AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #61 Skrevet 13. mars 2014 Nei, og det har jeg aldri skrevet heller. Jeg skjønner bare ikke greia med at vestkantfolk på på død og liv skal bruke en-ending på ord som alle andre bruker a på. Det heter jo Grünerløkka. Et eksempel fra hjemfylket mitt: det er et sted i fjellet heter "Huggulia", og det ble til "Hodelien" for en fin byfrue. Tullete. Jeg kan vurdere det den dagen folk slutter å si Majorstua. Det heter nemlig Majorstuen. Anonymous poster hash: b4324...e11 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #62 Skrevet 13. mars 2014 Jeg kan vurdere det den dagen folk slutter å si Majorstua. Det heter nemlig Majorstuen. Anonymous poster hash: b4324...e11 Nei.http://snl.no/Majorstua Anonymous poster hash: 12e5c...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #63 Skrevet 13. mars 2014 Nei.http://snl.no/Majorstua Anonymous poster hash: 12e5c...b6b Tull. Bydelsutvalget vedtok formen Majorstuen som offisiell form for mange år siden, og vant mot veivesenet om hvilken form som skal brukes på skiltene. T-banestasjonen skriver også Majorstuen. SNL er ikke oppdatert i tråd med det.Anonymous poster hash: b4324...e11
Gjest Peanut Skrevet 13. mars 2014 #64 Skrevet 13. mars 2014 (endret) Nei.http://snl.no/Majorstua Anonymous poster hash: 12e5c...b6b Står "Også kjent som Majorstuen" og lengre ned i teksten står det faktisk Majorstuen. (Fikk ikke linken jeg ville ha her til å fungere, så tar denne istedet):http://no.wikipedia.org/wiki/Majorstuen Endret 13. mars 2014 av Peanut
Colargol Skrevet 14. mars 2014 #65 Skrevet 14. mars 2014 (endret) Jeg tror ikke jeg skal blande meg inn i Oslo vest og øst -debatten her, men heller svare litt generelt. Først så må jeg bare få si at jeg jo takk, jeg tar gjerne million-lønna, jeg ønsker gjerne å ha råd til å reise mye, og jeg ønsker meg et liv uten økonomiske bekymringer. Men, om jeg skulle være så heldig å få det til i livet (eller vinne i lotto), så ser jeg ikke helt for meg at jeg passer inn i livet som "riking", til det har jeg sett altfor mye fattigdom. Å bruke pengene mine for at andre også skulle kunne få en sjangs til å komme seg opp her i livet, og også få love til å leve et liv uten økonomiske bekymringer, det hadde føltes mer riktig -for meg. Akkurat nå forsøker jeg å bruke de evnene jeg har på å gjøre noe av dette, jeg er enda i startfasen, og tankene mine går ikke mot egen rikdom, men verdiskaping, gjøre noe som kan endre andre folks hverdag. Jeg har tross alt fått en nesten gratis utdannelse, og et liv med tak over hodet, mat på bordet, og kjærlighet. Å bruke mine midler, mine talenter, min utdannelse og mitt liv på å forsøke å gi andre det samme, er det som gir meg lykke. For meg så er det meningsløst å skulle bruke penger på ting man ikke trenger. Jeg trenger ikke en villa før jeg har mer en fem (-ti?) unger, jeg kommer aldri til å trenge en svindyr bil, jeg trenger virkelig ikke å følge sesongens mote i dyre merkeklær for å føle at jeg ser bra ut -og jeg hadde virkelig blitt redd meg selv om jeg begynte å reise på lukusferier "bare fordi". I andre land er kontrastene mer synlig på gata enn her -jeg glemmer ikke bildet jeg gikk hjem med etter å ha snakket med en av de mer velstående her i verden mens han gikk inn i limo'en sin, han stod der å skrøyt til meg om hvor bedmidlet han var, mens jeg kastet blikket bort på mannen som lå inntil hushjørnet bare to meter fra oss. Han lå å sov på papp inntullet i frakken sin, med plastposer på beina fylt med krøllete aviser. Jeg har sett mødre dope ned babyene sine så de skal holde ut å henge på mammas rygg, mens hun går rundt å selger hjemmelagde sjal, jeg har sett unge studenter trekke på gata for å ha råd til å fullføre utdannelsen, jeg har sett barn jobbe fra morgen til kveld som skopussere og tiggere. Det er mye drit i verden! Og veldig mange av de fattige verden over forsøker i det lengste å være ærlige og rederlige folk, de prøver å finne veien opp og ut av det livet de lever, men det er jammen meg ikke enkelt. Så for meg hadde en villa, en porsche, og luksusferier -ikke bare vært kjedelige, men jeg det hadde svidd hardt, hardt på sjelen. Jeg kan ikke tvinge noen til å tenke annerledes, jeg kan dømme, men likevel tåle at vi er forskjellige -og jeg kan heldigvis velge mitt liv, fra mitt eget ståsted. Endret 14. mars 2014 av Colargol 2
Gjest gurimalla Skrevet 14. mars 2014 #66 Skrevet 14. mars 2014 Jeg kjenner mange som bor på vestkanten og de er alle helt normale mennesker. Men, ca. 99 % av alle wannabies på reality-tv ønsker seg status og et "vestkantliv". Jeg tror disse nekene bidrar til at mange tror at vestkanten er synonymt med champagne, silikonpupper, flashy biler, blonde bimboer etc...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #67 Skrevet 14. mars 2014 Jeg tror ikke jeg skal blande meg inn i Oslo vest og øst -debatten her, men heller svare litt generelt. Først så må jeg bare få si at jeg jo takk, jeg tar gjerne million-lønna, jeg ønsker gjerne å ha råd til å reise mye, og jeg ønsker meg et liv uten økonomiske bekymringer. Men, om jeg skulle være så heldig å få det til i livet (eller vinne i lotto), så ser jeg ikke helt for meg at jeg passer inn i livet som "riking", til det har jeg sett altfor mye fattigdom. Å bruke pengene mine for at andre også skulle kunne få en sjangs til å komme seg opp her i livet, og også få love til å leve et liv uten økonomiske bekymringer, det hadde føltes mer riktig -for meg. Akkurat nå forsøker jeg å bruke de evnene jeg har på å gjøre noe av dette, jeg er enda i startfasen, og tankene mine går ikke mot egen rikdom, men verdiskaping, gjøre noe som kan endre andre folks hverdag. Jeg har tross alt fått en nesten gratis utdannelse, og et liv med tak over hodet, mat på bordet, og kjærlighet. Å bruke mine midler, mine talenter, min utdannelse og mitt liv på å forsøke å gi andre det samme, er det som gir meg lykke. For meg så er det meningsløst å skulle bruke penger på ting man ikke trenger. Jeg trenger ikke en villa før jeg har mer en fem (-ti?) unger, jeg kommer aldri til å trenge en svindyr bil, jeg trenger virkelig ikke å følge sesongens mote i dyre merkeklær for å føle at jeg ser bra ut -og jeg hadde virkelig blitt redd meg selv om jeg begynte å reise på lukusferier "bare fordi". I andre land er kontrastene mer synlig på gata enn her -jeg glemmer ikke bildet jeg gikk hjem med etter å ha snakket med en av de mer velstående her i verden mens han gikk inn i limo'en sin, han stod der å skrøyt til meg om hvor bedmidlet han var, mens jeg kastet blikket bort på mannen som lå inntil hushjørnet bare to meter fra oss. Han lå å sov på papp inntullet i frakken sin, med plastposer på beina fylt med krøllete aviser. Jeg har sett mødre dope ned babyene sine så de skal holde ut å henge på mammas rygg, mens hun går rundt å selger hjemmelagde sjal, jeg har sett unge studenter trekke på gata for å ha råd til å fullføre utdannelsen, jeg har sett barn jobbe fra morgen til kveld som skopussere og tiggere. Det er mye drit i verden! Og veldig mange av de fattige verden over forsøker i det lengste å være ærlige og rederlige folk, de prøver å finne veien opp og ut av det livet de lever, men det er jammen meg ikke enkelt. Så for meg hadde en villa, en porsche, og luksusferier -ikke bare