Gå til innhold

Hvordan få bedre selvtillit og føle seg vel med seg selv, trenger virkelig hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg er ei jente på 19, snart 20 år som sliter veldig mye med meg selv. Det har gått opp å ned di siste 2 årene der jeg har gått igjennom veldig sterk angst, til tider smått depresjon, men det har gått opp å ned. Som følge av angsten har jeg holdt meg veldig mye hjemme, og det går jo utover både kropp og psyken min når jeg ikke gjør noe annet enn og være hjemme. Dette tærer da på mitt eget selvbilde, og jeg kan nesten ikke beskrive med ord hvor vanskelig dette er for meg.

Jeg går nesten ikke ut av huset, kan føle meg pen om jeg putter på litt sminke og slikt, men jeg vet jo innerst inne at jeg fortsatt er forferdelig fæl rett og slett. Jeg tørr ikke møte folk jeg savner å være sammen med, pga jeg føler jeg er så stygg å fæl. Jeg har motivasjon, og tenker hele tiden at jeg skal ta tak i meg selv, og få orden på livet. Jeg er ikke så veldig trist nå for tiden, angsten er relativt liten, men selvbildet mitt er fortsatt det som ødelegger for meg nå.

Jeg sover ofte på dagen, holder meg inne på rommet så jeg skal slippe å møte faren min mer en nødvendig, jeg stenger meg mer og mer inne pga mine lave tanker om meg selv. Jeg føler meg rett og slett så innesperret som mulig, vet ikke hvordan jeg skal bryte den onde sirkelen jeg er i nå

Jeg trenger råd til hvordan jeg kan få bedring av livet mitt. Ting jeg kan gjøre for å få bedre selvtillit. Gjerne del dine egne erfaringer om noen opplever/har opplevd noe lignende.

Jeg trenger heller ikke svar som at "det finnes noen der ute til deg, uansett hvordan du er" osv osv, jeg trenger råd til hvordan jeg kan forbedre mitt eget selvbilde og selvtillit.

Jeg har motivasjon til å starte å trene, ha rutiner, skrive opp dagsplan. Det er ting jeg har tenkt over som jeg kan gjøre, men jeg får meg liksom aldri til å starte, og om jeg starter så gir jeg oftest opp før jeg har startet.

Råd, ord som motiverer, alt taes imot med stor takk :)



Anonymous poster hash: 2f20f...b9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg forstår veldig godt hva du går igjennom. når jeg var på din alder hadde jeg de samme tankene og jeg var veldig usosial. jeg var og offer for mobbing. hele mitt liv har jeg blitt bemerket at jeg er overvektig og stygg. Jeg har gått opp og ned i vekt i åresvis.

De siste årene har jeg jobbet veldig med meg selv og har rett og slett tvunget meg selv til å være sosial selv om all motivasjon var ikkeeksiterenede.

Nå har dette påvirket mitt arbeidsliv til de grader at jeg har måtte tatt kontakt med legen som videre har henvist meg til psykolog. der ble jeg blitt gjort oppmerksom på at jeg har kraftig sosial angst. og det høres ut som det er det du har og.

Denne psykologen har hjulpet meg så utrolig mye og selv om det e mye å ta tak i så har jeg kommet langt :) Hun jeg går hos er veldig flink og ser veldig fort hva du trenger å snakke om. Jeg kom dit for å snakke om jobben men endte opp med å snakket om problemer som ligger dypere og som er grunnen til at jeg sliter på jobb.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg med å ta kontakt med legen din for å så bli henvist videre til psykolog. så langt har ikke jeg betalt for tjeneste, men vet ikke helt hvordan det fungerer. Jeg vet ikke hva du vil tenke om det, men jeg selv så det som et slags nedlag og flaut at jeg skulle gå til en psykolog. men jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det :)

Ett annet tips er å si til vennene dine om hva du går igjennom og prøve å søke støtte hos dem.

Skal selv kjøpe denne boken og kanskje den kan være til hjelp for deg og :)

"se deg rundt" av Asle Hoffart



Anonymous poster hash: fb247...c61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still deg i speilet hver morgen. Se på deg selv, smil til deg selv, og si til deg selv at du er en fantastisk person!



Anonymous poster hash: 4a242...f97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Start å trene! Det er terapi for kropp, sjel, sinn og psyke. Er så mange gode eksempler på mennesker med angst og depresjon som har klart å kvitte seg med gjennom trening :)

Hadde selv vinterdepresjon i mange år. Hver vinter var slitsom og jeg var alltid trøtt, uoppdaget og lite sosial, men etter at jeg ble flink å trene jevnt så har jeg ikke hatt antydning til det :)

I tillegg kan deg kanskje være lurt å oppsøke psykolog. Ta tak i problemene nå mens du enda er ung slik at du kan møte fremtiden med høyere selvbilde og selvtillit. Det er ingen skam å søke hjelp og du vil slippe å glipp av mange år av livet digg pga. angst og depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk dette rådet:

Skriv en selvhjelpsdagbok. Hver kveld skriver du opp tre positive ting som har hendt den dagen. Det trenger ikke være stort. Vær snill mot deg selv. "Så en fin fugl" "Laget god mat" "Gikk en tur". Det går jo an å utvide etterhvert. Etter dette kan du skrive tre gode egenskaper ved deg selv. Du kan føye til flere ting etterhvert. Takke feks "Takk for at jeg er frisk" "Takk for at jeg bor i et hyggelig hus" Osv.

Ønsker deg masse lykke til i allefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan jeg spørre hva du bedriver dagene med? Hvis du verken jobber eller går på skole, blir det fort altfor mye tid til å tenke. Har du venner som du kan møte, selv om det er vanskelig? Hva med å møte de for å gå en tur, eller hjemme hos deg eller dem, hvis du syns det er lettere uten så mange andre til stede? Du sier du har motivasjon, det er jo kjempebra! Prøv å se om du klarer å ufarliggjøre situasjoner som du står i ovenfor deg selv. Jeg skjønner det som at du har dårlig selvtillit ift utseende men prøv å bruk den motivasjonen du har til å trene, og å avbryte tankene dine når du merker du tenker på ditt eget utseende i negative former. Prøv også å gi litt faen! Hvis du er misfornøyd med utseendet ditt, og det hindrer deg i å gjøre ting, prøv å gi litt f, og gjør det likevel. Om du ikke får hjelp, bruk motivasjonen din til å skaffe deg hjelp. Ring til legen i dag. Lykke til:) :hug: Tenk little steps! Ikke planlegg at alt skal fikses i dag. Og gi deg selv kred for det du faktisk klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i perioder vært deprimert, hatt lett angst og vært veldig nedenfor. Det har vært tungt, og i disse periodene har jeg for det meste holdt senga. Holdt meg alene inne, og hatt minst mulig kontakt med folk rundt meg. Slikt ødelegger forhold, og det ødelegger selvtillit. Når jeg ble singel startet jeg på nytt. Jeg fant ut at det var den eneste utveien! Å starte med blanke ark.

Jeg la om kostholdet, gikk ned i vekt. Begynte å trene. Tok mer vare på meg selv og kroppen min. Fikk mye selvtillit bare av det. Så startet jeg på et omfattende studium slik at jeg er nødt til å stå opp hver eneste dag (nå har ikke jeg perfekt døgnrytme eller noe, men kan ikke holde senga hele tiden). Må gjøre noe hver dag! Har ikke tid til å sitte inne og sutre. Har stiftet mange vennskap og nye bekjentskaper. Det har vært viktig å pushe meg selv ut, ut, ut! Noen dager vil jeg bare ligge inne og sutre og gjøre ingenting. Sove.... De dagene jeg gjør det blir jeg forferdelig skuffa over meg selv. Føler meg jævlig! Så det går ikke lenger.

Mitt beste råd er rett og slett å holde deg opptatt! Vær sosial. Tving deg selv. Det kommer ikke til å bli lett. Det er forbanna vanskelig å bryte ut av onde sirkler. Det krever ganske mye av deg som person, men jeg vet at du kan klare det :) Jeg klarte det, og jeg har det bedre enn noen gang.



Anonymous poster hash: 8cd1e...ddf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei.

Jeg er ei jente på 19, snart 20 år som sliter veldig mye med meg selv. Det har gått opp å ned di siste 2 årene der jeg har gått igjennom veldig sterk angst, til tider smått depresjon, men det har gått opp å ned. Som følge av angsten har jeg holdt meg veldig mye hjemme, og det går jo utover både kropp og psyken min når jeg ikke gjør noe annet enn og være hjemme. Dette tærer da på mitt eget selvbilde, og jeg kan nesten ikke beskrive med ord hvor vanskelig dette er for meg.

Jeg går nesten ikke ut av huset, kan føle meg pen om jeg putter på litt sminke og slikt, men jeg vet jo innerst inne at jeg fortsatt er forferdelig fæl rett og slett. Jeg tørr ikke møte folk jeg savner å være sammen med, pga jeg føler jeg er så stygg å fæl. Jeg har motivasjon, og tenker hele tiden at jeg skal ta tak i meg selv, og få orden på livet. Jeg er ikke så veldig trist nå for tiden, angsten er relativt liten, men selvbildet mitt er fortsatt det som ødelegger for meg nå.

Jeg sover ofte på dagen, holder meg inne på rommet så jeg skal slippe å møte faren min mer en nødvendig, jeg stenger meg mer og mer inne pga mine lave tanker om meg selv. Jeg føler meg rett og slett så innesperret som mulig, vet ikke hvordan jeg skal bryte den onde sirkelen jeg er i nå

Jeg trenger råd til hvordan jeg kan få bedring av livet mitt. Ting jeg kan gjøre for å få bedre selvtillit. Gjerne del dine egne erfaringer om noen opplever/har opplevd noe lignende.

Jeg trenger heller ikke svar som at "det finnes noen der ute til deg, uansett hvordan du er" osv osv, jeg trenger råd til hvordan jeg kan forbedre mitt eget selvbilde og selvtillit.

Jeg har motivasjon til å starte å trene, ha rutiner, skrive opp dagsplan. Det er ting jeg har tenkt over som jeg kan gjøre, men jeg får meg liksom aldri til å starte, og om jeg starter så gir jeg oftest opp før jeg har startet.

Råd, ord som motiverer, alt taes imot med stor takk :)

Anonymous poster hash: 2f20f...b9a

Som om jeg skulle sagt det sjøl! Er selv 20 år og humøret mitt er som regel på bund - med unntak av korte periode. Skole, tanken på å være sosial i "normal" grad, trening, penger osv. bare tynger meg!

En venninne foreslo at jeg skulle forsøke å mestre èn "enkel" ting hver dag, så jeg startet med å stå opp tidlig. Deretter la jeg meg tidlig, gikk på trening, studerte, dro på fest, rydde hybelen, betale regninger - èn ting av gangen. Etterhvert hadde jeg mestret en slik hverdag jeg ønsket meg!

Ting jeg egt. vil gjøre, som trening og å være sosial, virker i perioder helt ugjennomførbart, men jeg har erfart at hvis jeg bare tvinger meg ut i det, gjerne ved å alliere meg med en person jeg liker godt, så sitter jeg igjen med en massiv mestringsfølelse!

Hvis du sliter med selvbildet og føler deg stygg og uattraktiv, kan jeg faktisk anbefale deg å lese noen blogger på tumblr. Blogger som hyller kvinnekroppen og hvor jenter i alle former og størrelser forteller sin historie er overalt der! Du kan for eksempel sjekke ut stophatingyourbody.tumblr.com

Husk også på at du ikke er alene om å mislike utseendet ditt, og at du kan lære deg å digge det!

Dette høres kanskje litt søkt ut, men husk at du faktisk kan kontrollere hva du tenker! Ikke gjør de depressive periodene til identiteten din, spør deg selv hvorfor du tenker på denne måten, og skriv gjerne dagbok. Da får du også oversikt over når disse periodene inntreffer og kanskje litt innblikk i det som er enda viktigere, nemlig hvorfor. Snakk også med venner om det, hvis du ikke alt har gjort det. Jeg opplever at mine venner veldig gjerne vil hjelpe meg. Noen ganger er det helt jævlig, fordi de pusher meg til ting jeg egentlig ikke orker. Men noen ganger må det til! Hvis nedstemtheten fortsetter, anbefaler jeg deg å oppsøke profesjonell hjelp.

Håper virkelig det ordner seg for deg! Du er flink, smart og ikke minst modig, så stå på! <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...