Gå til innhold

Er personer fra Sogn og Fjordane smartest i Norge?


Gjest Halvor

Anbefalte innlegg

Gjest Halvor

Jeg har lest titt og ofte at personer som kommer fra Sogn og Fjordane får de beste karakterene og er flinkest i regning. Ikke bare det, så er de godt representert over alt. Er rett og slett folk fra Sogn og Fjordane de smarteste i landet?

Endret av Halvor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på det..



Anonymous poster hash: 8678f...ffd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor

Tviler på det..

Anonymous poster hash: 8678f...ffd

Selv om de mest utdannede har samlet seg i Oslo i mange år, så er det likevel i Sogn og Fjordane brain powere ser ut til å komme fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleflink er ikke det samme som høy IQ.



Anonymous poster hash: a383b...41f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de mest utdannede har samlet seg i Oslo i mange år, så er det likevel i Sogn og Fjordane brain powere ser ut til å komme fra :)

Om du linker til statistikk så hjelper nok det på saken din, min erfaring med fylket taler ikke for saken selv om jeg kjenner et par dyktige ildsjeler.

Anonymous poster hash: 8678f...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor

Skoleflink er ikke det samme som høy IQ.

Anonymous poster hash: a383b...41f

Har selv IQ på 130 og bemerket meg ikke noe særlig :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Halvor

Om du linker til statistikk så hjelper nok det på saken din, min erfaring med fylket taler ikke for saken selv om jeg kjenner et par dyktige ildsjeler.

Anonymous poster hash: 8678f...ffd

SSB: https://www.ssb.no/kargrs/

Elever fra Sogn og Fjordane best.

På UiB vrimler det av personer fra dette fylket, ikke minst er det opp til flere jeg kjenner som hevder å ha over 140 i IQ blant de jeg kjenner. Flinke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende de er smartere, men:

De har ikke en liten fordel karaktermessig da, med tanke på at de fleste der har nynorsk som hovedmål? For de kan vel sikkert bokmål ganske godt også, så da får de vel høyere karakter i norsk sidemål enn de som har nynorsk som sidemål.. For de som ikke er vant til nynorsk så er det en del arbeid å lære seg det - og det kan jo også gå ut over tidsbruken på de andre fagene.

Det her er ikke ment som syt altså, typ "stakkars oss som må ha nynorsk", for jeg er for at vi skal ha sidemål (er selv fra Østlandet). Bare lurer på om det kan ha noe å si :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv IQ på 130 og bemerket meg ikke noe særlig :S

Her ville jeg nok brukt presens.

Som det ble påpekt, er ikke det å være smart det samme som å ha gode karakterer og heller ikke det samme som å ha høy IQ. Mange som hevder at de har veldig høy IQ står for noen av de dummeste bidragene til samfunnsdebatten.

Anonymous poster hash: 2ac8b...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi i møre og romsdal er...

Anonymous poster hash: fab61...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og Fjorande har litt gründerånden i seg, og de gir derfor ungene sine bedre karakterer enn de fortjener. Ingen med IQ av nevneverdig art, vil frivillig bosette seg i Sogn og Fjorande.

I tillegg så virker det selvfølgelig inn på snittet at det er færre pakkiser og negere i Sogn og Fjorande.

Vestlandet is a mess. Dialektrot og piss. Østlandet er mye mer homogent og fint. Just sayin.



Anonymous poster hash: ec86c...026
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende de er smartere, men:

De har ikke en liten fordel karaktermessig da, med tanke på at de fleste der har nynorsk som hovedmål? For de kan vel sikkert bokmål ganske godt også, så da får de vel høyere karakter i norsk sidemål enn de som har nynorsk som sidemål.. For de som ikke er vant til nynorsk så er det en del arbeid å lære seg det - og det kan jo også gå ut over tidsbruken på de andre fagene.

Det her er ikke ment som syt altså, typ "stakkars oss som må ha nynorsk", for jeg er for at vi skal ha sidemål (er selv fra Østlandet). Bare lurer på om det kan ha noe å si :)

Dette blir en kort avsporing, men jeg blir lettere irritert av å høre andre klage over hvor vanskelig det er å lære nynorsk. Jeg hadde bokmål som hovedmål gjennom hele grunnskolen, men hadde heller aldri noe problem med å lære meg nynorsk. Dette går på egen vilje. Det er også verdt å nevne at den nynorsken som ble lært i skolen for 40 år siden, har blitt betraktelig mer "bokmålisert" siden da. Det er rett og slett ikke like store forskjeller lenger!

Anonymous poster hash: a3f37...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en kort avsporing, men jeg blir lettere irritert av å høre andre klage over hvor vanskelig det er å lære nynorsk. Jeg hadde bokmål som hovedmål gjennom hele grunnskolen, men hadde heller aldri noe problem med å lære meg nynorsk. Dette går på egen vilje. Det er også verdt å nevne at den nynorsken som ble lært i skolen for 40 år siden, har blitt betraktelig mer "bokmålisert" siden da. Det er rett og slett ikke like store forskjeller lenger! Anonymous poster hash: a3f37...afd

Jeg har ikke klaget over at det er vanskelig å lære nynorsk. Leste du slutten av innlegget mitt? For meg gikk nynorsken ganske lett. Men det var mange andre som slet med det. Det er også sant som du sier at for mange er det viljen det går på, de gidder rett og slett ikke å legge noe innsats i det og bruker mesteparten av energien sin på å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...