Longgone Skrevet 31. mars 2014 #21 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Jeg fyller snart 18 og har en datter på en måned. Jeg har avtale med skolen så de gir meg informasjon og lekser via mail Ja ble gravid tidlig det var ikke planlagt men jeg ville ikke ta abort. Jeg vet at ting blir vanskelig men hittil har alt gått fint. Har også en familie som hjelper meg og støtter meg. Men kjenner flere på min alder som er gravide og drikker ogsånt. Og kjenner noen som har fått barn og de jentene er allerede ute å fester selvom barna bare er 2-3 uker gamle. De syntes jeg ikke er klare.Anonymous poster hash: 182c1...bbe Så lenge man må ha full hjelp og støtte fra familien for å klare å ta vare på ungen er man i mine øyne for ung for barn... Edit: Skrivefeil. Endret 31. mars 2014 av Longgone 8
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2014 #22 Skrevet 31. mars 2014 Kjenner jeg blir irritert på noen av kommentarene her. Hvorfor skal alt være etter boka med hus og etablert jobb før man kan få barn. Tenåringsmødre er like gode mødre som de som er litt eldre. I Norge har man mye rettigheter og man kan få mye hjelp, så ingen lever noe nød. Før i tiden var det vanlig å bli mor rundt 18 års alderen. Skal vedde på at oldemødrene deres ikke var 40 når de fikk barn første gang.Anonymous poster hash: 7a013...3fe Vel, det kommer an på hvordan man definerer en god mor. 3
AmandaVI Skrevet 31. mars 2014 #23 Skrevet 31. mars 2014 Hvor er barnevernet egentlig i sånne saker? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #24 Skrevet 31. mars 2014 Skjønner meg ikke på de tenåringene som vil bli foreldre!!!! Jeg er så glad jeg ikke ble gravid som tenåring, da går man glipp av SÅ mye. Nå har jeg virkelig fått reist, fått festet fra meg, og levd livet uten å måtte ta hensyn til noen andre enn meg selv. Det har vært utrolig deilig, og nå som jeg er 27 er jeg gravid med verdens beste samboer. Anonymous poster hash: 2a12c...805 Men det er da ikke alle som vil bruke livet på reise, fest og fyll? Noen har fra tidlig av en visjon om å stifte familie, og så sant de er i stand til å forsørge den, synes jeg det er helt greit at folk får barn når de ønsker. Selv ville jeg ventet til jeg var ferdig med utdanningen, men det er ikke et must det heller. Anonymous poster hash: 6ddc1...53a 1
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2014 #25 Skrevet 31. mars 2014 Men det er da ikke alle som vil bruke livet på reise, fest og fyll? Noen har fra tidlig av en visjon om å stifte familie, og så sant de er i stand til å forsørge den, synes jeg det er helt greit at folk får barn når de ønsker. Selv ville jeg ventet til jeg var ferdig med utdanningen, men det er ikke et must det heller. Anonymous poster hash: 6ddc1...53a Men hvordan skal de være i stand til å forsørge barna, all den tid dopdealerne er de eneste som hyrer folk for tiden?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #26 Skrevet 31. mars 2014 Så lenge man må ha full hjelp og støtte fra familien for å klare å ta vare på ungen er man i mine øyne for ung for barn... Edit: Skrivefeil. Vel nå er det de som har valgt å ville hjelpe meg. De elsker babyen min å har lyst til å være en del av livet hennes. Min mor fikk problemer da henne fødet meg så henne kan ikke få flere barn. Så henne koser seg mye med barnet. Men det er jeg som mater babyen, steller babyen, våkner på natten osv. Anonymous poster hash: 182c1...bbe
Gjest Kvinneline Skrevet 31. mars 2014 #27 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Har møtt mange unge jenter med barn som takler det veldig fint. Ville aldri ha oppfordret noen til og få barn før de selv er voksne med økonomi og bolig på stell, men når det er sagt ville jeg ikke uten videre oppfordret en 17 år gammel jente til å ta abort heller. Jeg møter mange flotte, modne, reflekterte unge mødre gjennom jobben min, og mener at det og være ung nødvendigvis ikke alltid er en risikofaktor. Det er ikke til å skyve under teppet av det og finnes mange dårlige mødre der ute som er i voksen alder. Endret 31. mars 2014 av Kvinneline 4
