Gå til innhold

Slutt å misbruk ordet ''navere''


ALTGR

Anbefalte innlegg

Gjest Sitronen

Det er nok bare for at flere mennesker skal klikke seg inn på saken. Så jeg klikket meg enkelt og greit ikke inn på saken fordi jeg ikke støtter sånn dritt.

Anonymous poster hash: b7045...15a

Jeg syntes bare det var greit å informere om dette for å gjøre oppmerksom på at bruken av dette begrepet kan misforstås.

Jeg håper at de som ønsker å kritisere en gruppe spesifiserer hvem de egentlig kritiserer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvorfor skal alle klage over å bidra? Tenker de blir satt på plass den dagen de eller noen som står dem nær plutselig ikke lenger er i stand til å jobbe. Da er de nok glade for at vi har nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som fulle Nordmenn i syden. Det gjelder ett mindretall men er synlig og folk fra utlandet generaliserer og stempler alle.

Jeg kommer ikke til å beskytte navere. Kom dere ut å forandre livene deres alle dere som har slabedask genet. De som er uten håp rettmessige er selvfølgelig untatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg naver, jeg snylter på systemet, og jeg gjør det uten dårlig samvittighet overhodet. Samfunnet er et pyramidespill, der alle mennesker og alle grupper forsøker å bruke staten til å sponse seg selv og sine interesser så mye som overhodet mulig.

Jeg får hverken fast jobb eller trygghet, og en jeg kjenner i samme situasjon har med kone og barn de siste 4 årene kun hatt 3måneders kontrakter, som har blitt forlenget siste dagen. Dette er det samfunnet som har bestemt at skal være sånn, fordi de har fordeler av det.

Tipper jeg har jobb igjen snart, slik at det ikke er mange månedene uten jobb, og det er det eneste jeg har dårlig samvittighet for. Hvis det ikke var for at jeg ville blitt permanent arbeidsledig, skulle jeg gjerne snyltet på nav et helt år, og sett film, trent og spilt TV-spill. Jeg skylder ikke samfunnet en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man klarer å dra på shopping, kafè, og trening så klarer man å jobbe også. Jeg forstår de som er rammet av så sterk angst at de ikke klarer å komme seg ut av huset, de med sterke smerter, ME. Men klarer man å dra ut å kose seg med venninner i sosiale settinger så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal klare å fungere i en jobb.

Anonymous poster hash: cfdbe...f77

Når det gjelder angst er dette en veldig vanskelig lidelse. Ikke alle situasjoner utløser angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man klarer å dra på shopping, kafè, og trening så klarer man å jobbe også. Jeg forstår de som er rammet av så sterk angst at de ikke klarer å komme seg ut av huset, de med sterke smerter, ME. Men klarer man å dra ut å kose seg med venninner i sosiale settinger så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal klare å fungere i en jobb.

Anonymous poster hash: cfdbe...f77

Du skjønner vel at det å jobbe og å shoppe eller gå på cafe er helt forskjellige ting? Eller nei jeg tror faktisk ikke du skjønner det, men vil bare si at det er forskjellig.

Endret av Blod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil nok kalle vesentlig flere enn det TS definerer for NAVere.

Det er ikke bare de som lyver og svindler som fortjener å kalles NAVer i min bok. Det er også de STORE mengdene med diffuse subjektive diagnoser og "småproblemer" og psykiske problemer som etter min mening er fullt kapable til å jobbe.

Har du sosial angst, el. så er du fortsatt fullt i stand til å arbeide. Har du vondt i ryggen og skuldra er du fremdeles fullt kapabel til å jobbe på kontor, ol. Og så videre.

Anonymous poster hash: 32edc...75c

Jeg må bare le litt...tror du virkelig at sosial angst er noe som kan kombineres med ordentlig arbeid? Jo da, kanskje hvis man får jobb på et lager og ikke må omgås folk - men hvem vil ansette noen som ikke tørr å konversere? Og tenk på alle sykedagene den personen vil sikekrt ta ut pga. angsten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le litt...tror du virkelig at sosial angst er noe som kan kombineres med ordentlig arbeid? Jo da, kanskje hvis man får jobb på et lager og ikke må omgås folk - men hvem vil ansette noen som ikke tørr å konversere? Og tenk på alle sykedagene den personen vil sikekrt ta ut pga. angsten..

Det er ikke bare der det byr på problemer. Man må komme seg til jobben og på veien er det mye som kan gjøre at man ikke klarer pga angsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le litt...tror du virkelig at sosial angst er noe som kan kombineres med ordentlig arbeid? Jo da, kanskje hvis man får jobb på et lager og ikke må omgås folk - men hvem vil ansette noen som ikke tørr å konversere? Og tenk på alle sykedagene den personen vil sikekrt ta ut pga. angsten..

Bare for å spinne litt videre på den tanken, så tror jeg at i en perfekt verden hadde det vært mulig for de aller fleste å jobbe litt. En med sterk sosial angst kunne kanskje klart å jobbe hjemmefra med datagreier, hvor all kommunikasjon i jobbsammenheng gikk via skriftlige beskjeder på internett. En uten armer kunne hatt en jobb som rådgiver eller noe i den duren hvor det fysiske ikke var viktig. En med ME kunne hatt en fleksibel stilling hvor personen kun jobbet når han/hun orket, hjemmefra. Og så videre, og så videre.

Men i praksis er det ikke lett å finne disse skreddersydde stillingene. Det er vel derfor mange som i teorien kunne jobbet litt likevel ikke jobber. Dette tror jeg mange som ikke er syke selv lett glemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kronisk sykdom, jeg har alle papirer i orden og jeg har en lege i ryggen som støtter meg, like fullt gjør NAV alt de kan for at jeg skal ut i arbeid. Nå er det ikke sånn at jeg er for lat til å jobbe, jeg skulle ha gitt mye for å få meg en jobb faktisk. Men ståa ligger der at jeg kan ikke jobbe sånn som situasjonen er nå. Jeg mottar en ørliten sum fra nav for å ha tak over hodet, en støtte som varte i 3 måneder, så nå blir jeg snart husløs. Det eneste NAV vil er som sagt å få meg ut i arbeid, så i stedet for å hjelpe meg en stund, til sykdommen går inn i en bedre periode, i stedet for å hjelpe meg en stund sånn at jeg kan roe ned og slippe bekymringen for det økonomiske til kroppen min finner en balanse, så tvinger de meg ut i arbeid, noe som vil føre til at jeg etterhvert vil bli ung ufør. Gjør det meg til en snylter? Er jeg en Naver?

Jeg har også noen gode dager der jeg kan bli med venner ut en liten tur på café eller shopping, og så må jeg hjem og spise smertestillende i noen dager før jeg kan oppføre meg som et menneske igjen. Og vet du hvorfor jeg ikke orker stort mer? Fordi på grunn av alt presset og stresset og bekymringene, så blir sykdommen min mye værre. Men NAV har møtt andre mennesker med samme sykdom som ikke har hatt noe problemer med å jobbe. Det ingen ser ut til å forstå er at alle sykdommer til en viss grad er individuelle. Alt kommer an på hver enkelt.

Jeg ligger ikke på sykehus hver uke, og på utsiden ser jeg kanskje frisk og fin ut når du ser meg på gata, det du ikke ser er de tomme boksene med smertestillende som ligger strødd rundt i huset, ikke fordi jeg er avhengig, men fordi jeg har så store smerter at jeg noen dager ikke en gang kommer meg ut av senga.

Jeg mottar en liten sum fra nav fordi jeg ikke fungerer som jeg skal akkurat nå, og jeg kommer til å mase på nav helt til jeg får støtte i denne perioden, fordi ellers kommer jeg aldri til å være i stand til å komme meg opp av senga. Så når du sitter der og tenker "Jeg vil ikke betale husleia di!" så kan jeg svare; hvis du betaler husleia mi i noen måneder så vil jeg kanskje komme meg ut i fullt arbeid og fungere som normalt etterhvert. Men om du ikke er med på å betale leia mi i 6 mnd nå så ender det med at du mest sannsynlig må betale leia mi resten av livet mitt i stedet. Er jeg da en snylter? Er jeg en Naver? Eller er det på tide å slutte å stemple folk før man kjenner situasjonen?



Anonymous poster hash: a0caf...89e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Hva? Hva mener du?

Folk som mottar ytelser fra NAV er ikke svindlere. Enkelte er det, men det er en liten prosent.

Og dersom de faktisk gjør sitt ytterste for å svindle systemet, og gå hjemme og motta 5000kr i mnd, få skråblikk fra andre mennesker, bli dømt og mobbet, baksnakket, sett ned på, har man kanskje en psykisk sykdom allikevel.

Jeg tror ikke folk som er late i seg selv går på NAV og utsetter seg for det der.

Anonymous poster hash: 5e120...a08

Nei, de er selvfølgelig ikke det. MEN den lille prosenten som gjør det. Altså svindler. Det er de som er navere.

Noen linker som beskriver trygdesvindel.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066530

http://www.vl.no/samfunn/avslorte-svindel-for-784-millioner/

http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/slik-jobber-nav-med-aa-avsloere-trygdesvindlerne/22767006

Det virker som du sidestiller alle som mottar ytelser fra nav. Det gjør ikke jeg. Jeg skiller ut de som svindler staten. Det er de jeg snakker nedsettende om. Og det forbeholder jeg meg retten til. Akkurat som jeg ser ned på tyver, voldtekstmenn, ranere og andre som bryter norsk lov for egen vinning.

Anonymous poster hash: d707a...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes bare det var greit å informere om dette for å gjøre oppmerksom på at bruken av dette begrepet kan misforstås.

Jeg håper at de som ønsker å kritisere en gruppe spesifiserer hvem de egentlig kritiserer.

Jeg mente støtte sånn dritt som i at jeg støtter ikke at VG misbruker ordet, og derfor klikker jeg meg ikke inn i saken. Det er dårlig gjort av VG at de gjør sånn bare for å få flere lesere.

Anonymous poster hash: b7045...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo diskriminerende å kalle folk for navere siden det er stort sett er nye nordmenn som nyter godt av pengene fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å spinne litt videre på den tanken, så tror jeg at i en perfekt verden hadde det vært mulig for de aller fleste å jobbe litt. En med sterk sosial angst kunne kanskje klart å jobbe hjemmefra med datagreier, hvor all kommunikasjon i jobbsammenheng gikk via skriftlige beskjeder på internett. En uten armer kunne hatt en jobb som rådgiver eller noe i den duren hvor det fysiske ikke var viktig. En med ME kunne hatt en fleksibel stilling hvor personen kun jobbet når han/hun orket, hjemmefra. Og så videre, og så videre.

Men i praksis er det ikke lett å finne disse skreddersydde stillingene. Det er vel derfor mange som i teorien kunne jobbet litt likevel ikke jobber. Dette tror jeg mange som ikke er syke selv lett glemmer.

Så du tror at en med angst kunne ha jobbet som moderator på kg, dersom det var en mulighet til det?

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at en med angst kunne ha jobbet som moderator på kg, dersom det var en mulighet til det?

De færreste foraer betaler moderatorene sine for jobben, men i teorien så tror jeg at flere med sosial angst kunne hatt en slik type jobb ja. Det kommer så klart an på personen og typen angst.

Føler at du legger en felle for meg her nå, uten at jeg skjønner hva det er du ønsker å ta meg for. Eller misforstår jeg deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste foraer betaler moderatorene sine for jobben, men i teorien så tror jeg at flere med sosial angst kunne hatt en slik type jobb ja. Det kommer så klart an på personen og typen angst.

Føler at du legger en felle for meg her nå, uten at jeg skjønner hva det er du ønsker å ta meg for. Eller misforstår jeg deg?

Det var et helt enkelt spørsmål, som du svarte godt på.

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var et helt enkelt spørsmål, som du svarte godt på.

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

Ah ok, beklager mistankene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Ja slutt å misbruk det, når man er på nav og får nav penger har man en grunn til det, som meg som har asperbers så er jeg ung uføre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...