Gå til innhold

Syntes du pilot er et høystatusyrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn av kjæresten min er så utrolig høy på strå fordi han skal bli pilot. Dette skal han gjøre på 30 mnd i USA. Når man hører han snakke så er det som om han skal bli lege elelr jurist eller noe. Jeg blir helt dårlig av å høre på han og tenker i mitt stille sinn at piloter er glorifiserte busssjåfører...

Hva tenker dere? Ser du opp til pilotyrket?



Anonymous poster hash: 5a66a...e1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venn av kjæresten min er så utrolig høy på strå fordi han skal bli pilot. Dette skal han gjøre på 30 mnd i USA. Når man hører han snakke så er det som om han skal bli lege elelr jurist eller noe. Jeg blir helt dårlig av å høre på han og tenker i mitt stille sinn at piloter er glorifiserte busssjåfører...

Hva tenker dere? Ser du opp til pilotyrket?

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Ja, for de har ansvar for mange liv i hektiske og krevende situasjoner, som er mye mer risikable enn bussjåfører, fyi.

Anonymous poster hash: fa31b...e9d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Jeg ser helt klart på det som høystatusyrke, for det er jamen meg mye knapper og skruer og protokoller og styr. Og før du vet ordet av det er du fan meg søkk vekk i Malaysia!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ikke yrket som gjør folk til at jeg ser opp til dem. Det er hvordan de er som person. Jeg blir altså ikke automatisk imponert selv om man har kommet inn på et prestisjestudium med trangt nåløye.



Anonymous poster hash: bd78c...97f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavendelkyss

Øh...Jeg ser på pilotyrke som høyere enn advokat og lege yrket. Det er noe av det "høyeste" du kan bli å ja, man har stor respekt og status om man blir pilot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piloter er kjekke, elsker menn i flotte uniformer!!



Anonymous poster hash: 589c7...dbb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Er det et yrke jeg respekterer så er det piloter. De er smarte, kjappe og ekstremt løsningsorienterte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for de har ansvar for mange liv i hektiske og krevende situasjoner, som er mye mer risikable enn bussjåfører, fyi.

Anonymous poster hash: fa31b...e9d

hehe, og det gjør ikke busssjåfører??? De er da i masse krevende og hektiske situasjoner hele tiden og har absolutt masse risiko i jobben sin!

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

hehe, og det gjør ikke busssjåfører??? De er da i masse krevende og hektiske situasjoner hele tiden og har absolutt masse risiko i jobben sin!

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Det er de virkelig ikke :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de virkelig ikke :laugh:

Har du kjørt buss i oslo sentrum i rushen eller???? Det gjelder å følge med for å si det sånn, da er det noe annet å sitte med cruise control oppe i luften :fnise:

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer status å være pilot enn lege synes jeg. Piloter er noe jeg ser opp til, og som imponerer meg.



Anonymous poster hash: ab8d3...d5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer status å være pilot enn lege synes jeg. Piloter er noe jeg ser opp til, og som imponerer meg.

Anonymous poster hash: ab8d3...d5e

hvorfor i all verden???? Leger har masse utdanelse og måtte ha høye karakterer for å komme inn på studiet. Pilotutdannelse kan man bare kjøpe om man har penger og det tar veldig kort tid. Piloter frakter folk fra a til b, leger redder liv og helse...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke opp til noen som har vanlige jobber som jeg kaller det.

Men! Jeg ser opp til folk som har klart å bygge seg opp fra ingenting til store selskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ulike oppfatninger her. Jeg ser hverken på piloter eller flyverter som høystatusyrker. Begge har ukurante arbeidstider og kan ha problemer med å få seg jobb. Når de må ta til takke med å jobbe for lavstatus flyselskap, er det ikke mye å rope hurra for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du kjørt buss i oslo sentrum i rushen eller???? Det gjelder å følge med for å si det sånn, da er det noe annet å sitte med cruise control oppe i luften :fnise:

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Enig, jeg tror nok også at bussjåføren har en mer hekstisk arbeidsdag enn en pilot (spørs hvor han kjører da). Men for å bli pilot må man faktisk ha en utdannelse og jeg ser på pilot som et høystatusyrke for det er ikke hvem som helst som kan bli det. For å bli bussjåfør trenger man bare busslappen og en sur mine.

Anonymous poster hash: ae236...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser definitivt på det som et høystatusyrke. Det er vel ganske vanskelig å bli det også, man må ha gode karakterer (bør være spesielt god i matte og engelsk), det er krav for høyde, syn, fysisk og psykisk helse, plettfri vandel osv. I Norge vil det vel være optimalt å utdanne seg til pilot i forsvaret da dette er gratis, men det tar minimum 4 år og du er nødt til å jobbe et år for forsvaret etterpå. Ellers er muligheten å ta det ved UiT eller privat, som kan koste opp mot 600.000 kr! Snittlønnen til piloter er generelt veldig bra, dette gir jo litt status. Samtidig som det er et "ærlig" yrke, et yrke som folk respekterer. De har jo mye ansvar..



Anonymous poster hash: 9a159...c8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg tror nok også at bussjåføren har en mer hekstisk arbeidsdag enn en pilot (spørs hvor han kjører da). Men for å bli pilot må man faktisk ha en utdannelse og jeg ser på pilot som et høystatusyrke for det er ikke hvem som helst som kan bli det. For å bli bussjåfør trenger man bare busslappen og en sur mine.

Anonymous poster hash: ae236...622

Nei det er ikke for "hvem som helst" det er for de med rike foreldre som kan betale for privat utdannelse i USA, det er ingen karakterkrav! Og det er jo ikke lange utdannelsen da...

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser definitivt på det som et høystatusyrke. Det er vel ganske vanskelig å bli det også, man må ha gode karakterer (bør være spesielt god i matte og engelsk), det er krav for høyde, syn, fysisk og psykisk helse, plettfri vandel osv. I Norge vil det vel være optimalt å utdanne seg til pilot i forsvaret da dette er gratis, men det tar minimum 4 år og du er nødt til å jobbe et år for forsvaret etterpå. Ellers er muligheten å ta det ved UiT eller privat, som kan koste opp mot 600.000 kr! Snittlønnen til piloter er generelt veldig bra, dette gir jo litt status. Samtidig som det er et "ærlig" yrke, et yrke som folk respekterer. De har jo mye ansvar..

Anonymous poster hash: 9a159...c8d

Det stemmer ikke at det er høye krav til karakterer og høyde/syn

http://www.pilot.no/pilottesten

Anonymous poster hash: 5a66a...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...