Gå til innhold

Spiral

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke gå på p-piller og kroppen min liker ikke minipiller(blør hele tiden).

Derfor ser det ut som det er to muligheter igjen for meg. Kondom eller spiral.

Det blir nok spiral, ja.

Jeg er 21 og har ikke født noen barn. Har lest litt om at kvinner som ikke har født barn, ikke bør bruke spiral?? Men så leste jeg om Jaydess! Den hørtes jo veldig bra ut da.

Er det noen her som har erfaringer med Jaydess?

Vil gjerne høre andre erfaringer også da.

Og hva gjør jeg hvis ikke spiral funker? Det er fryktelig dyrt for meg som student å betale over 1000 kr på noe som kanskje ikke fungerer. Får man noe penger tilbake?

Anonymous poster hash: e9878...ff7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kobberspiral koster 330,-, hormonspiral er rundt 12-1300,-. Du må ikke ha født for å få satt inn spiral.

Anonymous poster hash: 7242d...ac9
AnonymBruker
Skrevet

fler?

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg kan ikke bruke p-piller ol pga bivirkninger, men har nå hatt mirena hormonspiral i 2,5 år og det fungerer kjempebra.

AnonymBruker
Skrevet

Elsker min spiral! Jeg glemte alltid å ta pillen så jeg fikk satt inn hormonspiral, og har aldri angret! Jeg har ikke hatt mensen på 2 år, tenker aldri noe på den. Jeg er også student, og barnløs, men hvis du ikke skal ha barn på 5 år så er det jo en god investering.

Jeg har prøvd både p-piller, mini-piller og p-sprøyte, men spiral er det beste for meg. Kommer til å sette inn spiral etter at jeg er ferdig med å få de barna jeg vil ha også. Null stress!

Det gjorde litt vondt å sette den inn da, lurt å ta litt smertestillende på forhånd.

Anonymous poster hash: 8f8e2...555
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kobberspiral. Er 20 år gammel, aldri født barn. Fungerer veldig bra for meg, har ingen plager med det.

Anonymous poster hash: 57a39...7c8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vondt gjorde det å sette inn?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så vondt altså, som litt menskramper liksom. Ble bare tipset av hun gynekologen at det kunne være lurt å ta et par Ibux på forhånd, før timen...

Anonymous poster hash: 8f8e2...555

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hormonspiral og aldri født barn. Fastlegen min ville ikke sette den inn selv, siden jeg aldri har født og det da er litt vanskeligere, så jeg ble henvist til gynekolog.

Når jeg satte den inn fikk jeg noe som lignet på menssmerter og det varte en stund, husker ikke hvor lenge, men dette variere visstnok veldig. Fikk noe menssmerter de første gangene jeg hadde mensen etterpå, men det avtok etterhvert.

Jeg synes det fungerer veldig bra. Har fortsatt mensen, og har hatt spiralen siden i sommer.

Anonymous poster hash: c474b...42a
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jeg ikke svare på, da jeg fikk den satt inn under narkose fordi min forrige hadde grodd fast (det kommer ikke til å skje med deg, det er bare jeg som har en sjelden tilstand). Men jeg har hørt at det bare er litt ubehagelig.

Anonymous poster hash: 57a39...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg skal prøve spiral da..
Synd det er så vanskelig å finne noe informasjon om Jaydess:/

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Akkurat når den ble satt in var det kun som et lite stikk, men hadde magesmerter i et par timer etterpå. Kan være lurt å gjøre en dag du ikke skal noe spesielt etterpå.
Skrevet (endret)

Jeg synes det gjorde veldig vondt :( Jeg tok smertestillende og tabletter som skulle åpne livmorhalsen slik at det gikk lettere å sette den inn. Har hormonspiral. Veldig fornøyd. Mista mensen :)

Endret av amadine
Skrevet

Kanskje jeg skal prøve spiral da..

Synd det er så vanskelig å finne noe informasjon om Jaydess:/

Jeg fikk satt inn Jaydess for en uke siden! Kan jo ikke si noe om erfaringene mine over tid ennå, men selve innsettelsen gikk veldig greit, og jeg har ikke født.

Var selvfølgelig ganske ubehagelig, men ikke særlig smertefullt, og det gikk utrolig raskt. Hadde noen svake magesmerter døgnet etter, og så ga det seg. Kan jo følge med litt her og oppdatere hvis jeg skulle merke noen negative effekter i ukene fremover :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn Jaydess for en uke siden! Kan jo ikke si noe om erfaringene mine over tid ennå, men selve innsettelsen gikk veldig greit, og jeg har ikke født.

Var selvfølgelig ganske ubehagelig, men ikke særlig smertefullt, og det gikk utrolig raskt. Hadde noen svake magesmerter døgnet etter, og så ga det seg. Kan jo følge med litt her og oppdatere hvis jeg skulle merke noen negative effekter i ukene fremover :)

Ja, veldig fint om du kan oppdatere her når du merker noe:D Gjerne både positivt og negativt.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har også Jaydess. Har hatt den i 2 år. Jeg synes det var ganske smertefullt å sette den inn, men jeg har også veldig lav smerteterskel… Jaydess inneholder noe mindre hormoner enn større spiraler som feks mirena. Derfor er det flere av de som bruker mirena som mister mensen enn de som bruker jaydess. Jaydess er også mindre i størrelse enn Mirena, da den er påtenkt jenter som enda ikke har født barn. Jeg er superfornøyd med min spiral!! Har mistet mensen, men det tok ca 1 år før det skjedde. Har ingen andre bivirkninger, og alt fungerer som det skal.

Et lite obs bare; de trådene som henger ned fra spiralen kan for noen være litt lange.. det kommer an på din anatomi og din sexpartners anatomi. For meg gikk det litt galt første gang jeg skulle ha sex etter jeg satte inn spiralen. Trådene er nemlig ikke myke hyssingtråder, men minner mer om ståltråd. Dessverre var trådene for lange, og kjæresten min begynte å blø på pikkhodet av ståltråden :P Har ikke hørt om noen andre det har skjedd med, og har flere venninner med spiral. Tenkte bare å si fra, så kan du ta det litt rolig første gang etter du har satt den inn. Jeg fikk klippet trådene etterpå, og nå er det null problem :-)

Endret av 123run
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har også Jaydess. Har hatt den i 2 år. Jeg synes det var ganske smertefullt å sette den inn, men jeg har også veldig lav smerteterskel… Jaydess inneholder noe mindre hormoner enn større spiraler som feks mirena. Derfor er det flere av de som bruker mirena som mister mensen enn de som bruker jaydess. Jaydess er også mindre i størrelse enn Mirena, da den er påtenkt jenter som enda ikke har født barn. Jeg er superfornøyd med min spiral!! Har mistet mensen, men det tok ca 1 år før det skjedde. Har ingen andre bivirkninger, og alt fungerer som det skal.

Et lite obs bare; de trådene som henger ned fra spiralen kan for noen være litt lange.. det kommer an på din anatomi og din sexpartners anatomi. For meg gikk det litt galt første gang jeg skulle ha sex etter jeg satte inn spiralen. Trådene er nemlig ikke myke hyssingtråder, men minner mer om ståltråd. Dessverre var trådene for lange, og kjæresten min begynte å blø på pikkhodet av ståltråden :P Har ikke hørt om noen andre det har skjedd med, og har flere venninner med spiral. Tenkte bare å si fra, så kan du ta det litt rolig første gang etter du har satt den inn. Jeg fikk klippet trådene etterpå, og nå er det null problem :-)

Hvordan var det med blødninger og slikt den første tiden da?

Går på cerazette nå, og har blødd i flere måneder. Det beste hadde jo vært å miste mensen helt, for nå er jeg sykt lei.

-

Er det noen her som har gått fra cerazette til spiral?

Skrevet

Jeg gikk på mercilon før jeg begynte på spiral. Blødningene det første året var noe uregelmessig, men jeg fikk mye mindre blødninger enn jeg hadde da jeg gikk på p-piller.

Du har ingen garanti for å miste mensen om du får spiral, men du vil hvertfall få mye bedre kontroll over bødningene og trolig mindre også. Det er samme hormon, gestagen, i minipillen som i spiralen.. Noen som reagerer dårlig på minipille, kan derfor også oppleve å få noen av de samme bivirkningene med spiral. Når det er sagt, virker jo spiralen LOKALT, og ikke systemisk slik som minipillen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Fler som har erfaringer med å bytte fra cerazette til spiral?

Fler som har prøvd Jaydess?

AnonymBruker
Skrevet

Ånei :O

Nå har jeg lest en del på nett, og flere sier at det har gjort skikkelig vondt å sette inn spiral og at de ble så dårlige etterpå. Jeg har ikke så høy smerteterskel. De gangene jeg har hatt menssmerter, så har jeg ligget og vridd meg i smerte og såvidt klart å puste(Det går over med paracet da).

Tror dere jeg får vondt om jeg tar naproxen + paracet først, og samtidig får lokalbedøvelse når spiralen skal settes inn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...