Gå til innhold

Vet dere hva slags gift dere smører på kroppen?


Pajse

Anbefalte innlegg

Kilde på disse påstandene? Ikke "hippie-nettsider", men fra oppdatert forskning. Hvilken GIFT er det vi smører på kroppen?Anonymous poster hash: 26278...52b

Kan du svare på dette, TS?

Lurer på om jeg bør saksøke apoteket som selger meg aluminiumklorid NAF 25% sprit liniment?

Anbefaler du krystalldeodorant?

Anonymous poster hash: 26278...52b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pajse - hva slags innhold er det i de deodorantene? Opplys om det også, ellers blir det vagt og skremsespropaganda. Opplyser man om det farlige innholdet (og kanskje også en kilde til hvorfor det er skadelig), så er man ikke bare debattant på et forum, men da driver du skikkelig nyttig opplysningsarbeid også.

Jeg har stor tro på denne tråden, altså. Men inntil videre lærer jeg ikke noe annet enn "Ja, mye er farlig dere". Ludvig i Flåklypa kan lære meg dét... :P

Anonymous poster hash: 3f675...530

Hun tenker vel på "aluminiumsklorid", noe som ikke er farlig da det ikke er store mengder aluminiumsklorid i deodorantene. Det er ikke skadelig, hadde så vært tilfellet, hadde det ikke vært lov å ha aluminiumsklorid i deodoranter.

Anonymous poster hash: 08209...5c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who says? :P

Men jeg prøver å være mest mulig objektiv i forhold til fakta eller forskning. Sunn fornuft er relativ, tydligvis :P

Nei, du er ikke mye objektiv, og virker ikke å forstå hvordan den naturvitenskapelige metode fungerer. Du kommer med påstander om at aluminiumsklorid er kreftfremkallende når det ikke er noen seriøs forskning som tilsier at dette er tilfellet.

Anonymous poster hash: 08209...5c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du svare på dette, TS?

Lurer på om jeg bør saksøke apoteket som selger meg aluminiumklorid NAF 25% sprit liniment?

Anbefaler du krystalldeodorant?

Anonymous poster hash: 26278...52b

Jepp det er bare å leite:) Samtidig som det står at det trengs mer forskning på flere av dem, er vel en medvirkende grunn til at det fortsatt blir solgt, og industrien har fortsatt mye makt, veldig mye penger å tape hvis dette "plutselig blir giftig".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21337589

Linker til denne før det er natta, NCBI bør vel være en respetiv kilde; hvor det står dette om denne rapporten:

"Using the Wrong Antiperspirant May Influence Your Breast Cancer Risk

Putting on antiperspirant is a routine part of most people's day, and you may not think much about it. But here's why you should: if you use one containing aluminum, you could be increasing your risk of breast cancer.

Antiperspirants work by clogging, closing, or blocking the pores that release sweat under your arms -- with the active ingredient being aluminum. Not only does this block one of your body's routes for detoxification (releasing toxins via your underarm sweat), but it raises concerns about where these metals are going once you roll them (or spray them) on.

Research, including one study published this year in the Journal of Applied Toxicology, has shown that the aluminum is not only absorbed by your body, but is deposited in your breast tissue and even can be found in nipple aspirate fluid a fluid present in the breast duct tree that mirrors the microenvironment in your breast. Researchers determined that the mean level of aluminum in nipple aspirate fluid was significantly higher in breast cancer-affected women compared to healthy women, which may suggest a role for raised levels of aluminum as a biomarker for identification of women at higher risk of developing breast cancer."

Good night :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Jeg lurer her, hvor mange av dere vet hva dere smører på kroppen deres? Leser dere på baksiden av kosmetikkproduktene? Vet dere hva ordene betyr?

Noen fler som bruker økologiske organiske kosmetikkprodukter her?

I hovedsak sjekker jeg de fleste ingrediensene opp mot det som finnes på nett, og jeg sjekker eventuelle produkter jeg har lyst på opp mot det som står skrevet om dem på nett.

Jeg går noen ganger inn og sjekker nettsiden "Paula´s Choice", og for Green People for eksempel står det sånn:

http://www.paulaschoice.com/beautypedia-skin-care-reviews/by-brand/green-people?sort=none&direction=asc&pageNumber=1&pageSize=100&brand=green-people

Jeg prøvde noe av Green People og jeg reagerte skikkelig kraftig- klødde meg til blods. For noe *$%&@!!! >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig klar over problematikken, men jeg er ikke perfekt. Det er viktig å være bevisst, men samtidig innse at alt er en prosess, og ta en ting av gangen når man selv er klar for det.

Noen vil kanskje mene jeg lever ekstremistisk, men dette har vært en prosess over tid, og alt jeg gjør er frivillig og noe jeg får utbytte av. Jeg drikker kun vann, te og kaffe, jeg spiser autoimmun paleo (nesten, gjort litt endringer), og jeg er opptatt av matvarekvalitet og kjøper mye økologisk og fra gressforede dyr når jeg kan. Jeg har også gjort en overhaling på tannpleie og bruker i dag kun naturlige ingredienser og oljer for tannpleie, og ingen fluor, har hatt kjempegode resultater. På kroppen bruker jeg stort sett bare kokosolje, acv og natron, og jeg har nesten sluttet å bruke deodorant.

Men jeg bruker altså fremdeles sminke. En god del av den er mineralsminke, men jeg bruker også mye som ikke er det, og jeg bruker fremdeles neglelakk innimellom. På sikt er det godt mulig jeg blir mer naturlig og går hele veien her også, men dit er jeg rett og slett ikke kommet enda.

Det er viktig å være kritisk, veldig bevisst og tenke selv uansett hvor informasjonen kommer fra, samtidig er det ekstremt viktig å ikke dømme noen, det er ingen som er perfekte og alle har sine forbedringspotensialer, på ulike områder. Jeg vet ihvertfall at jeg selv har mange :). Jeg tror det beste man kan gjøre er å dele informasjon på en støttende og oppmuntrende måte for dem som eventuelt er interessert og klar for det, og ellers vise vei gjennom å være et eksempel i praksis på de områdene man kan. Å prøve å overbevise noen som ikke ønsker det, eller å tre info ned over hodet på noen fører ingen vei.

Endret av Zinnia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvis du f.eks skulle havne på Rikshospitalet pga en alvorlig hudsykdom, så kommer de IKKE løpende med kokosolje til huden din for å si det sånn... Da er det apotekskremer som gjelder. Faktisk er flere mennesker allergiske mot mange "naturlige" ingredienser, og da bruker man kjemisk framstillte som er mer nøytrale. En annen ting, har du et "naturlig" produkt i skuffen med en holdbarhet lengre enn en uke, så er det garantert ikke naturlig :)

Som flere skriver, ta slike trender med en stor klype salt. Hilsen ei som har vært på Rikshospitalet pga huden.



Anonymous poster hash: 99258...0b6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis du f.eks skulle havne på Rikshospitalet pga en alvorlig hudsykdom, så kommer de IKKE løpende med kokosolje til huden din for å si det sånn... Da er det apotekskremer som gjelder. Faktisk er flere mennesker allergiske mot mange "naturlige" ingredienser, og da bruker man kjemisk framstillte som er mer nøytrale. En annen ting, har du et "naturlig" produkt i skuffen med en holdbarhet lengre enn en uke, så er det garantert ikke naturlig :)

Som flere skriver, ta slike trender med en stor klype salt. Hilsen ei som har vært på Rikshospitalet pga huden.

Anonymous poster hash: 99258...0b6

Jeg har fått mange kremer fra leger og apotek for huden min også, og det eneste som fungerer, er pure shea butter. Intet annet.

Jeg har også fått beskjed om at de betente svettekjertlene mine, som kan bli til golfballer av byller, "ikke hadde noen kur, og det fantes ingenting annet enn operasjon eller langvarige antibiotikakurer", og etter masse googling fant jeg tips om å kutte ut poteter som ikke bli grodd i egen hage, og vips; ti ganger bedre hud.

