AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #21 Skrevet 19. mars 2014 Takk for svar - igjen! Det er hit jeg skal: https://curato.no - prislisten for mammografi under: Mammografi Helsekontroll 1200 Supplerende undersøkelse - ultralyd og evt. tilleggsbilder etter helsekontroll 700 Klinisk - ved mistanke om sykdom, inkludert ultralyd 1900 Jeg skal dra innom legekontoret i morgen for å høre om det er mulig å bli henvist til sykehuset i stedet, men ser for meg at ventetiden er (for) lang. Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #22 Skrevet 19. mars 2014 Dere som sier kreftsvulster vanligvis ikke gjør vondt, vel, jeg har hatt brystkreft og min kul var veldig vond. Så det er noen som har vonde kuler, evt at vevet rundt er vondt. Anonymous poster hash: eb970...221 Jeg har vondt både i kulen og i relativt store deler av vevet som ligger rundt - i retning mot armhulen (men ikke i selve armhulen). Det har bare blitt verre siden jeg begynte å kjenne smerter i brystet, og det var allerede i begynnelsen av januar. Var hos legen i slutten av januar, men da mente han at vi skulle avvente situasjonen fordi han trodde det var hormonelt el.l., så han kjente ikke engang på brystet. Anonymous poster hash: 2befb...326
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #23 Skrevet 19. mars 2014 Lykke til, håper du finner ut av dette KJAPT. Min erfaring med å få hjelp fra det offentlige før diagnosen er stilt, er heller dårlig. LANG ventetid. Doctor's delay. (Mens vi fikk hjelp kjempekjapt da det endelig ble påvist svulst.) Anonymous poster hash: 365b0...d13
Gjest Inggolf Skrevet 19. mars 2014 #24 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Dere som sier kreftsvulster vanligvis ikke gjør vondt, vel, jeg har hatt brystkreft og min kul var veldig vond. Så det er noen som har vonde kuler, evt at vevet rundt er vondt. Anonymous poster hash: eb970...221 Vanligvis= Ikke alltid /gjelder ikke garantert bestandig Endret 19. mars 2014 av Noz
Gjest Inggolf Skrevet 19. mars 2014 #25 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Takk for svar - igjen! Det er hit jeg skal: https://curato.no - prislisten for mammografi under: Mammografi Helsekontroll 1200 Supplerende undersøkelse - ultralyd og evt. tilleggsbilder etter helsekontroll 700 Klinisk - ved mistanke om sykdom, inkludert ultralyd 1900 Jeg skal dra innom legekontoret i morgen for å høre om det er mulig å bli henvist til sykehuset i stedet, men ser for meg at ventetiden er (for) lang. Anonymous poster hash: 2befb...326 Håper virkelig dette ordner seg, for det høres helt blåst ut at du skal betale i underkant av 2000 kroner! I og med at du er såpass ung, så liker jeg å tro at du kan få lov til å snike litt i køen på offentlig sykehus! "Imorgen" er i dag, så håper du oppdaterer oss når du har vært innom legekontoret! Endret 19. mars 2014 av Noz
Erazor Skrevet 19. mars 2014 #26 Skrevet 19. mars 2014 Håper virkelig dette ordner seg, for det høres helt blåst ut at du skal betale i underkant av 2000 kroner! I og med at du er såpass ung, så liker jeg å tro at du kan få lov til å snike litt i køen på offentlig sykehus! "Imorgen" er i dag, så håper du oppdaterer oss når du har vært innom legekontoret! Det er dyrt å betale egenandeler, uansett om det er for medisiner eller undersøkelser. Men når man først har nådd taket, så får man tross alt frikort slik at man slipper egenandeler resten av året. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #27 Skrevet 19. mars 2014 Takk for svar - igjen! Det er hit jeg skal: https://curato.no - prislisten for mammografi under: Mammografi Helsekontroll 1200 Supplerende undersøkelse - ultralyd og evt. tilleggsbilder etter helsekontroll 700 Klinisk - ved mistanke om sykdom, inkludert ultralyd 1900 Jeg skal dra innom legekontoret i morgen for å høre om det er mulig å bli henvist til sykehuset i stedet, men ser for meg at ventetiden er (for) lang. Anonymous poster hash: 2befb...326 Det står på nettsiden at man kun betaler vanlig egenandel om man er henvist av lege, altså 224,- Sikker på at du må ut med fullpris i din situasjon? Anonymous poster hash: dbfdc...a44
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #28 Skrevet 19. mars 2014 Ei venninne hadde en vond klump på størrelse med en ert inne blant kjertlene... Fikk mammografi i løpet av 2 uker... Hun fikk svar på stedet og det var ikke noe farlig... Selv trodde jeg at jeg hadde brystkreft da jeg kjente en ganske stor, avlang klump i området innenfor brystvorten... Den var i perioder ubehagelig og vondt, og det gikk "strålinger" av smerte ut i arm og helt ned mot ene beinet... Smertene var til tider så ille at jeg ikke fikk sove... Dro på mammografi og ultralyd, og det viste seg at det bare var en hoven kjertel... Legen som utførte mammografien sa at det er vanlig med alskens mulige kuler og klumper i brystene, og de fleste er ikke farlig... Men alltid best å sjekke seg så fort man finner noe, så slipper man å gå rundt å være redd! Lykke til! Anonymous poster hash: b8957...ea4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #29 Skrevet 19. mars 2014 Det er dyrt å betale egenandeler, uansett om det er for medisiner eller undersøkelser. Men når man først har nådd taket, så får man tross alt frikort slik at man slipper egenandeler resten av året. Egenandelen for røntgen er 224,- og for undersøkelse hos spesialist 315,- Tipper det er disse egenandelene TS må betale siden hun er henvist dit av legen. Curato er privat, men har avtale med det offentlige. Anonymous poster hash: dbfdc...a44
Gjest Inggolf Skrevet 19. mars 2014 #30 Skrevet 19. mars 2014 Det er dyrt å betale egenandeler, uansett om det er for medisiner eller undersøkelser. Men når man først har nådd taket, så får man tross alt frikort slik at man slipper egenandeler resten av året. Jo, takk for informasjonen Jeg har hatt frikort siden februar hvert år i de siste mange årene så jeg vet det, men det pleier virkelig ikke å koste 1900 i egenandel. Men dette stedet som TS skal på er privat, så da gjelder vel ikke dette med egenandel og frikort.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #31 Skrevet 19. mars 2014 Jo, takk for informasjonen Jeg har hatt frikort siden februar hvert år i de siste mange årene så jeg vet det, men det pleier virkelig ikke å koste 1900 i egenandel. Men dette stedet som TS skal på er privat, så da gjelder vel ikke dette med egenandel og frikort. TS skal neppe betale 1900,- da hun er henvist dit av legen og Curato har avtale med det offentlige. Hun har nok misforstått den biten. Anonymous poster hash: dbfdc...a44
Erazor Skrevet 19. mars 2014 #32 Skrevet 19. mars 2014 Egenandelen for røntgen er 224,- og for undersøkelse hos spesialist 315,- Tipper det er disse egenandelene TS må betale siden hun er henvist dit av legen. Curato er privat, men har avtale med det offentlige. Anonymous poster hash: dbfdc...a44 Jo, takk for informasjonen Jeg har hatt frikort siden februar hvert år i de siste mange årene så jeg vet det, men det pleier virkelig ikke å koste 1900 i egenandel. Men dette stedet som TS skal på er privat, så da gjelder vel ikke dette med egenandel og frikort. Prislisten der det står at det koster 1900 er for selvbetalende pasienter. Så ja, prisene som AB-a44 lister opp er nok de som henviste pasienter skal betale.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #33 Skrevet 19. mars 2014 Prislisten der det står at det koster 1900 er for selvbetalende pasienter. Så ja, prisene som AB-a44 lister opp er nok de som henviste pasienter skal betale. Nei, det står at man betaler ordinær egenandel om man er henvist av lege. Den prislisten gjelder de som drar dit uten henvisning. Anonymous poster hash: dbfdc...a44
