Gå til innhold

Hva er kjerring-stil for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ei mikrofiberjakke som berre er vassavvisande. I praksis altså berre ei tørrversjakke, og då kan ho ikkje kvalifisere til allversjakke.

I så fall er ikke allværsjakken min en allværsjakke heller.

Men allværsjakker er da vannavvisende? Er den helt tett er det vel regnjakke?

Anonymous poster hash: 78510...597

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

I så fall er ikke allværsjakken min en allværsjakke heller.

Men allværsjakker er da vannavvisende? Er den helt tett er det vel regnjakke?

Anonymous poster hash: 78510...597 [/acronym

Nei, skal ein kalle det allversjakke så må då jakka vere vasstett. Omgrepet allversjakke kom vel med dei den gongen moderne stoffa som var vasstette men som også pusta, altså goretex og liknande variantar. Før goretexen hadde ein gjerne med seg ei vindjakke som ein hadde på seg, og regnty i sekken. Etter goretexen kunne ein bruke berre ei jakke, goretexjakka, også om det ikkje regna, for då blei ein ikkje søkksveitt av å gå med regnjakka. Derav allversjakkeomgrepet. I alle fall er det ei forklaring som gjer meining. Og så er det ein del som brukar goretexen sin i byen, noko som også gjer meining i og med at dette er dyre klede, og folk kjøpte vel berre ei jakke. For ei goretexjakke som kostar ein 5-6000,- (dei var jo svindyre då dei kom, sant) kunne ein jo før kjøpe både vindjakke, turregntøy og byregnfrakk.

Gjest Tingelinling
Skrevet

Beklager hvis noen blir tråkket på tærne nå, men...

Desigual og annet som skal være litt festlig og artig.

Anonymous poster hash: 17d6b...517

I mitt hode går sånne klær inni kategorien "fargerik". Selv om det ofte ikke er de yngste damene som bruker slike klær, synes jeg ikke det er kjerring. Jeg bruker ikke slike selv.

AnonymBruker
Skrevet

596d1970bfaa29a5a4ba87f321df82fb.jpg

Bare sååå kjerring, azz

Anonymous poster hash: 20d8b...fcc
  • Liker 4
Skrevet

De som er skikkelig kjerring er det også i oppførsel. Type ler av ALT, snakker bare om barn og mann, må hjem fra fest kl 11 fordi de skal finne på perfekte ting med mann og ban på søndagen, er snusfornuftige, og virker nesten som om de liker å helgevaske.

• Liker 7
Skrevet

De som er skikkelig kjerring er det også i oppførsel. Type ler av ALT, snakker bare om barn og mann, må hjem fra fest kl 11 fordi de skal finne på perfekte ting med mann og ban på søndagen, er snusfornuftige, og virker nesten som om de liker å helgevaske.

Enig. De snakker mye om matoppskrifter og er umulige å få med på nachspiel.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg skjønner at min definisjon av kjerring er heeelt annerledes enn det folk her inne har. Her virker det som om kjerring er alt dere selv ikke liker..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at min definisjon av kjerring er heeelt annerledes enn det folk her inne har. Her virker det som om kjerring er alt dere selv ikke liker..

Er vel nettopp det som er spørsmålet i tittelen her. "Hva er kjerringstil for deg?" Da vil man jo få ulike svar. Folk tenker jo ulikt om dette, og det er vel ok?

Anonymous poster hash: 0fd88...145

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet

:blink:

Jeg trodde kjerringer snakket om barnebarn, snakker hele tiden, kakeoppskrifter og strikkeoppskrifter... gjerne vært hjemmeværende hele livet....

Jeg snakker vel om typiske litt gammeldagse bestemødre tenker jeg... forøvrig en vidunderlig 'rase' som mange barnebarn ville hatt stor glede av å ha i sin nærhet.... disse gammeldagse kjerringene.

... savner ennå min mormor.

• Liker 3
Gjest Ciegus
Skrevet

Er vel nettopp det som er spørsmålet i tittelen her. "Hva er kjerringstil for deg?" Da vil man jo få ulike svar. Folk tenker jo ulikt om dette, og det er vel ok?

Klart det er ok, jeg har ikke sagt noe annet. Men jeg syns det er litt kjedelig når et ord mister betydning og folk bare legger alt de misliker inn i et ord. Språket blir mer fattig. Når "gud så kjerring hun er" kan bety både "gud så harry hun er", "så kjedelig hun er", "så voksen hun er" eller "så klassisk hun er" er det jo ikke noe gøy... Folk må jo få mene hva de vil, og jeg må få lov å reagere på at et snevert språk er kjedelig. ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, skal ein kalle det allversjakke så må då jakka vere vasstett. Omgrepet allversjakke kom vel med dei den gongen moderne stoffa som var vasstette men som også pusta, altså goretex og liknande variantar. Før goretexen hadde ein gjerne med seg ei vindjakke som ein hadde på seg, og regnty i sekken. Etter goretexen kunne ein bruke berre ei jakke, goretexjakka, også om det ikkje regna, for då blei ein ikkje søkksveitt av å gå med regnjakka.

Men senere har det jo kommet mange andre typer "friluftsjakker" i andre stoffer enn goretex. Jeg har definert alt dette som videreutvikling av allværsjakkebegrepet.

Hva kaller du slike jakker, da? Synes det blir håpløs om man skal gå rundt å kalle klærne sine med fult merke- og modell navn. Man trenger samlebegrep si.kan formidle hva slags type jakke det er snakk om.

Jeg har i følge deg aldri hatt en ekte allværsjakke, men de fungere nå riktig godt i ruskevær likevel ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er ok, jeg har ikke sagt noe annet. Men jeg syns det er litt kjedelig når et ord mister betydning og folk bare legger alt de misliker inn i et ord. Språket blir mer fattig. Når "gud så kjerring hun er" kan bety både "gud så harry hun er", "så kjedelig hun er", "så voksen hun er" eller "så klassisk hun er" er det jo ikke noe gøy... Folk må jo få mene hva de vil, og jeg må få lov å reagere på at et snevert språk er kjedelig. ;)

Da legger du noe annet, og mer, i begrepet "kjerringstil" enn det jeg gjør :) Jeg synes ikke det å ha kjerringstil er det samme som at noen har klassisk stil eller er voksen. Harrystil er også noe annet, synes jeg.

• Liker 3
Skrevet

Kjærringstil er forklekjoler, foldeskjørt til midt på leggen, gjerne sammen med en golfjakke.

Ha-ha, det er jo DET de unge hippe på Løkka går med! De kler seg i det de gamle tantene brukte da jeg var liten på 70-80-tallet!

Ekstremt lite flatterende!

Vide skjørt til midt på leggen med bluser som er kneppet så stramt opp i halsen at det ser ut som de er frigide hele gjengen. Gjerne i tillegg til at håret er satt opp i topp midt på hodet!

Kan ikke skjønne at dette skal være trendy og kult! Herregud, kle dere LITT kulere når dere er tidlig i tjueåra, da, jenter!

• Liker 4
Gjest Ciegus
Skrevet

Da legger du noe annet, og mer, i begrepet "kjerringstil" enn det jeg gjør :) Jeg synes ikke det å ha kjerringstil er det samme som at noen har klassisk stil eller er voksen. Harrystil er også noe annet, synes jeg.

Eh, nei, jeg legger mindre i kjerringbegrepet enn det enkelte her inne gjør. Jeg mener jo at kjerring ikke betyr harry, klassisk, voksen etc. Men i følge denne tråden er man kjerring hvis man kler seg klassisk, hvis man bruker bootcut, hvis man er voksen, man har barn og ikke vil på nachspiel, hvis man er harry etc. Det er jo nettopp det jeg reagerer på, at så mange legger så utrolig mye i det begrepet. Og da forsvinner jo poenget med begrepet.

For meg er kjerringstil å kle seg eldre enn man er uten å få det til å se stilig ut. En 90-åring som kler seg som en fresh 90-åring har ikke kjerringstil, en 30-åring som kler seg som en fresh 90-åring har derimot det. Verken allværsjakke, hatt eller bootcut klassifiserer til kjerring i mine øyne. Og ikke harry heller. Men i denne tråden er jo alt kjerring.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ha-ha, det er jo DET de unge hippe på Løkka går med! De kler seg i det de gamle tantene brukte da jeg var liten på 70-80-tallet!

Ekstremt lite flatterende!

Vide skjørt til midt på leggen med bluser som er kneppet så stramt opp i halsen at det ser ut som de er frigide hele gjengen. Gjerne i tillegg til at håret er satt opp i topp midt på hodet!

Kan ikke skjønne at dette skal være trendy og kult! Herregud, kle dere LITT kulere når dere er tidlig i tjueåra, da, jenter!

Gud hjelpe meg, tror jeg må ta meg en tur på løkka og se på dette fenomenet. :fnise:

Anonymous poster hash: 2d863...7b4

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Nei, det har med biologi å gjøre. Menn tiltrekkes av kvinner med langt hår. Det er fakta, ikke mote. Anonymous poster hash: 6c7bc...4af

Min absolutt mest populære venninne, hadde kort hår når hun var i

Mellom 21-30, gutta lå flate!

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Men senere har det jo kommet mange andre typer "friluftsjakker" i andre stoffer enn goretex. Jeg har definert alt dette som videreutvikling av allværsjakkebegrepet.

Hva kaller du slike jakker, da? Synes det blir håpløs om man skal gå rundt å kalle klærne sine med fult merke- og modell navn. Man trenger samlebegrep si.kan formidle hva slags type jakke det er snakk om.

Jeg har i følge deg aldri hatt en ekte allværsjakke, men de fungere nå riktig godt i ruskevær likevel ;)

Som du ser så skriv eg om "goretex og liknande variantar", altså Dermizax etc. Men skal det funke i alle typar ver må det jo vere både vasstett og pustande, meiner eg, elles gjer ikkje omgrepet meining. Eg meiner "allversjakke" dekkjer alle jakker som har vasstett og pustande stoff. Men å seie at Bergans Microlight er ei allversjakke blir som å kalle ein fjellanorakk for allversjakke, og for dei av oss som har vore søkkblaute i fjellanorakk, så veit vi at fjellanorakken stryk i kategorien for allversjakker.

AnonymBruker
Skrevet

Som du ser så skriv eg om "goretex og liknande variantar", altså Dermizax etc. Men skal det funke i alle typar ver må det jo vere både vasstett og pustande, meiner eg, elles gjer ikkje omgrepet meining. Eg meiner "allversjakke" dekkjer alle jakker som har vasstett og pustande stoff. Men å seie at Bergans Microlight er ei allversjakke blir som å kalle ein fjellanorakk for allversjakke, og for dei av oss som har vore søkkblaute i fjellanorakk, så veit vi at fjellanorakken stryk i kategorien for allversjakker.

Ah, så den jakken Nordis bruker i ruskevær på fjellet og i skogen er en fjellanorakk? Kjenner at jeg bare blir mer og mer forvirret.

Uansett; å være så redd for praktiske klær at man heller blir søkkvåt, må være kjærring i alle fall. Ungdommelige mennesker er ikke redd for sporty klær.

• Liker 4
Skrevet

Kjerringfrase. "Frisk" må være det ultimate kjerringadjektivet, eller kanskje det deler førsteplassen med "kvikk" og "festlig".

Trodde det ultimate ordet var «gøy», men jeg har kanskje bare lest for mye Pondus.

Paraply hjelper jo kun viss det regner "rett ned". Regnkåpe derimot er mye bedre... så lenge den ikke er av ull :fnise:

Må innrømme at jeg helt klart er blant dem som flirer av kvinnfolk som tripper på brosteinen med høye hæler og prøver å holde balansen med en paraply i ene hånden og en bitteliten veske i andre, mens det regner sidelengs som det så ofte gjør i Bergen. Faktisk innbiller jeg meg at de fleste som bruker paraply i Bergen er innflyttere eller turister, siden paraplybruk omtrent er en egen sportsgren som kan være utfordrende å mestre (noe man ser tydelig ved at de fleste bosspann er fulle av ødelagte paraplyer hver gang det er uvær).

Regnkåpe høres fryktelig gammeldags ut, da tenker jeg på en svær rød greie som moren min brukte da jeg var liten. Men så kan jeg heller ikke skryte av å være oppdatert på hva som er in av yttertøy for kvinner. Tror kanskje at allværsjakker er relativt vanlig her, ikke alle liker vel å gå i regntøy hver dag, og været er skiftende og man må alltid forvente en liten regnskyll.

Mennesker med dårlig smak eller liten interesse for klær, sko osv finnes i alle aldre, men den gjengse oppfatning er at unge folk har best smak. Jeg synes ikke noe om at de skal ha Monopol på det. Mye som jeg synes er skrekkelig, som unge damer mener er et must have.

Anonymous poster hash: e285c...c85

Jeg sliter virkelig med å forstå deler av kvinnemoten. De der UGGS-skoene som jenter liker å tråkke rundt i, synes jeg er skikkelig uflatterende, men de er vel gjerne behagelige? Synes også det ser litt snålt ut å gå rundt i treningstights til alt mulig når det er tydelig at man ikke skal trene. Men jeg begynner vel bare å bli gammel jeg også...

• Liker 6
Skrevet

Ah, så den jakken Nordis bruker i ruskevær på fjellet og i skogen er en fjellanorakk? Kjenner at jeg bare blir mer og mer forvirret.

Uansett; å være så redd for praktiske klær at man heller blir søkkvåt, må være kjærring i alle fall. Ungdommelige mennesker er ikke redd for sporty klær.

Var egentlig ferdig med å diskutere allværsjakkene, men siden du nevner meg, så kommenterer jeg likevel :)

Bergans micro light er slik jeg ser det ikke en allværsjakke og heller ikke direkte en fjellanorakk - selv om den har noe likt bruksområde som en fjellanorakk. Super jakke å ha i sekken på fjelltur f.eks vår/sommer/høst. Tar veldig liten plass i sekken og kan brukes over genser etc om det begynner å blåse litt.

Men for meg, så er dette en jakke jeg ikke velger å bruke i byen, rett og slett fordi jeg synes den ikke passer så godt sammen med det øvrige jeg har på meg. Jeg går ofte med f.eks ankelboots, skinny jeans, kjole, slike ting. Og da synes jeg den ikke passer til. Så enkelt er det. Ingenting i veien med jakka ellers.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...