Gå til innhold

Selvhjelpsbøker mot depresjon. Hva virket for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter selvhjelpsbøker som har virket for andre. :) Mot dårlig selvtillit og depresjon.

Anonymous poster hash: 3908b...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pluty

Bøker av Louise L. Hay er noe mange kan ha glede av, kanskje litt mer i den alternative sjangeren men dog.

Så har du noen bøker av Torkil Berge og Arne Repål som kan være fine. Den ene heter trange rom og åpne plasser om angst og fobier og så har de en annen bok som jeg mener å huske heter "Lykketyvene," sistnevnte er kanskje mest aktuell i din situasjon. De har skrevet fler bøker tror jeg.

Det finnes også en del kassetter/cd'er osv. som selges i bokhandelen rundt temaet.

Lykke til!

Endret av Pluty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min selvhjelps"bok" mot depresjon sa slutt med p-piller, jeg sluttet og ble bra igjen! Nå vet jeg ikke om du går på p-piller, men om du gjør, slutt!! Jeg var så langt nede at alt bare var svart, og jeg er hundre prosent sikker på at om jeg ikke hadde hatt samboeren min som ga meg den bitte lille lifsgnisten jeg hadde så hadde jeg ikke vært her i dag... Syntes det er ekstremt skummelt at p-piller kan gjøre så stor skade!

Anonymous poster hash: 9fddf...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "tenk deg glad" er den mest anbefalte selvhjelpsboken i usa atm... Jeg liker den veldig godt, er som å ha en psykolog i fanget :P men da må du gjøre litt oppgaver for at den skal være effektiv og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest "lykketyvene" som er nevnt over her. Den er veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pluty

Mmm, en venn av meg leser den nå, har fått anbefalt den av legen sin. Han synes den er veldig lærerik og oppklarende hvis jeg kan si det sånn. Man forstår så mye mer hvordan psyken virker på oss. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette er ikke i hovedsak nødvendigvis selvhjelpsbøker, men de er knakendes gode og full av nyttig informasjon!

Og helt enig med Anonym bruker som sluttet på p-piller, det kan være veldig verdt å prøve om du går på de. Min reise mot bedre helse startet på samme måte, ved å slutte på p-piller. Jeg merket store endringer i min personlighet, jeg ble "meg" igjen, og følte jeg fikk sentrert og samlet psyken min (rar beskrivelse, jeg vet, men vet ikke hvordan jeg ellers kan formulere det jeg opplevde).

To bøker:

Motivasjon og mestring av Bjørn Wormnes og Terje Manger.

Denne er pensum på UiB, fantastisk bra, allsidig og flott bok som jeg lærte mye av. Masse nyttig psykologi, både for å forstå hvorfor jeg var som jeg var og hva jeg kunne gjøre for å endre meg. Alle kan få noe ut av denne.

Practical Paleo av Diane Sanfilippo

Fordi (som i eksempelet med p-piller) helheten henger sammen, og det finnes mange fysiske biologiske mekanismer og livsstilsfaktorer som kan bidra til depresjon, og denne boken tar for seg både livsstil og kosthold (og veldig mye mer) på en veldig bra måte. Igjen, en bok absolutt alle burde kunne få noe ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenker å nevne at kanskje det funker å bytte p-pillemerke, og ikke nødvendigvis slutte helt? Kondom er jo dessverre ikke veldig sikkert.

Jeg ønsket å begynne på cerazette, men legen min var litt skeptisk pga depresjonene jeg hadde. Jeg har ikke merket noe som helst til nå, så for meg funket de kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...