Gå til innhold

Du som hadde et veldig bevisst forhold til hvordan du ønsket fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å være så rolig og grei atte, men nei. Skrek og slo rundt meg og tryglet om å få alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ha det rolig, basseng, ingen smertelindring osv Men ble motsatt!

Anonymous poster hash: 71807...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøve uten smertelindring og ville føde i badekar.
Ville ikke føde liggende på grunn av bekkenløsning.

Fødte uten smertelindring, selv om jeg ville ha. Fikk ikke tid.
Måtte ligge på ryggen.
Fikk ikke prøve badekar siden pulsen til babyen var så ustabil og ting gikk så sykt fort.
Fødte på 1.5 time fra 4 cm og hadde en sykt intens fødsel. Ville gjerne hatt en time ekstra.
Var helt stille under fødselen bortsett fra når de klippet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et veldig bevisst forhold på å ikke ha en masse forventninger, og å være åpen for at det meste kan skje - og det ble deretter.

Etter et visst punkt er det kul umulig å kontrollere noe som helst, og kroppen/sinnet gjør faktisk som den vil.

Jeg hadde en viss andel kontroll fordi det falt seg slik, og opplevde ikke angst.

Men det hadde å gjøre med at det ikke ble traumatisk og aldri noen komplikasjoner med babyen eller meg.

Det kan godt bli som du har tenkt. men det er nok ikke helt realistisk tankegang å planlegge det.

Jeg hadde egentlig eksempelvis tenkt å være endel i bevegelse, og så for meg enkelte stillinger jeg foretrakk fremfor andre - og det totalt motsatte viste seg å være det kroppen ville. Så da gjorde jeg jo helt enkelt det - og bare fulgte signalene der og da.

Anonymous poster hash: e5201...c38

Improvisasjon er altså en kunst som er verdt å få utløp for under fødsel? Det skal jeg huske på :-)

Anonymous poster hash: 28cee...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med cd-spiller og noen cd med rolig klassisk musikk. Så viste det seg at all lyd var irriterende for meg, jordmor måtte være stille og mannen fikk ikke tygge tyggis når dronningen i senga hadde rier :)

Hehe :) "Dronningen i senga" - så herlig! Eller hva med prinsessen med erten? :P Er kjekt å høre at man kan se tilbake på en fødsel og huske morsomme øyeblikk - tusen takk :-)

Anonymous poster hash: 28cee...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med cd-spiller og noen cd med rolig klassisk musikk. Så viste det seg at all lyd var irriterende for meg, jordmor måtte være stille og mannen fikk ikke tygge tyggis når dronningen i senga hadde rier :)

:ler:

Jeg var blant dem som var veldig bevisst på å ikke lage meg forestillinger om hvordan jeg håpa at det skulle bli. Jeg var innstilt på lystgass, men utover det helt klar for epidural hvis behov, ikke et sekund før siden jeg har gigasprøyteskrekk. Ikkeno ønskebrev eller utstyr medbragt. Første fødsel ble en fasinerende opplevelse. Det starta overraskende og var i fødselssammenheng raskt overstått, så epidural ble aldri noe tema. Lystgassen var en skuffelse, og det var litt nedtur. Nå er andre føssel i horisonten, og jeg tror det blir mye vanskeligere denne gangen å ikke lage noen forestillinger. Har vel en forventning om at den skal gå greit siden den første gjorde det, så fallhøyden er skremmende stor :P

Anonymous poster hash: 15157...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine

Selv om jeg før fødselen var veldig obs på at uforutsette ting kunne skje, var det likevel to ting som var viktig for meg. Nemlig at jeg skulle ha epidural hvis jeg følte for det, og at det skulle være en stille, rolig og idyllisk opplevelse for meg og mannen min ( hahaha...). Vel, epiduralen virket ikke på meg, og fordi det var så mye som gikk galt, var rommet fylt opp av alt som kunne krype og gå av helsepersonell fram til det ble keisersnitt. Så feil kan man altså ta;-)

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil nok være nakne med minst mulig fremmede :fnise: fødsel nr. 2 var det vare mannen min, jordmor og barnepleier som var der...

Men ved min første fødsel var både mannen min, moren min, jordmor, barnepleier og 2-3 til like før pressriene var der. Og helt ærlig så var jeg såpass opptatt med mitt at det kunne stått en hel skoleklasse der og tatt bilder uten at jeg hadde brydd meg nevneverdig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over at jeg må vente på h*n. Men ved sist fødsel ønsket de at jeg skulle prøve en stund til før de tilkalte ham, som resulterte i at den ble satt rett før pressriene.

Jeg ba om det i det sekundet jeg kom inn, og maste uendelige ganger etter det. To timer senere var legen ledig, men da var det for sent, så ikke forvent å få det så du blir like skuffet som meg. Jeg skrek og forbannet den j**** legen som brukte så lang tid, men det hjalp jo ingenting. Alt i alt er jeg nå glad jeg ikke fikk det, alt gikk jo veldig bra og veldig raskt og fikk jo også bekreftet at jeg fint klarte det uten noe som helst annet...

Anonymous poster hash: 41fd5...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et ønske om hvordan ting skulle forløpe, men også en bevisst innstilling på at det kanskje ikke kom til å gå sånn. Og at jeg skulle gi meg selv lov til å ombestemme meg. Jeg leverte fødebrev, mannen visste hva jeg ønsket/ikke ønsket osv.

Heldig for oss gikk alt ganske likt det jeg så for meg, utenom det at jeg ikke klarte være så mye i bevegelse. Ene jordmoren påpekte at jeg burde opp å gå, men jeg kjente fort at det var ikke det beste for kroppen min, eller beste måte å disponere energien på, og lyttet heller til meg selv...:) Det var virkelig det eneste riktige der og da, og noe jordmødrene også respekterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil nok være nakne med minst mulig fremmede :fnise: fødsel nr. 2 var det vare mannen min, jordmor og barnepleier som var der...

Men ved min første fødsel var både mannen min, moren min, jordmor, barnepleier og 2-3 til like før pressriene var der. Og helt ærlig så var jeg såpass opptatt med mitt at det kunne stått en hel skoleklasse der og tatt bilder uten at jeg hadde brydd meg nevneverdig :fnise:

Var du helt naken med fødsel utenom badekar? For jeg hører jo (og har sett bilder) av at noen er det, men skjønner liksom ikke helt hvorfor..?:P Ble du så svett, eller andre grunner? Jeg var riktignok veldig bevisst på at jeg ikke skulle blottstilles mer enn nødvendig. Men jeg følte heller aldri noe behov for å kle av meg..:P faktisk frøys jeg sånn på at punkt at jeg fødte med det noen sikkert anser som merkelig varme klær..:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Var du helt naken med fødsel utenom badekar? For jeg hører jo (og har sett bilder) av at noen er det, men skjønner liksom ikke helt hvorfor..?:P Ble du så svett, eller andre grunner? Jeg var riktignok veldig bevisst på at jeg ikke skulle blottstilles mer enn nødvendig. Men jeg følte heller aldri noe behov for å kle av meg..:P faktisk frøys jeg sånn på at punkt at jeg fødte med det noen sikkert anser som merkelig varme klær..:fnise:

For min del ville jeg ha av meg alle klærne fordi jeg ble så jævlig klam og våt på hele kroppen, og alt føltes skikkelig ubehagelig å ha på seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var du helt naken med fødsel utenom badekar? For jeg hører jo (og har sett bilder) av at noen er det, men skjønner liksom ikke helt hvorfor..?:P Ble du så svett, eller andre grunner? Jeg var riktignok veldig bevisst på at jeg ikke skulle blottstilles mer enn nødvendig. Men jeg følte heller aldri noe behov for å kle av meg..:P faktisk frøys jeg sånn på at punkt at jeg fødte med det noen sikkert anser som merkelig varme klær..:fnise:

Var naken gang nr. 2 på grunn av badekar, men vet du hva? Jeg husker helt ærlig ikke med nr. 1, selv om det bare er 2 år siden. Tror jeg hadde en sliten sykehusskjorte på meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bevisst på at jeg i utgangspunktet ikke ønsket noen form for smertelindring, og at jeg skulle følge råd fra jordmor angående fødestillinger. På svangerskapskurset anbefalte jordmødrene veldig å bruke prekestol, siden man kunne stå under riene og la tyngdekraften gjøre noe av jobben. Det ønsket jeg prøve. Men jeg var helt innstilt på at dersom babyen på noen som helst måte ble stresset eller smertene ble helt uuholdelige, kunne alt av naturlig fødsel glemmes. Min innstilling var egentlig dermed å ta det som det kom, men jeg ville gjerne prøve å jobbe med kroppen og la fødselen bli så naturlig som mulig.

Jeg var svært heldig og fikk en fantastisk fødsel. Det gikk fire timer fra 3 cm åpning til gutten vår var ute, og jeg hadde ikke behov for smertelindring. Jeg pustet meg gjennom riene, og akkurat da jeg følte at "NÅ klarer jeg ikke mer", var det tid for å presse. Faktisk så virket det smertelindrende for meg å stå under riene, så jeg brukte prekestolen i hele åpningsfasen. Jeg hadde pressrier i rett over en time og prøvde flere ulike fødestillinger etter råd fra jordmor. Fødselen min ble dermed som jeg hadde ønsket, og jeg rekner meg som kjempeheldig.

Men husk at om du føler behov for lystgass eller epidural eller fødslen ender i keisersnitt, er det på ingen måte noe nederlag. Det viktigste er at barnet komme friskt og raskt til verden, ikke hvordan selve fødselen blir.



Anonymous poster hash: 64d13...8d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en så klar forestilling om å takle fødselen som en fødemaskin, bare stole på urkvinnen i meg og alt skulle gå bra. Det endte med et skikkelig slag i trynet og hastesnitt.

I lang tid etterpå var jeg skuffet og lei meg fordi jeg følte at kroppen hadde sviktet totalt. Nå, to år senere, syns jeg det er litt tåpelig, men det var virkelig sårt lenge.

