Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp! Statistikk på universitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare skjønner... ingenting. Har jo hørt av kjente at dette er et irriterende vanskelig fag, men at det skulle være så blæh det hadde jeg ikke forestilt meg i mine villeste fantasier!

Prøver å sette meg ned med det, prøver å begynne fra begynnelsen, men nei.. Kan ikke fatte og begripe noen ting som helst! Og snart er det bare en måned til eksamen, jeg har tre andre emner + en innlevering i andre fag også. Føler aldri i verden at jeg kommer til å komme meg gjennom dette! Jeg ligger veldig godt ann i de andre fagene (tipper på A eller B), så jeg trenger ikke mer enn bare bestått (E) i dette faget.

Noen som kan hjelpe meg? Hva er jeg nødt til å kunne? Jeg leser gamle eksamensoppgaver, og jeg forstår en del av utregningen, men jeg skjønner jo ikkeno av tanken bak og da sitter det ikke.

Boka syns jeg er pyton, finnes det noen nettsider med en enkel oversikt eller noe?

Jeg blir så uendelig glad om noen har lyst til å hjelpe meg litt! :)



Anonymous poster hash: 52ceb...e87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Sitter faktisk med det selv nå!

Ja det er litt teit men fant masse gode videoer på youtube. Sjekk de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler aldri i verden at jeg kommer til å komme meg gjennom dette! Jeg ligger veldig godt ann i de andre fagene (tipper på A eller B), så jeg trenger ikke mer enn bare bestått (E) i dette faget.

Anonymous poster hash: 52ceb...e87

Regner med at du skal bli noe du faktisk trenger å kunne statistikk for. Da er ikke poenget å så vidt karre til seg en E, det er å faktisk forstå faget.

Jada, nå blir sikkert alle sure på meg, men jeg er virkelig alvorlig bekymret for samfunnet, når vi utdanner en haug med studenter til viktige yrker, og målet deres er å stormlese rett før eksamen for å karre til seg en bestått.

Du har ikke lyst til å kjøre over broen til ingeniøren som spekulerte i en klage på en strykeksamen, og dermed fikk tvunget frem en bestått av en litt for snill sensor. For å sette det på spissen.

Anonymous poster hash: ba676...5e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lyst til å kjøre over broen til ingeniøren som spekulerte i en klage på en strykeksamen, og dermed fikk tvunget frem en bestått av en litt for snill sensor. For å sette det på spissen.

Anonymous poster hash: ba676...5e6

Men kunne gjerne tenkt meg å høvle over søsteren hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du skal bli noe du faktisk trenger å kunne statistikk for. Da er ikke poenget å så vidt karre til seg en E, det er å faktisk forstå faget.

Jada, nå blir sikkert alle sure på meg, men jeg er virkelig alvorlig bekymret for samfunnet, når vi utdanner en haug med studenter til viktige yrker, og målet deres er å stormlese rett før eksamen for å karre til seg en bestått.

Du har ikke lyst til å kjøre over broen til ingeniøren som spekulerte i en klage på en strykeksamen, og dermed fikk tvunget frem en bestått av en litt for snill sensor. For å sette det på spissen.

Anonymous poster hash: ba676...5e6

Det er jo veeeeldig mange fag på universitetet hvor man blir tvunget til å ta statistikkeksamen, og så bruke en minimal del av de i en ba eller masteroppgave og aldri mer igjen. Jeg for min del skal brenne alle statistikkbøkene mine når jeg er ferdig og aldri se meg tilbake. Statistikken er for meg bare nyttig om jeg skal bli forsker etter endt studium og det har jeg ingen umiddelbare planer om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være litt mer spesifikk. Hvilke emner innen statistikk sliter du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å forstå statistikk må du virkelig jobbe med faget. Jeg har tatt statistikk som en del av masteren min i samfunnsvitenskap, da jobbet jeg mye med datasettet vi fikk utdelt for å øve på i SPSS, og brukte Wikipedia (engelsk versjon) og boken "Statistics for dummies" i tillegg til pensumlitteraturen. Møtte på alt av frivillige øvinger. Fikk også en doktorgradsstudent til å gi kollokviegruppa ekstraundervisning. Med de tiltakene gikk jeg fra å ikke skjønne noe til å få en fin C. Men da begynte jeg jo vesentlig tidligere enn en måned før eksamen.



Anonymous poster hash: a4c99...8a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...