Gå til innhold

Når du ikke får start på bilen og skal på jobb..


Orchideae

Anbefalte innlegg

Gjest Jørild

Ikke gidder ta taxi? Syns jeg ser noen av dere her ta taxi i rush i to timer for å komme dere på jobb. Ja, det syns jeg virkelig jeg ser. Løgnere, the lot of ya.

Så det du sier er at det ikke er kollektivtransport en plass det er såpass mye rush? Nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der det er rushtrafikk er det kollektivtransport - problem solved!

Det kan ta jævlig lang tid, til barnehage, fra barnehage, til jobb. Faktisk kan det ta timesvis. *erfaren uten bil*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det kan ta jævlig lang tid, til barnehage, fra barnehage, til jobb. Faktisk kan det ta timesvis. *erfaren uten bil*

Da må hun legge en plan om hvordan hun kan komme seg til jobb innen "rimelig tid". Det er greit å komme for sent hvis bilen ikke starter, men det er ikke greit å være hjemme.

Hva synes du da Silfen, er det OK å bli hjemme fordi det er for dyrt med taxi og det tar for lang tid med kollektiv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Det kan ta jævlig lang tid, til barnehage, fra barnehage, til jobb. Faktisk kan det ta timesvis. *erfaren uten bil*

Ja, men da bruker man de timene det tar da. Det handler om å vise at man faktisk bryr seg. Som arbeidsgiver hadde jeg fått fnatt om noen tok en syk-bil dag. Man skulle ikke spurt om mye goodwill etterpå, for å si det mildt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta jævlig lang tid, til barnehage, fra barnehage, til jobb. Faktisk kan det ta timesvis. *erfaren uten bil*

Og så? Man går ut om morran innen rimelig tid til at man ville ha rukket å levere i barnehage og komme seg på jobb i tide. Finner ut at bilen ikke starter, og ringer taxi eller løper til nærmeste kollektivtrafikkstopp. Hvis det tar så jækla lang tid går jeg ut fra at man allerede har beregnet en del tid for å rekke alt med bilen. Uten bil tar det lengre tid, men man har jo en viss buffer, så de "timesvis" tas ikke bare av arbeidstiden. Så snart man har kommet seg til kollektivtransportstopp eller ringt taxi kan man beregne cirka hvor mye sen man blir, og så ringer man jobb og unnskylder seg kraftig, og gir et overslag på når man tror man er på jobb.

Et unntak er naturligvis om man har muligheter for å jobbe hjemme - da er det ingen som plages av at man ikke kommer på jobb, så da ringer man bare og gir beskjed, før man går inn igjen og setter igang å jobbe.

Jeg tror det meste jeg har betalt for å komme meg på jobb var 1200-1300 kroner. Det var ikke taxi, men jeg som klarte å kjøre bilen fast i snøen. Jeg ringte Viking, fikk oppgitt cirka ventetid, ringte jobb og beklaget og ga beskjed om når jeg forventet å være på plass, og så ble jeg stående og vente ved bilen til Viking dukket opp og fikk skyflet meg avgårde. Kunne ha spart meg de pengene om jeg hadde ventet til samboer var ferdig på jobb og kunne trukket meg løs, men da ville jeg gått glipp av hele jobbdagen. Og det er rett og slett bare uaktuelt. Fordi det ville betydd at noen andre måtte kansellert fridagen sin.

Anonymous poster hash: dfbb4...458

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde svaret på dette var rimelig åpenbart.

Ring etter en taxi eller ta en egenmelding den dagen, selv om det siste alternativet er et dårlig valg i mine øyne.

Du kan jo også ringe til NAF/Viking/Falcken og se om de kan klare å få liv i bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Jegvil ha syk bil-dager, ikke bare sykt barn-dager!

Hahahh! Ja til syk bil-dager til oss uten barn med bil :fnise:

Vel, jeg har vært borti samme situasjonen, men har ikke barn da. Men jeg må ha bilen når jeg er på jobb i og med jeg bruker den ut til kunder osv.

Var igrunn ganske heldig den gangen, jeg lånte for tiden bilen av ei venninne siden min stod i garasjen siden den skulle på verksted (Fordi den ikke starta..) Men så vil jo fader ikke bilen til venninna mi starte heller :glare:

Verste er at jeg fikk start på min egen etter litt om og men, kom bare 1 time senere på jobb den dagen heldigvis!

Men hadde jeg vært helt stuck ville jeg heller tatt en dag på egenmelding, fått bilen på verksted/fiksa den selv. Eller evt funnet alternativ transport som taxi/venner osv, eller kollegaer for den saks skyld! Er ikke så mye annet man kan gjøre dessverre :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Men hadde jeg vært helt stuck ville jeg heller tatt en dag på egenmelding, fått bilen på verksted/fiksa den selv.

Er du seriøs? Er det arbeidsgiver som skal betale for at bilen ikke starter? I verste fall må du avspasere eller ta en feriedag. Det går ikke an å forvente at arbeidsgiver tar kostnaden.

Det å at egenmelding i slike tilfeller er faktisk straffbart!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går buss her, så hadde vel tatt den. Måtte jo ringt å sagt i fra at det var problemer med bilen, og at jeg var på bussen, hvis det gjorde at jeg kom litt forseint.

Kan man bo et sted uten kollektivtransport av noe slag? Vet ikke hva jeg skulle gjort da :S hadde gått så lenge det ikke tok nærmere to timer.. bedre å komme en time forseint på jobb enn å ikke komme i det heletatt..



Anonymous poster hash: c4e25...fe2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Er det arbeidsgiver som skal betale for at bilen ikke starter? I verste fall må du avspasere eller ta en feriedag. Det går ikke an å forvente at arbeidsgiver tar kostnaden.

Det å at egenmelding i slike tilfeller er faktisk straffbart!

Vel, det kommer vel litt an på arbeidsgiveren. Men om jeg ikke har bil i min jobb er jeg igrunn ubrukelig for dem den dagen :) Jeg har ikke brukt noen av egenmeldingene mine til nå, jeg pleier som regel å ta det på overtid/flexi noe arbeidsgiveren min synes er helt greit. Men det er snakk om en dag her, ikke 10. Men ja, feiredag eller avspasering er nok et bedre valg, det er jeg enig i :)

Jeg synes forøvrig det er verre når folk lyver om at de har sykt barn i stedet altså..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg synes forøvrig det er verre når folk lyver om at de har sykt barn i stedet altså..

Det er jeg helt enig i!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun legge en plan om hvordan hun kan komme seg til jobb innen "rimelig tid". Det er greit å komme for sent hvis bilen ikke starter, men det er ikke greit å være hjemme.

Hva synes du da Silfen, er det OK å bli hjemme fordi det er for dyrt med taxi og det tar for lang tid med kollektiv?

Som en engangshendelsen, ja. Uforutsette ting skjer. Det blir som å si at man bør komme på jobb med brukket fot, bare fordi det ikke gjør vondt og siden man likevel har kontorjobb så kan man jo bare sitte der og gjøre ferdig ting som må gjøres ferdig den dagen. Vi snakker om en engangsfuckingshendelse og det er urimelig å forvente at folk skal ha 5000 kroner liggende til taxiregning just in case.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Som en engangshendelsen, ja. Uforutsette ting skjer. Det blir som å si at man bør komme på jobb med brukket fot, bare fordi det ikke gjør vondt og siden man likevel har kontorjobb så kan man jo bare sitte der og gjøre ferdig ting som må gjøres ferdig den dagen. Vi snakker om en engangsfuckingshendelse og det er urimelig å forvente at folk skal ha 5000 kroner liggende til taxiregning just in case.

Hvem skal betale for dette da? Arbeidsgiver?

Det er vel ikke noen som bor så langt fra jobb og kollektivtrafikk (og har barn som skal leveres i bhg) at det koster 5000 å ta taxi.

I mine øyne er de som velger å være hjemme hvis de ikke får start på bilen de som skulker hver gang de får en mulighet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ringer man på jobb mens man river seg i håret. Beklager hundre ganger før man tar ungene under armen og ringer taxi. Barnesetet tar man fra egen bil, pengene fra kredittkort og så beklager man igjen når man kommer to timer for sent på jobb.

Her er jeg faktisk uenig. Hvis det koster meg flere tusen kr å komme meg på jobb blir jeg heller hjemme. Jobben klarer seg fint hvis jeg er syk, så de kan klare at jeg ikke kommer en dag pga. biltrøbbel. Jeg krever så klart ikke lønn slik jeg gjør hvis jeg er syk, men jeg setter meg ikke i gjeld for å komme på jobb hvis det kun er snakk om en dag.

Anonymous poster hash: 69b38...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt taxi EN gang til jobben, og etter det så legger jeg inn litt ekstra tid om morningen og sjekker om bilen starter i god tid. Spesielt hvis det er frost, man vet jo aldri, selv om det vanligvis går greit. Men det er blitt en vane. Skjønner at med unger og dårlig kollektivtilbud så er det ikke like lett.

Du får se på det som en engangshendelse og takke moren din for god hjelp. Jeg ville kanskje hatt en slags avtale med noen jeg kjenner, kanskje en pensjonist som liker å stå tidlig opp og som har bil. Sånn til bruk i verste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Hadde gått, tatt buss eller taxi avhengig av hvilke planer jeg hadde hatt på jobben den dagen og hvor sent jeg kunne tillate meg å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før hadde vi verdens beste bilverksted rett i nabolaget som svippet oss til jobb dersom de ikke hadde lånebil tilgjengelig. Nå har vi to biler, så hvis den ene ikke starter kan vi kjøre hverandre til jobb. Det kan godt være jeg kommer noe for sent, men jeg kommer meg ihvertfall på jobb. Har tatt taxi til jobb også en gang da mannen hadde stukket av med begge bilnøklene, det kostet 200 kroner. Ingen krise. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med grunnleggende utstyr som startkabler, slepetau, batterilader med hjelpestart, etc..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig mener jeg det! Jeg er sjokkert over dere som synes det er arbeidsgivers problem at dere ikke får start på bilen.

Jeg er sjokkert over at folk ikke ser at det finnes forskjeller på folk her. Bor du rett ved jobb, ikke noe problem. Bor du på et sted uten kollektivtransporti nærheten; Ja, da er situasjonen en helt annen. Og det tror jeg faktisk de aller fleste abeidsgivere har forståelse for. Livet er ikke så enkelt. De aller fleste vil gjøre det de kan for å komme seg på jobb. men å forvente en taxitur til flerfoldige tusen, det blir bare latterlig. Og det er ganske lavmål å sette spørsmål ved folks moralske holdninger pga noe utenfor deres kontroll.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg er sjokkert over at folk ikke ser at det finnes forskjeller på folk her. Bor du rett ved jobb, ikke noe problem. Bor du på et sted uten kollektivtransporti nærheten; Ja, da er situasjonen en helt annen. Og det tror jeg faktisk de aller fleste abeidsgivere har forståelse for. Livet er ikke så enkelt. De aller fleste vil gjøre det de kan for å komme seg på jobb. men å forvente en taxitur til flerfoldige tusen, det blir bare latterlig. Og det er ganske lavmål å sette spørsmål ved folks moralske holdninger pga noe utenfor deres kontroll.

Hvor langt unna jobb bor man når en taxitur koster flerfoldige tusen? I mine øyne må man da bo såpass langt unna jobb at man starter turen til jobb lenge før arbeidsdagen starter. At det da ikke skal gå noe kollektivtransport før lunsjtid klarer jeg ikke tro.

Og når så mange skriver at de hadde tatt syktbarn-dag så er det kanskje ikke så rart folks moral blir satt spørsmål ved.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...