vært kjedelige, men jeg det hadde svidd hardt, hardt på sjelen. Jeg kan ikke tvinge noen til å tenke annerledes, jeg kan dømme, men likevel tåle at vi er forskjellige -og jeg kan heldigvis velge mitt liv, fra mitt eget ståsted. Sammenlignet med fattigdommen du beskriver, lever de fleste i Norge et såkalt vestkantliv. Vi er så bortskjemte at vi ikke ser lengre enn vår egen nese + at vi selvsagt er voldsomt kritiske til en nabo eller et nabolag som representerer det vi forbinder med folk som har det enda litt bedre økonomisk enn vi selv har. Anonymous poster hash: 91d5d...f34
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #68 Skrevet 14. mars 2014 Å ha andre verdier enn stor matriell rikdom og en flott fasade å vise frem f.eks på vestkanten betyr det at man er voldsomt kritisk og baaare misunnelig tror du/ dere? Det er igjen dette skillet dere liker å sette opp ovenfor andre mindre bemidlede. Det skillet som først og fremst eksisterer i deres eget hode.Og når man hele tiden føler seg littegrann bedre enn andre mennesker fordi man har økonomi til å velge stort sett på øverste hylle, så blir man ofte nedlatende og krever mer og mer av andre for å føle seg tilfredstilt. Grådighet med andre ord. Det er veldig mye som har stor verdi som ALDRI kan måles i penger. De fleste av oss Nordmenn er så bortskjemte og storforlangende at det er helt flaut. Og isærdeleshet de som bor på... ja, akkurat. De som IKKE er slik, kan ikke gjøre noe med det og dere som ER slik kommer aldri til å innrømme det. Men kanskje du merker det når de alrighte folkene rundt deg forsvinner og bare gribbene står igjen? Anonymous poster hash: 14a72...d7b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #69 Skrevet 14. mars 2014 Å ha andre verdier enn stor matriell rikdom og en flott fasade å vise frem f.eks på vestkanten betyr det at man er voldsomt kritisk og baaare misunnelig tror du/ dere? Det er igjen dette skillet dere liker å sette opp ovenfor andre mindre bemidlede. Det skillet som først og fremst eksisterer i deres eget hode.Og når man hele tiden føler seg littegrann bedre enn andre mennesker fordi man har økonomi til å velge stort sett på øverste hylle, så blir man ofte nedlatende og krever mer og mer av andre for å føle seg tilfredstilt. Grådighet med andre ord. Det er veldig mye som har stor verdi som ALDRI kan måles i penger. De fleste av oss Nordmenn er så bortskjemte og storforlangende at det er helt flaut. Og isærdeleshet de som bor på... ja, akkurat. De som IKKE er slik, kan ikke gjøre noe med det og dere som ER slik kommer aldri til å innrømme det. Men kanskje du merker det når de alrighte folkene rundt deg forsvinner og bare gribbene står igjen? Anonymous poster hash: 14a72...d7b At det var? Du skiller jo selv. Ganske grovt til og med. Anonymous poster hash: 88506...822 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #70 Skrevet 14. mars 2014 Å observere og erfare er ikke å lage skiller. Det lager dere som vil være littegrann finere og bedre enn andre helt selv og det ganske bevissst også. Anonymous poster hash: 14a72...d7b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #71 Skrevet 14. mars 2014 Å observere og erfare er ikke å lage skiller. Det lager dere som vil være littegrann finere og bedre enn andre helt selv og det ganske bevissst også. Anonymous poster hash: 14a72...d7b Er dine erfaringer og onservasjoner representative da? Kan du feiltolke hva du mener å se? Jeg tror ikke jeg er hverken bedre eller finere enn andre, og har ikke noen opplevelse av at mine naboer og venner gjør det heller.Anonymous poster hash: b4324...e11 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå