Gå til innhold

Hvilke feil gjør at man stryker på oppkjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med å ta førerkortet, og nå er det kun den praktiske prøven som står igjen. I den forbindelse er jeg nysgjerrig på hvilke typer feil som kan være avgjørende, og som man helst ikke bør gjøre.

Ettersom jeg har litt tid igjen, prøver jeg å kjøre så mye som mulig og øve så mye som mulig.



Anonymous poster hash: 80f23...674
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg tar feil, men å avpasse farten etter forholdene ser jeg kan være en fallgruve for nybegynnere. Og kanskje også plassering i veibanen? Correct me if I'm wrong :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre for fort, for sakte, for lite bruk av speil, farlige forbikjøringer osv. Ikke overholde stoppskilt osv.
Spørs vel egentlig hva sensoren legger vekt på. Jeg la meg feil i en rundkjøring, men besto for det. :)
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke stoppe før et stoppskilt.

Ellers bør du ikke være for frempå (altså kjøre i full fart før/inn i et kryss osv), men du bør heller ikke være for forsiktig (vente i 5 minutter før du tør kjøre inn i en rundkjøring :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplikt! Dessuten: Avpasse farten etter forholdene, vise god samhandling med andre bilister og vise hensyn til myke trafikanter.

Anonymous poster hash: fb1dc...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle stryke på fart men bestod.

Kjørte i 40 km/t i 30-sone i ca 10 sek, 70 km/t i 80-sone i ett min og kjørte en laaang strekning i 60-70 km/t i 80-sone.

Jeg kommenterte alle disse "feilene" selv før sensor kom med sin evaluering.

Den første i 30-sonen sa sensor var en bagatell. Kom fra 50-sone over i starten på et byggefelt i en 30-sone , for så å ta av ved første avkjørsel til en 70-sone. Her var ingen myke trafikanter og jeg rakk ikke kom inn i selve boligfeltet før jeg kjørte ut igjen. Hentet meg inn ved å senke farten til 30 etter noen få sek.

Den andre var jeg litt forvirret. I dette området er det mye skifte fra 70- til 80-sone. Og var ikke sikker på om jeg hadde sett et 70 el 80 skilt... Heldigvis tok vi av denne veien etter kort tid for å gjøre en parking for så å snu å kjøre inn igjen på den samme veien igjen. Da hadde jeg heldigvis summet meg og kjørte i riktig fart.

Her mente sensor at siden jeg hentet meg inn betydde det ikke mye.

Den siste var en smal vei merket med stiplede kantlinjer. Selv om her var 80-sone var dette en vei med mye svinger og bakketopper som gjorde det uforsvarlig å holde denne farten. Da veien feks ikke var brei nok til å kunne passere et vogntog i stor hastighet med sikker klaring. Derfor måtte jeg kjøre etter forholdene. Kun på de rette strekningene hvor jeg hadde full oversikt kjørte jeg i 80.

Her mente sensor også jeg gjorde riktig å kjøre etter forholdene.



Anonymous poster hash: 175ab...fed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde lenge at det var forskjellige "blemmer" man kunne gjøre, og så var stryk innen rekkevidde. Men kjørelærer og sensor pratet om helhetsinntrykket, om man retter opp en feil man evt har gjort ved å gjøre riktig neste gang, samhandling, fartstilpasning, blikkbruk, følge med på fortau, se etter fotgjengere, speilbruk.... Altså svært mange ting, og om man misforstår litt at man har vikeplikt (jeg gjorde dette på min oppkjøring) slik at det blir litt stopp og tull, så er det ikke så farlig dersom man vinker den andre videre eller er tydelig med tegn og tar det med ro. Ikke stress og lag trøblete situasjoner så går det aller meste bra:) Lykke til <3



Anonymous poster hash: e153b...ae9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten en grov feil (f.eks ikke stoppe for fotgjenger eller ikke holde vikeplikt) eller flere og gjentatte småfeil. Hold fartsgrensene og vikeplikt, vis at du følger med på skilting, senk farten før fotgjengerfelt osv. Husk å ha på deg belte og bruk blinklys. Ikke ta unødige sjanser. Det er større sjanse for å stryke om du kjører ut i siste liten enn om du venter på en bil for sikkerhets skyld. Om det er snø og is, så tilpass farten etter forholdene.

Jeg fikk kommentar for å vente litt lenge i et kryss og for å ta en litt for safe løsning når jeg fikk beskjed om å snu, men et stort pluss for å ha sett en fotgjenger som sensor ikke hadde lagt merke til, som kom ut bak en (muligens) feilparkert bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det regner så unngå å sprute ned fotgjengere. Det er strykgrunnlag faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observer selv det du føler du gjør feil og si det når kjøretimen er ferdig og sensor spørr deg om du har noe du vil legge til/si. Ikke spar på noe, det kan faktisk gjøre til at du står fordi du selv er klar over hva du har gjort, med mindre det er en veldig store feil.

Jeg strøk første gangen. Jeg klarte meg visst bra helt til siste rundkjøring. Der var jeg litt for lite oppmerksom i gangfeltet. Visstnok var det noen som stod og lurte på om de skulle gå over gangfeltet, og dette hadde jeg ikke fått med meg! Det var selvfølgelig strykegrunn.

Andre gangen gjorde jeg masse småfeil, klarte til og med å kvele bilen da jeg skulle kjøre ut på en forkjørsvei, men dette hindret ikke trafikk eller var ikke farlig da jeg enda stod i krysset. Dette pluss andre ting nevnte jeg etterpå til sensor. (Som forøvrig var samme sensor!) Da sa hun "Det var mye du har observert", men ingenting avgjørende/store feil. Som noen sier er det helhetsinntrykket som teller. Trafikksikkert nok, så da bestod jeg. Så dersom du kveler bilen, ikke tro at det er over (det gjorde jeg).

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gangen. Vi kjørte på en stor vei med flere filer, og det sto en dame på fortauskanten på andre siden av veien, altså tre filer bortenfor meg. Sensor hugg inn bremsen, og mente at selv om bilene i de andre filene ikke stoppet sånn at hun kunne gå, burde jeg sette et godt eksempel og stoppe for henne. Det hadde sikkert rukket å kjøre ti biler før hun kunne gå, men i følge sensor, "noen må jo stoppe først", og det er ikke nødvendigvis den som ligger i fila nærmest fotgjengeren.

Synes han var litt streng, men hvis sensor bremser er løpet kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Et godt tips er å si ifra hvis du vet du gjør feil, og fortelle hva du heller ville gjort i den situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh denne tråden er så nyttig for meg nå!

Jeg vil gjerne vite litt angående rygging på førerprøven. Er dette noe man må gjøre, eller kun ved parkering?

Ryggingen min er ikke akkurat min sterkeste side, og jeg må øve masse frem til førerprøven!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh denne tråden er så nyttig for meg nå!

Jeg vil gjerne vite litt angående rygging på førerprøven. Er dette noe man må gjøre, eller kun ved parkering?

Ryggingen min er ikke akkurat min sterkeste side, og jeg må øve masse frem til førerprøven!

Har ikke noe å si om du rygger deg inn litt skjevt, da setter du den bare i første og retter opp litt, og rygger igjen. Alle må det i blant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Jeg gjorde en grov feil. Skulle kjøre ut i en 80-sone, og gjorde en feilvurdering. Det kom en bil som var altfor nær, så jeg hadde ikke rukket å kjøre ut eller kanskje akkurat, men sensor tråkket hardt på bremsen. Bare visste at jeg hadde strøket da.

Stod på 2. forsøk, og da gjorde jeg jo noen småfeil, men helhetsinntrykket gjorde at jeg stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enten en grov feil (f.eks ikke stoppe for fotgjenger eller ikke holde vikeplikt) eller flere og gjentatte småfeil. Hold fartsgrensene og vikeplikt, vis at du følger med på skilting, senk farten før fotgjengerfelt osv. Husk å ha på deg belte og bruk blinklys. Ikke ta unødige sjanser. Det er større sjanse for å stryke om du kjører ut i siste liten enn om du venter på en bil for sikkerhets skyld. Om det er snø og is, så tilpass farten etter forholdene.

Jeg fikk kommentar for å vente litt lenge i et kryss og for å ta en litt for safe løsning når jeg fikk beskjed om å snu, men et stort pluss for å ha sett en fotgjenger som sensor ikke hadde lagt merke til, som kom ut bak en (muligens) feilparkert bil.

Dette

og:

En sensor er ikke ute etter å ta deg, de vil bare se at du kan kjøre og det er så enkelt som det. Klarer du ikke å kjøre, nei da får du ikke lappen heller. Det er viktig å passe på alt, egentlig. Husk at du kjører et kjøretøy over 1000kg og kan fort treffe på en person på 60/70/80kg = no good. Sjekk speil, ikke ta noen sjangser i forhold til vikeplikt. Er du usikker, ja, da slakker du ned. Kveler du motoren en gang er ikke løpet kjørt, kveler du ved hvert kryss; sorry, men da er du uten lappen. Du må også tenke på miljø og økonomisk kjøring, ligger du i 3 hvor du burde ligge i 4 kan dette ha mye å si (Ja, faktisk folkens, dette seriøs)

Hilsen en som har en pappa som sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh denne tråden er så nyttig for meg nå!

Jeg vil gjerne vite litt angående rygging på førerprøven. Er dette noe man må gjøre, eller kun ved parkering?

Ryggingen min er ikke akkurat min sterkeste side, og jeg må øve masse frem til førerprøven!

Best du øver på rygging da ja. Det trenger nødvendigvis ikke være rygging kun ved parkering på oppkjøringen. Du kan feks få beskjed om å ta av veien på en ny vei hvor du får beskjed om å finne en plass å snu og kjøre tilbake.

Det fikk jeg. Tok av på en mye smalere vei hvor det gikk kun en bil i bredden. Fant ikke noen store plasser å snu på, og kunne jo heller ikke kjøre i evigheter på leting etter en slik plass å snu. Måtte derfor rygge inn på en sidevei for så å kunne kjøre ut igjen og tilbake samme vei. :-)

Anonymous poster hash: 175ab...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missfixit

Man blir ofte testet i forskjellige miljøer; bykjøring, landevei, motorvei, rundkjøring og smågater med høyreregelen.
Jeg kjørte opp i Drøbak og fikk rute gjennom sentrum med trange gater, smågater med høyreregler og fotgjengere, ut på landevei og så motorvei, og til slutt tilbake igjen.

Kan liste opp noen punkter man bør øve på:
- Vikeplikt
- Rygging ( både fra "å finne egnet plass å snu" til inn på parkeringsplassen på Trafikkstasjonen )

- Høyreregel
- Rundkjøring
- Fartstilpasning og fil plassering

Jeg var enormt nervøs, og sa ifra om detet til sensoren. Gjorde et par bommerter, men sto på første forsøk. ( var sikker på at jeg hadde strøket, så jeg ble helt sjokkert når han sa - "gratulerer med førerkortet" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missfixit

For å egentlig svare på spørsmålet til TS, så er nok brudd på vikeplikten den feilen som de aller fleste stryker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...