AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er redd for at jeg har brystkreft... Har fått henvisning til mammografi etter at fastlegen min kjente "unormalt" cellevev i et bryst som jeg har hatt smerter i over flere måneder. Jeg kjenner ikke selv en bestemt kul, men fastere/tykkere vev enn i det andre brystet, og det er vondt å trykke på det området. Er ikke øm i brystet ellers (slik som før menstruasjon og under svangerskap), men det er bl.a. vondt å ligge på magen med trykk på den siden brystet er. Jeg vet selvfølgelig at jeg ikke kan konkludere med noe før jeg har blitt ordentlig undersøkt, men jeg har en veldig dårlig følelse nå. Er redd, urolig og irritabel. Er det noen her som har/har hatt de samme "symptomene" som meg? Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 Jeg tror jeg har brystkreft hver gang jeg tar på puppene mine. Det er vondt, ømt og hardt men tror jeg selv bare er hypokonder. Håper du finner utav det! Lykke til! Anonymous poster hash: 5ed09...6f2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Jeg tror ikke at du har brystkreft, krysser fingrene for det. Men kanskje du har en betennelse i brystvevet. Vet åssen det er Anonymous poster hash: eb970...221
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Jeg tror ikke at du har brystkreft, krysser fingrene for det. Men kanskje du har en betennelse i brystvevet. Vet åssen det er Anonymous poster hash: eb970...221 Takk for svar I dag kjente jeg for første gang "selve kulen" som antakeligvis er opphavet til smertene i brystet; størrelsesmessig ligger den mellom en ert og en klinkekule... Er spent på hvor lang tid det tar før jeg får innkalling til mammografi. Anonymous poster hash: 2befb...326
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 uff det må være en fæl følelse får tro det bare er en betennelse minte meg på en gang jeg sto i dusjen og kom på at jeg kanskje skulle "sjekke" brystene. plutselig kjente jeg en kul på undersiden av brystet som var hard og vond som fy! løp ut av dusjen med såpe i håret og sjekka i speilet for å se etter om jeg så noe. viste seg at det var en helt enorm kvise!!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Takk for svar I dag kjente jeg for første gang "selve kulen" som antakeligvis er opphavet til smertene i brystet; størrelsesmessig ligger den mellom en ert og en klinkekule... Er spent på hvor lang tid det tar før jeg får innkalling til mammografi. Anonymous poster hash: 2befb...326 Det pleier å gå ganske fort. Anonymous poster hash: eb970...221
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 TS, det er flott at fastlegen din er så samvittighetsfull, selv om det er sjelden brystkreft gir smerter. Det er også sjelden at så unge kvinner som du, får brystkreft. Jeg håper du får mammografitime raskt, så du får klarhet i hva dette kan være.Anonymous poster hash: b1770...aab
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #9 Skrevet 13. mars 2014 Det kan jo være en cyste eller noe lignende. Er noen unge kvinner som har noen sånne ufarlige kuler og de kan gjøre vondt. Er det brystkreft i familien din ellers? Er ikke vanlig å få brystkreft så ung. Anonymous poster hash: e196d...d53
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 Foresten så har jeg hørt at mammografi fungerer ganske dårlig på unge kvinner under 40. Da har man jo mindre fettvev og mer kjertelvev, så vanskelig å se forbi dette. Mener jeg har hørt at det er ultralyd som er best... Uten å være 100% sikker. Anonymous poster hash: e196d...d53
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Foresten så har jeg hørt at mammografi fungerer ganske dårlig på unge kvinner under 40. Da har man jo mindre fettvev og mer kjertelvev, så vanskelig å se forbi dette. Mener jeg har hørt at det er ultralyd som er best... Uten å være 100% sikker.Anonymous poster hash: e196d...d53 Jo, dette fikk jeg også beskjed om. Sjekket meg for brystkreft som 18-åring, fikk ikke ta mammografi nettopp pga. dette. Anonymous poster hash: d3d1c...202
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Kan være det er MR som er standarden for unge kvinner? Husker vil lærte dette i onkologi. Men ultralyd kan se cyster. Anonymous poster hash: e196d...d53
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #13 Skrevet 15. mars 2014 Det kan jo være en cyste eller noe lignende. Er noen unge kvinner som har noen sånne ufarlige kuler og de kan gjøre vondt. Er det brystkreft i familien din ellers? Er ikke vanlig å få brystkreft så ung.Anonymous poster hash: e196d...d53 Nei, kjenner ikke til noen i min familie som har/har hatt brystkreft, dvs. at frem til nå har hverken søsteren min, moren min, tantene mine eller bestemødrene mine fått brystkreft. Mulig det er noe lengre bak i familien, men det har jeg ikke hørt om. Men så lever jo ikke jeg særlig sunt med tanke på kosthold og aktivitetsnivå... Jeg hverken røyker/snuser eller drikker alkohol, men spiser nokså ensidig kost og har i løpet av de siste årene vært ekstremt sliten, trøtt og rett og slett lat. Anonymous poster hash: 2befb...326
Mynona Skrevet 15. mars 2014 #14 Skrevet 15. mars 2014 Ikke ta sorgene på forskudd! Vent å se hva legen finner ut. Har selv vært der. Som 22 åring fant jeg en kul. Og det var ømt og småvondt der den var også. Tok mammografi og ultralyd og det viste seg at det var en helt ufarlig kul. Husker ikke hva de kalte det. Men jeg skulle bare følge med om den endret str eller form. Den er akkurat lik nå, 9 år senere. Og fortsatt øm. Kan hende du har noe lignende. Når det er sagt - jeg var livredd selv, så jeg vet at det ikke er "bare å ta det med ro og vente på resultatet". Jeg var så redd at jeg betalte fra sparepengene mine for å gå på privat klinikk. Der fikk jeg time dagen etter.
Gjest Inggolf Skrevet 15. mars 2014 #15 Skrevet 15. mars 2014 Ikke ta sorgene på forskudd! Vent å se hva legen finner ut. Enig med deg! Det er en så vondt følelse å ha, den grue seg/redd/panikk-følelsen og når du får bekreftet t det hele er ufarlig så har du brukt mye unødvendig energi på disse vonde følelsene, og aller mest sannsynlig så er denne kulen helt ufarlig. Farlige kuler gjør sjeldent vondt, og din er jo vond...
Gjest Sobril Skrevet 15. mars 2014 #16 Skrevet 15. mars 2014 Jeg hadde en vond kul i brystet for noen år siden. Var for ung for mammografi, men de stakk en nål inn i kulen istedenfor. Den sprakk med det samme. Det var altså en verkebyll. Jeg har også lest at kreftsvulster vanligvis ikke gjør vondt. Fingers crossed!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #17 Skrevet 18. mars 2014 Takk for alle svar! Har nå fått brev i posten med innkalling til mammografi om en uke, men det koster visst 1900,- som jeg må betale selv (de skriver at de ikke har offentlig refusjon). Både samboeren min og jeg er studenter, og vi klarer oss fordi vi får bostøtte (har barn), så det frister virkelig ikke å bruke 1900,- Misforstå meg rett, jeg vil ikke dø før jeg får undersøkelse altså, men finnes det virkelig ingen andre alternativer? Det er jo fastlegen min som har sendt henvisningen. Hva skal til for å få undersøkelse hvor man bare betaler egenandel? Regner med at ventetiden i det offentlige er så lang at man praktisk talt er enten død eller har blitt frisk igjen innen man får time der... Anonymous poster hash: 2befb...326
Gjest Sobril Skrevet 18. mars 2014 #18 Skrevet 18. mars 2014 Det synes jeg var dyrt!! Kan ikke huske at jeg betalte noe, jeg...
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #19 Skrevet 18. mars 2014 Dere som sier kreftsvulster vanligvis ikke gjør vondt, vel, jeg har hatt brystkreft og min kul var veldig vond. Så det er noen som har vonde kuler, evt at vevet rundt er vondt. Anonymous poster hash: eb970...221
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #20 Skrevet 18. mars 2014 Ang timen, snakk til legen din igjen og forklar situasjonen. Kanskje han kan kontakte sykehuset slik at du kommer dit. Det er privat klinikk som koster så mye. Anonymous poster hash: eb970...221
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå