Gå til innhold

Noen som har fått påvist svangerskapsdiabetes ETTER normal glukosebelastning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok glukosebelastning i uke 27 som var helt fin. I denne uken (uke 32-33) fikk jeg påvist litt glukose i urinen hos jordmor. Tok glucostix hjemme i dag og fikk først utslag på ketoner i morges (da negativ glukose) og mye utslag på glukose i ettermiddag, da negativ på ketoner. Kan det være svangerskapsdiabetes? Til tross for helt fin glukosebelastning tidligere? Noen som har opplevd dette?

Anonymous poster hash: 0fc87...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva du har spist den dagen da?

Når man er gravid så tåler kroppen mindre, den slipper fortere ut sukker i urinen enn ellers. Så om du har spist/drukket en del sukkerholdig matvarer så er det forklaringen.

Men det har jo gått 5-6 uker siden glukosebelastningen, så du kan absolutt ha utviklet svangerskapsdiabetes nå.



Anonymous poster hash: a9196...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste et par fastelavensboller litt før...Skal kutte ut det der nå. Trodde det var best å ta glukosebelastning i uke 24-28, noe jeg gjort. Men får høre med jm på neste kontroll om ikke jeg må ta en ny sånn test.

Anonymous poster hash: 0fc87...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel helst faste når man tar glukosetest? Jeg måtte det når jeg tok glukosebelastning. Så tenker vel at når man spiser før en sånn glucostix så vil ikke den vise riktig resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel helst faste når man tar glukosetest? Jeg måtte det når jeg tok glukosebelastning. Så tenker vel at når man spiser før en sånn glucostix så vil ikke den vise riktig resultat?

Ja jeg måtte faste til glukosebelastning, men den tok jeg for ca 1 mnd siden. Mener urinstix (glukosestix) som måler ketoner og glukose i urinen. Det skal jo egentlig ikke være sukker i urinen sånn normalt sett... Og har aldri hatt det tidligere.

Anonymous poster hash: 0fc87...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Gravide får fort sukker i urinen, så det trenger ikke være noe. Du må ta en fastende test for å være på den sikre siden, og helst ikke spis kake dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stixen er helt negativ på morgenen. Men burde jeg ta og måle blodsukkeret hos fastlegen likevel?

Anonymous poster hash: 0fc87...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...