Gå til innhold

Hva er kjerring-stil for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager OT, men jeg forstår bare ikke dere som påstår at kortere frisyrer er praktiske? Jeg har hatt typisk oppklipt halvlangt-langt hår, og det var egentlig ingen sak å vedlikeholde det.

Anonymous poster hash: 831bc...07b

Svarer OT også siden det var nettopp det med "praktisk" som i sin tid fikk meg til å klippe meg kort. ;) Jeg har svært tykt og glatt hår, og da det nådde meg under skulderbladene så var det et $"#$ å vaske og skylle det. Det tok evigheter å tørke det (var ikke spesielt effektive fønere på den tiden, det må innrømmes). Satte jeg det opp i hestehale fikk jeg hodepine fordi det strammet slik. Annet oppsett var bare å glemme for det ramlet ned fortere enn jeg fikk sagt "hårnål" siden det var så glatt. Fletter var umulig siden det ble bare korte, tykke "stubber". (Ikke var det spesielt lekkert heller.)

Kort sagt, ubrukelig for alle praktiske formål, så jeg klippet det. Og oppdaget til min egen store forbauselse at jeg kledde kort hår mye bedre. Dermed ble det kort hår. Får det klippet i en fin frisyre, vasker det kjapt når jeg likevel dusjer og lar det lufttørke en times tid etterpå - hiver i litt styling, og that's it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kjære vene, går noen kledd slik i våre dager? Jeg mener 40-50-åringer. Knapt nok mange flere år eldre går heller ikke slik, det jeg har sett.

Har pasienter på sykehuset som går kledt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke glad for at kjerringer på 60 ikke bruker samme klær som deg på 20 da? En viss forskjell skal og bør det være...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke glad for at kjerringer på 60 ikke bruker samme klær som deg på 20 da? En viss forskjell skal og bør det være...

Den måtte jeg bare plusse. Riktignok er jeg ikke 60, men jeg er helt enig i at det bør være en viss forskjell. Uansett hvor godt man holder seg så er det (heldigvis) forskjell på en 16-årings kropp og en 40-årings, og klesstilen bør gjenspeile dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten legge til at da jeg vokste opp på 70/80-tallet så var normen for de over 40 foldeskjørt ol. Er det ikke flott da at 60-åringer kler seg med blondetights, skinnyjeans, tunikaer ol. Synd om vi skal gå tilbake til foldeskjørt, puddelkrøller og fotformsko...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere ikke glad for at kjerringer på 60 ikke bruker samme klær som deg på 20 da? En viss forskjell skal og bør det være...

JA!! Det bør absolutt være en forskjell. Så egentlig, bør ikke ungdommen hetse kjærringstil, heller rose den. Slik at oss kjærringer holder oss unna ungdomsklærne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!! Det bør absolutt være en forskjell. Så egentlig, bør ikke ungdommen hetse kjærringstil, heller rose den. Slik at oss kjærringer holder oss unna ungdomsklærne.

Det er mulig å holde seg unna både kjerringstil og "ungdomsklær".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er mulig å holde seg unna både kjerringstil og "ungdomsklær".

:Nikke:

Er det ikke slik at 'kjerringstilen' er det typiske for din mors generasjon, og 'ungdomsstilen' er det typiske for dine egne døtre?

Og så er det alltid en flytsone, med overlapp for enkelte plagg som Beck Søndergaard skjerfene som 'alle' brukte (jada, har to jeg også, og synes fremdeles de er ganske fine :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Er det ikke slik at 'kjerringstilen' er det typiske for din mors generasjon, og 'ungdomsstilen' er det typiske for dine egne døtre?

Og så er det alltid en flytsone, med overlapp for enkelte plagg som Beck Søndergaard skjerfene som 'alle' brukte (jada, har to jeg også, og synes fremdeles de er ganske fine :fnise: )

Kanskje det. Men jeg og min datter på 20 byttelåner gjerne plagg. Har jeg kjøpt noe nytt, så kan du være sikker på at hun vil låne det. Jeg låner noen ganger av henne også. Men noen av plaggene hennes styrer jeg unna. Vi byttelåner sko også. Handler kanskje litt om hvordan man setter sammen et antrekk. Jeg husker at jeg lånte plagg av min mor av og til i ungdomstida. Men samtidig var noen av plaggene hennes noe jeg umulig kunne gått med. Så delvis sant, tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kanskje det. Men jeg og min datter på 20 byttelåner gjerne plagg. Har jeg kjøpt noe nytt, så kan du være sikker på at hun vil låne det. Jeg låner noen ganger av henne også. Men noen av plaggene hennes styrer jeg unna. Vi byttelåner sko også. Handler kanskje litt om hvordan man setter sammen et antrekk. Jeg husker at jeg lånte plagg av min mor av og til i ungdomstida. Men samtidig var noen av plaggene hennes noe jeg umulig kunne gått med. Så delvis sant, tror jeg.

Ja, det er akkurat det jeg mener.

Noen elementer går 'på tvers' av generasjoner, men settes sammen ulikt og gir ulike inntrykk.

Og så skal hver aldersgruppe ha noen plagg/snitt som generasjonen under/over ikke ville bli sett død i.

Hvis ikke så hadde det jo ikke vært noe morsomt, og det skal være slik. Noen kombinasjoner og noen plagg skal være nærmest 'uspiselige' for de andre generasjonene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skinny jeans vært på mote så lenge nå at enkelte ikke vet hva boot-cut er? ... og enkelte tror at skinny jeans er normalen, regular og boot-cut er avviket. Beklager alså, for dem som tror slikt, skinny jeans er ikke normalen, skinny jeans er in og trendy med jevne mellomromm akkurat som alle andre stiler. Hverken mer eller mindre/ oftere eller sjeldnere :)

Anonymous poster hash: b22c1...71a

Jeg vet ikke hva boot-cut er for noe :P Bruker bare skinny jeans og strømpebukser

Anonymous poster hash: a65fb...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Dress your age er det noe som heter. Tror alle 22-åringene ville vært fortvilet hvis mødrene og bestemødrene deres kledde seg likt som dem ;)

Jeg går vel i kategorien kjerring, sånn aldersmessig, men sliter egentlig med motsatt problem, spesielt i hverdagen. Det går i jeans, skjorter og gensere på jobb hver dag, og i blant føler jeg meg som en wanna be-tenåring :P Kommer meg liksom ikke ut av den stilen jeg alltid har hatt - eller rettere sagt - mangel på stil. Går stort sett i skinny jeans, fordi det kler meg best. Bootcut makter jeg ikke!

Hårlengden varierer en del. Lar det gjerne vokse seg langt, for så å bli lei, og klippe det ganske kort...og lar det så vokse igjen...Evig runddans ;)

Det jeg unngår er sånne voldsomme motegreier som f.eks Didrikson regnkåpe som "alle" kjerringer har, Ilse Jacobsen-støvler eller den dere parkasen med sånn gul glidelås. Det henger på minst annen hver dame på min alder.

Jeg skulle gjerne kledd meg mye stiligere i hverdagen, mer skjørt og kjoler, stilige skoletter/støvletter, kule smykker osv, men med min jobb er det utopisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Jeg vet ikke hva boot-cut er for noe :P Bruker bare skinny jeans og strømpebukser

Anonymous poster hash: a65fb...ae5

Boot cut er litt sleng.

image1xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Langt hår er mye mer praktisk enn kort hår. De med langt hår setter det jo bare i en hestehale og ikke noe mer, mens med kort hår må man jobbe mye mer med håret og ingen hestehale kan forkle latskap med kort hår. Så jeg skjønner heller ikke dette med at kort hår er praktisk.

Anonymous poster hash: 3fd3d...c4e

Joda - hestehale er flott på 20-åringer - men en 50-60-åring ser sjeldent særlig fancy ut med langt pistrete hår hengende rett ned eller håret i en kjapp hestehale.

Skal man ha langt hår som godt voksen så krever det faktisk mye arbeid.

Jeg har kjempetykt hår og hadde veldig langt hår helt til jeg var 32. Da var jeg lei og klippet meg. Etter det har jeg hatt forskjellige bob-frisyrer av kortere og lengre varianter - samt som jeg har variert med perioder med helt kort hår. Har også kunnet variere med striper og farger jeg ikke kunne da jeg hadde håret til rumpa.

Det å vaske og tørke tykt hår som går langt nedpå ryggen er en stor "operasjon" og aldri noe jeg kunne gjøre om morgenen før jeg gikk på jobb - ei heller på kvelden før jeg skulle legge meg. Det måtte planlegges skikkelig for det tok laaaaang tid.

Har aldri angret en dag på at jeg klippet meg - selv om varemerket mitt i alle år var min lange, tykke manke.

Et av mine stilikoner når det kommer til godt voksne kvinner med STIL er Arja Saijonmaa - hun er nydelig og like flott i dag selv om hun er over 70 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stort sett alltid hatt langt hår gjennom livet, men aldri har jeg følt at jeg måtte styre og style så mye som de få gangene jeg har prøvd meg på kort hår.

Jeg vasker mitt lange hår ca annenhver dag før jeg drar på jobb om morgenen. Blåser det litt med føner etter dusjen og klemmer i litt hårskum kanskje. Det er det. Tar få minutter.

Pistrete hår er vel ikke fint på noen uansett. Men jeg har sett 50-åringer med tykke, velstelte hestehaler. Absolutt fint.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat! Det eneste jeg kommer på som er mer praktisk for meg nå er at det er lettere å vaske det, siden det er kortere.

Sånn sett, hvis man er en person som ikke gidder å gjøre noe som helst for utseendet sitt bortsett fra det høyst nødvendige, noe som er OK, så er langt hår veien å gå, spør du meg. Det er mye lettere. Jeg forstår uansett ikke denne tidvise glorifiseringen av at kvinner med langt hår er så mye mer forfengelige, kvinnelige osv. enn kvinner med kortere hår.

Man må gjerne mene at det er penest, men vær i det minste ærlige nok til å innrømme at det ikke krever så voldsomt med vedlikehold, eller er et tegn på forfengelighet- i mangel på bedre uttrykk.

Anonymous poster hash: 831bc...07b

Det krever ganske mye tid for å ha langt og pent hår. Selv må jeg alltid føne mitt lange og tjukke hår i minst 15-20 min for at det skal bli tørt. Hestehale gidder jeg ikke fordi det ikke ser pent ut i hverdagen og er forebeholdt trening og skogsturer. Skal jeg sette det opp er jeg nødt til å sette det opp på en måte som ikke blir stramt, ellers så er jeg sikret migrene den dagen. Skal jeg flette det er det ikke noe spennende med å "bare" ha en flette. Da henger jo bare håret der, og det er lite stilig. Skal jeg krølle det må jeg bruke ca 1 1/2 time på det, så det utgår på morningen! Kort hår er og blir lett og praktisk, så enkelt er det.

Til trådens tema:

Kjerring for meg er i grunn følgende:

* Uformlige bukser

* For store overdeler og underdeler, gjerne i kombinasjon

* Allværsjakke uansett situasjon eller anledning

* Grått kort hår i en guttefrisyre, gjerne med én lilla/blond/sort/brun stripe i luggen, eller en krans av nevnte farger rundt hele hodet.

* Fotformsandaler med sokker i

* Beige, brunt og grått og KUN de fargene i garderoben, i tillegg til at alle klærne er minst en strrl for stor.

* Butikkene PM og Lindex

* "Morsomme" mønstre alá Desigual.

* "Freshe" briller.

* Perlesmykker

* Alltid et skjerf i halsen.

Kombiner dette sammen, voilá skikkelig kjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Nå har jeg stort sett alltid hatt langt hår gjennom livet, men aldri har jeg følt at jeg måtte styre og style så mye som de få gangene jeg har prøvd meg på kort hår.

Jeg vasker mitt lange hår ca annenhver dag før jeg drar på jobb om morgenen. Blåser det litt med føner etter dusjen og klemmer i litt hårskum kanskje. Det er det. Tar få minutter.

Pistrete hår er vel ikke fint på noen uansett. Men jeg har sett 50-åringer med tykke, velstelte hestehaler. Absolutt fint.

Da kan du ikke ha det jeg kaller tykt hår.

Langt tykt hår vasker man ikke før man går på jobb om morgenen med mindre man står opp flere timer før man trenger eller går ut med fuktig hår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olabukser med glitter på baklommene i et eller annet mønster. Kan vedde på at det står mommy på en eller annen lapp inni buksa.



Anonymous poster hash: 34a52...db1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ikke ha det jeg kaller tykt hår.

Langt tykt hår vasker man ikke før man går på jobb om morgenen med mindre man står opp flere timer før man trenger eller går ut med fuktig hår.

Jeg har tykt hår, står bare opp litt før jeg trenger. Riktig nok må jeg bruke litt tid med føneren, men absolutt gjennomførbart om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...