Gå til innhold

Feminisme, misunnelse,dårlig humor og flaggermusfitte.


mats50001

Anbefalte innlegg

I går var det en debatt på TV hvor diverse kvinner debatterte dette med menn som benytter seg av diverse ord og uttrykk når de beskriver sider ved kvinners kropp. ord som muffinmage, flaggermusfitte osv. ble nevnt. Den kvinnelige journalisten sa at hun måtte bruke lang tid på å finne tilsvarende ord brukt av kvinner til å beskrive menn på et nedverdigende vis.

I mine øyne, fremstår et slikt fokus på sider ved kvinners kropp osv som fullstendig overdramatisert. - Er det virkelig så veldig viktig liksom? I mine øyne, fremstår en slik såkalt feminist, som mer misunnelig på andre kvinner som kanskje er flottere og mer tiltrekkende for mange menn.

Hva mener dere om saken?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At den har blitt debattert opp og ned og i mente i andre tråder allerede.



Anonymous poster hash: 60fa4...383
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Etter min erfaring både her inne og ute i den virkelige verden er det ikke menn som er verst når det kommer til å snakke nedsettende om kvinnekroppen. Det er damer som er mest kritiske til både egen og andre kvinners kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den har blitt debattert opp og ned og i mente i andre tråder allerede.

Anonymous poster hash: 60fa4...383

Så la vær å delta. En sak og et tema kan gjerne debatteres mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring både her inne og ute i den virkelige verden er det ikke menn som er verst når det kommer til å snakke nedsettende om kvinnekroppen. Det er damer som er mest kritiske til både egen og andre kvinners kropp.

Ja, jeg tror du har et poeng, men hva legger du til grunn for den påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvis man ser på trådene her inne og leter opp innlegg om kropp og utseende er det jentene som skriver de mest krasse innleggene. Menn kan være rett på sak og kravstore til hva de vil ha men ingen utbroderer så mye som jentene gjør. Menn er ofte mer "jeg foretrekker den type kropp over den typen" eller kort og greit "nei dette tenner jeg ikke på", mens jenter/damer utbroderer mye mer og bruker ord som stygt, ekkelt, kvalmt o.l. om andres kropper. Det er liksom ikke nok å si at man ikke liker det man ser, man må liksom sørge for å virkelig tråkke hverandres selvtillit ned i gjørma ved å lange ut mot hver minste "skavank" på kroppene man ser.

Dette synes jeg er typisk menn og kvinner ellers i verden også, men det er selvsagt mange unntak og det har kanskje med alder å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ser på trådene her inne og leter opp innlegg om kropp og utseende er det jentene som skriver de mest krasse innleggene. Menn kan være rett på sak og kravstore til hva de vil ha men ingen utbroderer så mye som jentene gjør. Menn er ofte mer "jeg foretrekker den type kropp over den typen" eller kort og greit "nei dette tenner jeg ikke på", mens jenter/damer utbroderer mye mer og bruker ord som stygt, ekkelt, kvalmt o.l. om andres kropper. Det er liksom ikke nok å si at man ikke liker det man ser, man må liksom sørge for å virkelig tråkke hverandres selvtillit ned i gjørma ved å lange ut mot hver minste "skavank" på kroppene man ser.

Dette synes jeg er typisk menn og kvinner ellers i verden også, men det er selvsagt mange unntak og det har kanskje med alder å gjøre også.

Jeg tror du har helt rett i det du skriver, men det får meg jo til å undre; Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Veldig godt spørsmål som jeg tror man aldri får svar på.

Kanskje fordi damer er tikkende hormonbomber med masse følelser. I tillegg er vi vel gjennomsnittlig mer opptatt av kropp, utseende og klær/sminke enn menn. Vi liker å pynte oss og se bra ut, både for menn og også for andre kvinner. Det er stas å føle seg bra og for noen er det så viktig at man gjerne vil holde andre litt nede for å hevde seg. Hvis andre damer er penere eller mer populær kommer sjalusitrollet og misunnelsestrollet frem og man må snakke nedsettende om dem for å holde dem litt nede. Dersom andre damer er mindre pene blir det viktig å snakke stygt om dem så man hele tiden kan minne andre på hvor mye penere og bedre man selv er. Det er min teori i hvertfall.

Når det er sagt så synes jeg ikke det er dårlig humor dersom man blir såret av stygge kommentarer. Man kan godt le av sin egen muffintop, grevinneheng, bollemus osv. men det blir liksom ikke like gøy når andre kommenterer det. Selv om jeg tror damer står bak mange av disse ordene selv og er sin egen verste fiende, er det ingen tvil om at det også finnes en del menn som gladelig hiver seg på bølgen. Feminist eller ei; damer burde bli flinkere til å støtte hverandre istedet for å bryte hverandre ned, og det gjelder også damer som er utenfor omgangskretsen. Tenke litt gjennom hva man sier, også på nett. I tillegg bør man nok bli bittelitt mer hardhudet også så man ikke lar drittpraten gå så innpå seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan det synes som om mange kvinner på en måte ikke tåler å se andre kvinner som er frie, lykkelige, sterke og vakre fordi det minner dem om sin egen ufrihet. For meg synes det også som om dette er et kollektivt kulturelt fenomen som er ekstra sterk i den norske kulturen. Derfor kan det synes for meg som om ulike feminister blir som et slags politi. De rekker pekefingeren frem og liksom sier:

Du skal ikke gjør slik, du skal gjør slik. Slik vi sier, fordi det er det rette. Du skal være som oss. (Underforstått; Du skal ikke være fri) - Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter flaggermus, ikke flaggermusfitte. Mus er jo fitte. :roll:



Anonymous poster hash: 2019c...551
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det en debatt på TV hvor diverse kvinner debatterte dette med menn som benytter seg av diverse ord og uttrykk når de beskriver sider ved kvinners kropp. ord som muffinmage, flaggermusfitte osv. ble nevnt. Den kvinnelige journalisten sa at hun måtte bruke lang tid på å finne tilsvarende ord brukt av kvinner til å beskrive menn på et nedverdigende vis.

I mine øyne, fremstår et slikt fokus på sider ved kvinners kropp osv som fullstendig overdramatisert. - Er det virkelig så veldig viktig liksom? I mine øyne, fremstår en slik såkalt feminist, som mer misunnelig på andre kvinner som kanskje er flottere og mer tiltrekkende for mange menn.

Hva mener dere om saken?.

Er det feministene eller de menn som bruker slike ord du ønsker å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

For meg kan det synes som om mange kvinner på en måte ikke tåler å se andre kvinner som er frie, lykkelige, sterke og vakre fordi det minner dem om sin egen ufrihet. For meg synes det også som om dette er et kollektivt kulturelt fenomen som er ekstra sterk i den norske kulturen. Derfor kan det synes for meg som om ulike feminister blir som et slags politi. De rekker pekefingeren frem og liksom sier:

Du skal ikke gjør slik, du skal gjør slik. Slik vi sier, fordi det er det rette. Du skal være som oss. (Underforstått; Du skal ikke være fri) - Er dette riktig?

Nei, jeg knytter ikke dette opp mot feminismen og legger skylden på feminister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thai clinch

Jeg spør meg selv om det er dette som skal være hoveddebatten på kvinnedagen 8 mars, eller er det en slags oppmyking til viktigere saker? Håper virkelig det, ellers så synes jeg 8 mars blir vel navlebeskuende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg knytter ikke dette opp mot feminismen og legger skylden på feminister.

Så hva knytter du det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Så hva knytter du det til?

At veldig mange mennesker er ondskapsfulle, lite empatiske, drevet av følelser eller bare ubetenksomme og slenger ut av seg unødvendig stygge kommentarer om andres kropp og utseende. Flertallet er kvinner men menn går ikke alltid av veien for å slenge dritt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At veldig mange mennesker er ondskapsfulle, lite empatiske, drevet av følelser eller bare ubetenksomme og slenger ut av seg unødvendig stygge kommentarer om andres kropp og utseende. Flertallet er kvinner men menn går ikke alltid av veien for å slenge dritt heller.

Er enig med deg, men fremdeles står et sentralt spørsmål ganske ubesvart:

Hvorfor?

Svaret slik jeg selv ser det, er å finne i hvordan vår kultur forholder seg til "frihet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...