Gå til innhold

Forstår de godt engelsk i Finland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, de forstår, men mange av dem later som de ikke gjør det. Det samme gjelder svensk. Har aldri vært i et land hvor det har vært så vanskelig å kommunisere med lokalbefolkningen.



Anonymous poster hash: 25045...318
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som i norge, de yngre er veldig aktive på engelskfronten mens de gamle gjerne ikke praktiserer det. Spørs hvor i Finnland du tenker på. Mange snakker norsk, som blir nevnt lengre opp, og mange snakker svensk. I min hjemby er vi 30 min unna Finnland og der snakker de aller fleste norsk eller svorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Nå skal jeg generalisere mye.

Jeg spiller mye online og treffer da mange skandinaver og nordiske. Jeg har også reist mye rundt på store lanfester (typ Dreamhack) og snakket med disse face to face. Etter min erfaring er engelskkunnskapene i snitt best hos svenskene, deretter kommer nordmenn og dansker og finnene kommer nederst på rangeringen. Men de forstår og snakker helt greit engelsk. Men med ofte en mye mer særpreget aksent enn resten av Norden, og ofte med gramatiske feil og med dårligere ordforråd.

Når jeg chatter med finner er disse de som er mer tilbøyelige til "sms-språk" og feilstavinger enn svensker, nordmenn og dansker. (De verste er engelskmennene selve, men det er nå en annen sak).



Anonymous poster hash: a8625...21a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som i norge, de yngre er veldig aktive på engelskfronten mens de gamle gjerne ikke praktiserer det. Spørs hvor i Finnland du tenker på. Mange snakker norsk, som blir nevnt lengre opp, og mange snakker svensk. I min hjemby er vi 30 min unna Finnland og der snakker de aller fleste norsk eller svorsk.

Skal til Rovaniemi :)

Anonymous poster hash: 72d0a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal til Rovaniemi :)

Anonymous poster hash: 72d0a...00e

Rovaniemi ja, kanskje du som skreiv den andre posten også?

Har bare kjørt igjennom Rovaniemi selv, så har Ingen personlige erfaringer.

Eller jo! Handla på mac'ern og der snakka de faktisk svensk.

Men det er jo der nissen bor, så jeg vil anta at det er en 'turistby' som har mange turister fra overalt som skal besøke nissen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovaniemi ja, kanskje du som skreiv den andre posten også?

Har bare kjørt igjennom Rovaniemi selv, så har Ingen personlige erfaringer.

Eller jo! Handla på mac'ern og der snakka de faktisk svensk.

Men det er jo der nissen bor, så jeg vil anta at det er en 'turistby' som har mange turister fra overalt som skal besøke nissen. :)

Jepp det var d :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du klarer deg utmerket med engelsk og svensk i Rovaniemi. Min mor er derfra så har tilbrakt mye tid der.

Anonymous poster hash: 55f9a...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Ja, de forstår, men mange av dem later som de ikke gjør det. Det samme gjelder svensk. Har aldri vært i et land hvor det har vært så vanskelig å kommunisere med lokalbefolkningen.

Anonymous poster hash: 25045...318

Da har du ikke vært i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de forstår, men mange av dem later som de ikke gjør det. Det samme gjelder svensk. Har aldri vært i et land hvor det har vært så vanskelig å kommunisere med lokalbefolkningen.

Anonymous poster hash: 25045...318

Da har du ikke vært mye utenfor Norden og engelskspråklige land!

Anonymous poster hash: 710a4...e5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnene har en veldig "tysk" kultur. Det vil si, vi har janteloven. De har en maken lov som sier at, "hvis du ikke kan gjøre det 100% perfekt så la vær å gjøre det i det hele tatt". Finner flest har svensk (og engelsk) på skolen og skjønner svensk uten problemer. Men å prate det, se det er et lite problem. For de har uansett en svak finsk accent som gjør at de aldri føler at de er flinke nok til å våge seg på å prate svensk. For i deres hode skal de la være med mindre de kan gjøre det helt perfekt.

Derfor er det mange finner som skjønner svensk (og engelsk) uten problemer men som har vanskelig for å prate det. Altså, ikke fordi de ikke kan men fordi de føler seg utrygge på å gjøre det.

Hilsen en som har bodd på Åland. "Iss int rätta på mig nu, kiitos". ; )



Anonymous poster hash: 28a7a...575
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte meg helt fint med engelsk som turist i Finland, men jeg var i Helsinki da, så vet ikke hvordan det er i mindre byer. Mange forstår også svensk, men var veldig få som ville snakke det. Minner om mange unge i Norge som lærer 2. fremmedspråk på skolen, de forstår mye av det som blir sagt, men har vansker med å kommunisere på språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en finne, som er engelsklærer, og hun klager på nivået på engelsk i Finland. Det er mange der som rett og slett ikke tar seg bryet med å lære språket. Men det er ikke verre enn at man som regel klarer å gjøre seg forstått, da. Vi har vært i Finland et par ganger, og kun ved ett tifelle støtt på språkprobemer. Og det fra en generasjon man skulle tro hadde språket spikret. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...