Gå til innhold

Spiral

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

dytter

Anonymous poster hash: e9878...ff7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dere jeg får vondt om jeg tar naproxen + paracet først, og samtidig får lokalbedøvelse når spiralen skal settes inn?

Er det Jaydess de har brukt disse som du har lest om da? Har også hørt lignende erfaringer med mye smerte, men ikke fra Jaydess-brukere. Som sagt tidligere gikk det for meg veldig greit, og jeg har ganske lav smerteterskel. Men kan jo selvfølgelig ikke garantere noen ting.

Jeg fikk forresten også noen stikkpiller som jeg skulle bruke noen timer før, som "løser" det opp litt der nede så innsettningen skulle gå lettere. Husker ikke helt hva de het, var de samme pillene som mange bruker etter de har abortert for å få ut alle rester? Det gjorde nok også opplevelsen litt lettere, hvis du bestemmer deg for spiral og legen ikke gir deg disse så ville jeg spurt.

Skrevet

Hei!

Hvor vondt det er å få satt inn spiral varierer fra person til person - men jevnt over er det ikke snakk om en veldig smertefull prosedyre. Jeg jobber som allmennlege og har satt inn flere spiraler i min karriere. Jeg har også spiral selv, og jeg kjente ingenting da min spiral ble satt inn (vel og merke 12 uker etter en fødsel - da er kanalen gjerne godt åpen og det er mindre risiko for smerte).

Jeg ville ikke bekymret meg særlig for smerten ved selve innsettelsen var jeg deg. Prosedyren i seg selv går raskt, det er snakk om et par minutter - og det holder du ut. I etterkant kan du ha litt mensmurringer, men her er ibux effektiv smertestillende for de fleste. Studier viser ingen effekt av å ta smertestillende i forkant av innsettingen - og bruk av lokalbedøvelse i forbindelse med innsetting er ikke vanlig.

Grunnen til at man tradisjonelt sett ikke anbefaler spiral hos kvinner som ikke har født er at innsettingen kan være litt vanskeligere, samt at unge kvinner statistisk sett har flere seksualpartnere og høyere risiko for seksuelt overførbare sykdommer. Om man har spiral øker risikoen for at f.eks en klamydiainfeksjon stiger oppover og gir en generell bekkeninfeksjon som igjen kan gjøre en steril eller svært syk. For å begrense denne risikoen anbefaler man ikke spiral om en har mange ulike sexpartnere. Spesifikt om Jaydess vet jeg at det er litt økt risiko for svangerskap utenfor livmoren, og at en derfor bør være obs på symptomer i den retning om en har denne spiralen. Ellers har jeg ingen pasienter som har fått satt inn Jaydess per nå.

Lykke til med prevensjonsvalget!

(Om du bestemmer deg for å ikke sette inn spiral så er det jo flere alternativer enn p-piller på markedet. P-implantat f.eks? Nuvaring?)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for bra svar! Føler meg ikke så stresset nå:)

Jeg bytter svært sjeldent sexpartnere, og skulle jeg mot alle odds begynne med one night stands, så vil jeg bruke kondom.

Tenkte kanskje det var greit å ta smertestillende på forhånd, så det allerede virker når smertene kommer. Hvis jeg får skikkelig menssmerter og ikke har tatt paracet i tide, så blir jeg liggendes i fosterstilling på bakken med fæle smerter. Vil helst unngå det midt i offentligheten.

Jeg tror nok det blir spiral. Jeg har migrene med aura, så det er vel kun cerazette, conludag og spiral som er mine alternativer. Har blødd flere måneder med cerazette, og conludag har jeg ikke så lyst til å prøve. Er så lei pillestyr.

Er det noen som vet hvor lenge disse smertene/ubehaget vil vare? 1 dag? 2 dager?

Må passe på så ikke innsettingen kræsjer med noen planer jeg har.

-TS

Skrevet

Jeg gikk fra cerazette til kobberspiral, kjempefornøyd:) fikk normal menssyklus ganske kjapt.

Når det gjelder innsettingen syns jeg ikke den var særlig vond, litt ubehagelig bare. Var verre etterpå, da jeg plutselig ble veldig kvalm og holdt på å besvime mens jeg satt og snakket med legen, men det var visst en vanlig reaksjon. Jeg "kjente" spiralen i flere dager etterpå, litt sånn stikninger/ubehag nederst i ryggen, men det var fordi den brukte litt tid på å sette seg skikkelig på plass. Nå merker jeg ingenting til den:)

Skrevet

Her er en tråd om Jaydess.

Jeg satte inn Jaydess for en måned siden, så om det er noe spesielt du lurer på kan du spørre meg, enten her i tråden, eller ved å sende en privat melding. :)

Lykke til med valget!

AnonymBruker
Skrevet

Nuvaringen har da risiko for blodpropp, og på en nettside på facebook advarer de mot denne pga 2 kvinner i USA døde av Nuvaringen. Jeg prøvde den i 2 dager, men fikk panikk etter jeg leste om dødsfallene, så sluttet.

Anonymous poster hash: 48783...8c2
AnonymBruker
Skrevet

Her er en tråd om Jaydess.

Jeg satte inn Jaydess for en måned siden, så om det er noe spesielt du lurer på kan du spørre meg, enten her i tråden, eller ved å sende en privat melding. :)

Lykke til med valget!

Så du fortalte litt om hvordan det var samme dagen du fikk spiralen i den andre tråden:)

Vil du si litt om hvordan det har vært i ettertid? Fått noen bivirkninger? Hvor lenge hadde du vondt/ubehag eller blødninger etter at du fikk satt inn spiralen?

Skrevet

Så du fortalte litt om hvordan det var samme dagen du fikk spiralen i den andre tråden:)

Vil du si litt om hvordan det har vært i ettertid? Fått noen bivirkninger? Hvor lenge hadde du vondt/ubehag eller blødninger etter at du fikk satt inn spiralen?

Jeg har nå hatt Jaydess inne i en måned, og skal til uka tilbake for å sjekke at alt står bra til og se til at den sitter riktig.

Etter innsettingen blødde jeg, men det var ikke mensblod, det var mye "ferskere", og ga seg etter noen timer. Etter at den første blødningen ga seg har jeg hatt rødlig utflod, men ikke mer enn at det har holdt med et truseinnlegg. Dette har jeg hatt nesten hver dag, men har ikke merket noe særlig til det utenom akkurat når jeg er på do. Det er egentlig bare litt ekstra utflod, og jeg har lest om flere som har dette en stund etter å ha satt inn en spiral, så jeg tenker ikke noe over det.

Jeg har hatt litt murringer i nedre del av mageregionen, akkurat som menssmerter, men det har kun vart noen timer, og jeg har kun hatt det 4 ganger så langt. Jeg har ikke tatt noe smertestillende når jeg har hatt disse murringene, men vil tro at en ibux holder, for det er så lite.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg har ikke fått noen store reaksjoner på spiralen, og jeg slipper å ta piller hver dag (og slipper humørsvingninger som jeg hadde mye før da jeg gikk på pillen), så jeg er mer enn fornøyd. Jeg vil vel tro man ikke har noen endelig konklusjon på hvordan man reagerer før man har hatt den inne i over 6 måneder, men so far so good. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Nå har jeg vært og kjøpt Jaydess! Skal sette den inn så fort kroppen har kommet seg etter cerazette-bruken min.

-TS

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Nå har jeg vært og kjøpt Jaydess! Skal sette den inn så fort kroppen har kommet seg etter cerazette-bruken min.

-TS

Gi beskjed etterhvert om hva du synes da.

Skrevet

P-implantat er samme type hormon (kun gestagen - ikke østrogen) som i conludag og cerazette - og kan derfor også brukes med f.eks migrene med aura. Bare så en vet det! Flott at du har valgt prevensjonsmetode og lykke til med innsettingen!

• 3 år senere...
Skrevet

Hei. 
Tenkte jeg skulle dele min erfaring med jaydess, da jeg har lett febrilsk etter info selv, og dette kanskje kan hjelpe noen. 

Jeg fikk satt inn jaydess i mars 2017. Jeg satte den inn under narkose, så jeg kan ikke si noe på hvordan innsettingen var. Dagene etterpå (4-5 dager) var smertefulle, så mye at jeg tidvis måtte legge meg i fosterstilling med varmeflaske og ri dem ut. Jeg ble fortalt at det kunne hende jeg blødde litt, og at jeg skulle ta kontakt med gynekologisk om det varte i mer enn tre uker. Blødningene dabbet av etter en uke, mens jeg spottet en uke etter det (totalt to uker med blod og spotting). Det gikk vel tre uker før jeg fikk mensen, som varte i femten, ja, FEMTEN dager, men normal mengde blod, men større smerter. As we speak er jeg på dag ni i nåværende menstruasjon, hvor de to første dagene var spotting, og de to siste nå har vært spotting. Jeg hadde et lite opphold på omtrent et døgn hvor jeg trodde det var over, men så begynte det jammen meg igjen. Her kommer en oppsummering/sjekkliste over symptomer og endringer: 

Hud: Fikk MASSE nupper og små kviser i særlig pannen og på brystet de første tre ukene, de forsvant etter første menstruasjon og har ikke kommet tilbake. 

Mensen (blødninger): har holdt seg på samme mengde, men har gått fra tre-fire dager til femten...

Mensen (smerter): har blitt betraktelig kraftigere og hyppigere (jeg merker det nok ekstra godt fordi perioden er blitt så mye lenger). 

Humør: jeg er blitt ekstra hissig når jeg har mensen, noe jeg ikke var før, men utenom det er ting rolig og stabilt. 

Sex: jeg har ikke merket noen tørke, som jeg har gjort tidligere på p-piller, MEN jeg har hatt et ubehagelig tilfelle hvor jeg spiddet penisen til partneren min og det var en blodig affære (for en gangs skyld ønsket jeg at det var jeg som blødde) - har dog hatt sex etter dette uten noe problem (dette var ca fire uker etter innsettelse). 

Bonus: 

Venninnen min satte inn jaydess samme uken som meg, og har enda til gode å ha noen særlige blødninger (lucky bastard). Hun sier hun har spottet ved to anledninger, men at det ikke har vært mer enn på papiret når hun har vært på toalettet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...