Gå til innhold

ved fødsel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

dere som sier dere brukte 2dager på fødselen...

ligger dere på sykehussengen med rier og sånt og venter på at det skal åpne seg? eller mener dere at dere praktisk talt ligger i fødestuen med jordmor og fødelege eller hva det heter, ved siden av dere og venter på at du skal føde??

ang epidural. når man får denne og blir "lam" fra underlivet og ned. hvordan merker man at man presser eller føder? hvordan skal jeg merke at jeg presser barnet mitt ut når jeg er lam...?

er nettopp gravid, har så mange spm...disse er en av mange......



Anonymous poster hash: b46ea...bcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maman

dere som sier dere brukte 2dager på fødselen...ligger dere på sykehussengen med rier og sånt og venter på at det skal åpne seg? eller mener dere at dere praktisk talt ligger i fødestuen med jordmor og fødelege eller hva det heter, ved siden av dere og venter på at du skal føde?? ang epidural. når man får denne og blir "lam" fra underlivet og ned. hvordan merker man at man presser eller føder? hvordan skal jeg merke at jeg presser barnet mitt ut når jeg er lam...? er nettopp gravid, har så mange spm...disse er en av mange...... Anonymous poster hash: b46ea...bcc

De fleste mener vel tiden fra første rie eller fra vannet gikk... Selve fødselsopplevelsen. Og da er de fleste hjemme store deler av tiden og venter på at riene skal bli effektive. Når man er 3-4 cm åpen og riene er sterke, er da man regnes som "i fødsel" offisielt. Når man ikke lenger orker å være hjemme, drar man på sykehuset.

Jeg feks, syns selv at min fødsel varte i over ett døgn fordi jeg fikk sammenhengende rier fra vannet gikk til ungen var ute. Men jeg var ikke i "offisiell" fødsel, aktiv fødsel, før de siste 12 timene.

Hvordan epiduralen virker er litt individuelt. Min ble aldri slått av, ikke før en stund etter fødselen faktisk. Så jeg kjente ikke pressriene og måtte bare presse når jordmor sa i fra. Men at ungen kom ut, det kjente jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh, så herlig :rodmer:



Anonymous poster hash: b46ea...bcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke sånn at man skal til sykehuset når vannet går?



Anonymous poster hash: b46ea...bcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra de første riene til ungen var ute gikk det her nesten to døgn, men jeg lå ikke i senga hele den tiden. Noe tid ble tilbrakt hjemme der jeg forsøkte og være mest mulig komfortabel, noe på venterom på sykehuset bla med et forsøk på å sove (fikk noe smertestillende), mye tid gående i gangene i et forsøk på å få mer fremgang og også noen timer i badekar da dette var lindrende.

De siste 14 timene var på fødestue, da sto jeg mye, eller skal jeg si hang over en slik prekestol, trakk inn lystgass og prøvde å slå i hjel tiden med å snakke tulle med mannen. Jordmor var mye tilstede, men også noe ute, lite trykk på føden så hun hadde god tid til oss. Vet om flere som har hatt jordmor mindre til stede. Fikk epidural 7-8 timer før ungen ble født, da sov jeg først noen timer før jeg fikk drypp for å få effektive rier. Ble nummen i beina og smertene ble borte, men ikke lam, dvs kunne gå på do, bevege meg, stå å presse osv. Korrekt satt epidural gjør deg ikke lam og jeg kjente presseriene selv om epiduralen ikke ble skrudd av under siste fase. Så å vite når man skulle presse var null problem for meg.

Og legen var så vidt innom underveis pluss ble ringt etter rett før ungen kom (pga sugekopp). Mange føder kun med jordmor og barnepleier til stede, legen kommer kun ved behov.

Anonymous poster hash: bc045...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier fra riene begynte og til ungen var ute, det var 24 timer. Men skal jeg si fra vannavgang så kan jeg skryte med 60 timer :fnise:

Men aktiv fødsel er noe annet, og det har jeg ikke satt meg inn i.

Når jeg fikk epidural så trudde jeg at den virket fort og kanskje den gjorde det fordo riene ble mindre vonde ganske fort. Men jeg måtte tisse like etterpå og gikk på badet uten problemer. Men når jeg reiste meg så hadde det ene benet blitt lammet så jeg datt nesten. Lammelsen varte kanskje en time el to og var bare i halve underlivet og i den halvdelen var jeg smertefri. Når lammelsen gikk ut, etter så kort tid, så var det fult med smerter igjen. Pressingen var kanskje 10-12 timer etterpå, husker ikke helt. Og da var epiduralen som sagt long gone. Men selv om den var mislykkey her så er den ikke alltid det og jeg kjente riene uansett, så pressingen er ikke noe problem kan jeg se for meg. Man får beskjed om å presse. Pressriene var ikke så vonde syns jeg, var det å skvise en melon ut et nøkkelhull som var vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...