Så, meh. At legen gir meg èn ting, betyr ikke at det er det beste for meg. Det betyr at det er det han har fått opplæring i skal funke, av en industri som er lagd for å tjene penger, kort fortalt.

Ts:

Ja, jeg er bevisst på det. Det eneste jeg ikke har greid å finne en grei ordning på, er faktisk deodoant. Jeg bruker stop24, fordi jeg blir helt sinnsvakt våt av svette uten. Jeg reagerer ikke på den, men har brukt den over mange år nå. Skulle gjerne funnet alternativ, så kom gjerne med noe rimelig og enkelt :)

På huden bruker jeg mandelolje, jojoba og kokos, pluss pure raw shea butter.

Vasker kroppen med african black soap, og er ennå på leit etter en shampo som er like god som hemp-shampoen som ikke lages lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Det er viktig å være kritisk, veldig bevisst og tenke selv uansett hvor informasjonen kommer fra, samtidig er det ekstremt viktig å ikke dømme noen, det er ingen som er perfekte og alle har sine forbedringspotensialer, på ulike områder. Jeg vet ihvertfall at jeg selv har mange :). Jeg tror det beste man kan gjøre er å dele informasjon på en støttende og oppmuntrende måte for dem som eventuelt er interessert og klar for det, og ellers vise vei gjennom å være et eksempel i praksis på de områdene man kan. Å prøve å overbevise noen som ikke ønsker det, eller å tre info ned over hodet på noen fører ingen vei.

:blomst:

Som jeg skulle ha sagt det selv. Ikke noe er mer irriterende enn folk som absolutt skal se ned på valgene du tar, la nå folk få smøre seg inn med "gift" om det er det de vil! Det nytter ikke å komme her og være nedlatende og med en oppesen-holdning, uansett hvor velment det skulle være.

Anonymous poster hash: b319f...28c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten ingenting så føler meg ganske trygg.



Anonymous poster hash: 96c3a...15d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Økologiske og organiske er ikke ord som gjør produkter tryggere enn "labratorieprodusert". Vi er så lette kveg som tror "organisk" = sunt. Men det er mange skadelige og naturlige kjemiske forbindelser der ute i verden.

Økologiske produkter kan lett ha fler bakterier enn andre, som ikke har blitt like godt desinfisert etc. At noe ikke er økologisk betyr ikke at det er fullt av gift og antibiotika og etsende stoffer....

Jeg var med deg i posten din, TS.. helt til punktet ditt om "økologiske og organiske"... eh. Hva med om du forteller hvilke kjemikalier som er skadelige, eller åpner for en diskusjon om merker + innhold man skal se opp for i innholdsfortegnelsen? For "økologiske" og "organiske" er IKKE noe trygghetsstempel. Så langt der i fra. De som tror det, er lettlurte.

Anonymous poster hash: 3f675...530

Arsenikk er naturlig ;)

Jeg er ganske så opptatt av helse, kosmetikk og har lest meg endel opp på temaet ifbm graviditet - men jeg lurer veldig på å se en kilde som viser til at vi tar opp opptil hele 60% av det vi smører på kroppen?

Det er nytt for meg. Har du en slik kilde TS?

Dette med aliminuimsklorid er allerede diskutert her, og i den forbindelse anbefaler Grønn Hverdag eksempelvis Neutral sin deodorant, som inneholder det. Hudlegen i den artikkelen(hvor grønn hverdcag var med og vurderte ulike typer) sa at det ikke var holdepunkter for at kroppen tok opp særlig av det, det var andre stoffer som var verre i deodoranter av ulike merker.

Selv unngår jeg enkelte stoffer som trikoslan(totalt, kjøper ikke produktet), parabener(i relativ grad, alle parabener er ikke regnet for å ha skadeeffekt), parfyme og alkohol. Samt mineraloljer., linalool, limonene og et par andre stoffer.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...