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #34 Skrevet 19. mars 2014 Fordi Curato har avtale med det offentlige ... Anonymous poster hash: dbfdc...a44
Erazor Skrevet 19. mars 2014 #35 Skrevet 19. mars 2014 Nei, det står at man betaler ordinær egenandel om man er henvist av lege. Den prislisten gjelder de som drar dit uten henvisning. Anonymous poster hash: dbfdc...a44 Ja, det er akkurat det samme jeg sa, så da er vi enige!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #36 Skrevet 19. mars 2014 Ja, det er akkurat det samme jeg sa, så da er vi enige! Nei, du skriver at TS må betale 1900,- Det er feil. Hun skal ut med de samme egenandelene som i det offentlige siden Curato har avtale med dem. Egenandelen for dette er 224,- + 315,- for spesialistundersøkelse. TS må ut med disse egenandelene, ikke summen du hevder. Anonymous poster hash: dbfdc...a44
Erazor Skrevet 19. mars 2014 #37 Skrevet 19. mars 2014 Nei, du skriver at TS må betale 1900,- Det er feil. Hun skal ut med de samme egenandelene som i det offentlige siden Curato har avtale med dem. Egenandelen for dette er 224,- + 315,- for spesialistundersøkelse. TS må ut med disse egenandelene, ikke summen du hevder. Anonymous poster hash: dbfdc...a44 Jeg skrev: Prislisten der det står at det koster 1900 er for selvbetalende pasienter. Så ja, prisene som AB-a44 lister opp er nok de som henviste pasienter skal betale. AB-a44 (du) skrev: Egenandelen for røntgen er 224,- og for undersøkelse hos spesialist 315,- Tipper det er disse egenandelene TS må betale siden hun er henvist dit av legen. Curato er privat, men har avtale med det offentlige. Så vi er enige.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #38 Skrevet 19. mars 2014 Takk for alle svar! Har nå fått brev i posten med innkalling til mammografi om en uke, men det koster visst 1900,- som jeg må betale selv (de skriver at de ikke har offentlig refusjon). Både samboeren min og jeg er studenter, og vi klarer oss fordi vi får bostøtte (har barn), så det frister virkelig ikke å bruke 1900,- Misforstå meg rett, jeg vil ikke dø før jeg får undersøkelse altså, men finnes det virkelig ingen andre alternativer? Det er jo fastlegen min som har sendt henvisningen. Hva skal til for å få undersøkelse hvor man bare betaler egenandel? Regner med at ventetiden i det offentlige er så lang at man praktisk talt er enten død eller har blitt frisk igjen innen man får time der... Anonymous poster hash: 2befb...326 Jeg har ikke lest hele tråden, kanskje du har fortalt hvor du bor, men uansett: Du finner oversikt over hvem som har avtaler om offentlig refusjone under punktet "Mammografi ved privat røngteninstitutt" her: https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/okonomi-og-rettigheter/okonomiske-stotteordninger-til-pasienter/stotte-til-utgifter-i-forbindelse-med-kreft/utgifter-mammografi-brystprotese-og-bh/ Kanskje du skal ringe legen din for mer informasjon, evt kontakte ett av foretakene med refusjon og spørre hva mammografi koster for deg med henvisning fra lege. Det ville være rart om du ikke får bedre og mer oppdatert informasjon der, enn her på KG. Anonymous poster hash: b1770...aab
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #39 Skrevet 19. mars 2014 Bor du i Oslo, er det Aleris Helse og Unilabs som har offentlig avtale for mammografiundersøkelser. I lenken jeg la inn ovenfor, finner du oversikten for de andre helseforetakene. Anonymous poster hash: b1770...aab
Koshka Skrevet 19. mars 2014 #40 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har vært på mammografi 3 ganger etter å ha funnet kuler i brystet, og jeg har alltid blitt tatt veldig på alvor. Har fått time hos legen dagen etter, og blitt henvist til mammografi, og har alltid fått time i løpet av et par uker. Har også alltid fått svar samme dag, og har kun betalt en egenandel på ca 300,-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå