Gå til innhold

"Upassande" kle - Seier du i frå til venninna di?


Gjest Seleena

Seier du i frå?  

  1. 1. Seier du i frå?

    • Ja
      9
    • Nei
      12


Anbefalte innlegg

Gjest Seleena

Seier du i frå om ei venninne/ein venn går kledd i noko som ikkje passar vedkommande? Er det fint å sei i frå eller blir det oppfattast som direkte ufint?

Kan man sei stille i øyret til vedkommande at den kjolen eller den skjorta ikkje passa henne/han?

No snakkar eg om nere, gode venner og ikkje kven som helst på ein fest.

Eg har ei venninne som heile tida spørr meg om ho passar den og den buksa og genseren når vi er å shoppar, men problemet mitt er at eg ikkje tørr å sei i frå om strl. ho velger. Ho kjøper ALT for små kle, og det er ikkje fint på ho. Eg har og høyrt at folk har kommentert dette og vil ikkje at venninna mi skal bli såra.

Her ein dag så hadde ho på seg ei VELDIG trang bukse, og den naturlige flotte magen, direkte hang utfor buksa :cry: så sa ho: Aaah, denne buksa er alt for stor. Kva skal eg gjere?

Hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun spør så sier jeg i fra. Men ellers har jeg ikke noe med å kommentere andres klesvalg, man har jo forskjellig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madley

Jeg tror jeg ville blitt ganske lei meg vhsi jeg fikk vite i ettertid at du sa at klær som ikke passet var fine..

Ærlighet varer lengst. Men man skal alltid passe munnen sin og veie sine ord på gullvekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hvordan man sier ting.

Et luretriks er å snakke negativt om plagget men positivt om hennes kropp.

"Jeg synes ikke den buksa fremhever de lange flotte beina dine."

" Jeg tror fasongen på buksa hadde fremhevet beina dine bedre om den var en størrelse større. For buksa går inn og ut på feil steder og da henger den seg opp litt feil."

"Jeg likte ikke fasongen på den toppen, den ble for trang over brystene og da fikk den deg til å se kraftig ut, og det er du jo absolutt ikke. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært forsiktig med å kommentere klærne hennes, rett og slett fordi det er et sensitivt tema. derimot er det alltid best å være ærlig. jeg ville gjort det på den måten som :-) anna foreslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Ja det var flotte måtar å seie det på, Anna:-) . Kvifor har eg ikkje komt på det før? :)

Ærlighet varer lengst, og eg prøver å vere ærlig når vennene mine ber meg om det. Men når venninna mi liker å gå med veldig trange bukser, så er det ikkje like lett å sei i frå om at det ikkje blir pent sidan ho veit korleis ho vil ha det.

Det har ingenting med kritikk om hennes kle. Ho velger kle etter sin smak og sin stil, men det ER ikkje alle som kjem inn i Killahbabe-bukse og missixty og den slags, nettopp fordi man har naturlege kvinnelige former!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Det er klart man skal si ifra! Det er ikke alle mennesker som blir födt med stil, noen trenger hjelp til å se seg selv fra best mulig vinkel! Ferdig med saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man skal si ifra! Det er ikke alle mennesker som blir födt med stil' date=' noen trenger hjelp til å se seg selv fra best mulig vinkel! Ferdig med saken[/quote']

Det er jeg ikke enig i. Man kan si fra om man blir invitert til det. Som i dette tilfellet. Men ikke ellers. Det er faktisk lov å ikke bry seg så mye med om en ser bra ut. Og om det ikke er et problem for vedkommende så skal man ikke si noe om det. I tilfelle bør man pakke det seriøst godt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vek dette ¤stine¤ mente også, sånn jeg tolket det i alle fall. Spørsmålet her var vel om vi ville sagt i fra hvis vi ble spurt direkte, og det ville jeg så avgjort gjort. Ellers sier jeg ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man skal si ifra! Det er ikke alle mennesker som blir födt med stil' date=' noen trenger hjelp til å se seg selv fra best mulig vinkel! Ferdig med saken[/quote']

Og hvem er det som skal bestemme hvilken stil som er best da? At du synes noe ikke ser bra ut på en venninne betyr jo ikke at hun vil synes det samme. Skal hun da skifte fra et antrekk hun liker bare fordi du synes hun ikke har peiling på stil? Jeg synes faktisk ikke man har noe med å belære andre om stil, man har da ikke enerett på hva som er bra eller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Nå må du roe ned arkana. Noe ER stilig og noe er IKKE det! At magefett henger utenfor bukselinningen er eksempel på noe som er usmaklig, og dermed heller ikke stilig :wink:

Legg ned öksa! Og kom deg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke bare snakk om at magen henger utenfor (noe jeg forøvrig er enig i at aldri ser bra ut), men generelt om man følte at noe ikke passet venninnen sin. Hvis venninnen din hadde plukket fram en kjole du syntes var aldeles gyselig, men som hun selv tydeligvis likte, ville du da sagt i fra fordi du mente det var mangel på stil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤Humlen¤

I utgangspunktet hadde jeg nok sagt at jeg ikke likte kjolen! Hvis jeg var med å kjöpe den. Selvfölgelig har vi alle ulik stil, så noe mer snakk om henne og hennes valg av klär, ville det nok ikke blitt. Bare min egen oppfatning av kjolen. Jeg er ikke ute etter å beläre noen her.

Det vi snakket om NÅ, var hvis personen manglet evnen til å se at noe ikke satt pent. Eller at det var for trangt. For eksempel. Noe mennesker trenger kanskje litt veiledning. Og det er vel hyggelig? Som en god venninne. Hva er galt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg _ikke_ handler klær med mine venninner på slep er nettopp det som kommmer opp her...

Jeg ber pent om at folk _må_ være ærlige, fordi det er ikke alltid like lett å bestemme seg selv for hva man syns. Men jeg stoler rett og slett ikke på at de tør å "såre meg" eller hva man skal kalle det (jeg syns det vil være å hjelpe meg jeg da :wink: ) derfor har jeg endt opp med mamma som min beste handlepartner (hun sier ifra om ting er både for små og for store..selvom hun selvsagt er best til det første da 8) )

En annen ting er jo om du skal stole på "damene i butikken"..har vært på butikk prøvd et skjørt i to størrelser, vært usikker på hvilken jeg skulle velge, spurt dama i butikken, hvorpå hun litt nølende foreslo det største skjørtet (med diverse unskyldninger osv). Vel, når å selge klær er det viktigste, og ikke det å selge klær som passer kunden er det jo ikke rart noen og enhver av oss kan få rare oppfatninger av hva vi bør ha på oss!!

Ellers: nei, det er _ikke_ lett å si ifra, men om denne venninnen skulle ha et plagg eller to som er passe, så kommenter iallfall hvor fin hun er når disse er på. Ellers tror jeg ikke man skal ubedd gi råd til folk ang klærne deres. Men når de spør så syns jeg tipset om å komme med kommentarer om det som er bra var veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er veldig forsiktig med å kommentere klesvalg, men så har jeg også sjelden opplevd at venninnene mine kler seg dårlig!

I noen tilfeller har jeg fått "hakeslepp" fordi ei av mine nærmeste venninne kler seg mer uanstendig enn det jeg føler jeg kan gå god for, men det er hennes valg, og hun som sender signalene, ikke jeg...Og jeg tror faktisk ikke min mening vil gjøre noe verken fra eller til når deg gjelder hennes stil...

Hvis jeg er med noen på shopping, så er jeg moderat når det gjelder å hjelpe til og komme med kommentarer - og det er nok fordi jeg ikke syns det er no' ålreit å skulle være med å bestemme. Føler ikke at jeg har noe å bidra med, utover å se om klærne er for store eller for små...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier ikke noe uoppfordret - så sant det ikke er positivt..

Hvis jeg blir spurt ... prøver jeg hvertfall å være ærlig - men forsøker jo å si det på en måte som ikke er negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg faktisk - jeg setter min ære i å si fra. For hvis jeg ikke sier i fra fordi jeg ikke tør og hun kjøper noe som ser ille ut så assisterer jeg henne jo i å dumme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er med venninder på shopping og de spør, så svarer jeg ærlig! Når noen spør, så svarer jeg. Vil de ikke ha min ærlige mening så får de la være å spør! :wink:

Men jeg kommenterer ikke negativt andres klær selv om jeg synes det ser feil ut, rett og slett fordi man liker forskjellige ting, og det jeg liker er ikke nødvendigvis fasiten for andre.

Har en kompiss som hadde på seg fine klær, men hadde kledd dem på seg helt "galt"... hadde jeg hatt en god anledning og vi hadde vært alene, så hadde jeg kanskje sagt noe om at det hadde vært enda stiligere sånn eller slik!! :wink: men jeg ville vært skrekkelig forsiktig med hvordan jeg hadde sagt det, og det skulle bare vært oss som var til stede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Kommer an på venninna, bestevenninna mi var med meg i en butikk, jeg prøvde et skjørt som de hadde i en størrelse som vanligvis er forliten. Og det var den denne gangen også, allikevel var jeg veldig i tvil, det så slankende ut, lekker fasong osv, da sa hun at det var for trangt. Det satte jeg pris på, for det var vanskelig å se det selv, hun så det nåe jeg gikk, "krøllet" seg rundt lårene :ler: Selv prøver jeg å være ærlig når folk spør, og derfor er jeg en popp shoppingkompis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...