Gå til innhold

Noen med råd for søvnproblemer? Snart termin og får ikke sove :(


Charlie28

Anbefalte innlegg

Har termin i disse dager, og sliter noe voldsomt med søvnen. Jeg kjenner at jeg er helt utslitt i kroppen, men når jeg legger meg for kvelden så får jeg bare ikke sove. Sliter jo litt med typiske gravid"problemer" som halsbrann, smerter i bekken og nattlige doturer (opp mot 5-6 pr natt!!).

Hadde ikke noe av dette sist gang, eller jo, men jeg sovnet som en sten. Natten før fødselen startet hadde jeg faktisk sovet hele 8 timer sammenhengende....

Kjenner jeg blir litt stresset av å ikke få sove. Kjenner at søvnbehovet er så stort, men klarer bare ikke å sovne... Redd jeg kommer til å være utslitt allerede når fødselen begynner. Det er jo ikke akkurat det beste utgangspunktet :(

Noen som har gode råd? :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chiki

Jeg lå rett ut med influensa i over en uke nettopp, i tillegg til urolige ben og mange doturer på natt. Slet virkelig med å sovne på kvelden og etter hver oppvåkning, var totalt utslitt.

Da sa legen at jeg skulle komme tilbake om det ikke bedret seg, slik jeg kunne få noe å sove på ett par netter slik jeg fikk hentet meg inn igjen:)

Kanskje du også får tilbud om noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det godt igjen. Her skyldtes det primært aktiv krabat nattestid, kombinert med tilfeldige andre småplager, som litt halsbrann, at jeg våknet av å ligge på rygg, kynnere, etter hvert maserier osv, i tillegg til det generelle stresset ved å merke at jeg ikke fikk sove, særlig mens jeg fortsatt jobbet. Jeg sov veldig lett pga dette, men vet ikke om det er ditt problem, eller om det er mer å sovne igjen når du uansett våkner? Jegble hvertfall veldig plaget av andre smålyder, siden jeg pga av de andre tingene aldri sov dypt. Min løsning ble faktisk å legge meg på et annet rom med ørepropper. Og ha Gaviscon og vann tilgjengelig på nattbordet, så det var enkelt å ta det om behovet meldte seg, samt at jeg hevet hodeenden på madrassen. Og ellers bruke tiden før fødsel til å sove så mye jeg kunne på dagtid. Hos meg ble søvnen gradvis dårligere de siste par månedene, og hadde egentlig tenkt å ha det andre barnet mitt en del hjemme fra barnehagen i ukene før babyen kom, men det måtte jeg bare droppe og heller prioritere søvn (dvs hentet tidligere, men hadde ham etter hvert ikke hjemme hele dager og mannen leverte de aller fleste dager, slik at jeg slapp å stå opp om morgenen, fordi slike avbrudd gjorde det enda vanskeligere å legge meg og klare å sove igjen).

Det mest irriterende av alt var når jordmor, fastlege eller andre kunne si at "nå må du passe på å sove mens du har sjansen, da". :sinna: Nå er forresten babyen to uker gammel, og jeg har sovet mye bedre etter at han ble født. Ikke flere timer i antall, men mye mer sammenhengende søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...