Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hvorfor blir det sett ned på å ønske seg et liv med penger og status, god
karriere, villa på Oslo vest.. osv?
Har sett det innimellom på kvinneguiden her, at hver gang noen ytrer ønske
om dette, så slår janteloven igjennom så det holder. "Du skal ikke tro du er noe". "Ikke lat som om du er noe du ikke er". "Dette er uoppnålig". "Penger
er ikke alt" "Glad jeg ikke er så overfladisk" osv.
Er det så galt å ønske seg et slik liv da? Og det er da ikke uoppnålig heller, om man er villig til å arbeide og gjøre en innsats. Og det handler ikke nødvendigvis om å være overfladisk og at penger er det eneste man bryr seg om her
i livet.
Jeg hadde ikke takket nei til et liv med millionlønn og villa på vestkanten i Oslo, og ha råd til å kjøpe meg alt jeg ønsket eller å reise på drømmeferien, uten å måtte bekymre meg økonomisk. Det føles jo godt å ha mye penger og høy status. Men det betyr jo ikke at dette er mitt eneste mål i livet, og at jeg ikke har andre verdier og ting jeg bryr meg om.
Så hvorfor er dette så galt egentlig? Hvorfor alle de nedlatende kommentarene? Er dere bitre fordi dere ikke har det selv, og ikke ønsker andre et slikt liv?

Anonymous poster hash: 59822...01a
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som kikker ned på folk som ønsker seg mer penger, alle vil det. Å ønske seg et Oslo Vest liv derimot...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det galt å ønske seg det? Kan du begrunne det, Gjest?

Anonymous poster hash: f8f1b...fc3
  • Liker 2
Skrevet

For man fremstår som ganske streber når målet i livet er et "Oslo Vest-liv". Tror du de som lever slik omtaler seg selv på denne måten?

Det er ikke noe galt i å ønske seg villa og mye penger, men man virker mer falsk og ikke videre smart dersom man tror at en villa på vestkanten vil gi deg høy status og det gode liv.

• Liker 12
Gjest Gjest
Skrevet

Men hvorfor er det galt å ønske seg det? Kan du begrunne det, Gjest?

For jeg kan ikke tenke meg å bruke masse kontanter på å ha et fasadeliv på Oslo-Vest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit, Gjest. Du trenger ikke det. Men hvorfor være negativ til at andre ønsker seg et slik liv? Hvorfor kommer folk med nedlatende kommentarer straks slike temaer eller innlegg kommer opp? Det er det jeg prøver å finne ut av. Kan man ikke få ønske seg dette fasadelivet på Oslo Vest da? Så kan alle andre som ikke gjør det, få ønske seg det de vil.

Ingen blir rakket ned på om de ønsker seg et et vanlig hus til 2-3 mill på boligfelt på et tettsted utenfor byen. Men om man sier at drømmen er en Porsche i garasjen, villa i Holmenkollen og lederstillingen på jobb, så får man slengt drittkommentarer etter seg.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Eg tenker at folk kan ønske seg det dei vil. Men det å få seg eit slikt liv er tungt, det krev veldig mykje hardt arbeid viss ein ikkje arvar pengar. Dersom du er villig til å legge ned det arbeidet i form av studier og jobb som krevst så unner eg deg det fullt ut. (At eg personleg ser mange negative sider ved det er ei anna sak. Det er mellom anna veldig spesielt for barn å vekse opp i eit slikt miljø.)

Endret av Alt godt
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir det sett ned på å ønske seg et liv med penger og status, god
karriere, villa på Oslo vest.. osv?
Har sett det innimellom på kvinneguiden her, at hver gang noen ytrer ønske
om dette, så slår janteloven igjennom så det holder. "Du skal ikke tro du er noe". "Ikke lat som om du er noe du ikke er". "Dette er uoppnålig". "Penger
er ikke alt" "Glad jeg ikke er så overfladisk" osv.
Er det så galt å ønske seg et slik liv da? Og det er da ikke uoppnålig heller, om man er villig til å arbeide og gjøre en innsats. Og det handler ikke nødvendigvis om å være overfladisk og at penger er det eneste man bryr seg om her
i livet.
Jeg hadde ikke takket nei til et liv med millionlønn og villa på vestkanten i Oslo, og ha råd til å kjøpe meg alt jeg ønsket eller å reise på drømmeferien, uten å måtte bekymre meg økonomisk. Det føles jo godt å ha mye penger og høy status. Men det betyr jo ikke at dette er mitt eneste mål i livet, og at jeg ikke har andre verdier og ting jeg bryr meg om.
Så hvorfor er dette så galt egentlig? Hvorfor alle de nedlatende kommentarene? Er dere bitre fordi dere ikke har det selv, og ikke ønsker andre et slikt liv?

Anonymous poster hash: 59822...01a

Det er ingenting galt i å ønske seg et oslo vest liv, eller oslo øst, nord, sør. Valgene våre bestemmer vi over selv. Men penger og villa i oslo vest, det må du jobbe deg til, tjener du godt, så kommer du dit. Oslo vest er trygghet, og noen søker det, kanskje for en viss fase i livet. Jeg gjorde det, nå forakter jeg hele kulturen. Mange flykter derfra etter en tid fordi de ikke orker det overfladiske som den type liv ofte fører med seg. Atter andre har ikke mot til å bryte ut, og ønsker det kanskje heller ikke.

Friheten er ikke større der enn andre steder, jeg vil heller si tvertimot, det finnes kleskoder og livskoder, og på mange vis er det veldig livsinnskrenkende, og du finner mye negativt også; stort/eller hyppig alkoholkonsum hos voksne som igjen fører til at ungdommen tar seg noen striper t.o.m på vidergående. Dop er velig utbredt her, og har du en mann med mye penger, kan det medføre andre tragiske ting, historiene er mange.

Ofte har kvinner som bor her skylapper, bare de får shoppet og stylet hus(ene), driter de i om mannen er utro. Så å idyllisere oslo vest, det er ikke riktig. Men har du ønske om en stor villa og mye penger, passer du nok inn der, og penger vet vi jo gir frihet. Men ikke nødvendigvis lykke.

Nå fremhevet jeg det mest negative ved den delen av byen. Det positive er mindre kriminalitet, mye moro, hyggelige mennesker, rause mennesker og et ubekymret liv, alt skal være moro, og det er jo fint det. Vin -og matkulturen er også viktig. Nei det er ikke noe feil å ønske seg dit. Men du lever i en boble, hvor egne behov kommer først og hvor naiviteten er stor, å være aktiv politisk eller sær kunstner, passer ikke så godt inn i blankpolerte hjem og rosa tankegang. Men masse lykke til :rolleyes:

Anonymous poster hash: 63c37...2d5

• Liker 3
Gjest navnelapp
Skrevet

Men korleis har du tenkt å finansiere eit slikt liv, ts?

Gjest Gjest
Skrevet

Friheten er ikke større der enn andre steder, jeg vil heller si tvertimot, det finnes kleskoder og livskoder, og på mange vis er det veldig livsinnskrenkende, og du finner mye negativt også; stort/eller hyppig alkoholkonsum hos voksne som igjen fører til at ungdommen tar seg noen striper t.o.m på vidergående. Dop er velig utbredt her, og har du en mann med mye penger, kan det medføre andre tragiske ting, historiene er mange.

Ofte har kvinner som bor her skylapper, bare de får shoppet og stylet hus(ene), driter de i om mannen er utro.

Sånn er det vel i alle bydeler med penger.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det vel i alle bydeler med penger.

Hun spurte om oslo vest. Gi heller trådstarter gode svar enn å komme med korte kommentarer til oss andre og som ikke fører noen sted :) :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men korleis har du tenkt å finansiere eit slikt liv, ts?

Jeg har en plan. Forventer ikke at alt dette skal ramle ned i fanget på meg uten at jeg skal gjøre en innsats selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en plan. Forventer ikke at alt dette skal ramle ned i fanget på meg uten at jeg skal gjøre en innsats selv.

Og innsatsen består i å finne seg en rik mann? En sugardaddy?

Anonymous poster hash: 1de0a...794

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

^Nei, selvfølgelig ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting galt i å ønske seg et oslo vest liv, eller oslo øst, nord, sør. Valgene våre bestemmer vi over selv. Men penger og villa i oslo vest, det må du jobbe deg til, tjener du godt, så kommer du dit. Oslo vest er trygghet, og noen søker det, kanskje for en viss fase i livet. Jeg gjorde det, nå forakter jeg hele kulturen. Mange flykter derfra etter en tid fordi de ikke orker det overfladiske som den type liv ofte fører med seg. Atter andre har ikke mot til å bryte ut, og ønsker det kanskje heller ikke.Friheten er ikke større der enn andre steder, jeg vil heller si tvertimot, det finnes kleskoder og livskoder, og på mange vis er det veldig livsinnskrenkende, og du finner mye negativt også; stort/eller hyppig alkoholkonsum hos voksne som igjen fører til at ungdommen tar seg noen striper t.o.m på vidergående. Dop er velig utbredt her, og har du en mann med mye penger, kan det medføre andre tragiske ting, historiene er mange.Ofte har kvinner som bor her skylapper, bare de får shoppet og stylet hus(ene), driter de i om mannen er utro. Så å idyllisere oslo vest, det er ikke riktig. Men har du ønske om en stor villa og mye penger, passer du nok inn der, og penger vet vi jo gir frihet. Men ikke nødvendigvis lykke. Nå fremhevet jeg det mest negative ved den delen av byen. Det positive er mindre kriminalitet, mye moro, hyggelige mennesker, rause mennesker og et ubekymret liv, alt skal være moro, og det er jo fint det. Vin -og matkulturen er også viktig. Nei det er ikke noe feil å ønske seg dit. Men du lever i en boble, hvor egne behov kommer først og hvor naiviteten er stor, å være aktiv politisk eller sær kunstner, passer ikke så godt inn i blankpolerte hjem og rosa tankegang. Men masse lykke til :rolleyes:Anonymous poster hash: 63c37...2d5

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

Jeg eier min egen villa på Oslo Vest. Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver.

Slik du beskriver vestkanten, høres det ut som om den er befolket av dypt ulykkelige mennesker med rusproblemer. Jeg tror heller det var du som ikke passet inn.

Alle naboene mine er kjempehyggelige, og jeg opplever ikke noe fasadepress.

Det eneste jeg kan være enig i, er at det kan være vanskelig å komme inn i dette miljøet hvis man har en veldig ulik kulturbakgrunn. Mye jeg tar for gitt, kan kanskje virke fremmed og rart for en som er oppvokst under andre forhold.

Anonymous poster hash: b4324...e11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som har vokst opp i det området, kjenner meg overhode ikke igjen i fremstillingene over. Men hva harry folk fra i Nord-Trøndelag har slags oppfatninger om hva slags liv jeg har levd og lever bryr meg akkurat midt i ryggen.

Anonymous poster hash: 6e306...559
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Fordommene kommer vel av at mange (både blant de som bor der, og ikke minst andre) nettopp er opptatt av at det er Oslo vest,- ikke hvilket som helst annet velstående boligstrøk, at man kaller eneboligene for villa, og rekkehusene for kjedede eneboliger, og at man faktisk mener det er mer status enn tilsvarende liv andre steder.

Å ønske seg bra bolig i et bra strøk med en bra jobb og god inntekt, ingen ting overfladisk eller umoralsk ved det. Hvis du mener og presiserer at dette livet kun finns ved Holmendammen, og at alt annet vil være litt mindreverdig til sammenligning, vil mange protestere og kalle deg snobbete og uopplyst. Fordi mange andre bor i fine hus i fine strøk med god økonomi andre steder, og det ødelegger deres fasade hvis Holmendammen er det eneste som gjelder. Jeg syns jo mange Grunerløkkahipstere er vel så opptatt av fasade og status, og er snobbete på sin måte (som i grunnen er på samme måten). Og i småbyene, hvem ønsker seg ikke store eneboliger med riktig beliggenhet der?

Trøsten for deg er jo at når du når ditt mål, vil jo ikke naboene og andre i ditt miljø synes at det er noe spesielt ved det i det hele tatt, det er jo det som er normalen der.

Edit: Har man lagt sin elsk på Holmendammen, er det like ok som om man har et mål å bo på Oppsal. Syns jeg.

Endret av Lou Salome
  • Liker 6
Skrevet

Jeg vil tro å bruke betegnelsen "Oslo vest liv" gjor at det blir ganske åpenbart at man ikke er derfra. Det kan også virke som om man er opptatt av merkelapper. Jeg kjenner noen på Oslo vest som tydelig er fra andre deler av landet, og de er litt over snittet opptatt av de riktige klaerne og bilene. Det er tydelig hvem som er innflyttere, selv om det er en generasjon tilbake.

Uansett, nei, jeg ser ingenting galt i det. Jeg ser langt mer ned på de som hardnakket påstår at "penger ikke betyr noe" og at alle formuende er snobber.

Penger er sikkerhet, frihet og velvaere. Du trenger ikke gå direkte tilbake i jobb med en liten baby, du kan velge en privat losning når den offentlige har lang venteliste, du kan dra på ferie når du trenger en pause og du trenger ikke velge et charterhotell stappfullt av nordmenn. Du kan kjope klaerne du har lyst på uten tanke på pris og du kan lage sunn og variert mat til familien. Enhver som sier dette ikke er fordeler er en hykler.

Jeg er oppvokst på Oslo vest og jeg kan egentlig ikke se for meg noe annet for mine barn. Nå er det ikke gitt at jeg slår meg til ro i Oslo i det hele tatt ettersom jeg har bodd ute en stund og er sammen med an amerikaner. Men uansett vil det i så fall bli vest-London, Connecticut eller Maine - noe tilsvarende.

Levealderen er langt hoyere på Oslo vest enn den er på andre kanten av byen. Det i seg selv sier noe.

Folk har det fint på mange forskjellige steder og det er bra. Men nei, jeg ser ingenting galt i å si at man ideellt sett ville slått seg til ro med mann og barn i et hus på Vinderen eller Ullern fremfor Grorud.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i stor Villa på Oslo vest, og kjenner meg ikke igjen av mye av det jeg leser her. Fasader, rusmisbruk, selvmord, og utroskap?

Du har lest for mye kiosklitteratur......

Anonymous poster hash: 20e9c...578
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i stor Villa på Oslo vest, og kjenner meg ikke igjen av mye av det jeg leser her. Fasader, rusmisbruk, selvmord, og utroskap?Du har lest for mye kiosklitteratur...... Anonymous poster hash: 20e9c...578

Enig.

Jeg har aldri opplevd at mine naboer er opptatt av hva slags bil man kjører, hvor stor tv man har, eller hvor man tilbringer ferien.

Derimot har jeg møtt veldig mange fra østkanten som er sterkt opptatt av dette. Særlig de selvproklamerte trendguruene fra Grünerløkken.

Jeg er lei av at folk definerer meg og mitt nærmiljø når de hører at jeg er fra vestkanten. Jeg vet selv best hvordan det er der jeg bor.

Anonymous poster hash: b4324...e11

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...