cattleya Skrevet 31. mars 2014 #28 Skrevet 31. mars 2014 Er dette virkelig så stort problem da??? Det er da ytterst få tenåringer som drømmer om dette. Gjennomsnittlig alder på førstegangsfødende er vel rundt 30 år? De få som kunne tenke seg det, får vi vel bare støtte best mulig... 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #29 Skrevet 31. mars 2014 Men det er da ikke alle som vil bruke livet på reise, fest og fyll? Noen har fra tidlig av en visjon om å stifte familie, og så sant de er i stand til å forsørge den, synes jeg det er helt greit at folk får barn når de ønsker. Selv ville jeg ventet til jeg var ferdig med utdanningen, men det er ikke et must det heller.Anonymous poster hash: 6ddc1...53a Trenger ikke nødvendigvis være festing, reising og fyll! Men å få livserfaring og bedre jobb/utdanning som man ikke har når man er tennåring. Jeg vet også om mange som har fått barn i de sene tennårene, og de er mye mer umoden i oppdragelsen enn jeg tror de hadde vert om de var eldre. Da jeg var 17-18 var jeg skikkelig verpesyk og mitt høyeste ønske var ett barn. Jeg er VELDIG glad jeg ventet de årene. Jeg ser selv at jeg har mer og tilby ett barn idag enn det jeg hadde for 8-9 år siden. Anonymous poster hash: 8a8ad...751
Babi Skrevet 31. mars 2014 #30 Skrevet 31. mars 2014 Altfor forhastet. Jeg husker jeg selv hadde lyst på barn når jeg var 19 men det ble heldigvis bare med tanken. Jeg var 22 da jeg fikk barn men det var ikke planlagt... Hadde jeg fått velge hadde jeg ventet litt til.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #31 Skrevet 31. mars 2014 Når barn får barn tror de det er det samme som å leke med dukker. Det er helt forferdelig at noen av dem ikke skjønner at de faktisk setter et liv til verden, for alltid. Jeg er veldig imot tenåringer som blir gravide, da spesielt for å beholde kjæresten eller andre lite gjennomtenkte grunner! Hvis de skal være voksne nok til å ha sex, for de være voksne nok til å bruke prevensjon!Anonymous poster hash: e8156...055
Longgone Skrevet 31. mars 2014 #32 Skrevet 31. mars 2014 Vel nå er det de som har valgt å ville hjelpe meg. De elsker babyen min å har lyst til å være en del av livet hennes. Min mor fikk problemer da henne fødet meg så henne kan ikke få flere barn. Så henne koser seg mye med barnet. Men det er jeg som mater babyen, steller babyen, våkner på natten osv.Anonymous poster hash: 182c1...bbe Og hvem som betaler da? 4
minister-mio Skrevet 31. mars 2014 #33 Skrevet 31. mars 2014 Jeg fyller snart 18 [...] Men kjenner flere på min alder som er gravide og drikker ogsånt. Og kjenner noen som har fått barn og de jentene er allerede ute å fester selvom barna bare er 2-3 uker gamle. De syntes jeg ikke er klare. Anonymous poster hash: 182c1...bbe Hva f....?
Gjest BettyBoop Skrevet 31. mars 2014 #34 Skrevet 31. mars 2014 Jeg fyller snart 18 og har en datter på en måned. Jeg har avtale med skolen så de gir meg informasjon og lekser via mail Ja ble gravid tidlig det var ikke planlagt men jeg ville ikke ta abort. Jeg vet at ting blir vanskelig men hittil har alt gått fint. Har også en familie som hjelper meg og støtter meg. Men kjenner flere på min alder som er gravide og drikker ogsånt. Og kjenner noen som har fått barn og de jentene er allerede ute å fester selvom barna bare er 2-3 uker gamle. De syntes jeg ikke er klare.Anonymous poster hash: 182c1...bbe men du planla det ikke da. Her er det snakk om tenpringer som aktivt prøver. Blir jo noe annet.
Gjest BettyBoop Skrevet 31. mars 2014 #35 Skrevet 31. mars 2014 Det er nok barna til disse unge mødrene som taper på dette. Det kan ikke akkurat sammenlignes med barn født av oldemødrene våres, for det var helt andre tider og da var det mannen som forsørget familien hvis man var gifte. http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Nyhet&pagename=vfo%2FHovedsidemal&cid=1224698394244Anonymous poster hash: 7e76d...d06 den gangen var man gift når man ble mor. Ble man gravid måtte man gifte seg da
Gjest Ciegus Skrevet 1. april 2014 #36 Skrevet 1. april 2014 Er dette virkelig så stort problem da??? Det er da ytterst få tenåringer som drømmer om dette. Gjennomsnittlig alder på førstegangsfødende er vel rundt 30 år? De få som kunne tenke seg det, får vi vel bare støtte best mulig... Dette er ikke et stort problem i Norge nei, samfunnsmessig. Men det er jo trist for de individene det gjelder, tenker jeg. Husker da jeg var 14, så hadde ei venninne av meg sååå lyst på barn. Hun hadde ubeskyttet sex og prøvde så godt hun kunne, men HELDIGVIS lyktes hun ikke som fjortenåring. Da hun var 18 ble hun gravid, men hun hadde vokst mye på de årene og rakk i det minste å få fagbrev, og er en kjempegod mor (dette er snart 10 år siden). Hadde hun lykkes med forsøket sitt 4 år tidligere hadde ting vært helt, helt annerledes, da hadde hun mest sannsynlig vært alenemor og slitt med å fullføre skolen. Så for min del provoseres jeg ikke så veldig av 19-åringer som får barn, planlagt eller ei. Juridisk er de voksne, og skal få gjøre hva de vil. Men det finnes de under 18 som enten slurver noe fælt eller aktivt går inn for å bli gravide, og det ER tragisk. Jeg har en i familien som ble uplanlagt gravid da hun var både 15 og 16, hun fødte begge barna og alt gikk jo greit. Men hun er livredd for at hennes egne barn skal gå i den samme fella, så når unge mødre selv advarer mot slikt tenker jeg at de vet hva de snakker om. Føler også at det i dag begynner å bli en trend å få barn i ung alder. Man har alle disse bloggerne, som rosemaler hverdagen som 16/17/18/19-åring og mamma, og som har drøssevis av fans. En ting er at de kan oppfordre andre indirekte til å få barn ung, en annen er at de oppmuntrer andre unge mødre til å holde på livsstilen og å gå hjemme og sulle og bli uplanlagt i hytt og vær. Så nei, det er ikke et stort problem for samfunnet. Men det er enormt trist med disse jentene som plutselig sitter der med unger og ingen barnefar og lite penger, som ikke kommer seg noen vei videre.
Gjest Kvinneline Skrevet 1. april 2014 #37 Skrevet 1. april 2014 Gjorde jeg heller ikke. Har møtt mange unge jenter med barn som takler det veldig fint. Ville aldri ha oppfordret noen til og få barn før de selv er voksne med økonomi og bolig på stell, men når det er sagt ville jeg ikke uten videre oppfordret en 17 år gammel jente til å ta abort heller. Jeg møter mange flotte, modne, reflekterte unge mødre gjennom jobben min, og mener at det og være ung nødvendigvis ikke alltid er en risikofaktor. Det er ikke til å skyve under teppet av det og finnes mange dårlige mødre der ute som er i voksen alder. Jeg sier at jeg møter mange, ikke alle unge mødre jeg har møtt takler det godt. Deretter sa jeg at også finnes mange dårlige mødre der ute i voksen alder. Nevner vell ingen plass at mødre under 20 år er bedre enn de som er 10 år eldre, og heller ikke at de mot 30 åra er bedre enn de under 20. Gode/dårlige mødre kommer i alle aldre..
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2014 #38 Skrevet 1. april 2014 Gjorde jeg heller ikke. Har møtt mange unge jenter med barn som takler det veldig fint. Ville aldri ha oppfordret noen til og få barn før de selv er voksne med økonomi og bolig på stell, men når det er sagt ville jeg ikke uten videre oppfordret en 17 år gammel jente til å ta abort heller. Jeg møter mange flotte, modne, reflekterte unge mødre gjennom jobben min, og mener at det og være ung nødvendigvis ikke alltid er en risikofaktor. Det er ikke til å skyve under teppet av det og finnes mange dårlige mødre der ute som er i voksen alder. Jeg sier at jeg møter mange, ikke alle unge mødre jeg har møtt takler det godt. Deretter sa jeg at også finnes mange dårlige mødre der ute i voksen alder. Nevner vell ingen plass at mødre under 20 år er bedre enn de som er 10 år eldre, og heller ikke at de mot 30 åra er bedre enn de under 20. Gode/dårlige mødre kommer i alle aldre.. I min forrige jobb møtte jeg mang en trassig tenåring som hadde blitt gravid pga hun ikke hadde så lyst til å gå skole og som hadde hørt om overgangsstønad og engangsstønad. Som oftest hadde de betydelig eldre kjærester som led dem ut på ting og de var for dumme til å forstå at de skulle ha holdt sine ben samlet for slike som liker tenåringer. 2
damagingsweets Skrevet 1. april 2014 #39 Skrevet 1. april 2014 Jeg ble gravid som 18 åring med min samboer som da var 25. Vi har hus, bil og utdanningen er snart på plass for min del (jenta vår er snary halvannet år) det var absolutt ikke planlagt, men vi følte begge at det riktige var å fullføre graviditeten (vi var begge ferdig med "fylla" osv) det har gått kjempe bra med oss, og jeg tror ikke vi har fått noe mer hjelp av familie enn folk på 30+ som får barn (besteforeldre har selvsagt kjøpt klær, leker osv, men vi har aldri "trengt" det. Men de som går inn for å bi gravide, uavhengig av alder, som ikke har et stabilt forhold, dårlig økonomi, og kanskje fortsatt bor hjemme, har jeg virkelig ingen respekt for. Når man setter et barn til verden, vil man selvfølgelig det beste for det (håper jeg), men da føler jeg kanskje at vedkommende tenker kun på seg selv, tror at det å få barn er en dans på roser og generelt har lite bakkekontakt. Må få presisere at jeg tror at det er like stor sannsynlighet for å bli en "god mor" uansett om du er 18 eller 34. Det er vel heller nevnte grunner som bestemmer det (forhold, økonomi, bosted, ansvarlighet)
Gjest Kvinneline Skrevet 1. april 2014 #40 Skrevet 1. april 2014 I min forrige jobb møtte jeg mang en trassig tenåring som hadde blitt gravid pga hun ikke hadde så lyst til å gå skole og som hadde hørt om overgangsstønad og engangsstønad. Som oftest hadde de betydelig eldre kjærester som led dem ut på ting og de var for dumme til å forstå at de skulle ha holdt sine ben samlet for slike som liker tenåringer. Så klart er det mange tenåringer det ute som var uforsiktig og endte opp med å bli gravid. Og jeg sier ikke på noe om at de ofte behøver mer støtte og hjelp. Det er akkurat derfor jeg reagerte på ordvalget ditt. Når 'skaden' allerede ha skjedd, hvorfor ikke da heller gi støtte og råd, ikke bare for tenåringsmorens skyld men for barnets skyld? Det hjelper jo ikke å gå rundt og snakke stygt om unge jenter som blir gravide 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå