Gå til innhold

Drakk du alkohol mens du forsøkte å bli gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære har bestemt oss for å forsøke å bli gravide. Vet jo at vi må regne med at dette kan ta lang tid. Til vanlig pleier vi å drikke øl eller vin til maten i helger, og lurer på om jeg må kutte ut det helt nå i prøveprrioden? Gjorde dere det? Jeg kan jo være gravid uten å vite det enda... Jeg hadde liksom alltid sett for meg at jeg skulle gå uten alkohol i 9 mnd+ ammetiden,men nå kan det jo gå flere år...

Anonymous poster hash: 91372...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New_Girl

Mellom eggløsning og frem til eventuell mensen drakk jeg ikke.

Var ikke noe stor offer for meg da, for jeg drikker så sjeldent uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk som jeg ellers ville gjort (noe som ikke var særlig ofte den siste tiden), og ble gravid 3 mnd. etter p-pille slutt. Tok en graviditetstest før den siste festen jeg var på, den viste negativ så jeg drakk da også. Viste seg da at jeg var tydeligvis 5+3 uker på vei, for samme dag uka etterpå fikk jeg en svak positiv test, og var da 6+3, fant jeg ut etter første legebesøk. Selv om en blir frarådet å drikke når man prøver, tror jeg egentlig ikke det skal ha veldig mye å si. Så lenge en slutter tvert å drikke så fort man vet at man er gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man skal ikke drikke alkhol når man planlegger graviditet. Dette er Helsedirektoratets offesielle anbefaling.

Har man kontroll på eggløsning kan man drikke mellom mens og eggløsning.

Forskning de siste årene har vist at alkoholinntak selv tidlig kan gi senskader. Med tidlig menes fra unnfangelse. Jeg har lest en rekke artikler knyttet til dette. Linker til en nyhetssak jeg så så tidlig som forrige uke vedrørende dette. Selv om denne viser til fem glass, er det (som senere i svangerskapet) ingen som kan garantere hvilken mengde som ikke skader.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10145774

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man skal ikke drikke alkhol når man planlegger graviditet. Dette er Helsedirektoratets offesielle anbefaling.

Har man kontroll på eggløsning kan man drikke mellom mens og eggløsning.

Forskning de siste årene har vist at alkoholinntak selv tidlig kan gi senskader. Med tidlig menes fra unnfangelse. Jeg har lest en rekke artikler knyttet til dette. Linker til en nyhetssak jeg så så tidlig som forrige uke vedrørende dette. Selv om denne viser til fem glass, er det (som senere i svangerskapet) ingen som kan garantere hvilken mengde som ikke skader.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10145774

Ja det er dette jeg er litt redd for... Bør nok prøve å finne ut når jeg har eggløsning, men jeg har veldig uregelmessig mens (sikkert pga så mange år på hormoner) så da tør jeg liksom ikke ta sjansen. Men det er jo veldig kiipt da om det skulle vise seg at det tar mange år før vi får det til...

Anonymous poster hash: 91372...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver nå, og jeg drikker ikke. Det er virkelig ikke det helt stor offeret, mener jeg. Better safe than sorry.



Anonymous poster hash: 53402...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver nå, og jeg drikker ikke. Det er virkelig ikke det helt stor offeret, mener jeg. Better safe than sorry.

Anonymous poster hash: 53402...2f7

Jeg er enig at det ikke er verden største offer, om man blir gravid innen rimelig tid, men jeg må si at det kommer til å oppleves som et stort offer hvis dette går over mange år...

TS

Anonymous poster hash: 91372...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut alkohol i begynnelsen. Men når måneder gikk over til år kuttet jeg kun ut mellom eggløsning og mens.

Etter 2 år drakk jeg uansett når jeg var i syklusen for da hadde jeg gitt opp håpet om å bli gravid.

Ble gravid nesten 4 år etter at begynte prøvingen.

Altså, det høres kanskje ut som jeg drakk konstant disse årene men det var noen byturer med høyst ujevne mellomrom. ;)



Anonymous poster hash: 5aad8...0a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Mellom eggløsning og frem til eventuell mensen drakk jeg ikke.

Var ikke noe stor offer for meg da, for jeg drikker så sjeldent uansett.

Det er slik jeg velger å gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dette jeg er litt redd for... Bør nok prøve å finne ut når jeg har eggløsning, men jeg har veldig uregelmessig mens (sikkert pga så mange år på hormoner) så da tør jeg liksom ikke ta sjansen. Men det er jo veldig kiipt da om det skulle vise seg at det tar mange år før vi får det til...

