Gå til innhold

Syntes du pilot er et høystatusyrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla

Jeg har en kompis som er pilot, han synes jobben er dritkjedelig og i tillegg er det stadig dårligere arbeidsvilkår.

Han mener det må være bedre å ha en jobb hvor man stadig møter nye problemstillinger. Han hadde heller studert, medisin, jus eller økonomi om han hadde valgt på nytt.

Pilot er ikke et statusyrke lenger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser opp til pilotyrket, ja. Mer enn lege, men på linje med en kirurg kanskje. Absolutt mer enn en jurist. Vil si at bussjåfører har et av de enkleste jobbene i verden, og likevel er det mange som suger i det. Man kan ikke suge når man er pilot.



Anonymous poster hash: ad41e...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som er pilot, han synes jobben er dritkjedelig og i tillegg er det stadig dårligere arbeidsvilkår.

Han mener det må være bedre å ha en jobb hvor man stadig møter nye problemstillinger. Han hadde heller studert, medisin, jus eller økonomi om han hadde valgt på nytt.

Pilot er ikke et statusyrke lenger...

Jo, pilot er et høystatusyrke. Det er svært mange som drømmer om å jobbe som pilot og det at realitetene med yrket ikke når opp til samme nivå som forventningene folk har til det er totalt irrellevant.

Du kan godt diskutere om det burde være det eller ikke, men det er ingen tvil om at det er det.

Anonymous poster hash: 8b3b4...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, pilot er et høystatusyrke. Det er svært mange som drømmer om å jobbe som pilot og det at realitetene med yrket ikke når opp til samme nivå som forventningene folk har til det er totalt irrellevant.

Du kan godt diskutere om det burde være det eller ikke, men det er ingen tvil om at det er det.

Anonymous poster hash: 8b3b4...d33

Selvfølgelig kan det være tvil om pilot er et høystatus yrke, når det er mange som mener det ikke er det. Eller er du fasiten? Det er mange som drømmer om å bli politi også, betyr det at det automatisk er et høystatus yrke?

Jeg finner det helt uforstålig at noen mener piloter har høyere status enn leger, jeg kan virkelig ikke fatte logikken bak det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på ingen måte. Tror nok folk må ta seg en virkelighetsorientering når det gjelder piloter. Det er en ålreit og ansvarsfull jobb om man liker å være på farten, men man er naturligvis mye borte, jobber mye ukurante tider og vilkårene blir stadig dårligere. Tiden da det var virkelig lukrativt å være piloter er i ferd med å avsluttes med tanke på den stadig heftigere priskrigen i lufta. Tiden da man kunne kreve 700K som junior pilot er over med mindre man har veldig flaks eller har noen som kan gå god for en.

I tillegg blir det bare vanskeligere og vanskeligere å få jobb, de fleste jeg kjenner som har gått på privat pilotutdanning sliter da de må konkurrere med personell som tidligere var piloter i forsvaret (med dertil erfaring i form av flytid). Pilotutdanning i forsvaret veier tyngre og man får samtidig også erfaring, og at så få kommer inn er et kvalitetsstempel man ikke får på en privat skole.

Så om noen her ønsker å bli piloter eller kjenner noen som gjør det: Forsøk å komme inn på luftforsvarets flyskole, ta perioden i forsvaret før man søker seg over i sivil luftfart.



Anonymous poster hash: 7152f...533
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser opp til pilotyrket, ja. Mer enn lege, men på linje med en kirurg kanskje. Absolutt mer enn en jurist. Vil si at bussjåfører har et av de enkleste jobbene i verden, og likevel er det mange som suger i det. Man kan ikke suge når man er pilot.

Anonymous poster hash: ad41e...33e

Nå er det å være pilot selvsagt mer komplekst enn å være bussjåfør, men jeg ser ikke på noen som har ansvaret for mennesker som simple, uansett om man fører en buss, trikk, fly eller et skip. Det er slett ingen enkel jobb uansett hva du er sjåfør eller pilot av.

Anonymous poster hash: 7152f...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, skulle blitt pilot ser jeg. Ganske vanskelig, men på ingen måte uoverkommelig utdannelse (kan overhode ikke sammenlignes med det å bli lege feks). Hadde dratt damer i den uniformen.



Anonymous poster hash: 4fa47...9b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, skulle blitt pilot ser jeg. Ganske vanskelig, men på ingen måte uoverkommelig utdannelse (kan overhode ikke sammenlignes med det å bli lege feks). Hadde dratt damer i den uniformen.

Anonymous poster hash: 4fa47...9b3

Om man får jobb vel og merke. Kommer man med en privat utdannelse er det på ingen måte lenger garantert. Kjenner mange som ender opp som bagasjestuere på flyplass eller andre servicefunksjoner på bakken.

Anonymous poster hash: 7152f...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser definitivt på det som et høystatusyrke. Det er vel ganske vanskelig å bli det også, man må ha gode karakterer (bør være spesielt god i matte og engelsk), det er krav for høyde, syn, fysisk og psykisk helse, plettfri vandel osv. I Norge vil det vel være optimalt å utdanne seg til pilot i forsvaret da dette er gratis, men det tar minimum 4 år og du er nødt til å jobbe et år for forsvaret etterpå. Ellers er muligheten å ta det ved UiT eller privat, som kan koste opp mot 600.000 kr! Snittlønnen til piloter er generelt veldig bra, dette gir jo litt status. Samtidig som det er et "ærlig" yrke, et yrke som folk respekterer. De har jo mye ansvar..

Anonymous poster hash: 9a159...c8d

Dette.

Piloter er ansett som høystatus.

Kan diskuteres hvordan det ligger an ift. lege og advokat, men en "glorifisert busssjåfør" er det virkelig ikke. Er nok TS som har misforstått litt der.

Anonymous poster hash: 646df...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jo, pilot er et høystatusyrke. Det er svært mange som drømmer om å jobbe som pilot

Anonymous poster hash: 8b3b4...d33

Jeg bor i nærheten av en flyplass. For 20 år siden var pilot et statusyrke, det er det ikke lenger. Selvfølgelig mister et yrke status når de relativt sett går ned i lønn og får dårligere arbeidsvilkår. I tillegg er mange av dem arbeidsledige...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i nærheten av en flyplass. For 20 år siden var pilot et statusyrke, det er det ikke lenger. Selvfølgelig mister et yrke status når de relativt sett går ned i lønn og får dårligere arbeidsvilkår. I tillegg er mange av dem arbeidsledige...

Nettopp. Piloter i SAS og de andre tradisjonelle aktørene har fortsatt gode betingelser, men der er konkurransen knallhard. Norwegian og andre lavprisselskaper presser lønna ved å ansette i større grad fra lavkostland.

Anonymous poster hash: 7152f...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når godeste Vegard Ylvisåker kan bli pilot så kan vel alle bli det.



Anonymous poster hash: 2b451...3a3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer status å være pilot enn lege synes

jeg. Piloter er noe jeg ser opp til, og som

imponerer meg.

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

ab8d3f53e2f276bca1f8fef0e05dbd5e"]

ab8d3...d5e

Helt enig. Mye vanskeligere og trangere nåløye å bli pilot enn lege, eller advokat for den saks skyld.

Anonymous poster hash: 1a349...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som er pilot, han synes jobben er dritkjedelig og i tillegg er det

stadig dårligere arbeidsvilkår.

Han mener det må være bedre å ha en

jobb hvor man stadig møter nye

problemstillinger. Han hadde heller

studert, medisin, jus eller økonomi om

han hadde valgt på nytt.

Pilot er ikke et statusyrke lenger...

Det er fallende status for leger og advokater også, iallefall leger. Det svømmer over av folk som utdanner seg til lege nå, både status og lønn vil falle.

Anonymous poster hash: 1a349...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi det medfører et stort ansvar for mange mennesker.



Anonymous poster hash: 73b14...db1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ciegus

Nei, har aldri sett på det som høystatus. Ikke leger heller, for den saks skyld. Men det er jo et kult yrke, likevel. Samme med leger, selv om jeg ikke ser på det som høystatus er det et interessant yrke.

Egentlig er det ikke så mange yrker i seg selv jeg ser på som høystatus. Det er ikke yrket i seg selv som avgjør, men hva man egentlig gjør i jobben sin som for min del avgjør hvor høy "status" det har. Det finnes mange advokater jeg ikke akkurat anser som høystatus, kommer helt an på hva advokaten gjør.

Men man trenger ikke ha høy status for å få min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bransjen, og har veldig mange venner og familiemedlemmer i yrket.

"Hvem som helst"(tatt med en klype salt) kan bli pilot med litt penger. Status er det hvis du jobber deg opp til kaptein i et respektert selskap, gjerne long haul.

Man har jo ukurante arbeidstiden og ofte lange, lange dager, så jeg tror ikke det er glitter og glamour, men som sagt, en som har jobbet seg oppover kan jeg syns er høystatus.

Anonymous poster hash: fbd5c...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri sett på det som høystatus. Ikke leger heller, for den saks skyld. Men det er jo et kult yrke, likevel. Samme med leger, selv om jeg ikke ser på det som høystatus er det et interessant yrke.

Egentlig er det ikke så mange yrker i seg selv jeg ser på som høystatus. Det er ikke yrket i seg selv som avgjør, men hva man egentlig gjør i jobben sin som for min del avgjør hvor høy "status" det har. Det finnes mange advokater jeg ikke akkurat anser som høystatus, kommer helt an på hva advokaten gjør.

Men man trenger ikke ha høy status for å få min respekt.

Enig i dette.

Generelt er jo status et ord med assosiasjoner og betydning. Sa en person med lang og avansert utdannelse, mye ansvar, stort nettverk, hoy lonn og godt rennome vil alltid vaere hoyere status enn noen uten. Og ettersom enkelte jobber krever og medforer disse tingene vil de alltid vaere mer hoystatus enn andre. Er ingen tvil om at kirurg henger hoyere enn taxisjafor.

Men det kommer veldig an paa vedkommende. Penger alene vil ikke kunne definere det fullt ut, paa samme vis finnes det idioter som har kommet seg til prominente stillinger. Jeg kjenner "wannabees" som er hekta paa Entourage og Wall Street, har kommet seg inn i finans og mener de er hoytstatus fordi de bruker dress paa jobb. Det er ikke tilfelle.

Saa status defineres jo endel utifra hvem som ser opp til deg og vil derfor alltid vaere noe subjektivt.

Jeg ser paa pilot som et godt yrke, ikke noe saerpreget statusmessig, men like fullt et godt yrke.

Denne traaden handler vel egentlig mer om at TS har en kamerat som irriterer ham/henne og vil ha belegg for aa trekke vedkommende noe ned. Det faar saa vaere - det er arrogante mennesker innen alle yrker.

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart på det som høystatusyrke, for det er jamen meg mye knapper og skruer og protokoller og styr. Og før du vet ordet av det er du fan meg søkk vekk i Malaysia!

Herlig humor, på kanten, men morsom! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...