Gå til innhold

Tar du vitamintilskudd i tillegg til folsyre og tran?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar tran og folsyre hver dag, men ikke vitamin/mineraltilskudd.. Er i uke 10.

Er vitamintilskudd noe man BØR ta i tillegg?

Anonymous poster hash: a14e7...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis sunt og variert, så går det bra!



Anonymous poster hash: 2b5b9...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg tar spirulina, d vitamin, b kompleks, c vitmain, sink, hvitløk og ingefær kapsler og tran :)



Anonymous poster hash: b70f8...475
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt noe annet enn folat og omega3. Som anonym #1 skriver, spis variert og sunt så får du i deg det du trenger. Men du kan jo være mer påpasselige med hva slags frukt og grønt du får i deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal hvertfall ikke ta ekstra jern uten å sjekke blodprosent hos lege først. Hvis du har lavt jernnivå skal du ta tilskudd, men jeg fikk etter få uker på tilskudd for høy blodprosent og ble bedt om å slutte å ta det. Etter uke 20 regnes det som en komplikasjon i et svangerskap og kan føre til risiko for blodpropp og at man må starte blodfortynnende. Folat første 12 uker og tran holder i massevis, med mindre legen eller jordmoren din ber deg ta noe ekstra basert på lave nivåer.

Anonymous poster hash: f588b...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke noe man må. Spiser du et normalt sunt kosthold og får i deg frukt og grønt, så er de fleste vitamintilskudd fullstendig bortkasta. Det er ikke sånn at "jo mer jo bedre", når kroppen har fått det den trenger av de fleste vitaminene, så skiller den ut overskuddet. Det blir fort veldig dyr urin ;) Andre vitaminer skilles ikke ut, men lagres i kroppen - noe som potensielt faktisk kan være farlig om du får i deg alt for mye (men det skal veldig mye til for å havne over de grensene).



Anonymous poster hash: d98eb...b71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av svangerskapet tok eg folat dagleg, og prøvde å eta sunt og variert (ikkje alltid like lett med kvalmen på den tida)...

Rundt veke 20 fekk eg synkande hb og var på grensa til jernmangel, så byrja med jerntablettar (duroferon) saman med vitamin c før eg la meg om kveldane. Det har virka veldig bra!

Er byrja med dei oransje/gule apotek-pakkane med tilskot for gravide og ammande no i det siste for å sikra at eg får alle vitaminar og mineral eg treng no som babisen har brukt mine reservar så lenge, men det er jo ikkje sikkert det har så masse for seg.

Om eg skulle endra noko trur eg eg ville byrja med jern tidlegare i svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...