Gå til innhold

Hvorfor tror du på evolusjonsteorien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror ikke på evolusjonsteorien, jeg regner den som mest sannsynlig. Tro er for religiøse gærninger.



Anonymous poster hash: 8385e...3fe
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den gir en god forklaring på hvorfor arter finnes, stemmer med bevis og mest viktig det er hva de som har peiling på ikke bare tror men underviser og forsker på.

Anonymous poster hash: 46ff4...eae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på evolusjonsteorien, jeg regner den som mest sannsynlig. Tro er for religiøse gærninger.

Anonymous poster hash: 8385e...3fe

Ditto.

Det er den best underbygde forklaringen på hvorfor livet arter seg som det gjør, og selve evolusjonsteorien støtter seg på en rekke andre disipliner, som genetikk, sammenlignende anatomi, radiologisk datering, paleontologi, etc. Ingen av dem har kommet frem med noen funn som har svekket evolusjonsteorien, så man får anse at den er ganske solid, og ganske sannsynlig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer evolusjonsteorien som den beste forklaringen vi har for å forklare utviklingen fra enkle organismer til idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på evolusjonsteorien, jeg regner den som mest sannsynlig. Tro er for religiøse gærninger.

Anonymous poster hash: 8385e...3fe

Ditto.

Det er den best underbygde forklaringen på hvorfor livet arter seg som det gjør, og selve evolusjonsteorien støtter seg på en rekke andre disipliner, som genetikk, sammenlignende anatomi, radiologisk datering, paleontologi, etc. Ingen av dem har kommet frem med noen funn som har svekket evolusjonsteorien, så man får anse at den er ganske solid, og ganske sannsynlig.

Jeg forstår hva dere mener, men TRO er ikke utelukkende for religion. Tro kan også bety forestilling, eller at "man tror det er".

I troen på at det ikke ville regne tok jeg ikke med meg paraply. Det har ingenting å gjør med religion. Du så kanskje på himmelen og så ikke sky. Omstendighetene(bevis) tilsa at det ikke ville regne.

"Politisk" korrekthet passer seg ikke alltid :P

Selv tror jeg på teorien. Det at vi kaller det en teori er nok. Hva er alternativet? Utenom at gud har gjort alt dette for å forvirre oss. Koblinger mellom levende og døde dyr, til og med på kryss av artene kan bevises med DNA. Hva annet en evolusjon er en reel mulighet?

Anonymous poster hash: d75c9...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

Jeg aksepterer evolusjonsteorien som den beste forklaringen vi har for å forklare utviklingen fra enkle organismer til idag.

This

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk funnet forskjellige mennesker "fra forskjellige tidsaldere" på samme sted - og tid! Teorien rakner.

Anonymous poster hash: b79c2...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk funnet forskjellige mennesker "fra forskjellige tidsaldere" på samme sted - og tid! Teorien rakner.Anonymous poster hash: b79c2...4ad

Hvorfor skulle den rakne?

Anonymous poster hash: da0d8...7b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk funnet forskjellige mennesker "fra forskjellige tidsaldere" på samme sted - og tid! Teorien rakner.

Anonymous poster hash: b79c2...4ad

Link til dette? Snakker vi om neandertalere og mennesker her så er du lite opplyst, men har du andre eksempler er det bare å bevise dette for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så de fant et skjellet i Spania som der foreløping kun har funnet i Asia hvis jeg husker rett? hva beviser dette? At noen av disse menneske-apene vandret fra asia til spania? Ikke akkurat umulig, vi startet jo alle i Afrika.

Hva er så oppsiktvekkende med dette at du mener det er relevant for troen på evolusjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva dere mener, men TRO er ikke utelukkende for religion. Tro kan også bety forestilling, eller at "man tror det er".

I troen på at det ikke ville regne tok jeg ikke med meg paraply. Det har ingenting å gjør med religion. Du så kanskje på himmelen og så ikke sky. Omstendighetene(bevis) tilsa at det ikke ville regne.

"Politisk" korrekthet passer seg ikke alltid :P

Selv tror jeg på teorien. Det at vi kaller det en teori er nok. Hva er alternativet? Utenom at gud har gjort alt dette for å forvirre oss. Koblinger mellom levende og døde dyr, til og med på kryss av artene kan bevises med DNA. Hva annet en evolusjon er en reel mulighet?

Anonymous poster hash: d75c9...d25

Tro er ikke det samme som at noe er mer eller mindre sannsynliggjort. Velger du å ikke ta med paraply bare på grunnlaget av å se opp på himmelen har du jo ikke et godt grunnlag for å mene noe om det skal regne eller ikke.

Dataene som utgjør en værmelding og gjerne sett i sammenheng med meteorologens tolkning derimot, er mye mer sannsynliggjort enn å bare titte opp, og du kan derfor basere beslutningen på et mer sannsynligjort (eller usannsynliggjort) grunnlag.

Det samme for evolusjonsteorien, jeg tror ikke på den, men den er i stor grad sannsynliggjort i løpet av mange studier gjennom veldig mange år. Det betyr fortsatt ikke at man tror blindt på den på samme måte som religiøs tro.

Anonymous poster hash: 5d9f0...546

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evolusjon er ikke noe man kan velge å tro på eller ei. Det blir som å spørre om man tror på gravitasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det støttes av utrolig store mengder emipiriske bevis.



Anonymous poster hash: 53a71...431
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolusjon er ikke noe man kan velge å tro på eller ei. Det blir som å spørre om man tror på gravitasjon.

Så, TROR du på gravitasjon?

Du vet at det bare er TRO, ikke sant? :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymous poster hash: b19ad...ce7

På bibelens første sider står det noe om :

For Gud er tusen dager som en natt og en natt som tusen år. Eller noe slikt.

Det er relativitetsteorien til Einsten som bekrefter att tid ikke er, men er laget for oss for att visse ting skal virke.

Det er alltsdå ikke noen motsettning mellom religion og evolusjonsteorien nødvendigvis. Skapelsen pågår hele tiden og vil sikker fortsette noen milliarder år til.

Når universet ikke er mer, er vi tilbake i en eksistens uten tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolusjon er ikke noe man kan velge å tro på eller ei. Det blir som å spørre om man tror på gravitasjon.

Klart det er

Anonymous poster hash: 88fb5...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bibelens første sider står det noe om :

For Gud er tusen dager som en natt og en natt som tusen år. Eller noe slikt.

Det er relativitetsteorien til Einsten som bekrefter att tid ikke er, men er laget for oss for att visse ting skal virke.

Det er alltsdå ikke noen motsettning mellom religion og evolusjonsteorien nødvendigvis. Skapelsen pågår hele tiden og vil sikker fortsette noen milliarder år til.

Når universet ikke er mer, er vi tilbake i en eksistens uten tid.

Og jeg som alltid har svevd i den villfarelsen at tid er den fjerde dimensjonen. Ja, så feil kan man ta, dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolusjonsteorien virker jo mer sannsynlig enn at jorden og alle oss mennesker og dyr ble skapt på 7 dager. Eller kanskje dette er veldig metaforisk? Uansett syns jeg det er vanskelig å sette seg inn i bibelen fordi det høres ikke så konkret/logisk ut. Men er åpen for at det kan ligge mer bak evolusjonen vår og vår eksistens enn det man kan se og bevise per i dag.

Einstein sier at tiden er en illusjon for oss, at alt egentlig har skjedd på en gang og at vi oppfatter det som linær tid pga sansene våre er slik eller noe sånt. Sikkert mye som er illusjon i dette livet, så ikke godt å vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...