Gjest Gjest Skrevet 1. april 2014 #41 Skrevet 1. april 2014 Så klart er det mange tenåringer det ute som var uforsiktig og endte opp med å bli gravid. Og jeg sier ikke på noe om at de ofte behøver mer støtte og hjelp. Det er akkurat derfor jeg reagerte på ordvalget ditt. Når 'skaden' allerede ha skjedd, hvorfor ikke da heller gi støtte og råd, ikke bare for tenåringsmorens skyld men for barnets skyld? Det hjelper jo ikke å gå rundt og snakke stygt om unge jenter som blir gravide Like presis, de får det ikke til uten mye støtte og hjelp. Fra alle rundt seg. 1
Fiolinisten Skrevet 1. april 2014 #42 Skrevet 1. april 2014 Det var da voldsomt til stigmatisering. Ung behøver slett ikke slik rasp om de har vært uheldig. Forebygning før skade er det noe som heter, det gjelder innen dette her også. Når en har vært så uheldig med å bli gravid som ung, så burde en få den støtten en kan få. Forsåvidt gjelder det også for de eldre. Men å bli snakket nedlatende til pga. de har blitt gravid er bare helt feil. Det er ikke barnet det er noe feil med når det ønsker å bli gravid så tidlig, det er opplæring, miljø og oppdragelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #43 Skrevet 1. april 2014 Kjæresten min jobber og går på skole. Jeg er tilbake på skolen nå og har avtale med skolen så trenger ikke møte opp hver dag så lenge jeg leverer inn oppgaver og lekser. Jeg skal begynne å få foreldre stipend. Vi leier også en leilighet ikke verdens største leilighet men stor nok til 3. Jeg hadde en deltidsjobb i starten av graviditeten og alle de pengene har jeg på en ekstraa sparekonto. Jeg har også en sparekonto jeg har hatt siden jeg ble født. De er bare til nødstilfeller og sparing. Så selvom jeg bare er 17 klarer vi oss helt fint uten en eneste krone av foreldrene mine. Ja jeg arvet masse barne utstyr og klær men det er det jo mange som gjør. Anonymous poster hash: 182c1...bbe 1
Blod Skrevet 1. april 2014 #44 Skrevet 1. april 2014 De vet ikke hva de gjør. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25 2
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2014 #45 Skrevet 1. april 2014 Jeg forstår at mine meninger er kontroversielle, men der vårt samfunn er på vei, så svikter vi unge jenter hvis vi ikke er steinharde på at de skal være ferdige med videregående før de blir mor. De kan vente noen år med å ligge å skræve. Ingen som taper noe på det. Hvertfalle ikke ryktet deres. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #46 Skrevet 1. april 2014 Jeg liker ikke tonen til Gjest, men hun har noen gode poeng. Anonymous poster hash: 2e46c...4b4 1
LukaFrost Skrevet 1. april 2014 #47 Skrevet 1. april 2014 Det er jo bare tragisk når tenåringer uten utdannelse får barn. Barn skal ikke få barn. Man må skaffe seg et minimum av utdannelse før man formerer seg. Jeg vil påstå at ingen under 18 burde få barn. Det handler ikke bare om å gjøre seg ferdig med fyll og festing, men om det å bli voksen. Man må lære seg selv å kjenne. Man forandrer seg faktisk mye fra man er 16-18-25-30. Man tror man er moden som 16åring, men man er det ikke. 3
LukaFrost Skrevet 1. april 2014 #48 Skrevet 1. april 2014 Kom på at jeg ville kommentere det at det går så bra siden man får hjelp fra familien. Familien har ikke akkurat noe valg om dattera på 14-16 skulke bli gravid. Hvilke ressurser vil ikke det trekke fra familien? Man risikerer en stygg skjevfordeling som kan føre til problemer med familiære relasjoner senere. Man bør ikke sette barn til verden før man kan ta fullt og helt ansvar for egne barn. Økonomi bør absolutt være på plass. Man kan ikke ta vare på et barn før man kan ta vare på seg selv! 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #49 Skrevet 1. april 2014 I hvilken alder er det riktig å få barn da? Siden det pluttselig var detviktigste.Anonymous poster hash: 84e2f...5ea
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #50 Skrevet 2. april 2014 (endret) Til emnet så mener jeg fortsatt det jeg skrev på en av de første sidene. Tenåringsgraviditet er OK, men IKKE når det er planlagt. Årsak: Rammer bør være på plass før man planlegger barn. Endel av en ramme er et stabilt familieforhold (som man ikke har rukket i en alder av 17-19), enten ferdig utdannelse eller fast jobb i minst 6 måneder så man kan fø eget barn uten stønader fra det offentlige og uten assistanse fra skole (gjennom spesialtilrettelegging, kan ta med ungen på skolen eller lekser hjem) og uten at hele storfamilien må stille opp for at tenåringsmammaen skal få alle ender til å møtes og klare å bli ferdig med å vokse opp. Det er umodent å planlegge barn før livet er på stell og klart. Og det er IKKE klart i tenårene. Samme pokker. Anonymous poster hash: 7fd92...c23 Endret 3. april 2014 av Tekola 1
Gjest BettyBoop Skrevet 2. april 2014 #51 Skrevet 2. april 2014 I hvilken alder er det riktig å få barn da? Siden det pluttselig var detviktigste.Anonymous poster hash: 84e2f...5ea Rett og slett når man er voksen
Gjest Riskjeks Skrevet 2. april 2014 #52 Skrevet 2. april 2014 Kjenner jeg blir irritert på noen av kommentarene her. Hvorfor skal alt være etter boka med hus og etablert jobb før man kan få barn. Tenåringsmødre er like gode mødre som de som er litt eldre. I Norge har man mye rettigheter og man kan få mye hjelp, så ingen lever noe nød. Før i tiden var det vanlig å bli mor rundt 18 års alderen. Skal vedde på at oldemødrene deres ikke var 40 når de fikk barn første gang.Anonymous poster hash: 7a013...3fe Det er da heller ikke normen å være 40 når man får sitt første barn nå heller... Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende i Norge har de siste 20 årene vært 27-28 år. På 1970-80-tallet var den 25-26 år. Før det igjen lå den stabilt på ca 23 år hele første halvdel av 1900-tallet. Så det er absolutt ikke slik at det var normen med tenåringsmødre for noen generasjoner siden. Da må man tilbake til middelalderen - og et samfunn som ikke er sammenlignbart med vårt i det hele tatt. Det er stor forskjell på tenåringer som får barn og tenåringer som planlegger graviditet, for å si det slik. Uplanlagt graviditet kan skje, og velger jenta å beholde barnet, så går det gjerne helt fint (men man er ofte avhengig av ressurssterk familie - paradoksalt nok er det jentene fra de minst ressurssterke familiene som gjerne velger å beholde, mens de ressurssterke jentene tar abort... Dette selvsagt pga fremtidsmuligheter, utdannelse osv). Men å aktivt planlegge graviditet som tenåring er noe helt, helt annet! Da er det noe som har feilet et sted, sannsynligvis foreldrene, oppvekstmiljøet/vennegjengen eller gjerne en kombinasjon. Trist. 1
Jordbærkake Skrevet 3. april 2014 #53 Skrevet 3. april 2014 De vet ikke hva de gjør. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25 Hjernen blir strengt tatt aldri ferdig utviklet. Men hjernen begynner å bli tregere allerede fra 25-årsalderen, og jeg for min del tenker at det ikke er de første par årene som krever mest av hjernen.. Kilde: http://m.klikk.no/kvinneguiden/helse/article812305.ece (om ikke den sikreste)
Gjest Tekola Skrevet 3. april 2014 #54 Skrevet 3. april 2014 Ryddet for personangrep, avsporinger og svar til dette. Tekola, mod.
lissa- Skrevet 3. april 2014 #55 Skrevet 3. april 2014 Om man blir en god mor eller ikke avhenger jo ikke av alder. Grunnen til at mange kanskje tenker det er at de fleste unge ikke har hus, fast forhold, bil, god økonomi osv, men om man har det i orden kan unge være like bra foreldre som godt voksne mennesker. Selvsagt er det jo ikke alle unge som er modne nok til å ta ansvar for et barn, men det er neimen ikke alle voksne som er det heller!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #56 Skrevet 3. april 2014 Kom på at jeg ville kommentere det at det går så bra siden man får hjelp fra familien. Familien har ikke akkurat noe valg om dattera på 14-16 skulke bli gravid. Veldig enig i dette. Som mor hadde jeg selvfølgelig stilt opp for min datter dersom hun skulle komme i en slik situasjon. Men jeg håper da inderlig hun har vett nok til å ikke planlegge en graviditet med det bakteppet at jeg og mannen min skal stille opp med masse barnevakt, tid og penger. Vi kommer helt klart til å ønske å stille opp for et barnebarn uansett, men jeg synes ikke man skal planlegge barn før man er kapabel til å ta ansvaret for det selv uten å lempe for mye ansvar over på andre. Anonymous poster hash: 6453b...30c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå