Gå til innhold

Dere som skal søke/har søkt på studentbolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har søkt på siviløkonom (3+2) i Bodø, og regner med å komme inn nå til høsten.

Da må jeg finne meg en hybel, men jeg har aldri gjort dette før. Jeg har lett litt rundt på Studentinord sine sider, og funnet aktuelle hybler. Det jeg ikke helt får til er denne søknadsprosessen.

Setter kjempestor pris på litt hjelp! :)

Spørsmål:

1. Hvilken dato setter jeg for "Bolig ønskes, fra-til"?
Har lest at det kan være lurt å sette tidligst mulig (type juni-juli), for å komme litt fram i køen. Stemmer dette? Eller bør jeg sette 1.august siden det er fra den måneden jeg faktisk trenger hybelen?
Skal jeg sette sluttdatoen til 1 år, eller 5 år? Studiet mitt er 5-årig, men så vet jeg ikke om jeg burde ta 1 år av gangen på søknaden.

2. Studiestart og studieslutt.

Her skal jeg plotte inn når jeg starter (altså august 14) og når jeg slutter. Men jeg kan ikke velge at studiet slutter om 5 år, som det jo gjør. Mener dem da at jeg skal sette et år av gangen her også? Altså studieslutt: juni 2015. Eller er det et semester av gangen?

3. Er det noen her som kan anbefale meg et boligstrøk?
Har disse på valglisten min:
Nordavind, Flatvold, Høglimyra, Skavdalslia, Hammarlia, Lille-Hammarlia og Nedre Hammarlia.

For meg er det viktig at det er gangavstand til skolen, noe jeg har forstått at samtlige av disse er. Ellers lurer jeg på om de er nære bussavganger til sentrum og nære matbutikker?



Anonymous poster hash: a691e...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Studerer ikke i bodø så kan ikke anbefale område.

Men:

1. Søk fra 01.07. Da har folk flyttet hjem og det begynner å bli ledig. Mest sannsynelig får du ikke før 01.08 alikevel da de fleste leier tilogmed 31.07.

2. Skriv 5 år. Du er ikke bundet mer enn et år om gangen. Men søker du 5 så får du lettere kontraktfornyelse slik at du kan bo i samme leilighet i alle årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar! :)

Jeg kan ikke legge inn "vår 2019" på "semester slutt" av en eller annen grunn. Det seneste jeg kan velge er "vår 2016". Aner ikke hvorfor det er sånn. Men da burde jeg vel kanskje velge dette, siden det er det seneste de har?



Anonymous poster hash: a691e...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Ja gjør det! Sikkert fordi de legger til rette kun for bachelor men du kan nok utvide det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, antakelig derfor.
Det er også et kommentarfelt der. Er det vanlig å legge inn litt om seg selv da?



Anonymous poster hash: a691e...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Nja. Du kan vel eventuelt skrive ønsker om romkamerat. Og med det mener jeg kjønn og eventuelt om du ønsker en rolig romkamerat. Vet om flere som skriver det og de blir gjerne satt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut! Takk igjen, for at du svarer :)



Anonymous poster hash: a691e...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skrive på at du er ikkerøykende, da, fikk høre at det var positivt ;-)



Anonymous poster hash: abf37...2a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatvold er ikke i nærheten av universitetet, men det går buss derfra og til universitetet. Nordavind tror jeg bare at er for studenter som har samlinger på universitetet, altså for korttidsopphold.



Anonymous poster hash: c7969...381
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Synd, Nordavind har de nyeste og fineste studentboligene..
Flatvold da. Er det mer i sentrum av Bodø by?



Anonymous poster hash: a691e...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt seint å begynne med søkingen nå?

Det er veldig vanskelig å få studenthybel i Bodø. Det er mange studenter i forhold til hybler.



Anonymous poster hash: 4a23d...c04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg var redd for, ja. Men jeg må prøve likevel :)



Anonymous poster hash: a691e...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Nå plutselig husker jeg ingenting når det gjelder prosessen med å søke, men jeg mener jeg kunne legge til det at jeg var ferdig om 5 år (går også siv.øk:D ). Men siden du ikke får det til, så mener jeg at det egentlig ikke er så nøye. Sett det så langt fram som du får til, du kan spørre etterhvert om det er noe kluss med det.

Og vi søkte da om bolig fra tidligst mulig til året jeg slutter, men det har vel ikke noe å si egentlig siden kontrakten fornyes for et år av gangen uansett. Du kan jo ringe Studentinord om du lurer på noe, de er veldig greie folk som gjerne hjelper deg:)

Ellers kan du vel ikke velge Nordavind, det er bare et studenthotell så vidt jeg vet.

Høglimyra, Skavdalslia og alt på Hammarlia er veldig nært UIN, busstopp, butikker, osv. Flatvold ligger jo i byen, ikke sentrum, faktisk ut av sentrum "feil vei" fra UIN. En jeg kjenner som bor der sier det er pokkern så mye trøbbel og stress med den bussen hver morgen, og det skjønner jeg jo godt. Er jo mye enklere å kunne traske i vei til skolen enn å være avhengig av en buss.

Så.. Flatvold på sisteplass for meg.

Skavdalslia er samme type boliger som Hammarlia, MEN de ligger oppå en bakketopp og dvs laaaang bakke å gå hver dag. Det finnes jo sikkert noen snarveier jeg ikke veit om, men det er uansett lengre unna enn Hammarlia. Men det er busstopp rett utenfor døra der, så å komme seg avgårde er null problem.

Høglimyra ser ut som en boligblokk, syns det er ganske fint der egentlig. Jeg er usikker på hvor langt det er til skolen, men det tar sikkert ikke mer enn 10 min-15 min å gå. Her får du Rimi og Coop på vei til skolen, det er kanskje greit å lett kunne stikke innom butikken på veien hjem. Høglimyra ligger sist i en blindvei, men også opp en bakke (jeg liker ikke bakker, hehe). Syns det er slitsomt å drasse hjem matvarer osv. Ellers veldig flotte boliger! Er usikker på buss herfra, vet 2 bussen går oppover bakkene det, men vet ikke hvor bussstoppet er.

Men Hammarlia er min favoritt, sikkert fordi jeg bor her selv! Alle på hammarlia er på samme sted, men jeg ville kanskje helst valgt lille Hammarlia (MEN der har de satt opp noen forferdelige brakker med bittesmå hybler, usikker på om man kan havne der om man velger lille Hammarlia). Men selve lille Hammarlia, altså de husene, er veldig fine. Øvre og nedre Hammarlia er ikke ille de heller altså, det er mange barnefamilier rundt i alle studentrekkehusene som ligger i samme område. Vi har også kort vei til turløyper osv.

Det tar 5-10 min å gå til UIN, og vi har busstopp omtrent utenfor døra. Her går buss nr.1 direkte til byen. Man kan også ta buss. nr 2, den går også til byen. Butikkene Rimi og Coop ligger sånn 200m unna UIN så lett å ta handleturen etter forelesning:) Der er heller ikke lange veien å gå til Hunstadsenteret hvor Rema er (+ Nille, apotek, bakeri, jysk, cielo), i det området er også Eurospar, Jula, Europris og en bensinstasjon. Det er heller ikke langt til Mørkved togstasjon om det har noen relevans.

Så for meg ville det blitt Hammarlia, Høglimyra, Skavdalslia og til sist Flatvold.

Høglimyra er veldig fint da, kunne godt også vært førstevalget for meg. Du kan jo bruke google maps for å se bilder fra utsiden på Høglimyra?

På selve Mørkved er også Studentongan barnehage(men du hadde ikke barn slik jeg forsto?), Fellini(spiseri, kjempehyggelige folk!), legekontorer, apotek, Mix, Pizzabakeren og Sku bare(utested/pub) og altså Coop Extra og Rimi. Alt dette er bare noen hundre meter unna UIN!

Uansett, så kan jeg jo legge til at folkene på HHB er fantastiske! De er opptatt av at du skal få god hjelp som student og komme deg godt gjennom skoleåret. Foreleserne er veldig bra, opplegget de kjører er veldig greit for alle å følge. De er også gode på å gi tips og råd i forhold til din karriere, ikke bare siktet på Bodø, men også veien videre helt ut i det store utland:)

Anonymous poster hash: f41dd...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå plutselig husker jeg ingenting når det gjelder prosessen med å søke, men jeg mener jeg kunne legge til det at jeg var ferdig om 5 år (går også siv.øk:D ). Men siden du ikke får det til, så mener jeg at det egentlig ikke er så nøye. Sett det så langt fram som du får til, du kan spørre etterhvert om det er noe kluss med det.

Og vi søkte da om bolig fra tidligst mulig til året jeg slutter, men det har vel ikke noe å si egentlig siden kontrakten fornyes for et år av gangen uansett. Du kan jo ringe Studentinord om du lurer på noe, de er veldig greie folk som gjerne hjelper deg:)

Ellers kan du vel ikke velge Nordavind, det er bare et studenthotell så vidt jeg vet.

Høglimyra, Skavdalslia og alt på Hammarlia er veldig nært UIN, busstopp, butikker, osv. Flatvold ligger jo i byen, ikke sentrum, faktisk ut av sentrum "feil vei" fra UIN. En jeg kjenner som bor der sier det er pokkern så mye trøbbel og stress med den bussen hver morgen, og det skjønner jeg jo godt. Er jo mye enklere å kunne traske i vei til skolen enn å være avhengig av en buss.

Så.. Flatvold på sisteplass for meg.

Skavdalslia er samme type boliger som Hammarlia, MEN de ligger oppå en bakketopp og dvs laaaang bakke å gå hver dag. Det finnes jo sikkert noen snarveier jeg ikke veit om, men det er uansett lengre unna enn Hammarlia. Men det er busstopp rett utenfor døra der, så å komme seg avgårde er null problem.

Høglimyra ser ut som en boligblokk, syns det er ganske fint der egentlig. Jeg er usikker på hvor langt det er til skolen, men det tar sikkert ikke mer enn 10 min-15 min å gå. Her får du Rimi og Coop på vei til skolen, det er kanskje greit å lett kunne stikke innom butikken på veien hjem. Høglimyra ligger sist i en blindvei, men også opp en bakke (jeg liker ikke bakker, hehe). Syns det er slitsomt å drasse hjem matvarer osv. Ellers veldig flotte boliger! Er usikker på buss herfra, vet 2 bussen går oppover bakkene det, men vet ikke hvor bussstoppet er.

Men Hammarlia er min favoritt, sikkert fordi jeg bor her selv! Alle på hammarlia er på samme sted, men jeg ville kanskje helst valgt lille Hammarlia (MEN der har de satt opp noen forferdelige brakker med bittesmå hybler, usikker på om man kan havne der om man velger lille Hammarlia). Men selve lille Hammarlia, altså de husene, er veldig fine. Øvre og nedre Hammarlia er ikke ille de heller altså, det er mange barnefamilier rundt i alle studentrekkehusene som ligger i samme område. Vi har også kort vei til turløyper osv.

Det tar 5-10 min å gå til UIN, og vi har busstopp omtrent utenfor døra. Her går buss nr.1 direkte til byen. Man kan også ta buss. nr 2, den går også til byen. Butikkene Rimi og Coop ligger sånn 200m unna UIN så lett å ta handleturen etter forelesning:) Der er heller ikke lange veien å gå til Hunstadsenteret hvor Rema er (+ Nille, apotek, bakeri, jysk, cielo), i det området er også Eurospar, Jula, Europris og en bensinstasjon. Det er heller ikke langt til Mørkved togstasjon om det har noen relevans.

Så for meg ville det blitt Hammarlia, Høglimyra, Skavdalslia og til sist Flatvold.

Høglimyra er veldig fint da, kunne godt også vært førstevalget for meg. Du kan jo bruke google maps for å se bilder fra utsiden på Høglimyra?

På selve Mørkved er også Studentongan barnehage(men du hadde ikke barn slik jeg forsto?), Fellini(spiseri, kjempehyggelige folk!), legekontorer, apotek, Mix, Pizzabakeren og Sku bare(utested/pub) og altså Coop Extra og Rimi. Alt dette er bare noen hundre meter unna UIN!

Uansett, så kan jeg jo legge til at folkene på HHB er fantastiske! De er opptatt av at du skal få god hjelp som student og komme deg godt gjennom skoleåret. Foreleserne er veldig bra, opplegget de kjører er veldig greit for alle å følge. De er også gode på å gi tips og råd i forhold til din karriere, ikke bare siktet på Bodø, men også veien videre helt ut i det store utland:)

Anonymous poster hash: f41dd...6e6

Må bare takke så mye for at du er så behjelpelig!! :)

Jeg gleder meg utrolig masse til å begynne til høsten. Nå tror jeg at jeg må finne fram google streetview, for å gjøre meg litt kjent i området :D hehe

Anonymous poster hash: a691e...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...