Gå til innhold

Fortalte sjefen jeg var gravid - fikk sparken


inlovewith

Anbefalte innlegg

Er graviditet gyldig grunn til oppsigelse? Jeg fikk brev om oppsigelse begrunnet med at de ikke hadde tid til å beholde meg et par uker etter jeg fortalte sjefen jeg var gravid. Jeg har hatt denne deltidsjobben i 8mnd. Nå begynner det å synes at jeg er gravid også, så det blir svært vanskelig å måtte søke etter ny jobb nå. Har jeg krav på noe dagpenger eller noe? Har helt panikk nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

graviditet er ikke gyldig grunn til oppsigelse, men det kan bli vanskelig å bevise at det er graviditeten som er grunnen.



Anonymous poster hash: 8ef26...eee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Gå først til nav og vis dem oppsigelsen. Kanskje de kan ringe arbeidsgiver før du evt kontakter advokat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke lov. Er du organisert? Ville ha sett om jeg hadde rett på gratis advokathjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tillatt, og noe man slår ekstremt hardt ned på. Ta en prat med arbeidstilsynet du. Evt bare bit tennene sammen, lever en kopi av lovverket til arbeidsgiver, og si at med tanke på hvor ulovlig og lite populært det er å diskriminere gravide, så antar du at du vil få dine vakter som normalt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei de kan ikke avskjedige pga graviditet. Jeg ville kontaktet noen med juridisk kompetanse og forhørt meg om beste fremgangsmåte for hvordan du kan klage på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, graviditet er ikke noen gyldig oppsigelsegrunn.

Er du fast ansatt eller er du i et vikariat/på kontrakt? Ved fast ansettelse så skal det mye til for at en arbeidsgiver har lov til å si opp noen, imens du stiller dårligere ved vikariater og kontrakter.

Dagpenger har du krav på fra NAV, men dagpengene du vil få er kun 66% av lønna du hadde.

Ta kontakt med fagforeningen din eller arbeidstilsynet for å høre om oppsigelsen er lovlig. Antageligvis er den ikke det (spesielt ikke dersom de har begrunnet den med at du er gravid) og da kan det være at du har rett på å få jobben din tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Poo sier er det ikke lov å si opp noen grunnet graviditeten. Dersom du er fast ansatt skal det mye til for å si deg opp. Det må i så fall være grunnet nedbemanning, men da skal det drøftes først med tillitsvalgt. Det er i det hele tatt en ganske omstendelig prosess å skulle si opp noen.
Dersom du sies opp grunnet nedbemanning har de heller ikke lov til å ansette noen andre i tilsvarende stilling og du har førsterett på jobben dersom de skal ansette igjen senere.

Dersom det viser seg at det er en gyldig og reell oppsigelse kan du selvsagt søke dagpenger på vanlig grunnlag, men da må arbeidsgiveren din fylle ut skjema der de dokumneterer sluttårsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graviditet er ikke gyldig grunn til oppsigelse, men det kan bli vanskelig å bevise at det er graviditeten som er grunnen.

Anonymous poster hash: 8ef26...eee

arbeidsmiljøloven § 15-9.Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon

(1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

Det er altså arbeidsgiver som har bevisbyrden og må sannsynliggjøre at oppsigelsen ikke skyldes at hun er gravid.

TS stå på ditt. Dette har arbeidsgiver ikke lov til!

Anonymous poster hash: 4c075...46d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at de kan begrunne oppsigelsen med at de ikke hadde tid til å beholde deg? At de ikke har råd er mer forståelig, men tid?

Hva mente de med dette?



Anonymous poster hash: 8ef26...eee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...