Anonymous poster hash: 91372...ba2

Det er kun 10% som bruker over ett år på å bli gravid, så mange som 60% blir gravide på seks måneder. Bruker man mer enn et år behøver man som regel hjelp, og da er det en annen situasjon enn om man er fersk prøver.

For min del drikker jeg nå som vanlig hele syklusen, selv uten prevansjon, men det er fordi vi har fått beskjed om at vi ikke kan bli gravid på egenhand (etter mange prøverørsforsøk med mer). Det kan jo klaffe en syklus, men sannsynligheten er så forsvinnende liten at jeg ikke lar det styre livet mitt lenger.

Så du kan ikke tenke så langt frem akkurat nå. I begynnelsen er sannsynligheten for graviditet stor, etterhvert som månedene går faller sannsynligheten, og man må vurdere på nytt hvilke forbehold man ønsker å ta i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk kun når jeg hadde mensen! Jo kortere på vei, -jo mindre tåler fosteret/embryoet. Dessuten øker sjansen for SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sist var vi ikke aktive prøvere i den forstand, så jeg drakk som vanlig- noe jeg egentlig var litt glad for da testen viste positivt og jeg gikk nok et år som totalavholds i møte.

Men nå skal det sies at mengden alkohol konsumert her i heimen er særdeles lav til vanlig også, med en baby i hus, så det var ikke akkurat sjøslag det var snakk om :ler: Mer det at mannen min og jeg faktisk fikk tatt oss en eneste sen (les: helt til klokka elleve!) voksenkveld i jula og delt en flaske cava før det var på'n igjen med Farris og juice.

Når vi har prøvd aktivt har jeg vært avholds siste uka/de siste dagene før IKM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en test før jeg skulle på fest, for å være sikker :) Men viste seg et par uker senere at jeg var gravid (og hadde også vert det på denne festen), så anbefaler absolutt og ikke drikke alkohol når du prøver. Selv om jeg bare drakk en gang når jeg var gravid, så føles det litt ekkelt og ikke vite om det har skadet fosteret !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drakk mens vi prøvde, men i mindre doser enn vanlig. Tok meg et glass vin på fest, istedenfor en flaske.



Anonymous poster hash: ebe33...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drakk vin til maten iblandt da vi forsøkte å bli gravide. Men slutta med en gang jeg fikk svak positiv test. Tok oss 2 mnd å bli gravide. Så egentlig for meg at det skulle ta lengre tid og hadde vært litt nedtur å ikke kunne drikke på flere mnd eller år hvis det kom til å ta så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvingen startet for over 9 mnd siden. Jeg har flere ganger tatt 1/2-2 glass vin, også mellom eggløsning og mens. Jeg kjøper ikke alkohol til hjemmekos i den perioden, men har altså ikke vært totalavholds ved selskaper, restaurantbesøk, ferie osv. Å bli beruset etter EL er helt uaktuelt når jeg vet jeg ikke har prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde store planer om å ikke drikke i det hele tatt i prøveperioden, men med en veldig sosial jobb med stor "drikkekultur" (mange unge kollegaer) så endte jeg opp med å blande meg et par svake drinker på en fest i PP5 - og selvfølgelig var det den måneden det klaffet. Da hadde jeg sneket meg unna flere fester og vært avholds på et par andre, og jeg ville unngå altfor mye rykter. Det var før EL dersom jeg skulle hatt EL som normalt den måneden, og før EL ifølge termin... Og jeg drakk ikke nok til å føle meg det minste beruset. Angrer allikevel litt på det...

Neste gang skal jeg være sterkere og bare være åpen om at jeg prøver å bli gravid, dersom noen spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk mellom mens og EL, om vi var på fester eller middager der det ville dukke opp spørsmål dersom jeg ikke drakk. Og når jeg drakk, så var det veeeldig lite, aldri mer enn 2 enheter.

Om det ikke hadde vært for det faktum at enkelte legger seg noe veldig i det om man velger å drikke eplemost og ikke øl, så hadde jeg ikke drukket i det hele tatt. Som nygift fikk jeg spørsmål om jeg var gravid stort sett hver gang jeg valgte noe annet enn alkohol til maten i festlige lag. Herre så folk graver i ting de ikke har noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å være avholds mellom eggløsning og IKM. Jeg er ikke glad i vin og liker cola like godt som øl. Det vil si jeg drikker aldri en enhet i helgene bare for å kose meg litt, så når jeg først drikker er det på fest og da blir det gjerne 6-7 øl. En mengde jeg ikke tar sjansen på å drikke i fall jeg skulle være gravid. Føler ikke det er noe stort offer. I alle fall ikke om jeg blir like lett gravid som sist, for da blir det neppe å ta kjempelang tid. *Bank i bordet*.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...