Gå til innhold

Har jeg dysleksi og/eller taleproblemer som krever logopedhjelp?


29889

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har dysleksi. Det som gjør det vanskelig å finne et klart svar, er at det i litteraturen gjerne opplistes en rekke kriterier for at man har vanskene, men aldri en liste over kriterier for at man ikke har vanskene, uavhengig av hvor mange / hvilke andre kriterier som er oppfylt.

I mitt tilfelle er det relativt god rettskrivning som muligens betyr at jeg ikke har dysleksi. Men jeg har problemer med å lese og skrive fort, samt at jeg leser enkeltord feil. Jeg leser alltid ordene høyt inni meg, og jeg er ganske detaljorientert i lesingen. Ofte flyr tankene. Dette kan bety at jeg bruker fem minutter eller mer på å lese en avisartikkel.

Jeg har også et dårlig aktivt ordforråd og må ofte lete etter ordet særlig for konkreter. Det kan være så enkelt som "brett" (plate, f.eks. med Repsils). Dette kan jo ha sammenheng med periodevis liten (ikke-studierelatert) muntlig trening. Jeg hadde også tidligere i livet en nærmest sykelig interesse for språk og språklig korrekthet, noe som gjør at jeg i dag i en del tilfeller tvangsmessig velger feil syntaks (eks.: *for særlig konkreter) eller tvangsmessig feil ord når det er to å velge mellom, eller tvangsmessig bruker flere ord enn nødvendig uten at jeg ønsker dette. Dette har neppe noe med dysleksi å gjøre i seg selv, men i dagliglivet er dette et større problem. (*) Mer relevant for dette foruminnlegget er det at dette kan være et symptom på at jeg hele tiden har hatt lese- og skrivevansker. Jeg er glad i å lese, men har problemer med å fullføre bøkene jeg begynner på. Dette kan ha bidratt til den lave lesehastigheten.

Når jeg skriver, fokuserer jeg gjerne på det språklige eller andre detaljer. Det samme gjelder talespråket. I begynnelsen av tenårene kom jeg til å tenke på at mitt språk i grunnstrukturene var barnslig, at jeg brukte ordet "veldig" mye osv. Dette førte nok til at jeg utviklet en angst for å tale spontant, foruten oppdagelsen av at det i mange tilfeller lønner seg å tenke før man snakker. At jeg hadde lagt om dialekten noen år før, bidro til å forsterke problemene med talespontaniteten.

Hovedspørsmålet er altså: Kan jeg ha dysleksi, gitt opplysningene ovenfor? Kan vi umiddelbart fastslå at jeg ikke har det? Er heller problemet at jeg bør kvitte meg med uvanen ved å lese teksten høyt for meg selv, på et vis?

I tillegg lurer jeg på om jeg bør søke utredning av logoped, med hensyn til både mulige lese- og skrivevansker og det talespråklige.

Så får dere ha meg unnskyldt for denne lange og relativt springende meldingen. Det er dessverre dager man er springende i tankegangen at man tar seg tid til å skrive slike foruminnlegg.

Endret av 29889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut stikkordene "hyperleksi" og "Asperger", om du ikke har gjort det...

(Omg, som å lese om meg selv, det der.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hyperleksi var nytt for meg. Google gav meg tilsynelatende ikke noen gode treff på dette på norsk, men derimot fikk jeg minst ett relevant treff på Bokhylla.no. Noen tips om hvordan problemet med lesehastigheten kan avhjelpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...