Gå til innhold

Trening - muskelmasse og vekt som gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jenter

Jeg lurer litt på noe om dette med trening og vektnedgang når man er gravid.

Er nå 12 uker, og har det første trimesteret vært i elendig form. Utgangspunktet mitt før jeg ble gravid var veldig godt, var i god form, trente regelmessig og hadde en fin vekt og godt kosthold.

Når morgenkvalmen og følelsen av å ha løpt maraton hele natten meldte seg gikk alt over styr og jeg klarte ikke annet enn å ligge på sofaen og spise alt mulig rart for å holde kvalmen i sjakk. Ble rett og slett deprimert av å ikke være i fysisk aktivitet, det hjelper heller ikke på formen.

Nå er jeg som sagt 12 uker, og formen har begynt å komme seg. Føler meg nesten normal igjen! :) Dessverre har jeg gått opp 5 kilo på denne tiden, og jeg føler muskelmassen er gått ned. Føler meg rett og slett slapp og ekkel, og trives ikke i kroppen min slik den er nå.

Det jeg lurer på er om det er mulig å bygge opp igjen muskelstyrken når man er gravid? Man skal jo ikke kjøre like harde økter som når man ikke er gravid, men noe må det vel være mulig å få tilbake?

Også lurer jeg på om jeg kan gå ned etpar av kiloene jeg har lagt på meg, uten at det er farlig for fosteret. Det er jo ikke mye selve fosteret og morkaken og alt det der veier enda, så mye er fettvekt og kanskje litt vann.

Eventuelt kan jeg vel bremse vektoppgangen, slik at babyen tar det som trengs av fettreservene som allerede er der og jeg samlet sett ikke går opp så mye de neste ukene?



Anonymous poster hash: e3b01...bdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du er vant med å trene tror jeg du trygt kan fortsette å trene forholdsvis hardt, men med visse hensyn og moderasjoner selvsagt.

Jeg trener f.eks. fortsatt pulsspinn og styrke, selv om jeg er i uke 23, men ser an dagsformen hver gang med tanke på hvor mye jeg tar i. Ettersom blodvolumet er større, hjertet jobber hardere og mage/bekkenmuskulaturen er svekket kommer mange modereringer av seg selv, (men det er lurt å lese om/søke informasjon om graviditet og trening først). Jeg sykler ikke like fort som før og må bytte ut noen av styrkeøvelsene, men jeg blir jo like svett og sliten som før. Om jeg går opp eller ned i muskelmasse og vekt skjenker jeg ikke en tanke ;)

Jeg ville tatt en prat med jordmor eller PT som har erfaring med gravide og trening, prøvd meg frem og lyttet til kroppen. Jeg tror ikke jeg ville fokusert på vekt og muskelmasse under graviditeten, jeg tipper du føler deg bedre bare du får kommet deg tilbake i aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...