Gå til innhold

Legeyrket - hvordan er hverdagen?


susannakorp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 17 år gammel jente som lenge har vært fascinert av legeyrket, og etter mye grubling funnet ut at det er dette yrket jeg ønsker å vie livet mitt til. (Jeg vet at jeg er ung og at det er lenge til jeg skal ta det endelige valget, men diverse sykdomshistorie o.l har gjort at jeg er rimelig sikker). Likevel er det mye jeg ikke vet om legeyrket, deriblant hverdagen. Jeg lurer på om det er noen leger/folk som kjenner leger som kan gi meg noen svar.

Essensen i det jeg lurer på er hvordan hverdagen til legene egentlig er, og innenfor det er det noen punkt jeg spesielt lurer på:

-Hvordan er mulighetene for ferie og reising? Dette er en stor del av hverdagen min i dag, og jeg håper å kunne ha mulighet til å fortsette med dette. Er det mulighet for å dra på flere sydenturer i året, og helgeturer/weekender til utlandet?

-Hvordan er familielivet?

-Hvordan er det sosiale livet? Er det mye tid til venner, familie, middager og sosiale sammenkomster?

Håper dere har noen svar til meg smile.png

Endret av susannakorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Du har rett på ferie, akkurat slik du har i andre yrker. Dersom du jobber på privat legekontor kan du nok få litt ekstra frihet. Om du jobber på sykehus har du en turnus du må forholde deg til. Det finnes derimot muligheter for å dra til utlandet og jobbe i noen måneder eller et år, flere jeg kjenner har bodd i både usa og australia i et år for å jobbe, og da tar de med seg familiene sine.

2. Familielivet ja. Det kommer nok mye an på om du jobber på sykehus med kveldsvakter og nattevakter, eller om du jobber som fastlege på legekontor, og så og si bare har en 8-4-jobb. Jobber du på sykehuset kan man få problemer med f.eks. hente unger i barnehage når man har kveldsvakt. Da er det alltids greit at den andre av foreldrene har en normal arbeidstid. Det er ikke et ukjent fenomen at leger på sykehus jobber mye mer enn normal arbeidsuke tilsier. Men det finnes flere spesialiteter som i større grad har normale arbeidstider.

3. Samme svar som forrige punkt.

Men om man er flink til å disponere fritiden sin til fornuftige ting, som f.eks å treffe venner eller være sammen med barna, så er det ikke noe problem.



Anonymous poster hash: a29ff...2ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1. Du har rett på ferie, akkurat slik du har i andre yrker. Dersom du jobber på privat legekontor kan du nok få litt ekstra frihet. Om du jobber på sykehus har du en turnus du må forholde deg til. Det finnes derimot muligheter for å dra til utlandet og jobbe i noen måneder eller et år, flere jeg kjenner har bodd i både usa og australia i et år for å jobbe, og da tar de med seg familiene sine.

2. Familielivet ja. Det kommer nok mye an på om du jobber på sykehus med kveldsvakter og nattevakter, eller om du jobber som fastlege på legekontor, og så og si bare har en 8-4-jobb. Jobber du på sykehuset kan man få problemer med f.eks. hente unger i barnehage når man har kveldsvakt. Da er det alltids greit at den andre av foreldrene har en normal arbeidstid. Det er ikke et ukjent fenomen at leger på sykehus jobber mye mer enn normal arbeidsuke tilsier. Men det finnes flere spesialiteter som i større grad har normale arbeidstider.

3. Samme svar som forrige punkt.

Men om man er flink til å disponere fritiden sin til fornuftige ting, som f.eks å treffe venner eller være sammen med barna, så er det ikke noe problem.

Anonymous poster hash: a29ff...2ed

Det er ingenting som heter 8-4 når du jobber som lege.Snakker av erfraring her.

Anonymous poster hash: b1a7e...6ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter 8-4 når du jobber som lege.Snakker av erfraring her.

Anonymous poster hash: b1a7e...6ef

Gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid for fastlegene i Norge er knapt 50 timer per uke. I tillegg til dette kan fastlegene pålegges legevakt inntil hver 4. dag. Hvis fastlegen skal ha ferie, må hun/han avtale med en annen fastlege å ta seg av pasientene på listen mens hun/han er på ferie.

Anonymous poster hash: dfb79...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid for fastlegene i Norge er knapt 50 timer per uke. I tillegg til dette kan fastlegene pålegges legevakt inntil hver 4. dag. Hvis fastlegen skal ha ferie, må hun/han avtale med en annen fastlege å ta seg av pasientene på listen mens hun/han er på ferie.

Anonymous poster hash: dfb79...480

Nettopp!

Anonymous poster hash: b1a7e...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter 8-4 når du jobber som lege.Snakker av erfraring her.

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

b1a7e8603d0ceb3457001a773219d6ef"]

b1a7e...6ef

Jo dersom du jobber som reumatolog på sykehuset. De har stort sett bare 8-16 jobb. Det beste du kan velge på sykehus kombinert med familie.

Anonymous poster hash: cf78a...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

legen min jobber på et legekontor som har åpent kl 9 -14 hver dag, har vanskelig for å se på hvilken måte hvordan h*n evt jobber mer enn andre



Anonymous poster hash: 8b524...2df
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min jobber på et legekontor som har åpent kl 9 -14 hver dag, har vanskelig for å se på hvilken måte hvordan h*n evt jobber mer enn andre Anonymous poster hash: 8b524...2df

de må jo føre journal, sende henvisninger, skrive erklæringer, oppdatere seg, blodprøver m.m.

Anonymous poster hash: c7148...d83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er lege, overlege. Han jobber 7.30-16 de dagene han ikke har vakt. Når han har vakt så jobber han f.eks mandag 7.30-tirsdag kl 16. Helgevakt er fra fredag 7.30-mandag kl 16. Går 4delt turnus, så han har i utgangspunktet vakt hver 4de dag og hver 4de helg, men i teorien blir det hyppigere hvis noen andre er syke eller er på kurs f.eks.

Var mere hektisk før han ble overlege, ass.lege-tiden var helt sprøtt mye jobbing!



Anonymous poster hash: 7a695...74b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

patolog på sykehus har helt greie arbeidstider.



Anonymous poster hash: a29ff...2ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min jobber på et legekontor som har åpent kl 9 -14 hver dag, har vanskelig for å se på hvilken måte hvordan h*n evt jobber mer enn andre

Anonymous poster hash: 8b524...2df

Legekontoret er åpent fra 9-14, men det trenger ikke å bety at legen er der fra 9-14. Legesenteret mitt stenger kl 15, men legen min har ringt meg opp flere ganger angående saker jeg har lurt på, før kl. 16...

Anonymous poster hash: 53f3a...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legekontoret er åpent fra 9-14, men det trenger ikke å bety at legen er der fra 9-14. Legesenteret mitt stenger kl 15, men legen min har ringt meg opp flere ganger angående saker jeg har lurt på, før kl. 16...

Anonymous poster hash: 53f3a...9e3

jeg skjønner dette, selv med en time før og disse åpningstidene er man jo innenfor normal arbeidstid

Anonymous poster hash: 8b524...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter 8-4 når du jobber som lege.Snakker av erfraring her.

Anonymous poster hash: b1a7e...6ef

Selvsagt er det det. Det finnes stillinger som er 8-4. Ikke like høy lønn, naturligvis.

Anonymous poster hash: cf951...6fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

legen min jobber på et legekontor som har åpent kl 9 -14 hver dag, har vanskelig for å se på hvilken måte hvordan h*n evt jobber mer enn andre

Anonymous poster hash: 8b524...2df

Jeg har opptil flere ganger fått telefon fra min fastlege flere timer etter at legekontoret er stengt. De er ikke ferdig for dagen så fort de er ferdig med siste pasient for å si det sånn.

Anonymous poster hash: b1a7e...6ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er lege, overlege. Han jobber 7.30-16 de dagene han ikke har vakt. Når han har vakt så jobber han f.eks mandag 7.30-tirsdag kl 16. Helgevakt er fra fredag 7.30-mandag kl 16. Går 4delt turnus, så han har i utgangspunktet vakt hver 4de dag og hver 4de helg, men i teorien blir det hyppigere hvis noen andre er syke eller er på kurs f.eks.

Var mere hektisk før han ble overlege, ass.lege-tiden var helt sprøtt mye jobbing!

Anonymous poster hash: 7a695...74b

Lite sykehus når de må ha 4-delte vakter.

Overlege er det ikke sikkert at alle erfarne leger kommer til å bli lengre, grunnet legeoverskudd.

Jeg har vært vant til en 50-55 timers arbeidsuker, et helvete med å bytte vakter. Det blir derimot ferieuker slik TS snakker om, forutsatt at du ikke bare jobber vikariater og er ferdig med jobben ved hver ferie, da blir jo feriene et helvete for å skaffe seg ny stilling.

Ellers kan dette bekreftes, hilsen ass.lege.

Anonymous poster hash: e4b56...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en 17 år gammel jente som lenge har vært fascinert av legeyrket, og etter mye grubling funnet ut at det er dette yrket jeg ønsker å vie livet mitt til. (Jeg vet at jeg er ung og at det er lenge til jeg skal ta det endelige valget, men diverse sykdomshistorie o.l har gjort at jeg er rimelig sikker). Likevel er det mye jeg ikke vet om legeyrket, deriblant hverdagen. Jeg lurer på om det er noen leger/folk som kjenner leger som kan gi meg noen svar.

Essensen i det jeg lurer på er hvordan hverdagen til legene egentlig er, og innenfor det er det noen punkt jeg spesielt lurer på:

-Hvordan er mulighetene for ferie og reising? Dette er en stor del av hverdagen min i dag, og jeg håper å kunne ha mulighet til å fortsette med dette. Er det mulighet for å dra på flere sydenturer i året, og helgeturer/weekender til utlandet?

-Hvordan er familielivet?

-Hvordan er det sosiale livet? Er det mye tid til venner, familie, middager og sosiale sammenkomster?

Håper dere har noen svar til meg smile.png

Så gøy å høre om flere som brenner for medisin :) Jeg slenger meg på denne tråden, jeg!

Anonymous poster hash: 63e4e...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går ikke an å si noe om hvordan det vil være når du er ferdig med studiet, fordi det vil bli overskudd.

Allerede nå er vikariater veldig utbredt, atså det er vanskelig å få jobb. Hvilken spesialitet du ender med vil med stor sannsynlighet være veldig tilfeldig, altså du må ta det du kan få. Så vil det komme an på hvor du bosetter deg.

Sett at du blir fastlege, noe som kan bli vanskelig i fremtiden, kan du kanskje få ganske normale arbeidstider. Legevaktene du pålegges kan du betale yngre leger for å ta på dine vegne. Bedriftsleger har det ofte ganske behagelig, men da må du kanskje jobbe mye med personalkonflikter, arbeidsgivermøter for sykemeldte, fagforeninger og alt sånt.

Hvis du tvinges til å jobbe på offentlig sykehus, er sjansen stor for at det blir et rotterace. Særlig under spesialisering. Etter endt spesialisering kan du alltids søke om å praktisere privat, eks som hudlege, psykiater, barnelege, øyelege, ØNH-lege, men her legger kommunene begrensninger på hvor mange som kan jobbe slik.

Leger går en usikker tid i møte, og du risikerer å bli presset inn i en spesialitet du synes er gørrkjedelig.



Anonymous poster hash: f7fcc...9cb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Studerte medisin men sluttet. Om du vil bli lege så vær forberedt på MYE jobb, noe som ikke passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte medisin men sluttet. Om du vil bli lege så vær forberedt på MYE jobb, noe

som ikke passer meg.

Det gjorde jeg også, etter en del semester på medisin. Var en lettelse å slutte. Ikke bare mye på jobb på studiet, men turnuslivet og jobb som ass.lege er er rotterace uten like. Flere av mine venner som er leger idag jobber mye og intenst, noen tenderer til å føle seg utbrente. Men, uansett om det blir legeoverskudd og lønnen flater ut, tror jeg det alltid vil være populært å studere medisin, dette pga prestisjen. Status og prestisje tiltrekker mange, og yrket vil alltid være prestisjetungt :-)

Anonymous poster hash: cf78a...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å si noe om hvordan det vil være når du er ferdig med studiet, fordi det vil bli overskudd.

Allerede nå er vikariater veldig utbredt, atså det er vanskelig å få jobb. Hvilken spesialitet du ender med vil med stor sannsynlighet være veldig tilfeldig, altså du må ta det du kan få. Så vil det komme an på hvor du bosetter deg.

Sett at du blir fastlege, noe som kan bli vanskelig i fremtiden, kan du kanskje få ganske normale arbeidstider. Legevaktene du pålegges kan du betale yngre leger for å ta på dine vegne. Bedriftsleger har det ofte ganske behagelig, men da må du kanskje jobbe mye med personalkonflikter, arbeidsgivermøter for sykemeldte, fagforeninger og alt sånt.

Hvis du tvinges til å jobbe på offentlig sykehus, er sjansen stor for at det blir et rotterace. Særlig under spesialisering. Etter endt spesialisering kan du alltids søke om å praktisere privat, eks som hudlege, psykiater, barnelege, øyelege, ØNH-lege, men her legger kommunene begrensninger på hvor mange som kan jobbe slik.

Leger går en usikker tid i møte, og du risikerer å bli presset inn i en spesialitet du synes er gørrkjedelig.

Anonymous poster hash: f7fcc...9cb

Hvordan kan det egentlig bli legemangel når det skal bli eldreboom som de snakker om?

Anonymous poster hash: 6a2d9...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...