Gå til innhold

Redd for å få kjeft fra gynekologen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Whitestripes

Du vet at det ikke er for legens/gynekologens skyld du bør gå og få en undersøkelse? Jeg kommer aldri til å forstå meg på folk som gambler med egen helse fordi de gruer seg til legetime. Er det bedre å bli alvorlig syk eller kanskje dø?

Verken legen eller gynekologen skal kjefte på noen, men de kan jo nevne at man burde ta GU/celleprøve hvert 3. år for din egen helses skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske mange lar fastlegen ta seg av blant annet celleprøver og prevensjon. Så jeg tror det er vanlig å ikke gå til gynekolog hvis man er ung og ellers ikke har noen spesielle plager. Derfor tror jeg heller ikke at du "får kjeft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle være så uheldig å oppleve eventuell tilsnakk som kjeft, kan du jo si både til deg selv og gynekologen at "da var det sannelig bra jeg kom inn nå da". Du har ikke dratt før og det er fakta, jeg var min første gang som 26-åring for å ta celleprøve og fikk faktisk et "jøss" fra fastlegen min. Det var litt ubehagelig, så jeg sa bare "ja, jeg har ikke følt noe behov nå før celleprøvene", og så var vi ferdig med den saken.



Anonymous poster hash: 5aa50...405
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det er da ingen som innkalles jevnlig til celleprøve men etter fylte 25 år får man, dersom man ikke har tatt celleprøve i løpet av den siste tiden, brev fra Kreftforeningen hvert tredje år med påminnelse om fordelene ved å sjekke jevnlig. Man oppfordres til å ta celleprøve hvert tredje år men blir verken innkalt eller på noen måte tvunget. Man kan også be om å bli slettet fra denne påminnelseslista.

For øvrig er de fleste gynekologer vant med litt av hvert og det er ikke rent få som venter i det lengste med å sjekke at alt er i orden i underlivet. Det forstår gynekologene. Man får ikke kjeft men det kan bli nevnt at man bør ta celleprøve jevnlig eller sjekke seg for kjønnssykdommer ved bytte av partner.

Endret av Blubberella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den tanken litt lenger... Legen kommenterer at du burde kommet før. Hva så? Det er din kropp, ditt valg. Selv om han har litt rett. Kanskje føler du deg litt ille til mote de ti minuttene du er der, men det gjør vel alle hos gynekologen.

Dette tåler du. Jeg har fått kjeft mange ganger opp igjennom livet. Er det noe i det, kan jeg lære av det. Og er det ikke noe i det, så båser jeg i det.

:-)

Tusen takk for oppmuntringen :) Er nettopp dette jeg må lære meg å tenke.

Jeg er altså redd for å få "strenge kommentarer" fra gynekologen/legen, og grunnen til at jeg gruer meg for det er vel fordi jeg egentlig lenge har kjeftet på meg selv fordi jeg vet at jeg har vært dum som ikke har tatt GU før. Det har jeg jo alltid visst, og saken er at jeg virkelig skammer meg for å ha utsatt GU så lenge. Så det er vel denne skamfølelsen jeg gruer meg for at skal bli ekstra sterk hos gynekologen/legen.

Anonymous poster hash: aba2b...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 år og var hos gynokolog for første gang for ikke lenge siden. Fikk ingen kommentar på det.

Fikk du spørsmål om du hadde hatt GU før eller andre typer spørsmål?

Anonymous poster hash: aba2b...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at det ikke er for legens/gynekologens skyld du bør gå og få en undersøkelse? Jeg kommer aldri til å forstå meg på folk som gambler med egen helse fordi de gruer seg til legetime. Er det bedre å bli alvorlig syk eller kanskje dø?

Verken legen eller gynekologen skal kjefte på noen, men de kan jo nevne at man burde ta GU/celleprøve hvert 3. år for din egen helses skyld.

Det er nettopp dette som gjør at jeg skammer meg sånn over at jeg ikke har tatt denne legetimen før. Jeg vet så innmari godt at jeg har vært dum og ansvarsløs over min egen helse ved å ikke bestille GU når det anbefales.

TS

Anonymous poster hash: aba2b...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var seksten sendte fastlegen meg til gynekolog for å vurdere prevensjon, men gynekologen tolket det som at jeg ville ha spiral. Hun sa ingenting til meg, men jeg så spiralen og spurte hva hun skulle. Jeg sa tydelig ifra at jeg ikke ville ha spiral og da begynte hun å kjefte og smelle over at jeg kastet bort tiden hennes. Jeg følte meg så sårbar der jeg lå med beina opp og hun sto over meg og kjeftet.... Jeg har ikke klart å gjennomføre GU enda jeg vet godt at jeg burde.....så jo, leger kjefter!

Anonymous poster hash: 66432...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du spørsmål om du hadde hatt GU før eller andre typer spørsmål?

Anonymous poster hash: aba2b...696

Hun spurte bare om jeg hadde tatt celleprøve før. Jeg sa da nei og at jeg ikke har hatt GU før i det hele tatt. Hennes eneste respons var ok, da tar vi en celleprøve nå. Ingen negativ reaksjon eller bedreidelser i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har da ingen grunn til å kjefte, de vet godt at dette er noe de fleste gruer seg til. Så de må da skjønne at de gjør det værre om de kjefter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjefte gjør de aldri.

Men dersom man ikke har tatt celleprøvene man er innkalt til fra fylte 23 påpeker de det gjerne. Med rette. Det er en grunn til at det brukes penger på å sende ut brev og gjennomføre undersøkelser av alle kvinner hvert tredje år.

Hæ? Jeg er 25 og har aldri blitt innkalt til celleprøve før...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntringen :) Er nettopp dette jeg må lære meg å tenke. Jeg er altså redd for å få "strenge kommentarer" fra gynekologen/legen, og grunnen til at jeg gruer meg for det er vel fordi jeg egentlig lenge har kjeftet på meg selv fordi jeg vet at jeg har vært dum som ikke har tatt GU før. Det har jeg jo alltid visst, og saken er at jeg virkelig skammer meg for å ha utsatt GU så lenge. Så det er vel denne skamfølelsen jeg gruer meg for at skal bli ekstra sterk hos gynekologen/legen. Anonymous poster hash: aba2b...696

Så du er snart 29 år og er redd for å få strenge kommentarer fra gynekologen og legen?

Jøss...Hva med å tenke at du er voksen og det er din business (og ditt ansvar) om og når du skal ta en underlivssjekk? Så kan andre mene akkurat det de vil. Hva så?

Legen og gynekologen er vel bare glad til at du til slutt sjekker deg for livmorhalskreft og kjønnssykdommer (som jo er en smart ting å gjøre, både for ikke å få kreft og for å ikke gå rundt som en vandrende smittebombe og smitte andre).

Anonymous poster hash: 08606...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som gjør at jeg skammer meg sånn over at jeg ikke har tatt denne legetimen før. Jeg vet så innmari godt at jeg har vært dum og ansvarsløs over min egen helse ved å ikke bestille GU når det anbefales. TS Anonymous poster hash: aba2b...696

Da er det på tide å handle, gjøre noe med dette. Du har jo innsett hvorfor det er viktig.

Anonymous poster hash: 08606...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri vært borti helsepersonell som kjefter...

Anonymous poster hash: 4fe4d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hæ? Jeg er 25 og har aldri blitt innkalt til celleprøve før...

Det er fra man er 25, ikke 23. Og man får en påminnelse, ikke en innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra man er 25, ikke 23. Og man får en påminnelse, ikke en innkalling.

Jaok, da høres det bedre ut. Var flere her som sa 23, så begynte å lure litt om jeg hadde blitt glemt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 31 og har heller aldri fått denne påminnelsen. Jeg tok celleprøve hos min lege for 3 år siden og fikk påvist såpass fremskredne celleforandringer at jeg måtte koniseres. Vil bare oppfordre dere over 25 til å få tatt celleprøve om dere ikke har gjort det. Jeg hadde tatt celleprøve bare noen år før den med celleforandringer, så jeg ble overrasket over at jeg faktisk måtte ha en operasjon. Heldigvis er det en operasjon de tar for å være føre var, det tar uansett mange år før slike celleforandringer fører til kreft. Men jeg var altså 27-28 da jeg fikk påvist celleforandringene.

Anonymous poster hash: 4fe4d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 og har heller aldri fått denne påminnelsen. Jeg tok celleprøve hos min lege for 3 år siden og fikk påvist såpass fremskredne celleforandringer at jeg måtte koniseres. Vil bare oppfordre dere over 25 til å få tatt celleprøve om dere ikke har gjort det. Jeg hadde tatt celleprøve bare noen år før den med celleforandringer, så jeg ble overrasket over at jeg faktisk måtte ha en operasjon. Heldigvis er det en operasjon de tar for å være føre var, det tar uansett mange år før slike celleforandringer fører til kreft. Men jeg var altså 27-28 da jeg fikk påvist celleforandringene.Anonymous poster hash: 4fe4d...dff

Nettopp. Det er en operasjon de tar for å hindre spredning, men det kan gi økt risiko for spontanabort og for tidlig fødsel om/når man blir gravid, så det er jo kjedelig å få slike celleforandringer.

Anonymous poster hash: 08606...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 35 og tok en celleprøve nå nylig. Da var det minst 10 år siden sist og alt var i orden med prøven. Tok den hos fastlegen og fikk ikke kjeft heller det motsatte.



Anonymous poster hash: 5be28...f78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigerer mitt tidligere innlegg (årene går fort, og hukommelsen svikter tydligvis med tiden....)

Man får ikke en innkallelse fra fylte 23. Man får en påminnelse fra kreftforeningen fra fylte 25.

Beklager forvirringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...