal du se at edderkoppene skyr huset ditt ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spray alle karmer og kriker og kroker med Permetrin (mener de har det på Biltema), så skal du se at edderkoppene skyr huset ditt ganske kjapt.

Er det skadelig? i forhold til at jeg har en datter på 1 år som springer rundt omkring om nærmest "støvsuger" gulvet. :biggrin:

Endret av karbruas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme stoffet brukes som legemiddel mot skabb og lus, så det er ikke direkte farlig, men kan forårsake irritasjon, svie, kløe eller eksem.

Det smaker helt forjævlig, så du trenger ikke være redd for at hun slafser det i seg om hun først kommer over det.

Men prøv å unngå å spraye de stedene hun kommer lett til. Vinduskarmene sprayer du mens vinduet står åpent, slik at det ikke kommer på innerkarmen, samme med dørkarmene.

Ellers er det lurt å spraye i eller ved lufteventiler og andre hull i veggene.

Sprayflaska kommer med sånn spaghettidyse som gjør det mye enklere å presisjonspraye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte spray på europris, kjøpte alle de hadde, altså 3, og spraya som en gal. Hadde vinduer åpent så det skulle luftes skikkelig ut før jeg og lillegutt kom tilbake.

Jeg spraya før jeg og lillegutt skulle ut, og om kvelden når han hadde lagt seg slik at han ikke skulle puste det inn. Jeg sprayet ikke på gulvet hvor han krabbet rundt, men i vinduskarmer, ventiler og hjørner hvor han ikke kom til.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det dette året da han kommer til over alt, men finner vel en løsning. Jeg hater alt av krypdyr som kommer seg inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte spray på europris, kjøpte alle de hadde, altså 3, og spraya som en gal. Hadde vinduer åpent så det skulle luftes skikkelig ut før jeg og lillegutt kom tilbake.

Jeg spraya før jeg og lillegutt skulle ut, og om kvelden når han hadde lagt seg slik at han ikke skulle puste det inn. Jeg sprayet ikke på gulvet hvor han krabbet rundt, men i vinduskarmer, ventiler og hjørner hvor han ikke kom til.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det dette året da han kommer til over alt, men finner vel en løsning. Jeg hater alt av krypdyr som kommer seg inn...

Hva heter den sprayen???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...