AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #21 Skrevet 2. mars 2014 Wok med fiskekaker er veldig godt. Fiskegrateng,eller fiskepinner. Til fiskepinner kan du jo ha remulade ev siden av så blir ikke fiskesmaken like fremtredene Elller fiskeburger.Da kan du jo velge mellom fine eller grove hamburger brød, men f.eks dressing,løk,og tomat. Med andre ord kan du begynne med produkter som ikke er rene produkter,og så kan litt etter litt prøve deg frem på rette med ren fisk Anonymous poster hash: de90d...980
Lulu. Skrevet 2. mars 2014 #22 Skrevet 2. mars 2014 Stekt laksefilet med salt og pepper sammen med pasta vendt i grønn pesto. Enkelt og veldig godt =) 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #23 Skrevet 2. mars 2014 Jeg synes det er godt hvis man frityrsteker fisken, først setter du sånn hvetemel blanding over den også steker du til den er gyllen... Mmmm kjempegodt! Anonymous poster hash: 4d213...e3a
debattanten Skrevet 2. mars 2014 #24 Skrevet 2. mars 2014 Laksefilet marinert i soyasaus, sitron, salt og pepper. Dryss over sesamfrø og stek de i olje til crispy. Serveres med wok'a grønnsaker og ris. Torskefilet i ovn, sitronsaft blandet med persille, olje, salt og pepper. Dryss over litt sitronskall og pinjekjerner. 200 grader i ca 15 min med 2 fine stykker fisk. Serveres med potetstappe, soyasmør og grønnsaker. Nam nam
skruf Skrevet 2. mars 2014 #25 Skrevet 2. mars 2014 Kutt opp en laksefilet i små biter,samt brokkoli, blomkål og gulrot i tynne biter/skiver. Legg dette på en bit alu-folie. Klipp opp litt vårløk over, og ta på salt og pepper. Tilslutt tar du på litt smør og et skje rømme, før du pakker sammen folien og baker det i stekeovnen på 200g i 15min. Server med ris og soyasaus:) Knallgodt, sunt og lettvindt!
skruf Skrevet 2. mars 2014 #26 Skrevet 2. mars 2014 Og lettsaltet torsk med stappe og bacon: Kjøp torsk og strø salt over den, la den ligge over natta. Kok opp vann og legg torsken oppi, skru ned platen og la torsken trekke. Den er ferdig når den er hvit, legger seg i overflaten av kokevannet og du den slipper litt i kjøttet. Lag potetmos, og sprøstek bacon. 1
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #27 Skrevet 2. mars 2014 Prøv Merluza i stedet for Torsk. Det er ganske likt og den finnes i alle mulige versjoner i nesten alle spanske butikker. Både fersk og frossen, som fileter og hel fisk. Det er ganske enkelt å panere den eller bare trekke eller steke den som torsk. Smaker også godt med litt bacon eller chorizo ved siden av (nesten litt som du ville servert fiskeboller). Merluza smaker ikke mye heller, veldig mild smak. Jeg kjøper ofte laksefileter, skjærer et snitt langs toppen og fyller med litt kremost blandet med purre. Stekes i ovn, gjerne innpakker i folie (du kan godt hive oppi grønnsakene i folien også. Serveres med grønnsaker og pasta (eller ris/poteter). Om du får tak i ørretfileter, så kan de lages på samme måte.
Alice123 Skrevet 2. mars 2014 #28 Skrevet 2. mars 2014 Hjemmelaget fiskegrateng er KJEMPEGODT! Milevis fra den kjipe du får i butikken (selv om den også egentlig er god). Jeg dropper makaroni og fyller heller på med grønnsaker (frossengrønnsaker i pose, type "festblanding"), så hakker jeg 100g bacon/flesk i biter og steker og har oppi. Bruk helst fersk fisk, ikke frossen. Med fersk fisk får du store gode flak, frossen fisk har lett for å bli litt "grøtete". Jeg lager en stor form, deler opp og fryser ned.
Alice123 Skrevet 2. mars 2014 #29 Skrevet 2. mars 2014 Mange foretrekker stekt eller bakt laks, men jeg syntes den er best når man trekker den (ikke koke!). Sammen med nykokte poteter, dampede grønnsaker og rømme iblandet sitronpepper! (nå ble jeg skikkelig sulten!)
Gjest miaw Skrevet 2. mars 2014 #30 Skrevet 2. mars 2014 Hjemmelaget fiskegrateng er KJEMPEGODT! Milevis fra den kjipe du får i butikken (selv om den også egentlig er god). Jeg dropper makaroni og fyller heller på med grønnsaker (frossengrønnsaker i pose, type "festblanding"), så hakker jeg 100g bacon/flesk i biter og steker og har oppi. Bruk helst fersk fisk, ikke frossen. Med fersk fisk får du store gode flak, frossen fisk har lett for å bli litt "grøtete". Jeg lager en stor form, deler opp og fryser ned. Du vil ikke dele hele oppskriften? høres godt ut!
bruker_K Skrevet 2. mars 2014 #31 Skrevet 2. mars 2014 Min favorittrett, er torsk (helst røykt) med gullerotstuing.. elsker hvit saus!!!! og poteter. I sausen er det biiittelitt kardemomme i faktisk. sammen med pepper og.. en del andre kryddere som jeg ikke helt husker. Prøv deg litt fram. prøv litt forskjellige typer fisk. ørret, makrell på panna... eventuelt gjør det enkelt med fiskekaker på skiven. 1
Alice123 Skrevet 2. mars 2014 #32 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Du vil ikke dele hele oppskriften? høres godt ut! For å være ærlig så har jeg ikke noen fast oppskrift... Jeg googler bare en vilkårlig oppskrift så pynter jeg på den. Men la oss ta utgangspunkt i denne oppskriften gra godfisk.no (godfisk.no har forresten veldig mange gode oppskrifter, sjekk den ut!). 400 g torskefilet, uten skinn og bein (eller annen fisk om du vil det men jeg bruker fersk torsk. Du kan også bruke "frossen torskeblokk" som koster type 16kr eller noe med kvaliteten er jo deretter) 100 g bacon/flesk i biter 200 g grønnsaker (du kan bruke vanlig frossen grønnsaksblanding, personlig syntes jeg erter og brekkbønner er DØDSGODT i dette men du finner selv ut hva du liker best. For å være ærlig er jeg usikker på vekta for jeg heller bare oppi grønnsaker på slump) 3 ss smør 4 ss hvetemel 4 dl melk 3 egg salt muskat griljermel Sett stekeovnen på 180 °C. Skjær torskefilet i biter. Stek bacon/fleskebitene i panne Smelt smør og rør inn hvetemel. Spe med melk, litt om gangen. Rør godt mellom hver gang til du får en saus uten klumper. Dersom du bruker rå fisk lager du sausen ekstra tykk. Avkjøl sausen litt, rør inn egg og smak til med salt og muskat. Bland torskebitene/grønnsaker/bacon inn i sausen og hell gratengmassen over i en smurt ildfast form. Dryss over griljermel. Stek gratengen på nederste rille i ca. 40 min. Du kan godt slenge i litt ost, det blir bra (men mer fett). Ikke bruk for mye griljemel for det har jeg gjort en gang og det blir ikke godt (griljemel kjøper jeg på coop for 7kr for en kilo eller noe, det er nesten gratis). Serveres med kokte poteter (jeg dropper potetene med det er jo EGENTLIG en del av retten så her må du nesten gjøre som du føler for) Endret 2. mars 2014 av Alice123
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #33 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Jeg gjør nesten det samme med fiskegrateng, men lager ofte bare en porsjon (bor alene og er elendig på å bruke rester fra frysen). Noen ganger lager jeg bare noe som ligner tykk, hvit saus i stedet for å lage med egg. Legger i fisk, macaroni, poteter, grønnsaker osv. Litt etter hva jeg har liggende. Strør over griljermel eller litt ost og steker evt bacon/chorizo ved siden av (blander det ikke i "gratengen"). Noen pillede reker eller litt strimlet skinke fungerer også ved siden av. Synes ofte fiskegrateng blir litt flatt og kjedelig uten noe som gir litt smak ved siden av. Endret 2. mars 2014 av Lea2 1
Alice123 Skrevet 2. mars 2014 #34 Skrevet 2. mars 2014 Jeg vil tro at det er veldig godt med reker i gratengen også, det må prøves ut! Jeg liker best å lager stor porsjon når jeg først er i gang (gjerne to former) for å så fryse ned i en-person-porsjoner. Superenkelt når hele måltidet er i én grateng! (derfor jeg også elsker gryter og supper). Jeg blander litt ost i sausen også, men kanskje det blir bedre om jeg blander den med grijemelet? Kanskje det blir godt med spinat i sausen? (det blir fiskegrateng til middag i morgen, om noen skulle lure) 1
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #35 Skrevet 2. mars 2014 Ja, spinat er godt i grateng! Jeg bruker masse spinat og det smaker jo ikke spesielt mye, men det blir gjerne litt mer mat i det og mindre sausete (særlig om man dropper eggene). Reker er veldig godt oppi eller ved siden av, det samme er f.eks crabsticks eller noe annet som er litt salt og smaker mye. Det hender jeg blander rester av kremost eller revet ost i sausen også. Her blir det ofte litt av hvert, ettersom målet gjerne er å få brukt opp rester når jeg lager slike ting til middag. 1
Alice123 Skrevet 2. mars 2014 #36 Skrevet 2. mars 2014 Oooooooh! Kremost har jeg aldri tenkt på før! Så smart....! Hva med en grateng med reker, spinat og kremost? Dette høres fantastisk ut. Jeg GLEDER meg allerede til i morgen!
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #37 Skrevet 2. mars 2014 Asiatiske fiskekaker er godt og billig. Du kan bruke torsk eller sei som du får kjøpt frossene i "blokker". Fisken mikses sammen med en stor revet gullerot, ingefær, hvitløk og korriander. Stavmikses bittelitt (synes det er best med litt tekstur). Form "røra" i passelige kaker med hendene og rull de i sesamfrø. Stekes i olje og særveres med mango/ruccola/agurksalat, lime, soya eller sweet n sour chillysaus og eventuelt ris. Får du tak i en Tiger beer til måltidet også, så er du i mål Anonymous poster hash: 0528f...68f
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #38 Skrevet 2. mars 2014 Jeg gikk akkurat og tok ut en pakke med fiskefileter fra fryseren. Glemmer alltid av dem og tar dem ut altfor sent! I morra blir det fisk a la grateng! Blir med bacon hos meg, i stedet for reker. Blomkål, spinat, hvit fisk, kremostsaus, masse hvit pepper, kanskje litt chili og løk.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #39 Skrevet 2. mars 2014 Prøv Merluza i stedet for Torsk. Det er ganske likt og den finnes i alle mulige versjoner i nesten alle spanske butikker. Både fersk og frossen, som fileter og hel fisk. Det er ganske enkelt å panere den eller bare trekke eller steke den som torsk. Smaker også godt med litt bacon eller chorizo ved siden av (nesten litt som du ville servert fiskeboller). Merluza smaker ikke mye heller, veldig mild smak. Jeg kjøper ofte laksefileter, skjærer et snitt langs toppen og fyller med litt kremost blandet med purre. Stekes i ovn, gjerne innpakker i folie (du kan godt hive oppi grønnsakene i folien også. Serveres med grønnsaker og pasta (eller ris/poteter). Om du får tak i ørretfileter, så kan de lages på samme måte. Merluza = lysing på norsk. Finnes fersk i gode fiskebutikker i Norge, men ikke i vanlige ferskvaredisker. Anonymous poster hash: eeaaa...e6b
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #40 Skrevet 2. mars 2014 Merluza = lysing på norsk. Finnes fersk i gode fiskebutikker i Norge, men ikke i vanlige ferskvaredisker. Anonymous poster hash: eeaaa...e6b Men hun finner den garantert både fersk og frossen i Spania Ettersom mange anbefalte torsk og hun ikke får tak i torskefileter. Merluza kan behandles på samme måten og er en grei fisk om man ikke er så glad i fiskesmaken. Dessuten er den av de rimeligste fiskene man får tak i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå