Gå til innhold

Begynne å spise fisk - tips til middager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Asiatiske fiskekaker er godt og billig. Du kan bruke torsk eller sei som du får kjøpt frossene i "blokker". Fisken mikses sammen med en stor revet gullerot, ingefær, hvitløk og korriander. Stavmikses bittelitt (synes det er best med litt tekstur). Form "røra" i passelige kaker med hendene og rull de i sesamfrø. Stekes i olje og særveres med mango/ruccola/agurksalat, lime, soya eller sweet n sour chillysaus og eventuelt ris. Får du tak i en Tiger beer til måltidet også, så er du i mål :)

Anonymous poster hash: 0528f...68f

Det der hørtes veldig godt ut! Må absolutt prøves!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Røkt torsk med poteter og gulrotstuing er nydelig. Det samme er fisk i tikka masalasaus, med enten ris og salat/brokkoli til, eller tacolefser, rømme og salat. Synes det er best om det er hvit fisk. Laks er godt i søtsur saus. Fisk i ovnen med pesto/tapenade oppå er godt. Plukkfisk. Pasta med røykt laks, crème fraiche, rosepepper og vårløk/sukkererter.

Endret av Silkepiken
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får nok ikke tak i akkurat disse ettersom jeg bor i utlandet, men satser på å finne noe som ligner :)

I og med at du bor i utlandet, synes jeg at mange tipsene her blir litt rare. Blant annet vil det være fiskesorter som neppe er lette å få tak i, det samme gjelder flere av grønnsakene som er nevnt som du neppe får tak i.

Gå til en fiskehandler og spør om hva de anbefaler akkurat den dagen, hvordan fisken skal tilberedes (her kan det hende at de spør deg først, og da svarer du trekke, steke i panne, grille, ovnssteke, fritere - alt ettersom) og hva de tror passer av tilbehør og urter.

Lokal mat smaker alltid best, så sjekk ut hvordan de serverer fisk på restauranter der du bor. Du kan jo også kanskje stikke innom en bokhandel og sjekke ut noen oppskrifter?

Fisk kan lages på så mange vis. Våre favoritter er

- direkte i risotto (litt a la paella)

- stekt i panne med pasta til

- ovnsstekt med en enkel salat og ris til

- fritert med "mushy peas"

- trukket med poteter og andre grønnsaker ved siden av

- fiskesuppe (kraft laget av restene av fisken du ovnssteker!) med diverse grønnsaker og urter, gjerne dill, gulrot, sellerirot ol.

- trukket eller grillet med linser til

- frossen kuttet opp i biter som has i thai- eller currygryte

Anonymous poster hash: 4b8fe...fb9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporinger, svar til dette og svar til moderering. Er det noen spørsmål så tas dette på Ris og Ros eller på PM.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Skrevet

Honningmarinert laks/ ørret er ganske godt. Og det bør fungere på en liten laksebit som er nok for en person også.

Sammen med poteter, agurksalat og purreløk blandet inn i rømme.

AnonymBruker
Skrevet

Torsk er noe jeg ikke klarer å spise, og heller ikke har spist på 5-6år. Kattemat kaller vi det her i huset ;) Forrige katten likte sei, så da var det sei som var bannlyst som menneskemat. Har heldigvis klart å spise litt sei siste årene, men takker for tilbehør-tips :)

Anonymous poster hash: ee0a6...f12
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rema har jo nå et gratishefte med fiskeoppskrifter til hele familien. Riktignok er de beregnet på 2 voksne og 2 barn, men det går jo an å fryse ned? Det er jo greit med enkle og rimelige ingredienser i de heftene.

Anonymous poster hash: 7cb86...321
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rema har jo nå et gratishefte med fiskeoppskrifter til hele familien. Riktignok er de beregnet på 2 voksne og 2 barn, men det går jo an å fryse ned? Det er jo greit med enkle og rimelige ingredienser i de heftene.

Det hjelper nok mye når hun er i utlandet...

• Liker 1
Skrevet

Noen, ihvertfall, finnes her.

Selv om man bor i utlandet betyr det ikke at man ikke finner noen ingredienser, og andre kan ofte byttes ut med noe tilsvarende. Jeg bodde for eksempel et sted der jeg ikke fikk tak i kålrabi og brukte knutekål i stedet for. Det gikk helt fint. :)

:heks:

• Liker 1
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Noen, ihvertfall, finnes her.

Selv om man bor i utlandet betyr det ikke at man ikke finner noen ingredienser, og andre kan ofte byttes ut med noe tilsvarende. Jeg bodde for eksempel et sted der jeg ikke fikk tak i kålrabi og brukte knutekål i stedet for. Det gikk helt fint. :)

Uff, ikke snakk om det engang. Jeg har så lyst på kålrabistappe at jeg snart går på veggen.

Skrevet (endret)

Woke hardkokte grønnsaker i strimler, gulrot, sellerirot, kålrot og en halv løk. Ha i hele fedd hvitløk, og en rød strimlet chili. Sett fisken som er delt i fem ganger fem firkanter over grønnsakene og ha i fløte. la surre i noen minutter under lokk på svak varme.

Serveres med rømme, svart oliven, reddik i skiver, tomat, agurk osv, og med godt brød,baugtetter eller ris, svart ris passer utmerket, men er mektig og man trenger bare maks tre ferdig kokte spiseskjeer til hver porsjon, med litt smør blandet i.

Denne retten kan varieres, hvit fisk er best siden det er så mange andre smaker.

Til rød fisk ville jeg servert mandelpotet, rømme og agurksalat, uten tvil.

Å kunne steke fisk er en kunst men ikke vanskelig.

Opprettslaks blir sjelden eller aldri tørr når den er stekt. Det gjør villaks hvis man er uheldig eller steker fisken tørr. Når jeg steker laks legger jeg siden med skinnet ned i smør som er ferdig med å boble, slår plata litt ned og snur ikke fiskestykket.

Når fiskestykket det skummer litt hvitt øverst, er den så myk og mør og aldri tørr. Men poenget er å steke den hardt der skinnet er (helst skrape av skjellene på skinnet først, hvis man er som meg som spiser skinnet). Også hoppsan fallera.

Pass litt på hvordan fisken ser ut på overflaten, ikke bruk lokk, la den bare surre til den er klar til servering.

(tror jeg skal starte kokkekurs for menn, kvinner og ungdommer)

Endret av Alvina
Skrevet

Uff, ikke snakk om det engang. Jeg har så lyst på kålrabistappe at jeg snart går på veggen.

Kan du få tak i knutekål? Smaken er veldig lik selv om fargen blir en smule blass.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Røkt laks eller trenger ikke være det i fløtesaus sammen med pasta er fantastisk godt.

Ovnsbakt laks med alle mulige slags tilbehør. Er ikke så glad i det tradisjonelle tilbehøret, men couscous er godt til, ris eller ovnsbakte poteter. Sammen med grønnsaker eller salat.

Laks og mangospyd med kokos og karri.

Spicy lakse-eller ørretkaker.

Fiskegrateng er jo kjempegodt.

Fiskeburger.

Salat med rå laks.Kan være røkt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper nok mye når hun er i utlandet...

Dust. De fleste grønnsakene som selges på Rema er rimelig enkle å få tak i i utlandet også, og oppskriftene finnes på nettet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dust. De fleste grønnsakene som selges på Rema er rimelig enkle å få tak i i utlandet også, og oppskriftene finnes på nettet.

Heftet er ikke lett å få tak i i utlandet, nei, og utvalget av fisketyper og grønnsaker er gjerne ganske annerledes i utlandet. Selv om enkelte ting er greit å få tak i, kan det være mye dyrere. Her jeg bor er for eksempel laks noe av det aller dyreste som finnes og broccoli selges bare på spesialmarkeder og er også dyrt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heftet er ikke lett å få tak i i utlandet, nei, og utvalget av fisketyper og grønnsaker er gjerne ganske annerledes i utlandet. Selv om enkelte ting er greit å få tak i, kan det være mye dyrere. Her jeg bor er for eksempel laks noe av det aller dyreste som finnes og broccoli selges bare på spesialmarkeder og er også dyrt.

Hva er poenget ditt? At TS skal droppe ideen om å spise fisk fordi du sier at det er for dyrt?

Oppskriftene ligger som sagt lett tilgjengelig på nettet.

Finer hun ikke brokkoli kan hun ete noe annet i stedet. Jeg gidder ikke følge oppskriftene slavisk, og maten blir god likevel, den.

• Liker 2
Skrevet

Hvor i all verden bor du?

Uansett, klarer du å komme deg på Kvinneguiden, så klarer du å finne Rema1000 sine oppskrifter på nett, med mindre du bor i et land der Rema1000 er svartelistet og blokkert. Noe jeg tviler på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget ditt? At TS skal droppe ideen om å spise fisk fordi du sier at det er for dyrt?

Oppskriftene ligger som sagt lett tilgjengelig på nettet.

Finer hun ikke brokkoli kan hun ete noe annet i stedet. Jeg gidder ikke følge oppskriftene slavisk, og maten blir god likevel, den.

Hva med å jekke seg ned noen hakk og lese tråden? Da ser du at jeg har tipset TS om å oppsøke lokale fiskemarkeder og be om tips til tilbehør og tilberedning, sjekke ut hva restaurantene serverer og oppskrifter som benyttes der hun bor. I tillegg hadde jeg en lang liste over retter jeg pleier å lage.

Hvis man aldri har bodd i utlandet er det lett å tro at alt er som hjemme på berget. Det varierer veldig fra land til land og by til by hvilke fiskesorter som er tilgjengelige og hva slags grønnsaker som er å få tak i. Man skal ikke reise langt fra Norge før nye sorter dukker opp, mens de som vanligvis er billige i Norge koster en hel formue.

• Liker 1
Skrevet

Kranglefanter!

Lagde fiskegrateng med spinat og ost igår. Den ble faktisk kjempegod!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...