Gå til innhold

Syntes du pilot er et høystatusyrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei det er ikke for "hvem som helst" det er for de med rike foreldre som kan betale for privat utdannelse i USA, det er ingen karakterkrav! Og det er jo ikke lange utdannelsen da...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

http://utdanning.no/utdanning/uit.no/luftfartsfag_bachelor ;)

Anonymous poster hash: ae236...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venn av kjæresten min er så utrolig høy på strå fordi han skal bli pilot. Dette skal han gjøre på 30 mnd i USA. Når man hører han snakke så er det som om han skal bli lege elelr jurist eller noe. Jeg blir helt dårlig av å høre på han og tenker i mitt stille sinn at piloter er glorifiserte busssjåfører...

Hva tenker dere? Ser du opp til pilotyrket?

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener når du sier han er høy på strå, og så sier at han oppfører seg som om han skal bli lege eller jurist. Er det det at han oppfører seg eller snakker som om han er bedre enn andre, er arrogant o.l., eller at han er stolt og synes at yrket sitt er viktig, men at du ikke mener det samme? Har leger og jurister rett til å oppføre seg arrogant og høyt på strå, eller mener du at han oppfører seg som om det er viktig, og ikke burde det? Det er jo relativt stor forskjell på å være stolt og å se viktigheten av sitt eget yrke og å lage kvalm.

Ellers synes jeg pilotyrket virker både utfordrende og interessant, i tillegg til at det er spesielt viktig i noen situasjoner og sånn sett har status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hva slags pilot det er snakk om her...... Om der er en jager pilot, så ja, status...

Det er jo bare en guttedrøm som bare rakkern, og noe å virkelig misunne imo.

Passasjerfly pilot virker omtrent like kjedelig som de fleste andre normale yrker, men alikevel langt mer spennende å enn f.eks. jurist :P

Skjønner ikke hvorfor du blander leger og jurister inn i denne greia uansett.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien min er pilot, men har problemer med å få jobb så han sitter foreløpig i kassa på Kiwi for å kunne betjene lån på rundt en halv million for utdannelsen sin. Kan ikke si jeg ser så veldig opp til han for å si det sånn. Men jeg syns ikke det er lavstatus heller. Setter det høyere enn bussjåfør, men under lege. Litt større ansvar i forhold til om det skjer noe i lufta kontra bussjåfør på bakken. Men som en over nevner så redder leger tross alt liv, en pilot frakter passasjerer fra a til b.

Anonymous poster hash: ca614...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener når du sier han er høy på strå, og så sier at han oppfører seg som om han skal bli lege eller jurist. Er det det at han oppfører seg eller snakker som om han er bedre enn andre, er arrogant o.l., eller at han er stolt og synes at yrket sitt er viktig, men at du ikke mener det samme? Har leger og jurister rett til å oppføre seg arrogant og høyt på strå, eller mener du at han oppfører seg som om det er viktig, og ikke burde det? Det er jo relativt stor forskjell på å være stolt og å se viktigheten av sitt eget yrke og å lage kvalm.

Ellers synes jeg pilotyrket virker både utfordrende og interessant, i tillegg til at det er spesielt viktig i noen situasjoner og sånn sett har status.

Mener at han snakker om sine 30 mnd. i USA som mamma og pappa betaler som om det er verdens vanskeligste/mest høystatus yrke man kan tenke seg. Nå er det nå en gang sånn at jurist- og lege yrket blir sett på som høystatus, men det som gir disse yrkene status i mine øyne er at det er en lang og krevende akademisk utdannelse som det er veldig vanskelig å komme inn på og som i ettertid tjener veldig bra og har spennende arbeidsoppgaver. Det samme kan jeg ikke får meg til å si om en person som kjører rutefly mellom Bergen og Oslo...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Klarer ikke helt se det som et høystatusyrke siden samboer er det og han er en veldig normal fyr, men at det er mye jobb som ligger bak kan man ikke nekte for. Synes nok at medisin virker enda vanskeligere, men jussen virker langt enklere. Men det er fordi jeg har tatt jusfag selv og ser på det som at man bare må pugge, mens medisin og fag som piloter ha må man forstå på en helt annen måte. Det nytter ikke å bare pugge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En i familien min er pilot, men har problemer med å få jobb så han sitter foreløpig i kassa på Kiwi for å kunne betjene lån på rundt en halv million for utdannelsen sin. Kan ikke si jeg ser så veldig opp til han for å si det sånn. Men jeg syns ikke det er lavstatus heller. Setter det høyere enn bussjåfør, men under lege. Litt større ansvar i forhold til om det skjer noe i lufta kontra bussjåfør på bakken. Men som en over nevner så redder leger tross alt liv, en pilot frakter passasjerer fra a til b.

Anonymous poster hash: ca614...193

Det står jo respekt av at han tar seg en såkalt "lavstatusjobb" og ikke føler seg for god til det.

Anonymous poster hash: ecd0f...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer status å være pilot enn lege synes jeg. Piloter er noe jeg ser opp til, og som imponerer meg.

Anonymous poster hash: ab8d3...d5e

Ja, de er litt høytsvevende. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er ikke en norsk Bachelor det er snakkom men 30 mnd. i USA... Ingen karaktrekrav om man bare kan betale...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Nå kjenner jeg ikke til den amerikanske utdanningen, men det er vel krav de må bestå (slik som det er på den norske private utdanningen), og de må jo også konvertere disse til norske sertifikater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo respekt av at han tar seg en såkalt "lavstatusjobb" og ikke føler seg for god til det. Anonymous poster hash: ecd0f...b1c

Det står ikke nye respekt av det. Han gjør jo bare det alle andre også er nødt til dersom de er i en situasjon man trenger penger til å nedbetale lån. Det er for meg helt naturlig å gjøre og ikke noe det står særlig respekt av.

Anonymous poster hash: ca614...193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til den amerikanske utdanningen, men det er vel krav de må bestå (slik som det er på den norske private utdanningen), og de må jo også konvertere disse til norske sertifikater.

Han skryter av at alt han trenger å gjøre er å te en engelsk og mattetest, alt han trenger ut over det er studiekompetanse og cash. Det er et universitet som norge godkjenner....

TS

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Han skryter av at alt han trenger å gjøre er å te en engelsk og mattetest, alt han trenger ut over det er studiekompetanse og cash. Det er et universitet som norge godkjenner....

TS

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Ok, i Norge så har de ulike fag som meteorologi, navigasjon osv som de må klare for å bestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvordan pilot kan ha høyere status enn leger :sjokkert: I Norge kan du jo ta pilotstudiet som bachelor, hvor det er lavere poenggrense for å komme inn enn på medisin. Greit at du må ta tester og ha god syn for å bli pilot. Men medisin er en 6-årig utdannelse, itillegg til spesialisering.



Anonymous poster hash: 1e351...5c9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at han snakker om sine 30 mnd. i USA som mamma og pappa betaler som om det er verdens vanskeligste/mest høystatus yrke man kan tenke seg. Nå er det nå en gang sånn at jurist- og lege yrket blir sett på som høystatus, men det som gir disse yrkene status i mine øyne er at det er en lang og krevende akademisk utdannelse som det er veldig vanskelig å komme inn på og som i ettertid tjener veldig bra og har spennende arbeidsoppgaver. Det samme kan jeg ikke får meg til å si om en person som kjører rutefly mellom Bergen og Oslo...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Ok. Du nevner, flere ganger, at foreldrene hans betaler. Har dette noe å gjøre med statusen til yrket eller er det mulig at det blant annet er dette som irriterer deg? Å snakke om hvor vanskelig det er osv. er vel ikke uvanlig for en spent student. Var det sånn at han skulle begynne? Jeg syter også nå og da over alt jeg må gjøre i fagene mine, og hvor vanskelig den eller den oppgaven var, men det er jo ikke fordi det er det vanskeligste som finnes. Hva angår arbeidsoppgavene kan de vel være minst like spennende som de leger og jurister har, (allmennleger og kirurger har forskjellige arbeidsforhold, f.eks,) og lønnen likeså høy, spesielt sett opp mot lønn fordelt på timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i Norge så har de ulike fag som meteorologi, navigasjon osv som de må klare for å bestå.

Det må de jo helt sikkert i USA også, men ingen andre forkunnskaper enn denne engelsktesten, mattetesten og generel studiekompetanse. (i følge han da)

TS

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

piloter er i mine øyne ikke annet en glorifiserte bussjåfører med høyere studielån og noe verre arbeidsmarked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du nevner, flere ganger, at foreldrene hans betaler. Har dette noe å gjøre med statusen til yrket eller er det mulig at det blant annet er dette som irriterer deg? Å snakke om hvor vanskelig det er osv. er vel ikke uvanlig for en spent student. Var det sånn at han skulle begynne? Jeg syter også nå og da over alt jeg må gjøre i fagene mine, og hvor vanskelig den eller den oppgaven var, men det er jo ikke fordi det er det vanskeligste som finnes. Hva angår arbeidsoppgavene kan de vel være minst like spennende som de leger og jurister har, (allmennleger og kirurger har forskjellige arbeidsforhold, f.eks,) og lønnen likeså høy, spesielt sett opp mot lønn fordelt på timer.

I mine øyne gjør det noe med statusen til et yrke at det bare er å "betale seg inn," da har jeg mer respekt for yrker som psykologi, medisin, juss hvor folk faktisk må jobbe beinhardt på vgs for å kunne komme inn. Jeg greier heller ikke å se på "transport" som en spennende arbeidsoppgave...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne gjør det noe med statusen til et yrke at det bare er å "betale seg inn," da har jeg mer respekt for yrker som psykologi, medisin, juss hvor folk faktisk må jobbe beinhardt på vgs for å kunne komme inn. Jeg greier heller ikke å se på "transport" som en spennende arbeidsoppgave...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Det kan jeg forstå. Samtidig tenker jeg at det er viktigere hvordan de gjør det innenfor den utdannelsen de har valgt, enn hva de gjorde for å komme dit. Selv om han kommer inn pga. penger betyr ikke det at han vil gjøre en dårligere innsats enn om han hadde kommet inn på grunnlag av karakterer, eller at utdanningen har dårligere kvalitet. Når jeg tenker på arbeidsoppgaver tenker jeg ikke bare "transport", det å komme fra a til b, men mer langs linjene av alt som er involvert i denne oppgaven. Siterer:

"

There is more to the role than just flying the plane, which has to be done safely and economically, and tasks can typically include:

  • ensuring all information on the route, weather, passengers and aircraft is received;
  • using that information to create a flight plan which details the altitude for the flight, route to be taken and amount of fuel required;
  • ensuring the fuel levels balance safety with economy and supervising the loading and fuelling of the aircraft;
  • ensuring all safety systems are working properly;
  • briefing the cabin crew before the flight and maintaining regular contact throughout the flight;
  • carrying out pre-flight checks on the navigation and operating systems;
  • communicating with air traffic control before take-off and during flight and landing;
  • ensuring noise regulations are followed during take off and landing;
  • understanding and interpreting data from instruments and controls;
  • making regular checks on the aircraft's technical performance and position, on weather conditions and air traffic during flight;
  • communicating with passengers using the public address system;
  • reacting quickly and appropriately to environmental changes and emergencies;
  • updating the aircraft logbook and writing a report at the end of the flight noting any incidents or problems with the aircraft."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, pilot er på linje med lege i status uten tvil.



Anonymous poster hash: 8b3b4...d33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...