Gå til innhold

Slutt å snakk dritt om NAV folk!


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Sosial angst er en dårlig unnskylding, har kun med egen innstilling å gjøre, sånne trenger et godt spark bak.

Anonymous poster hash: 5e6ed...0df

da kan du nok ikke mye om sosial angst;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så oppgitt over alle som går på nav (med rett) blir så fornærmet over at det blir snakket negativt om navere. Det er faktisk IKKE dere det klages på. Man kan jo spørre seg hvorfor dere tar det så personlig?

En gang for alle en som naver, er en som går på nav som egentlig kan jobbe, men synes det er mye mer behagelig å få penger fra nav for å gjøre ingenting.

En som er syk/ ufør og ikke kan jobbe er IKKE en naver.

Jeg ser ikke ned på de som ikke kan jobbe av ulike grunner og får penger fra nav. Jeg ser derimot ned på de som faktisk kan jobbe og allikevel får penger fra nav - vi vet jo at dette er et problem, men nei jeg rakker ikke ned på NOEN som går på nav fordi jeg ikke vet årsaken, allikvel kan jeg på et generelt grunnlag være i negativ til de som utnytter systemet - de finnes. Det kan selv ikke dere som går på nav med rett være uenig i. Dere må vel også være enig i at det er en uting at noen utnytter systemet, dette går jo også utover dere. Det blir mindre penger til de som faktisk trenger det, og noen tror etterhvert at alle som går på nav snylter.

Håper innlegget leses slik det er ment og at jeg ikke blir angrepet tvert for å ikke ha respekt for folk og ikke skjønne at folk faktisk kan være syke etc. for det skjønner jeg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt over alle som går på nav (med rett) blir så fornærmet over at det blir snakket negativt om navere. Det er faktisk IKKE dere det klages på. Man kan jo spørre seg hvorfor dere tar det så personlig?

En gang for alle en som naver, er en som går på nav som egentlig kan jobbe, men synes det er mye mer behagelig å få penger fra nav for å gjøre ingenting.

En som er syk/ ufør og ikke kan jobbe er IKKE en naver.

Jeg ser ikke ned på de som ikke kan jobbe av ulike grunner og får penger fra nav. Jeg ser derimot ned på de som faktisk kan jobbe og allikevel får penger fra nav - vi vet jo at dette er et problem, men nei jeg rakker ikke ned på NOEN som går på nav fordi jeg ikke vet årsaken, allikvel kan jeg på et generelt grunnlag være i negativ til de som utnytter systemet - de finnes. Det kan selv ikke dere som går på nav med rett være uenig i. Dere må vel også være enig i at det er en uting at noen utnytter systemet, dette går jo også utover dere. Det blir mindre penger til de som faktisk trenger det, og noen tror etterhvert at alle som går på nav snylter.

Håper innlegget leses slik det er ment og at jeg ikke blir angrepet tvert for å ikke ha respekt for folk og ikke skjønne at folk faktisk kan være syke etc. for det skjønner jeg!

Hvorfor folk blir fornærmet? Fordi ordet "å nave" og "naving" brukes ikke bare om de som utnytter systemet, men også om syke folk! Selv om "å nave" egentlig betyr en som utnytter systemet, betyr det på folkemunne "enhver som går på nav". Begrepet brukes løst om alle! Egentlig synes jeg det beste hadde vært om begrepet ikke hadde funnes!

Og med sånne holdninger som mange her på denne tråden har, er det rart at folk blir fornærmet? Når folk spør om ting som: "Hva hadde du gjort hvis velferdssystemet hadde stoppet opp?". Det vitner om at de personene aldri har vært syk, har hatt en tipp-topp oppvekst og barndom og aldri har opplevd motgang i livet.

Jeg synes det overfokuseres på de som misbruker nav, selv om de ikke utgjør flertallet av de som går der.

Anonymous poster hash: bfee0...257

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronen

Jeg poengterer at mitt innlegg er basert på innlegg fra flere tråder av samme type, ikke bare denne tråden.

Det som fasinerer meg med slike tråder, som det etterhvert begynner å bli en del av, er at vi har så mange "medisinsk synske" her inne på KG, James Randi burde blitt tilkalt.

Og hvis de ikke er synske, er det i alle fall veldig mange leger, spesialister, trygdeleger, saksbehandlere fra NAV, og politikere her inne, som diagnostiserer, gir behandlingsråd, og finner "den perfekte" løsningen for alle. (Hvorfor kan de ikke gjøre det samme i virkeligheten?)

Det merkelige er at mens leger, spesialister osv i den virkelige verden er avhengige av å møte, se og snakke med en person, i tillegg til å ta tonnevis med prøver, for å avdekke sykdom, og riktig behandlingsmåte, før avklaring av restarbeidsevne blir igangsatt, så er det nok for enkelte her inne å lese noen få ord av hva en bruker har skrevet, så vet de ikke bare hva som er galt med personen, men også hvilken behandling som er mest effektiv, hva som må gjøres, og hvilken jobb som passer best.

Ja, noen lyver og snylter! Hvor mange det er er vanskelig å si, men ut i fra tdligere tall vil jeg anta et sted mellom 10 og 30 %.

Men de finner du vanligvis ikke i varig-uførkategorien, til det er kriteriene for å få varig uføretrygd så alt for strenge. De luker ut de aller fleste snylterne før de kommer så langt.

Jeg antar derfor også at 70-90 % av alle som mottar ytelser fra NAV, mottar ytelser på riktig grunnlag, og at du finner de fleste "snylterne" innenfor de midlertidig stønadsordningene. (sosialhjelp, overgangsstønad, AAP, individstønad osv)

Ixnay: selv om mange vet den rette definisjonen på en nav-er, så er det ikke alle som gjør det.

Det hjelper heller ikke når Vg bruker begrepet om alle som mottar støtte fra NAV.

Og av de som sier de kan definisjonen, er det faktisk mange som hevder sin rett til å fortelle uføre hva som egentlig er galt med dem, og hva de burde gjort i stedet for å være ute av arbeidslivet.

Jeg skjønner godt at dette provoserer.

Endret av Sitronen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk blir fornærmet? Fordi ordet "å nave" og "naving" brukes ikke bare om de som utnytter systemet, men også om syke folk! Selv om "å nave" egentlig betyr en som utnytter systemet, betyr det på folkemunne "enhver som går på nav". Begrepet brukes løst om alle! Egentlig synes jeg det beste hadde vært om begrepet ikke hadde funnes!

Og med sånne holdninger som mange her på denne tråden har, er det rart at folk blir fornærmet? Når folk spør om ting som: "Hva hadde du gjort hvis velferdssystemet hadde stoppet opp?". Det vitner om at de personene aldri har vært syk, har hatt en tipp-topp oppvekst og barndom og aldri har opplevd motgang i livet.

Jeg synes det overfokuseres på de som misbruker nav, selv om de ikke utgjør flertallet av de som går der.

Anonymous poster hash: bfee0...257

Mulig at jeg er naiv, men jeg har altså ikke opplevd at ordet naver blir kastet rundt om de som faktisk har behov for støtte fra nav.

Er enig i at noen har dårlige holdninger, men tror nok den beste fremgangsmåten for å takle disse er å prøve å opptre så saklig som mulig i diskusjoner og ikke la seg rive med og la diskusjonene urtarte seg til spydigheter etc. Dette hjelper ikke på holdningene til folk, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Faste rutiner. Om man blir syk bare av tanken på å møte opp en gang i uka på noe, skal man bli pint ennå mer når man sliter fra før?

Anonymous poster hash: bfee0...257

Nei, og igjen. Ulike løsninger for ulike behov. Alle er ikke oversensitive som det brukes som et eksempel. Slike diskusjoner skal alltid sette ting helt på spissen og blir aldri nyanserte.

Anonymous poster hash: 4d60f...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke NAV sin jobb egentlig å få folk ut i arbeid? Det skal jo ikke være meningen at de skal sitte hjemme og gjøre ingenting og motta trygd resten av livet. Det er heller ikke psykisk sunt. Arbeidsplassen er jo en stor del av ens sosiale miljø.

Anonymous poster hash: 38556...9a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke NAV sin jobb egentlig å få folk ut i arbeid? Det skal jo ikke være meningen at de skal sitte hjemme og gjøre ingenting og motta trygd resten av livet. Det er heller ikke psykisk sunt. Arbeidsplassen er jo en stor del av ens sosiale miljø.

Anonymous poster hash: 38556...9a9

Mener du at alle som er for syke til å jobbe skal ut å jobbe? Selvklart er det de som blir friske igjen, men det er ikke alle.

Anonymous poster hash: bfee0...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sykdom og nav. Det er ganske beleilig at de aller fleste diagnosene mennesker som lever av staten har, er sykdommer som kun diagnostiseres på grunnlag av hva pasienten SIER.

Umålbare sykdommer som ME, diffuse "vondter", og psykiske plager er hovedsaklig grunnen til at nordmenn er sykemeldte/på aap/uføre. Skal lete opp kilde til dette.

"Alle" har en usynlig sykdom, som gjør at man har gode og dårlige dager, og må sove lenge etter å ha gjort diverse aktiviteter. Det er dette man hører igjen og igjen, iallefall her inne.

Hele systemet er dermed basert på tillit, hvorfor er det da så rart at mange stiller spørsmål ved hvor reellt det egentlig er at en av fem nordmenn er syke?

Vi får 100 nye uføre hver dag i Norge. Det er intet mindre enn hårreisende, og både bør og SKAL diskuteres.

http://www.adressa.no/kultur/article9240993.ece

Anonymous poster hash: ba6ea...7a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sykdom og nav. Det er ganske beleilig at de aller fleste diagnosene mennesker som lever av staten har, er sykdommer som kun diagnostiseres på grunnlag av hva pasienten SIER.

Umålbare sykdommer som ME, diffuse "vondter", og psykiske plager er hovedsaklig grunnen til at nordmenn er sykemeldte/på aap/uføre. Skal lete opp kilde til dette.

"Alle" har en usynlig sykdom, som gjør at man har gode og dårlige dager, og må sove lenge etter å ha gjort diverse aktiviteter. Det er dette man hører igjen og igjen, iallefall her inne.

Hele systemet er dermed basert på tillit, hvorfor er det da så rart at mange stiller spørsmål ved hvor reellt det egentlig er at en av fem nordmenn er syke?

Vi får 100 nye uføre hver dag i Norge. Det er intet mindre enn hårreisende, og både bør og SKAL diskuteres.

http://www.adressa.no/kultur/article9240993.ece

Anonymous poster hash: ba6ea...7a8

Beklager feil link. :)

Dette er linken jeg mente å poste: FHI

Anonymous poster hash: ba6ea...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ingenting, når folk går på nav har dem en grunn, det er en grunn til at dem ikke kan jobbe så ikke kom her og snakk som om du skulle vært bedre...

Joda, alle som går på nav har en grunn.. noen på grunn av sykdom o.l, mens andre på grunn av latskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er naver så skjønner jeg ikke problemet ditt? Du vet hva en naver er?

Problemet til de fleste på KG er at de tror en naver er en som går på NAV.

Anonymous poster hash: aaeeb...e21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns at navere skal få smekk i bakhue. Men folk som faktisk mottar penger fra nav fordi de trenger det, syns jeg skal få gjøre det de vil med pengene sine.

Dette innlegget har fått 58 plusser, og det burde si deg noe om hva som er essensen i irritasjonen til TS i den andre tråden. Nemlig de som mottar stønader uten at det feiler dem noe, bare fordi de ikke gidder.

Den typen som stod frem i media for en tid tilbake siden og skrøt av hvor enkelt det var, og at det var så deilig å være uten forpliktelser bla-bla-bla.

Det er de NAV-folka som er til irritasjon for folk, ikke slike som deg som faktisk har en reell grunn til å få støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Dette innlegget har fått 58 plusser, og det burde si deg noe om hva som er essensen i irritasjonen til TS i den andre tråden. Nemlig de som mottar stønader uten at det feiler dem noe, bare fordi de ikke gidder.

Den typen som stod frem i media for en tid tilbake siden og skrøt av hvor enkelt det var, og at det var så deilig å være uten forpliktelser bla-bla-bla.

Det er de NAV-folka som er til irritasjon for folk, ikke slike som deg som faktisk har en reell grunn til å få støtte.

Men nå har det gått så mange år siden jeg var i noe arbeid at jeg ikke tørr å gå på noen jobb. Har mareritt om det, en plass med masse folk jeg ikke kjenner som jeg må omgåes med, får frysninger av det

Antall likes bryr meg ikke det minste, folk liker innlegg hele tiden her så det betyr ingenting

Endret av Sid Walker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hva en naver er...

Det er et teit uttrykk, og setter folk i bås. Er vi sikre på at det faktisk finnes folk som absolutt ikke vil jobbe, og vil motta penger fra NAV hele sitt liv? Det lønner seg jo ikke. Man kan vel knapt leve et vanlig liv med disse satsene?

Personlig har jeg jobbet 100 prosent i arbeidspraksis, og mottatt 300 kroner dagen, altså under 50 kr timen. I tillegg syklet jeg en periode 4 mil tur/retur til jobb, hver eneste dag. Kaller du dette å nave? Og i lange perioder har jeg også mottatt penger av NAV, uten å være i aktivitet. Jeg har prøvd å få meg jobb, men det har ikke ordnet seg for meg. Er jeg naver da, eller hvor går isåfall grensen for å være naver?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er et teit uttrykk, og setter folk i bås. Er vi sikre på at det faktisk finnes folk som absolutt ikke vil jobbe, og vil motta penger fra NAV hele sitt liv? Det lønner seg jo ikke. Man kan vel knapt leve et vanlig liv med disse satsene?

Personlig har jeg jobbet 100 prosent i arbeidspraksis, og mottatt 300 kroner dagen, altså under 50 kr timen. I tillegg syklet jeg en periode 4 mil tur/retur til jobb, hver eneste dag. Kaller du dette å nave? Og i lange perioder har jeg også mottatt penger av NAV, uten å være i aktivitet. Jeg har prøvd å få meg jobb, men det har ikke ordnet seg for meg. Er jeg naver da, eller hvor går isåfall grensen for å være naver?

Blir som å kalle alle som drikker alkohol for alkis

Anonymous poster hash: 7bc14...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det er et teit uttrykk, og setter folk i bås. Er vi sikre på at det faktisk finnes folk som absolutt ikke vil jobbe, og vil motta penger fra NAV hele sitt liv? Det lønner seg jo ikke. Man kan vel knapt leve et vanlig liv med disse satsene?

Personlig har jeg jobbet 100 prosent i arbeidspraksis, og mottatt 300 kroner dagen, altså under 50 kr timen. I tillegg syklet jeg en periode 4 mil tur/retur til jobb, hver eneste dag. Kaller du dette å nave? Og i lange perioder har jeg også mottatt penger av NAV, uten å være i aktivitet. Jeg har prøvd å få meg jobb, men det har ikke ordnet seg for meg. Er jeg naver da, eller hvor går isåfall grensen for å være naver?

*sukk* nei, dette er ikke en naver... Og jo, jeg kjenner flere som ikke gidder å jobbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* nei, dette er ikke en naver... Og jo, jeg kjenner flere som ikke gidder å jobbe

Men om folk ikke gidder å jobbe eller ikke har du eller ingen andre noen som helst med å gjøre, det er den personen sitt problem. Dere har ingen rett til å drive å være fly forbanna, da er det dere som har et problem...

Anonymous poster hash: 7bc14...33e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Men om folk ikke gidder å jobbe eller ikke har du eller ingen andre noen som helst med å gjøre, det er den personen sitt problem. Dere har ingen rett til å drive å være fly forbanna, da er det dere som har et problem...

Anonymous poster hash: 7bc14...33e

Det er alles problem at noen mottar penger fra staten grunnløst, om de som trenger det (sykehjem, skoler, sykehus, uføretrygdete) kunne fått pengene

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...