Gå til innhold

Eksponering av barn i sosiale medier

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Da tenker jeg generelt på facebook, instagram og også blant bloggere.

Vi ser jo en boom av dette nå, i og med at sosiale medier har blitt en del av hverdagen. Men vi har fremdeles ikke kommet så langt at disse barna har blitt godt voksne og kan svare for hva de synes om denne eksponeringen.

Altså... Før i tiden var for eksempel barnas vondter og sykdom noe som bare angikk den nærmeste familie. Nå vet også de 548 "vennene" hva som plager barna, men også medgang og skryt selvsagt.

Hva tror dere; vil dette være en ting barn av i dag vil irritere seg over når de blir voksne?

Selv merker jeg at frøkna mi på ni er mer kritisk til hvilke bilder av seg selv hun synes er fine, og da jeg begynte å bruke face igjen nylig etter over to års opphold, fjernet jeg nesten alle bildene av jentungen.

Jeg kommer heller ikke til å vise frem potensielt fremtidig nytt barn, annet enn annonsering om fødsel som uansett blir trykket i avisen (hvis man vil).

En annen ting som bekymrer meg er at ungene også blir eksponert for alskens griser (ja, jeg er smått paranoid).

Jeg hadde IKKE tenkt meg nok en tråd om fotballfrue, men en tråd med synsing og forhåpentligvis såpass seriøs meningsutveksling den ikke blir stengt.

Endret av Sobril
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror det. Jeg synes mennesker, spesielt bloggere, som pøser på med bilder av barna sine fra alle forskjellige vinkler rett og slett er kvalme. Disse bildene plukkes ofte opp og misbrukes, på Instagram finnes det for eksempel flere rollespill der man kan "adoptere" forskjellige barn og late som om man utfører seksuelle handlinger med dem. Kvalmt.

Etter min mening gjelder dette helfigur- og portrettbilder av barna. Bilder bakfra, for eksempel, der ansiktet ikke synes ser jeg på som noe annet.

• Liker 4
Gjest constance90
Skrevet

Jeg syns ikke noe om barn som blir overeksponert. Hvertfall håper jeg at foreldrene har vett til å vannmerke bildene og gjerne "ødelegge" bildene med stempel over deler av ansiktet/kropp slik det er vanskeligere å redigere bildene. Husker ikke hvilken mamma blogger som gjorde det slikt, men det skulle det være mer av.

Gjest Sobril
Skrevet

Ja, jeg tror det. Jeg synes mennesker, spesielt bloggere, som pøser på med bilder av barna sine fra alle forskjellige vinkler rett og slett er kvalme. Disse bildene plukkes ofte opp og misbrukes, på Instagram finnes det for eksempel flere rollespill der man kan "adoptere" forskjellige barn og late som om man utfører seksuelle handlinger med dem. Kvalmt.

Etter min mening gjelder dette helfigur- og portrettbilder av barna. Bilder bakfra, for eksempel, der ansiktet ikke synes ser jeg på som noe annet.

Æsj, noe så ekkelt. Men dessverre så sjokkerer det ikke. Jeg forstår ikke at noen TØR å eksponere barna såpass, jeg.

Det er greit at man er stolt av solstrålene sine, men i gamledager fikk man bare vist dem til de man møtte face to face (eventuelt papirfoto) - og man fikk vel ikke noe mindre utløp for stolthetsfølelsen den gangen.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Det er jo noe man må tenke over hver gang man eventuelt legger ut ett bilde. Man bør jo kanskje tenke selv hva man selv ville likt om det var jeg det var bilde av.

I visse situasjoner er det nok litt logisk at ett barn vil gremmes eller bli flau over bilder av seg selv når det blir voksen: f.eks. om det er sykt, har snørr over halve ansiktet, er med sin første kjæreste osv.

Så en del retningslinjer bør jo alle og en hver ha for seg selv.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg tror det kommer mye an på selve bildet (svarer ut ifra hva jeg selv tenker).

Jeg har sett folk som legger ut bilder av febersyke og halvnakne barn på facebook. Barn i sårbare situasjoner. Dette blir helt feil.

Legger man derimot ut et bilde av et påkledd barn i en hvilken som helst situasjon hvor barnet ikke er sårbart (tenker på hvor avkledd det er, om det gråter, om barnet er syk) så synes jeg det er greit. Kommer an på antall bilder også. Legger man ut flere ganger for dagen synes jeg det blir litt voldsomt men det gjelder jo for hvilken som helst type bilder.

Og så er det jo konteksten. Blir selve bildet av barnet brukt for å markedsføre noe som gagner en blogger blir det fort litt feil. Viser man bare klærne foreksempel så synes jeg ikke det er så ille. Hadde vært verre å brukt barnet som utstillingsdukke.

Gjest black nailpolish
Skrevet

Jeg synes ingenting om å bombandere sosiale medier med bilder av barna.. At man ikke legger ut bilder som er åpenlyst skjemmende er en ting, men man vet fortsatt ikke hva barnet vil synes om det når det vokser opp. Mange barn er kritiske til hva de synes er greit og ikke og jeg vet at jeg selv ville følt meg altfor eksponert om min mor hadde lagt ut en haug med bilder av meg som barn uten at jeg hadde noe å si om saken..

At en unge kommer med på bildet i selskap eller lignende er greit nok, man skal ikke gjemme de vekk heller, men generelt synes jeg folk i dag er altfor ukritiske til hva dem legger ut på facebook. Mitt fremtidige barn skal iallefall få være borte fra facebook inntil det er gammelt nok til å forstå hva det dreier seg om.

AnonymBruker
Skrevet

Synes synd i Michelle jeg, bloggen mammaen til Michelle. 2 år og har vært på blogg hele sitt liv, og moren tjener penger på henne. Det er bare helt galsskap.

Anonymous poster hash: af9f6...ea5
  • Liker 6
Gjest Sobril
Skrevet

Synes synd i Michelle jeg, bloggen mammaen til Michelle. 2 år og har vært på blogg hele sitt liv, og moren tjener penger på henne. Det er bare helt galsskap.

Anonymous poster hash: af9f6...ea5

Det kan jo hende disse barna har vett til å si ifra etter hvert. Hun min her hjemme hadde en periode hun absolutt IKKE ville bli tatt bilde av - uavhengig av hvem som skulle se dem etterpå.

For min egen del har jeg knapt et bilde av meg selv tatt etter 2011. Kan jo hende barn synes det er like kjipt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke noe om å eksponere barn noe helt vanvittig på internett. Det virker som om det er ingen som har lært seg gjennom alle år vi har hatt internett, at det som regel er slikt at det som havner på nettet det blir på nettet (enten du vil eller ikke).

Jeg har kanskje to bilder av mitt barn på facebook. Det er det. Jeg har heller ingen statuser på facebook som omhandler barnet. Ingen av mine brukerkontoer på diverse forum inneholder informasjon om ham.

En av de viktigste tingene jeg skal lære ham er NETTVETT!

Jeg må si at jeg er utrolig spent på hvordan dette skal gå i framtiden. Hvordan spiller det psykologiske inn når man har blitt eksponert på en blogg fra fødselen av? Hva skjer med disse barna? Og hva vil de syns om det når de har blitt gammel nok til å se alt som ligger om seg selv på internett? Er det kult at alle klassekameratene kan lese om pottetreninga din? Joda, mor kan jo slette blogginnleggene. Problemet er bare at det finnes mange tusen mennesker der ute som kan ha kopiert det likevel. Og dette får du aldri tak i. Det kan ikke stoppes.

Jeg følger spent med i utviklingen, og holder meg langt unna den selv.

Anonymous poster hash: 5a94a...991
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er forferdelig, spesielt disse bloggerne som lar barna vokse opp foran kamera.Når folk generelt har det så bra i Norge, så må man ha annerkjennelse og status. Et bra liv med barn er blitt det ulitmate statussymbol (og hvertfall dersom man har spesielt pene eller flinke barn), og det syns jeg er trist.

Det er med på å skape dette presset vi generelt ser i samfunnet.

Og en ting til: Jeg virkelig misliker når folk sier "Jammen, jeg er jo så STOLT, så derfor må barnas hverdag ut på facebook/bloggen/insta." Virkelig? Kan man ikke være stolt uten å oute sine egne barn til hvermannsen? Må man annonsere til 750 venner på lista at junior klarte å gå på potta for første gang?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg generelt på facebook, instagram og også blant bloggere.

Vi ser jo en boom av dette nå, i og med at sosiale medier har blitt en del av hverdagen. Men vi har fremdeles ikke kommet så langt at disse barna har blitt godt voksne og kan svare for hva de synes om denne eksponeringen.

Altså... Før i tiden var for eksempel barnas vondter og sykdom noe som bare angikk den nærmeste familie. Nå vet også de 548 "vennene" hva som plager barna, men også medgang og skryt selvsagt.

Hva tror dere; vil dette være en ting barn av i dag vil irritere seg over når de blir voksne?

Selv merker jeg at frøkna mi på ni er mer kritisk til hvilke bilder av seg selv hun synes er fine, og da jeg begynte å bruke face igjen nylig etter over to års opphold, fjernet jeg nesten alle bildene av jentungen.

Jeg kommer heller ikke til å vise frem potensielt fremtidig nytt barn, annet enn annonsering om fødsel som uansett blir trykket i avisen (hvis man vil).

En annen ting som bekymrer meg er at ungene også blir eksponert for alskens griser (ja, jeg er smått paranoid).

Jeg hadde IKKE tenkt meg nok en tråd om fotballfrue, men en tråd med synsing og forhåpentligvis såpass seriøs meningsutveksling den ikke blir stengt.

Jeg ser faktisk ikke problemet her. Så lenge barna ikke er avkledd, latterligjort eller blir nedverdiget, kan jeg ikke forstå at det skal være et problem

Anonymous poster hash: 04f04...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://speiltvillingene.blogg.no/ sånn som denne da?? viser mye av ungene men... syns ikke den er uanstendig da :) men jeg har ikke egne barn da..

Anonymous poster hash: a2cff...5fa
Skrevet

Jeg er helt enig, kommer seg til å legge ut svært lite bilder av mine fremtidige barn, og om jeg legger ut noen blir det ugjenkjennelige, slik som fotballfrue gjør/gjorde. Muligens det blir ett bilde som også kommer i avisen, men ellers vil jeg at min facebook skal være min og ikke barna mine sin, da jeg ikke vil tvinge de til å være på sosiale medier fra fødselen av. Dette er noe de må få bestemme selv når de blir gamle nok mener jeg. Jeg hadde ikke likt om jeg googlet navnet mitt og fikk opp side etter side med informasjon fra barndommen min "Tropic har hatt spysyka i ei uke nå, er sååååååååååååå lei"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at siden der er så "vanlig" idag å legge ut bilder av barna sine, så vil det ikke være noen som reagerer på å se bilder av andre som baby lenger. Nå kryr det av slike mammablogger, instagrammammaer osv.

Selv tenker jeg alt med måte.

Men sånn som mammabloggen der dem tjener penger på å vise bilder av barna sine syns jeg ingenting om.

Anonymous poster hash: 5c8e4...8c5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva? Blir bilder av noens barn brukt i disse rollespillene?

Anonymous poster hash: e3feb...03d

Skrevet (endret)

jeg synes det er synd at enkelte foreldre (bloggere) bruker barna til reklameplakater for barneklær slik at de selv får det gratis. barna blir overeksponert for hele norge hver eneste dag, kun for at mor og far skal tjene penger på de....

må legge til at jeg ikke snakker om frua! men om ett par andre bloggere som blogger under famileprat!

Endret av marthes
  • Liker 1
Skrevet

Nå har jo mamma til Michelle laget instagram konto TIL MICHELLE!!! ChellyRasmussen mine damer og herrer. Hvor sykt er ikke det?!! Jenta er 2,5 år for pokker, hva skal hun med instagram? Blir kvalm av dagens samfunn.

• Liker 8
Skrevet

Nå har jo mamma til Michelle laget instagram konto TIL MICHELLE!!! ChellyRasmussen mine damer og herrer. Hvor sykt er ikke det?!! Jenta er 2,5 år for pokker, hva skal hun med instagram? Blir kvalm av dagens samfunn.

:sjokkert: Er det sant? En ting er at det er ulovlig, men hva i alle dager mener hun mora at skal legges ut på den instagrammen? Bilder av Michelle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...