Gå til innhold

Bilsete til "bestemorbil"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal besøke besteforeldrene til Vesla i begynnelsen av mai.

De bor såpass langt unna at vi må ta fly, og jeg grubler veldig på hvordan vi skal gjøre det med bilsete.

De bor ganske usentralt til, og for at vi skal få noe ut av turen (besøke andre slektninger, barndomsvenner, etc) kommer vi til å låne bil og kjøre en god del mens vi er der (1 uke). Vi må også kjøre bil fra flyplassen og hjem til dem, går ikke kollektivtransport. Vi må også ta med setet herfra (på flyet), vil helst slippe å ta det med hjem - så selv om vi ikke drar dit ofte så skulle vi gjerne hatt et billig ekstrasete som vi kan sette igjen der.

Vesla veier litt over 7 kg nå, er vel oppe i ca 8 kg når vi skal dit. Neste gang vi skal besøke dem blir antagelig ikke før til høsten, og da vil hun veie ca 10 kg ifølge vekttabell. Muligens drar vi ikke dit igjen før til neste sommer (estimert ca 12-13 kg).

Vi kjenner ingen på stedet som har små barn vi evt. kunne lånt sete av, og besteforeldrene har ikke råd til å kjøpe bilsete å ha i bilen sin, så vi må stå for utgiften selv. Vi har heller ikke veldig god råd. Så jeg prøver å finne en seteløsning som både er trygg, billig og holdbar.

Lurer på om vi kan ta sjansen på å kjøpe et sete på 9-18 kg når hun bare veier ca 8 kg (65 cm)? Er jo ikke så stor margin. Kjøper vi et på feks. 0-13 kg så rekker hun å bruke det max 3 ganger før hun vokser ut av det.

Kan man eventuelt "prøvesitte" bilseter i babybutikk slik at man ser om hun er stor nok enda?

Noen refleksjoner rundt dette? :)



Anonymous poster hash: 85367...3de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville gått for et 0-18 kg sete. De kan brukes lenge, og ettersom jeg har forstått det riktig så passer de bedre når barna er rundt 8 kg.

Anonymous poster hash: c01ea...f44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bloggerutennavn

Vi tar alltid med oss bilsete hjemmefra når vi reiser. Ellers er jo 9-25 kg greie seter, og man kan få plusgodkjente som er rent bakovervendte ganske billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri sjanset på mitt barns trygghet på den måten.

Kjøp et 0-18 bakovervendt sete, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britax Two Way Elite er jo et veldig greit besteforeldresete, men det er kun fra 9kg. Jeg ville bare brukt det, eventuelt kan du og kjøpe et sånt babysete brukt på FINN og selge det igjen for samme prisen.

Anonymous poster hash: adbce...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv facebook først. Selvom dere ikke kjenner noen direkte, er det nok av fravokste barneseter i kjellere og boder rundt omkring, spør om noen i det aktuelle området vet om en stol besteforeldrene kan låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare kjøpt et Akta Graco uten base, det var superbillig på Jollyroom nå! Og i tester er det setet i toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britax Two Way Elite er jo et veldig greit besteforeldresete, men det er kun fra 9kg. Jeg ville bare brukt det, eventuelt kan du og kjøpe et sånt babysete brukt på FINN og selge det igjen for samme prisen.

Anonymous poster hash: adbce...9bf

Det ville jeg aldri brukt til et så lite barn!

Anonymous poster hash: c01ea...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på en sann kjøpe selge bytte side på facebook for den kommunrn de bor i om noen har ett å låne bort eller selge:) hadde det vært her vi bor skulle jeg gjerne lånt bort ett:)

Anonymous poster hash: 31427...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge babyen sitter ok i setet er den nedre vektgrensen veiledende (leste det på et annet forum, der noen hadde spurt trygg trafikk og produsenten av setet de hadde, har dessverre ikke link nå). Så jeg ville kjøpt et 9-25 kg sete iallfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...