Gå til innhold

"Plutselig" tørr hud rundt munnen - som ikke blir bedre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ca. 18 måneder siden fikk jeg ganske tørr hud rundt munnen, og dette varte vel nærmere tre uker. Det så helt forferdelig ut, men huden hverken sprakk eller gjorde vondt når jeg åpnet munnen, så jeg tenkte ikke så voldsomt mye over det. Jeg smørte meg med noen få ulike fuktighetskremer til det forsvant, men nå har jeg av en eller annen grunn fått det igjen. Hadde det på og av hele februar, så roet det seg en stund, men kjenner nå at det begynner å blusse opp igjen.

Jeg har hverken endrer kostholdet mitt eller klint noe skadelig på huden, og det er bare rundt munnen (munnvikene og litt over leppene) jeg har tørr hud. Virker ikke som det har noe med klimaet å gjøre heller. Huden i området blir lyserød, og flasser en del.

Bortsett fra eksem på overkroppen i barndommen har jeg aldri vært plaget med tørr hud tidligere. Har tenkt på at dette kanskje kan ha sammenheng med tannkremen jeg bruker, men så har jeg brukt den samme i årevis og aldri merket noe før, og kan ikkje skjønne hvorfor jeg ikke reagerer på den hele tiden om den er problemet. Akkurat nå bruker jeg en fuktighetskrem med 70% fett i, og merker veldig lite forskjell. Må smøre på veldig tjukt før det trenger inn i huden og hjelper, men finner ikke så mange andre aktuelle kremer da jeg ikke kan bruke noe med alkohol og parfyme i.

Noen som har gode forslag til fuktighetskremer som kan hjelpe, eller opplever noe det samme og har en teori om hva det kommer av?


Anonymous poster hash: bdf8c...20b



Anonymous poster hash: bdf8c...20b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny sminke? Ny tannkrem? Spiser du en frukt du ikke har spist siden forrige sesong? Man kan utvikle intoleranser/allergier over tid. Selv blir jeg rød og tørr og rar rundt munnen av å spise ting jeg ikke tåler så godt, som feks sitrus.



Anonymous poster hash: 18f1e...3a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Spør på apoteket. Pass på at du ikke bruker en som er vannbasert men gjerne noe med aloe vera eller lignende i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det samme som deg. Var plaget av eksem da jeg var barn. Var hos fastlegen og testet et par kremer, funket ikke - ble henvist tll hudlege som konkluderte med at dette var eksem. Fikk en krem med sterk kortison som jeg skulle blande med Locobase LPL og bruke i 2 uker, og så bruker jeg en anenn krem nå forebyggende. Kremen jeg fikk gjorde at det forsvant på 2 dager. Noe jeg hadde slitt med i 2-3 år.

Anbefaler deg en tur til lege og en henvisning til hudlege siden du allerede har eksem.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 034aa...88d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny sminke? Ny tannkrem? Spiser du en frukt du ikke har spist siden forrige sesong? Man kan utvikle intoleranser/allergier over tid. Selv blir jeg rød og tørr og rar rundt munnen av å spise ting jeg ikke tåler så godt, som feks sitrus.

Anonymous poster hash: 18f1e...3a2

Ikke noe nytt, nei. Er allergisk mot "det meste", så ville nok merket det rimelig kjapt anyhow.

Anonymous poster hash: 89936...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Ikke noe nytt, nei. Er allergisk mot "det meste", så ville nok merket det rimelig kjapt anyhow.

Anonymous poster hash: 89936...465

Det må ikke være noe nytt, du kan reagere på noe du har tålt lenge, som tannkremen.

Jeg fikk skikkelig allergisk reaksjon på EOS sin lypsyl, selv om jeg har brukt den før. Tok sikkert et halvår før jeg skjønte hva problemet var. Den falt på gulvet, rullet under senga, og jeg gadd ikke bruke den mer. Vips ble jeg bedre. :ler: Har testet med EOS igjen i etterkant og får utslett med en gang, så jeg vet det er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ole Henriksen sin Fresh Lips er fantastisk :) Smurte på i dag formiddag, og leppene er framleis mjuke. Sjølv om eg har spist og drukket. Eg smører gjerne godt utover om kvelden før eg skal sove. :) Det er nok ein form for eksem eller allergisk reaksjon. Eg vart allergisk mot melk i ein alder av 16.. Sjølv om eg heile livet hadde drukket ein liter melk dagen, spist mykje yoghurt og ost... Magesjau og utslett.. Så ein kan utvikle allergiar med tida. Prøv å høre på apoteket eller med legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min fikk det samme av tannkrem. Ble bedre med en gang hun byttet.



Anonymous poster hash: 6d28a...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksem tipper jeg. Men en liten del av meg vil si herpes, selv om det vanligvis manifisterer seg som blemmer.



Anonymous poster hash: adae9...177
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget (flere år) med at jeg ble tørr og sprakk på leppene og rundt munnen. Legene fant ikke ut va det var, helt til jeg fikk et tips fra en nettdoktor om at det kunne være sopp. Så da ble jeg anbefalt å bruke en reseptfri shampo mot sopp fra apoteket og bruke dette rundt munnen. Aldri vært plaget siden. Ikke skadelig å prøve det :)



Anonymous poster hash: 613d4...d52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt det slik i 12 år eller noe. Var verre før (med munnsår osv), men er mest tørr hud og sprekker på sidene/over leppa. Jeg gikk til legen og fikk en krem. Etter å ha brukt den noen år, fungerer ikke den lengre. Eneste som fungerte på meg var å ta restylane i leppene, (har i tilegg små lepper, så to fluer i en smekk). Det tørre forsvant med engang og ingen sår. SÅ deilig. Men det er dyrt og vondt, så kanskje ikke aktuelt for deg. Vet det finnes sprøyter som kun gir fuktighet også.

Nå er jeg tørr igjen så må vel ta en sprøyte igjen.



Anonymous poster hash: 5d645...a65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...