Hvis vi skal ha flere barn, kommer jeg ikke til å ha noen forestillinger om hvordan det skal bli.

Anonymous poster hash: 1a800...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler:

Jeg var blant dem som var veldig bevisst på å ikke lage meg forestillinger om hvordan jeg håpa at det skulle bli. Jeg var innstilt på lystgass, men utover det helt klar for epidural hvis behov, ikke et sekund før siden jeg har gigasprøyteskrekk. Ikkeno ønskebrev eller utstyr medbragt. Første fødsel ble en fasinerende opplevelse. Det starta overraskende og var i fødselssammenheng raskt overstått, så epidural ble aldri noe tema. Lystgassen var en skuffelse, og det var litt nedtur. Nå er andre føssel i horisonten, og jeg tror det blir mye vanskeligere denne gangen å ikke lage noen forestillinger. Har vel en forventning om at den skal gå greit siden den første gjorde det, så fallhøyden er skremmende stor :P

Anonymous poster hash: 15157...941

Jeg stilte til fødsel med åpent sinn, hadde tenkt gjennom hvilken smertelindring jeg kunne tenke meg og prøve, og hvilken jeg ikke ville ha. Jeg hadde ikke blitt skuffet over meg selv om jeg tok epidural eller måtte ha snitt. Det som må til der og da, tenker jeg.

Men vi prøvde å pakke for det som kunne bli nyttig, ut ifra hva vi hadde hørt og lest om andres fødsler, vi visste jo ikke hvordan min kropp ville føde. Alt vi pakket ned sto ubrukt ;) Cd-spiller, salte kjeks, drikkeflaske, blad, husker ikke alt, men husker at ingenting ble brukt. Jeg fødte i mannens t-skjorte, kort og intens fødsel, lite hyling men en del gurgling/ralling fra magen og opp, lystgass som ikke virket særlig medisinelt men ga meg noe å fikle med. Utrolig hvor det hjelper å prøve å trykke lystgassmasken gjennom ansiktet :)

Andre fødsel var i badekar, like heftig og intens, men bedre smertelindring for meg. Også da stilte jeg ganske åpen. Ønsket å prøve badekar på begge fødsler, men fikk ikke på første pga høyt blodtrykk. Det aksepterte jeg, det var jo ikke sånn at jeg SKULLE ha badekar ellers stoppet verden. Jeg hadde flere alternativer som jeg kunne tenke meg. Hadde tenkt på akupunktur også, men der og da hadde jeg vondt nok og følte ikke for at noen skulle stikke meg med nåler i tillegg, så den ble bare ikke spurt om..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å ha en åpen innstilling til fødsel og at alt kan skje, men jeg ville helst unngå epidural og drypp. Endte opp med begge deler. Det ødela ikke fødselsopplevelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte til fødsel med åpent sinn, hadde tenkt gjennom hvilken smertelindring jeg kunne tenke meg og prøve, og hvilken jeg ikke ville ha. Jeg hadde ikke blitt skuffet over meg selv om jeg tok epidural eller måtte ha snitt. Det som må til der og da, tenker jeg.

Men vi prøvde å pakke for det som kunne bli nyttig, ut ifra hva vi hadde hørt og lest om andres fødsler, vi visste jo ikke hvordan min kropp ville føde. Alt vi pakket ned sto ubrukt ;) Cd-spiller, salte kjeks, drikkeflaske, blad, husker ikke alt, men husker at ingenting ble brukt. Jeg fødte i mannens t-skjorte, kort og intens fødsel, lite hyling men en del gurgling/ralling fra magen og opp, lystgass som ikke virket særlig medisinelt men ga meg noe å fikle med. Utrolig hvor det hjelper å prøve å trykke lystgassmasken gjennom ansiktet :)

Andre fødsel var i badekar, like heftig og intens, men bedre smertelindring for meg. Også da stilte jeg ganske åpen. Ønsket å prøve badekar på begge fødsler, men fikk ikke på første pga høyt blodtrykk. Det aksepterte jeg, det var jo ikke sånn at jeg SKULLE ha badekar ellers stoppet verden. Jeg hadde flere alternativer som jeg kunne tenke meg. Hadde tenkt på akupunktur også, men der og da hadde jeg vondt nok og følte ikke for at noen skulle stikke meg med nåler i tillegg, så den ble bare ikke spurt om..

Jeg får vel godt innrømme at hadde jeg trodd jeg skulle føde den dagen hadde vi sikkert tatt med fødebaggen.. Og hadde jeg trodd jeg skulle føde den uka hadde sikkert fødebaggen inneholdt litt kjeks og drikke og noen blader, samt litt mer gjennomtenkt tøy enn det som lå øverst i skapet som ble slengt oppi uka før for å få den kommende pappaen til å slutte å mase ;)

Badekar høres bra ut, det håper jeg å få prøve denne gangen:)

Anonymous poster hash: 15157...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har troa og håp om at fødselen skal gå som jeg ønsker, men er selvsagt åpen for at det ikke kan planlegges. :)



Anonymous poster hash: 8ba22...1d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...