Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om tenåringer som prøver å bli gravide? Helt greit eller uakseptabelt?

Anonymous poster hash: 099bb...b38

Anonymous poster hash: 4826b...837

Anonymous poster hash: 4826b...837
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at foreldrene har sviktet.

Anonymous poster hash: a15d1...d50
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit når de er under 18! Da står foreldrene ansvarlige. Etter 18 år er det opp til de selv siden de er myndige, men er nok ikke det lureste det heller.

Anonymous poster hash: 7e76d...d06
Skrevet

Det er vel ingenting annet å tenke enn at man må håpe at alle kommer til å klare seg bra, om det blir barn ut av prøvingen.

Gjest New_Girl
Skrevet

Hadde det vært min tenåring hadde jeg hvert fall gjort alt i min makt for å sørge for at hun ikke ble gravid.

• Liker 5
Gjest Reza08
Skrevet

Det beste er å vente med å få barn til du har blitt etablert med jobb og hus, og samtidig fått oppleve en del av ungdommen.

Men om noen får barn i ganske ung alder så er jo det i seg selv også greit. Man må bare tilpasse situasjonen litt. Ville pratet med barna om dette, og prøvd å få de til å utsette graviditeten noen år til. Om de likevel skulle få et barn, ville jeg stilt opp, uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyller snart 18 og har en datter på en måned.

Jeg har avtale med skolen så de gir meg informasjon og lekser via mail :)

Ja ble gravid tidlig det var ikke planlagt men jeg ville ikke ta abort.

Jeg vet at ting blir vanskelig men hittil har alt gått fint. Har også en familie som hjelper meg og støtter meg. Men kjenner flere på min alder som er gravide og drikker ogsånt. Og kjenner noen som har fått barn og de jentene er allerede ute å fester selvom barna bare er 2-3 uker gamle. De syntes jeg ikke er klare.

Anonymous poster hash: 182c1...bbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner meg ikke på de tenåringene som vil bli foreldre!!!! Jeg er så glad jeg ikke ble gravid som tenåring, da går man glipp av SÅ mye. Nå har jeg virkelig fått reist, fått festet fra meg, og levd livet uten å måtte ta hensyn til noen andre enn meg selv. Det har vært utrolig deilig, og nå som jeg er 27 er jeg gravid med verdens beste samboer.

Anonymous poster hash: 2a12c...805
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skammelig trist.. De er bare barn selv og ideen av å bli gravid og å bli mamma er ofte glorifisert, og de vanskelige sidene ved opplevelsen er ikke like snakket om som de positive. Tror ikke barn som vil ha barn selv er klar over alvoret/ realiteten ved graviditet, fødsel, og 18 år med et enormt ansvar, og tror mange bestemødre blir ste-mor og besteforeldre blir økonomisk base.

Selv går de glipp av sin egen barndom, og ungdomstid, der de egentlig skulle lære, reise, oppleve ting, og bygge seg selv en identitet, og mister dette ved å bli mamma for tidlig, pga uansvarlige valg.

Anonymous poster hash: ad755...791
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er enig om at det å bli tenåringsmor blir glorifisert på feks blogger. Min 18 år gamle lillesøster som er lettere psykisk utviklingshemmet har disse 16 år gamle mødrene som rollemodeller og har nå et sterkt ønske om å bli mor selv....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir irritert på noen av kommentarene her. Hvorfor skal alt være etter boka med hus og etablert jobb før man kan få barn. Tenåringsmødre er like gode mødre som de som er litt eldre. I Norge har man mye rettigheter og man kan få mye hjelp, så ingen lever noe nød. Før i tiden var det vanlig å bli mor rundt 18 års alderen. Skal vedde på at oldemødrene deres ikke var 40 når de fikk barn første gang.

Anonymous poster hash: 7a013...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Youth is wasted on the young. Når man er ung har man hastverk og mange vil skynde seg å oppleve alt med en gang. Det er først når man blir eldre at man forstår at mange ting er det bedre å vente med, og barn er en av disse.

Anonymous poster hash: 4512f...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir irritert på noen av kommentarene her. Hvorfor skal alt være etter boka med hus og etablert jobb før man kan få barn. Tenåringsmødre er like gode mødre som de som er litt eldre. I Norge har man mye rettigheter og man kan få mye hjelp, så ingen lever noe nød. Før i tiden var det vanlig å bli mor rundt 18 års alderen. Skal vedde på at oldemødrene deres ikke var 40 når de fikk barn første gang.

Anonymous poster hash: 7a013...3fe

Det er nok barna til disse unge mødrene som taper på dette. Det kan ikke akkurat sammenlignes med barn født av oldemødrene våres, for det var helt andre tider og da var det mannen som forsørget familien hvis man var gifte.

http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Nyhet&pagename=vfo%2FHovedsidemal&cid=1224698394244

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det varier og kommer an på. Det er mange kvinner som takler det helt fint å både ha barn og ta utdanning. Men frykten, det man er redd for, er jo at hun skal stå der med lite ressurser og så går det ut over ikke bare henne men også barnet. Når det er sagt, som sagt, mange kvinner takler rollen som "ung mor" veldig godt.

Programmet "Unge mødre" har jo som mål å sjokkere. Det er et dårlig eksempel på hvordan unge mødre faktisk er. Det finnes mange, veldig mange, langt over fleratallet, unge mødre som tar seg sammen når de får barn. Men ja, det finnes også de som ikke gjør det. Dessverre. Men det gjelder jo i alle aldersgrupper.

Anonymous poster hash: b6133...9e1
Skrevet

Jeg syntes egentlig det er bra at folk får barn tidlig, selv om det så klart er en utfordring. Snakker ikke 16, men typ 18-23.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 19 år. Synes det har gått bra, og ville ikke byttet. Men igjen, jeg vet jo ikke hvordan det er å være ung uten barn ;-)

Anonymous poster hash: 27701...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt småekkelt og trist med alle som planlegge å få barn uten å være klar for det. Her sidestiller jeg 17-19-åringer som aktivt prøver (på enten første eller andre unge) med de som ikke har økonomi til å ta seg av et barn, de som er partnere med en med helse- eller rusproblemer men likevel setter barn til verden med fullt belegg, de som ikke har jobb (jeg tenker nå ikke på permanent uføre, men de arbeidssky), de som har for mange unger til at de klarer å følge ungene opp med oppmerksomhet og økonomi men likevel planlegger flere...

Altfor ung alder er bare én av mange faktorer jeg synes bør være en solid dørstopper for å planlegge unger. At en 16-åring blir mor ved uhell og gjør det beste ut av det, det er en ting. Det samme om en dame på 44 år. Men at en 16-åring eller 44-åring PLANLEGGER å få barn og kjemper for å få dette til, synes jeg er like dumt som at en arbeidsløs 25-åring med 120 000 i kredittkortgjeld og en ustabil samboer forsøker å få barn.

Det beste for barna er jo at man legger rammene godt til rette først. Og de rammene er IKKE på plass når man er tenåring. De fleste tenåringer klarer seg bra, men ikke uten besteforeldre som stiller veldig mye opp, samt overgangsstønad, tilrettelegging fra skole/studiested, kommunal bolig etc etc - altså rammene faller på plass ved hjelp av mange andre og ved hjelp av stat og kommune. Og da er man ikke klar til å bli forelder.

Anonymous poster hash: 7fd92...c23
  • Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Har en fjortisfittegraviditet i familien (jenta er 3 år nu) og hun trekker mye ressurser fra alle rundt seg og jenta har vel nu den 2 stefaren, hvor mange stemødre hun har hatt aner jeg ikke. Jeg gav aldri den her tenåringsgraviditeten oppmerksomhet, gratulerte ikke, sa aldri noe som helst. Såg i ettertid at hun trakk til seg feil fyrer fordi hun hadde leilighet alene som 17 åring og trakk til seg slike som gjerne ville ha et sted å være, men, men, det er ikke mitt problem at hun ikke satset på skolen og holdt sine ben samlet. Nu sitter hun der da med en unge og venninna hennes som aldri var noen guttegal liten skræverske som tenåring studerer ingeniør i Australia.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...