AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #41 Skrevet 19. mars 2014 Det er dyrt å betale egenandeler, uansett om det er for medisiner eller undersøkelser. Men når man først har nådd taket, så får man tross alt frikort slik at man slipper egenandeler resten av året. Dette går ikke på egenandelskortet dessverre. Har allerede frikort, men siden mammografiundersøkelsen ikke dekkes av det offentlige (gud vet hvorfor jeg ble henvist dit i stedet for til et sykehus...), må jeg ut med 1900,- Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #42 Skrevet 19. mars 2014 Det står på nettsiden at man kun betaler vanlig egenandel om man er henvist av lege, altså 224,- Sikker på at du må ut med fullpris i din situasjon? Anonymous poster hash: dbfdc...a44 Ja, de har dessverre presisert det i innkallingspapirene jeg fikk tilsendt i går. :/ Jeg har vært på samme sted for å ta MR, og da betalte jeg (som du skriver) bare 224,- i egenandel. Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #43 Skrevet 19. mars 2014 Ei venninne hadde en vond klump på størrelse med en ert inne blant kjertlene... Fikk mammografi i løpet av 2 uker... Hun fikk svar på stedet og det var ikke noe farlig... Selv trodde jeg at jeg hadde brystkreft da jeg kjente en ganske stor, avlang klump i området innenfor brystvorten... Den var i perioder ubehagelig og vondt, og det gikk "strålinger" av smerte ut i arm og helt ned mot ene beinet... Smertene var til tider så ille at jeg ikke fikk sove... Dro på mammografi og ultralyd, og det viste seg at det bare var en hoven kjertel... Legen som utførte mammografien sa at det er vanlig med alskens mulige kuler og klumper i brystene, og de fleste er ikke farlig... Men alltid best å sjekke seg så fort man finner noe, så slipper man å gå rundt å være redd! Lykke til! Anonymous poster hash: b8957...ea4 Tusen takk for svar! Håper virkelig at det er noe helt ufarlig. For å avklare diskusjonen om egenandeler o.l. - her er teksten som står på siden: Avdelingen har refusjonsavtale med det offentlige som betyr at du kun betaler en egenandel på 224,- kroner for undersøkelsen. Denne avtalen omfatter ikke mammografi, og disse undersøkelsene leverer vi kun til de som har henvisning og betaler for undersøekelsen selv. Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #44 Skrevet 19. mars 2014 Foresten så har jeg hørt at mammografi fungerer ganske dårlig på unge kvinner under 40. Da har man jo mindre fettvev og mer kjertelvev, så vanskelig å se forbi dette. Mener jeg har hørt at det er ultralyd som er best... Uten å være 100% sikker.Anonymous poster hash: e196d...d53 Dette hørte aldri jeg noe om. Da jeg sjekket kul i slutten av tyveårene fikk jeg mammografi, ultralyd og celleprøve i samme undersøkelse på Ullevål. Uansett skal du ikke betale mer enn egenandel på dette, ta kontakt med legen og få henvisning til offentlig undersøkelse. Det kan være noe ventetid, jeg fikk time ca 4 uker etter at jeg var hos legen, og fikk da et 99% sikkert svar med en gang celleprøven var tatt, og fikke dobbeltbekreftet dette to uker i etterkant. Anonymous poster hash: c9fd4...065
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #45 Skrevet 20. mars 2014 Dette hørte aldri jeg noe om. Da jeg sjekket kul i slutten av tyveårene fikk jeg mammografi, ultralyd og celleprøve i samme undersøkelse på Ullevål. Uansett skal du ikke betale mer enn egenandel på dette, ta kontakt med legen og få henvisning til offentlig undersøkelse. Det kan være noe ventetid, jeg fikk time ca 4 uker etter at jeg var hos legen, og fikk da et 99% sikkert svar med en gang celleprøven var tatt, og fikke dobbeltbekreftet dette to uker i etterkant. Anonymous poster hash: c9fd4...065 I brevet jeg fikk fra Curato står det at jeg skal ta både mammografi og ultralyd av brystet/brystene. En eventuell celleprøve må jeg ta om det skulle bli behov for det, og da kan jeg ifølge dem bli henvist tilbake til dem eller til et sykehus. Jeg var innom legekontoret i dag, men da hadde de stengt pga. et møte, så jeg får prøve på nytt i morgen. Vet uansett ikke om jeg tør å vente i enda 4 uker på mammografi; om det skulle være brystkreft jeg har, så har alt for mye tid gått bort allerede. Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #46 Skrevet 20. mars 2014 Jeg fant kul i brystet når jeg var 29 og legen var usikker så han sendte meg til mammografi. På sykehuset var det veldig tvil om de skulle ta vanlig undersøkelse av meg (tre bilder av hvert bryst) fordi jeg var såpass ung og det er mye stråling det er snakk om. De sa til meg at de ønsker å spare brystvevet for den strålemengden så mye som mulig for om jeg lever et lang liv så skal brystene stråles regelmessig en god del ganger når jeg blir eldre. De endte med å da ta ett bilde at det aktuelle brystet + ultralyd av begge to. (PS: Det var ufarlig og jeg gikk derfra med senkede skuldre og et stort smil!) Anonymous poster hash: 64781...b46
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #47 Skrevet 20. mars 2014 Siden du har hatt vondt, ser jeg ikke for meg at det er kreft. Men det er jo lurt å få det sjekket. Jeg ble undersøkt hos lege og tok mammografi da jeg var 25. Legen la ikke skjul på at han syntes det var tåpelig, siden jeg var så ung. Men yngre jenter enn meg får jo kreft, så selvsagt ville jeg sjekke meg da jeg fant en kul.... Anonymous poster hash: 532e8...e9d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #48 Skrevet 20. mars 2014 Siden du har hatt vondt, ser jeg ikke for meg at det er kreft. Men det er jo lurt å få det sjekket. Jeg ble undersøkt hos lege og tok mammografi da jeg var 25. Legen la ikke skjul på at han syntes det var tåpelig, siden jeg var så ung. Men yngre jenter enn meg får jo kreft, så selvsagt ville jeg sjekke meg da jeg fant en kul.... Anonymous poster hash: 532e8...e9d Det har faktisk bare blitt vondere og vondere, og av den grunn er jeg ekstra nervøs... Jeg kjenner to kvinner som har/har hatt brystkreft, og begge hadde smerter i brystet - akkurat som meg. Men håper jo av hele mitt hjerte at det er noe ufarlig. Takk for svar fra dere begge, AB e9d og AB b46! Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #49 Skrevet 20. mars 2014 Det har faktisk bare blitt vondere og vondere, og av den grunn er jeg ekstra nervøs... Jeg kjenner to kvinner som har/har hatt brystkreft, og begge hadde smerter i brystet - akkurat som meg. Men håper jo av hele mitt hjerte at det er noe ufarlig. Takk for svar fra dere begge, AB e9d og AB b46! Anonymous poster hash: 2befb...326 Forstår at du er nervøs da ja.. Håper og tror at det er noe mindre skummelt enn kreft. Noe som går over av seg selv, eller raskt kan gjøres bedre. Anonymous poster hash: 532e8...e9d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #50 Skrevet 20. mars 2014 Det kan være cyste som har sprukket som gjør vondt. Man har gjerne smerter i forbindelse med "gode" cyster andre steder i kroppen. Eller arrvev etter fettkul/cyste som klemmer på nerver. Er mange muligheter som ikke ender med kreft. Om du ikke har brystkreft i familien eller hevede lymfeknuter så ville jeg forsøkt å senke skuldrene og tenke at mammografien og undersøkelsen skal finne hva som er galt slik at jeg ikke har det vondt mer, og forsøkt å putte kreften laaaangt ned på mulighetslisten over diagnoser. Anonymous poster hash: 64781...b46 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå