Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Jeg ble kanskje ikke skuffa, men det var litt rot vil jeg si og endel gjentakelser som ikke var ment å være gjentakelser tror jeg.

Jeg kunne egentlig tenkt meg de tipsene summert opp på en side kanskje, mer en artikkel enn ei hel bok :P

 

Jeg vil (og)ligge med Agnes Ravatn asså(jaok, det var ikke det andre her sa, men jeg sier det), men akkurat den boka - vel, tja, nja, jo - jeg følte kanskje at hun trengte å skrive noe for å spe litt på inntekta og så brukte hun sin vanligvis veldig skarpe humor litt på "autopilot" - selv om noen av poengene absolutt var gode.

 

En ting jeg merket meg var at hun faktisk vekslet mellom å "10 til" og "bare 5 til" (eller hvilket tall det var) - og sånt kan ikke jeg forholde meg til. Hold deg til en huskeregel, hjernen min har faktisk ikke plass til mer!

 

Jeg har testet ut flere av triksene i sommer faktisk, men jeg lider så hardt av prokrastinering og distraksjoner på samtlige arenaer at jeg faktisk burde skrevet en oppfølger av boka: "Sjølvdisiplin, ei bok på bokmål for de av oss som ikke klarte bli friske av den første boka" :ler:

 

Ellers er det litt morsomt med alle "feminist-light", eller "feminist 2.0" som Kadra så fint beskrev det i kronikken sin-artiklene her på KG. Det er bedre enn før, men det er så teit.

MÅ vi fordumme oss selv hele tiden? Svar: nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg byttet forumutseende til IP.Board for lenge siden og slipper å se noe som helst til artiklene - jeg har savnet det nesten like mye som jeg savner alle "kjendis"-nyhetene jeg går glipp av etter at jeg sluttet å lese dagbladet på nett...

 

 

Godt det ikke bare var jeg som var litt skuffet over Ravatn - jeg leser en del bokblogger og der var halleluja-stemningen så totalt at jeg nesten begynte å lure på hva jeg hadde misforstått. (I tillegg til at jeg ettersom jeg ikke har smarttelefon ikke følte at alle problemstillingene var like relevante, selv om jeg vet et og annet om multitasking og prokrastinering likevel :plystre: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers er det litt morsomt med alle "feminist-light", eller "feminist 2.0" som Kadra så fint beskrev det i kronikken sin-artiklene her på KG. Det er bedre enn før, men det er så teit.

MÅ vi fordumme oss selv hele tiden? Svar: nei.

 

Tenker du på fru Sivert Høyems tekst om at Sophie Elise egentlig er feminist? For noe tøys.

 

Jeg har faktisk tenkt mye på det der i det siste. Jeg har nemlig et par venninner som etter min mening er direkte antifeministiske i blant, men som nekter innse det. Eller for å si det sånn, de er feminister i teorien, men når de treffer rike menn som vil behandle dem som trophy wives og betale alt for dem, så er plutselig det feministisk også. Røyk på en skikkelig krangel her forleden, hvor jeg klarte å si at det står mer respekt av å bare innrømme hvordan det er fatt, i stedet for å lyve på seg en feministapproach til noe som egentlig minner mistenkelig om for lengst forgangne tiårs kjønnsrollemønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som tydeligvis mener at feminisme betyr retten til å ta sine egne valg, uansett hva de valgene måtte være, og å få støtte for det. Å velge å være hjemme med barna til skolestart er et like feministisk valg som å jobbe, fordi det er et valg de tar selv. Dette med å se de større sammenhengene og samfunnsstrukturer og sånt er visst ikke så viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som tydeligvis mener at feminisme betyr retten til å ta sine egne valg, uansett hva de valgene måtte være, og å få støtte for det. Å velge å være hjemme med barna til skolestart er et like feministisk valg som å jobbe, fordi det er et valg de tar selv. Dette med å se de større sammenhengene og samfunnsstrukturer og sånt er visst ikke så viktig...

 

Denne tendensen ser jeg også.

 

Fikk nemlig i retur at "vi kvinner må støtte hverandre!" Og det synes jeg er noe vissvass. Jeg støtter andre kvinners kamp for likeverd og like rettigheter. Jeg støtter ikke alle kvinner fordi jeg er feminist, da betyr jo feminisme at man er programforpliktet til å være enig med alt alle kvinner sier - noe som selvsagt er helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor jeg skal støtte ethvert idiotisk valg som tas av en kvinne, bare fordi det er en kvinne som tar det. Det er ikke det som menes når man snakker om søstersolidaritet og at kvinner skal støtte hverandre. Jeg har jo en fortid i ungdomspolitikken, og før store samlinger, landsmøter o.l. hadde vi det vi kalte "jenteformøter", hvor et av temaene vi snakket om var at når en jente gikk på talerstolen og tok ordet skulle hun være trygg på å bli møtt med applaus, ikke buing. Ikke fordi vi var enige med hverandre alle sammen - det var selvfølgelig fullt tillatt (og ble oppfordret til) at andre jenter skulle komme med saklige motinnlegg - men det var for at flere jenter skulle tørre å ta ordet. Selv på venstresiden kommer man ikke unna at gutta er de som snakker mest og tar mest plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sluttet å diskutere likestilling og feminisme med mine venninner, da flere av de er så kunnskapsløse på området at jeg ikke klarer å beherske meg. Siden dette er jenter som på andre områder er oppegående, flotte damer jeg ønsker å ha i livet mitt, så er det bedre å la temaet ligge. Eksempelvis har et par av de liret av seg strofer som "Jeg er så dritt lei av det likestillingsmaset..", "det er jo likestilling i Norge nå..", og diskusjonen som følger langt fra fruktbar for å si det sånn... Har også en venninne som har jobbet i treningsbransjen i mange år, og som har fått det jeg frykter er uopprettelige skader hva gjelder holdninger og verdier.

Så jeg lar det ligge, klok av skade :fnise:

 

Men du Ciara, hva slags peis er det du ønsker deg? Er på peisjakt selv skjønner du, blant ørten andre ting jeg trenger til huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å diskutere likestilling og feminisme med mine venninner, da flere av de er så kunnskapsløse på området at jeg ikke klarer å beherske meg. Siden dette er jenter som på andre områder er oppegående, flotte damer jeg ønsker å ha i livet mitt, så er det bedre å la temaet ligge. Eksempelvis har et par av de liret av seg strofer som "Jeg er så dritt lei av det likestillingsmaset..", "det er jo likestilling i Norge nå..", og diskusjonen som følger langt fra fruktbar for å si det sånn... Har også en venninne som har jobbet i treningsbransjen i mange år, og som har fått det jeg frykter er uopprettelige skader hva gjelder holdninger og verdier.

Så jeg lar det ligge, klok av skade :fnise:

 

Men du Ciara, hva slags peis er det du ønsker deg? Er på peisjakt selv skjønner du, blant ørten andre ting jeg trenger til huset.

 

Det er nok lurt å la sånne diskusjoner ligge. Det er bare så forferdelig vanskelig å la være :ler: Synd det skal være så vanskelig å diskutere uten at folk blir sure.

 

Jeg ønsker meg denne: http://www.hotmegastore.no/produkt/elementpeiser/odense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*leser og koser meg*

 

....

 

*innser hvor utrolig provosert jeg blir av alle de som hyller individets valgfrihet ubetinget og løsrevet fra enhver kontekst. Arrrgh! Det verste er at frihet er et sånt paradeord som det er vanskelig å argumentere mot uten å fremstå som en surmaga kjerring*

 

....

 

*innser at jeg er surmaga kjerring*

 

 

:danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til surmaga-kjerring-klubben :)

 

Skjønt..

 

Er det virkelig surmaga å protestere med uttalelser à la: "Jeg er feminist og trophy wife, det er fordi JEG SELV HAR VALGT DET!"? :ler:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, pen peis, forresten! Og med den udiskutable fordelen at døra ikke er i krabbehøyde (selv om gutta dine nå er store nok til å la peisen være i fred, kanskje? Her hjemme slåss jeg til stadighet mot Espen Askeladd! :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det virkelig surmaga å protestere med uttalelser à la: "Jeg er feminist og trophy wife, det er fordi JEG SELV HAR VALGT DET!"? :ler:

 

 

Hmm, nei- det er jo egentlig ikke det.

 

Med fare for å være surmaga kjerring- på ordentlig, denne gang- tenker jeg at det å stå for noe (ideologisk, politisk, samfunnsmessig eller hva det måtte være), nærmest forutsetter at du har prinsipper som ikke endres bare fordi det gagner en selv. Ikke dermed sagt at man må handle etter de prinsippene bestandig, men man kan i hvert fall ikke bare endre spillereglene fordi man akkurat har fått seg en rik mann. Ellerno' sånt. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt doble standarder og pragmatisk tilnærming til egne prinsipper har vel alle til tider, men det er dette med å se litt lenger enn nesa rekker og holde på grunnprinsippene sine selv om de ikke gagner en selv i enhver situasjon. Når jeg synes boligskatt er en god idé nå, bør jeg helst synes det også etter at jeg evnt blir boligeier.

 

Jeg er forøvrig sur feminist uten å legge skjul på det - da puben i gården skulle ha danseoppvisning og reklarmerte for det ved å henge opp bilde av en lettkledd dame som lå i spagaten på en bardisk mens hun smilte lokkende over skulderen (overgangen mellom dans og stripping kan åpenbart være ganske glidende...) på inngangsdøren fikk den ikke henge lenge... Nå vil sikkert mange hevde at som feminist burde jeg støtte valget hennes og hennes rett til å vise fram kroppen sin som hun vil, men jeg er mer opptatt av min og andre kvinners (den ti år gamle jenta som også bor i oppgangen, for eksempel) rett til å slippe å se kjønnet vårt objektivisert overalt. Jeg er forøvrig også ganske grinete på Det Nye som denne måneden har den nakne rumpa til fotballfrue over hele forsiden - jeg har egentlig ikke så lyst til at det skal stå midt i glaninga på alle som er innom biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei- det er jo egentlig ikke det.

 

Med fare for å være surmaga kjerring- på ordentlig, denne gang- tenker jeg at det å stå for noe (ideologisk, politisk, samfunnsmessig eller hva det måtte være), nærmest forutsetter at du har prinsipper som ikke endres bare fordi det gagner en selv. Ikke dermed sagt at man må handle etter de prinsippene bestandig, men man kan i hvert fall ikke bare endre spillereglene fordi man akkurat har fått seg en rik mann. Ellerno' sånt. :klo:

 

Nettopp!

 

Og for all del, jeg forstår at situasjonen er vanskelig. Tjener man 350 000 og har fått seg en mann som tjener 3 mill er jo det faktisk noe man må tenke skikkelig over. Sannsynligvis vil man jo da leve på en måte som ikke den med 350 000 kan finansiere i noen særlig grad. Da må sørge for å sikre seg ved et brudd, men en av mine venner mener da at mannen vil bli nødt til å forsørge henne i årene etterpå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun sett litt for mye på amerikanske filmer og serier og tror at reglene for underholdningsbidrag er de samme her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Jeg unngår (dessverre?) ikke sånne diskusjoner, jeg hopper rett i med en "konsekvensene av det du mener er blabla, og forskning viser at trallala" med relativt rolig stemme- men; jeg når jo ikke så veldig langt inn da, føles bare klin umulig å ikke få det sagt :P

Feminisme i hverdagen er nå en ting, men et annet tema jeg ikke vet hvor jeg skal begynne på er de helt JÆVLIGE bildene som verserer om dagen av døde barn- som jo først og fremst er et resultat av konflikt og krig, men sekundært er det faktisk også en effekt av flyktningepolitikk ulike land fører.

Den lille gutten på stranda og hans familie tok den båtturen fordi de fikk avslag om å komme til Canada. Og derfor finner man døde mennesker, folk på flukt- ikke bare i denne konflikten, men også andre.

Og da tenker jeg: når ALLE Frps sentrale og øverste politikere uttaler det de gjør, og Sandberg tilogmed gjør humor ut av det med den jævlig smakløse tskjorta:

Hvordan kan noen med et snev av samvittighet stemme FRP og fortsatt si at "jeg er human- jeg bare velger stemme på det partiet som har elendig politikk for barn på flukt. Kan stemme alle andre partier, men det gidder jeg ikke".

Jeg skal ikke gjøre det, men jeg har faktisk lyst til å rope ut at "faen heller, ta et jævla ansvar og bruk stemmeretten din på å tenke på noe annet enn egoisme", for selv om Frp selvsagt ikke har ansvar for at kriger oppstår, så har vi alle et ansvar for solidaritet og humanitet når mennesker er i ytterste nød.

Når ble det innafor å ha så grunnleggende forkastelige verdier? Akkurat den debatten håper jeg mange tør ta innenfor vennekretsene sine nå om dagen- utviklingen er jo til å spy av, og jeg tenker at jeg faktisk ikke er interessert i å omgås og være høflig ovenfor folk som ikke evner se ansvaret sitt her asså.

Poenget mitt er vel at sinnsykt mange stemmer det drittpartiet der, og fortsetter å stemme det uansett hvor mye smakløst som kommer frem. Hva sier ikke det, egentlig? Og man BURDE jo virkelig ta debatten, selv på ubehagelige arenaer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt doble standarder og pragmatisk tilnærming til egne prinsipper har vel alle til tider, men det er dette med å se litt lenger enn nesa rekker og holde på grunnprinsippene sine selv om de ikke gagner en selv i enhver situasjon. Når jeg synes boligskatt er en god idé nå, bør jeg helst synes det også etter at jeg evnt blir boligeier.

 

Jeg er forøvrig sur feminist uten å legge skjul på det - da puben i gården skulle ha danseoppvisning og reklarmerte for det ved å henge opp bilde av en lettkledd dame som lå i spagaten på en bardisk mens hun smilte lokkende over skulderen (overgangen mellom dans og stripping kan åpenbart være ganske glidende...) på inngangsdøren fikk den ikke henge lenge... Nå vil sikkert mange hevde at som feminist burde jeg støtte valget hennes og hennes rett til å vise fram kroppen sin som hun vil, men jeg er mer opptatt av min og andre kvinners (den ti år gamle jenta som også bor i oppgangen, for eksempel) rett til å slippe å se kjønnet vårt objektivisert overalt. Jeg er forøvrig også ganske grinete på Det Nye som denne måneden har den nakne rumpa til fotballfrue over hele forsiden - jeg har egentlig ikke så lyst til at det skal stå midt i glaninga på alle som er innom biblioteket.

 

Hurra for sure feminister! Den forsiden tok virkelig kaka på så mange måter. En tekst- og bildeanalyse av den kunne blitt en glimrende og utrolig morsom artikkel. ("Bli tatt med buksene nede" får liksom ny betydning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at folk oppriktig kjøper det der argumentet om at "du kan hjelpe flere der de er". Av to grunner:

 

1) det virker logisk

2) det er innmari, innmari behagelig, for da kan de fikse opp der nede mens vi koser oss med vårt

 

For øvrig...

 

 

 

post-60722-0-18111100-1441277756_thumb.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun sett litt for mye på amerikanske filmer og serier og tror at reglene for underholdningsbidrag er de samme her...?

 

Ikke umulig.

 

Jeg unngår (dessverre?) ikke sånne diskusjoner, jeg hopper rett i med en "konsekvensene av det du mener er blabla, og forskning viser at trallala" med relativt rolig stemme- men; jeg når jo ikke så veldig langt inn da, føles bare klin umulig å ikke få det sagt :P

Feminisme i hverdagen er nå en ting, men et annet tema jeg ikke vet hvor jeg skal begynne på er de helt JÆVLIGE bildene som verserer om dagen av døde barn- som jo først og fremst er et resultat av konflikt og krig, men sekundært er det faktisk også en effekt av flyktningepolitikk ulike land fører.

Den lille gutten på stranda og hans familie tok den båtturen fordi de fikk avslag om å komme til Canada. Og derfor finner man døde mennesker, folk på flukt- ikke bare i denne konflikten, men også andre.

Og da tenker jeg: når ALLE Frps sentrale og øverste politikere uttaler det de gjør, og Sandberg tilogmed gjør humor ut av det med den jævlig smakløse tskjorta:

Hvordan kan noen med et snev av samvittighet stemme FRP og fortsatt si at "jeg er human- jeg bare velger stemme på det partiet som har elendig politikk for barn på flukt. Kan stemme alle andre partier, men det gidder jeg ikke".

Jeg skal ikke gjøre det, men jeg har faktisk lyst til å rope ut at "faen heller, ta et jævla ansvar og bruk stemmeretten din på å tenke på noe annet enn egoisme", for selv om Frp selvsagt ikke har ansvar for at kriger oppstår, så har vi alle et ansvar for solidaritet og humanitet når mennesker er i ytterste nød.

Når ble det innafor å ha så grunnleggende forkastelige verdier? Akkurat den debatten håper jeg mange tør ta innenfor vennekretsene sine nå om dagen- utviklingen er jo til å spy av, og jeg tenker at jeg faktisk ikke er interessert i å omgås og være høflig ovenfor folk som ikke evner se ansvaret sitt her asså.

Poenget mitt er vel at sinnsykt mange stemmer det drittpartiet der, og fortsetter å stemme det uansett hvor mye smakløst som kommer frem. Hva sier ikke det, egentlig? Og man BURDE jo virkelig ta debatten, selv på ubehagelige arenaer.

 

Veldig forenklet virker det som om man har to typer stemmere:

 

1) De som utelukkende stemmer etter konsekvensene det får for en selv.

2) De som stemmer med tanke på konsekvenser for alle/fellesskapet.

 

Hvis man er i gruppe 1) kan man jo stemme FrP. Hvis man er i gruppe 2) er det helt umulig å stemme FrP.

 

Jeg tror mye kommer an på i hvilken grad man føler seg som en del av et fellesskap og hvem dette fellesskapet består av (familien, Norge, verden?).

 

Er du ikke med og kjemper for fellesskapet er du jo per definisjon egoist. Det er innafor å bli provosert av det, helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...