Gå til innhold

Slutt å misbruk ordet ''navere''


ALTGR

Anbefalte innlegg

Jeg er så jævla lei av å lese om tråder om navere.

- Definisjon: 'naver' - En person som mottar penger fra staten ved å lyve om sin økonomiske og/eller helsemessig tilstand.

Ikke alle på NAV snylter. Dette systemet er satt på plass for å hjelpe folk i mindre heldige situasjoner. Og ja, det finnes personer som utnytter den, men gjør meg en tjeneste neste gang du møter en person på NAV: spør deg selv om du kjenner deres historie.

Man kan like greit dra på cafe, på trening eller shopping, men likevel være i ustand til å fungere i arbeidslivet (Tenk på dem med mentale lidelser som angst, OCD, depresjon.)

Og før noen kommer med en argumentet om at de ikke har lyst til å hjelpe andre med å bo gratis; uærlige personer vil alltid finnes og det er bare en mer effektiv system som kan fikse dette problemet.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville hjulpet om de som bruker NAV viste litt mer sinne overfor de som urettmessig snylter systemet. I stedet for a mase "vi er ikke alle slik" hver eneste gang. De som snylter gir resten et dårlig rykte. Hvis jeg var naver - og frisk nok til å trene og gå på cafe attpåtil - hadde jeg brukt mer energi på å bli kvitt driten som snylter systemet og mindre på surmuling.



Anonymous poster hash: b798d...3cc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville hjulpet om de som bruker NAV viste litt mer sinne overfor de som urettmessig snylter systemet. I stedet for a mase "vi er ikke alle slik" hver eneste gang. De som snylter gir resten et dårlig rykte. Hvis jeg var naver - og frisk nok til å trene og gå på cafe attpåtil - hadde jeg brukt mer energi på å bli kvitt driten som snylter systemet og mindre på surmuling.

Anonymous poster hash: b798d...3cc

Hæ?

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

Oppsummering for de unge: Dersom man alltid gar i selvforsvar far man ingen respekt.

Anonymous poster hash: b798d...3cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering for de unge: Dersom man alltid gar i selvforsvar far man ingen respekt.

Anonymous poster hash: b798d...3cc

Jeg forstår fortsatt ikke hva som var formålet med teksten din.

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naver er en som snylter på staten

En som går på NAV er en som rettmessig mottat ytelser fra staten.

Altså dersom du rettmessig mottar ytelser fra staten trenger du ikke å føle deg støtt når andre snakker om navere.



Anonymous poster hash: d707a...e71
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En naver er en som snylter på staten

En som går på NAV er en som rettmessig mottat ytelser fra staten.

Altså dersom du rettmessig mottar ytelser fra staten trenger du ikke å føle deg støtt når andre snakker om navere.

Anonymous poster hash: d707a...e71

Jeg er ingen av delene, allikevel føler jeg meg støtt over dette ordet. Det er som Jøde-hets for meg.

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen av delene, allikevel føler jeg meg støtt over dette ordet. Det er som Jøde-hets for meg.

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

Hvorfor?

Hvordan kan du sammenligne hets mot en folkegruppe som ikke gjør noe galt som folkegruppe, og en gjeng med folk som snylter på staten og mottar penger urettmessig = svindlere?

Anonymous poster hash: d707a...e71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

En naver er en som snylter på staten

En som går på NAV er en som rettmessig mottat ytelser fra staten.

Altså dersom du rettmessig mottar ytelser fra staten trenger du ikke å føle deg støtt når andre snakker om navere.

Anonymous poster hash: d707a...e71

Dette er akkurat det samme som med hetsen mot alenemødre. De er snyltere og late og får penger fra NAV både i "hue og r***". Jeg har vært utsatt for ganske mange som trodde at dobbel barnetrygd betydde at man fikk for dobbelt så mange barn som man hadde. Det var vel ingen fare med meg, jeg fikk jo barnetrygd for 10. En nabo, en voksen mann som jeg ikke kjente privat, var til og med så frekk at han sa at hvis jeg var som andre alenemødre, hadde jeg vel inntekter på andre måter også. Det var ikke tvil om hva han siktet til. Folk kan virkelig være stygge og ondskapsfulle.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hvordan kan du sammenligne hets mot en folkegruppe som ikke gjør noe galt som folkegruppe, og en gjeng med folk som snylter på staten og mottar penger urettmessig = svindlere?

Anonymous poster hash: d707a...e71

Fordi det foregår en heksejakt mot en gruppe av mennesker som "ser ut som om de kan være navere".

Anonymous poster hash: e7d26...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akkurat det samme som med hetsen mot alenemødre. De er snyltere og late og får penger fra NAV både i "hue og r***". Jeg har vært utsatt for ganske mange som trodde at dobbel barnetrygd betydde at man fikk for dobbelt så mange barn som man hadde. Det var vel ingen fare med meg, jeg fikk jo barnetrygd for 10. En nabo, en voksen mann som jeg ikke kjente privat, var til og med så frekk at han sa at hvis jeg var som andre alenemødre, hadde jeg vel inntekter på andre måter også. Det var ikke tvil om hva han siktet til. Folk kan virkelig være stygge og ondskapsfulle.

:sjokkert: Han kan ikke ha det godt med seg selv.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naver er en som snylter på staten

En som går på NAV er en som rettmessig mottat ytelser fra staten.

Altså dersom du rettmessig mottar ytelser fra staten trenger du ikke å føle deg støtt når andre snakker om navere.

Anonymous poster hash: d707a...e71

Når det kryr av mennesker som kaller alle navere, fordi de har noe prinsipielt imot velferdsordninger og/eller mangelfull kunnskap om hvem som har rett til ytelser og hvorfor, så blir man da nødt til å forklare disse forskjellen? Er drittlei folk som kjører en kampanje mot de som har rett til ytelser, under dekke av å være motstandere av naving. Har ikke noe med støtt å gjøre.

Anonymous poster hash: 4a957...c60

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville hjulpet om de som bruker NAV viste litt mer sinne overfor de som urettmessig snylter systemet. I stedet for a mase "vi er ikke alle slik" hver eneste gang. De som snylter gir resten et dårlig rykte. Hvis jeg var naver - og frisk nok til å trene og gå på cafe attpåtil - hadde jeg brukt mer energi på å bli kvitt driten som snylter systemet og mindre på surmuling.

Anonymous poster hash: b798d...3cc

Og hvordan kan de som bruker nav vite hvem som snylter ( som du kaller det ), ? De som bruker nav har nok mer enn nok med seg selv om de ikke skal måtte gjøre Nav sin jobb i tillegg ??

Frisk nok til å trene og gå på cafe ? sitter disse personene på cafe hver dag ? Eller kan det være for at den dagen er man litt bedre og har lyst å gjøre noe "normalt" som kanskje det å gå på cafe er ? Hvordan vet du hvordan denne personen har det de dagene den IKKE er på cafe eller trening etc ?

Mener du at folk som får trygd ikke skal vise seg ute i samfunnet i det hele tatt ?? Ang trening, kanskje dette er noe enkelte må gjøre for å fungere i det daglige ??

Du virker utrolig sneversynt og fordømmende. Men for din del så håper jeg at du har fått det garantiskrevet at du aldri kan bli syk og måtte motta trygd , men om du hadde blitt det så kan du jo gå i bresjen og luke ut de du mener ikke skal være der !!

Anonymous poster hash: edd85...3cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du kom med denne tråden, for jeg er veldig usikker på hva en "naver" er.

Og jeg er det fremdeles, etter å ha lest svarene i denne tråden.

Først, for å fortelle hva jeg vet om opprinnelsen.

Jeg vet at opprinnelig kom verbet "å Nave" fra ungdommer som tok et friår fra skole, og fikk støtte fra NAV til dette.

Jeg vet også at betydningen har endret seg, slik at dagens betydning er "de som mottar urettmessig støtte fra NAV".

Men hvem er det som "mottar urettmessig støtte fra NAV"?

For å ha rett på stønad må du enten være i tiltak, være under behandling, være aktiv arbeidssøker mm., og alt dette må dokumenteres.

Så enten må de som mottar urettmessig støtte lyve om å være i tiltak, lyve om behandling, eller motta behandling for en sykdom de ikke har, lyve om søknader osv.

Dette er det vel de færreste som gjør, da dette raskt vil oppdages, og de vil miste alle rettigheter om de ikke følger opp.

Unntaket er for sosialhjelpsmottakere, der eneste kriterium er at de ikke kan forsørge seg selv, eller bli forsørget av andre.

Så jeg spør igjen, hvem er egentlig "naverne" alle snakker om?

Jeg håper noen kan gi meg konkrete eksempler ut over "urettmessig mottar støtte", slik at jeg forstår hva det er snakk om.



Anonymous poster hash: 1934b...07c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?Hvordan kan du sammenligne hets mot en folkegruppe som ikke gjør noe galt som folkegruppe, og en gjeng med folk som snylter på staten og mottar penger urettmessig = svindlere? Anonymous poster hash: d707a...e71

Eh.. Hva? Hva mener du?

Folk som mottar ytelser fra NAV er ikke svindlere. Enkelte er det, men det er en liten prosent.

Og dersom de faktisk gjør sitt ytterste for å svindle systemet, og gå hjemme og motta 5000kr i mnd, få skråblikk fra andre mennesker, bli dømt og mobbet, baksnakket, sett ned på, har man kanskje en psykisk sykdom allikevel.

Jeg tror ikke folk som er late i seg selv går på NAV og utsetter seg for det der.

Anonymous poster hash: 5e120...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævla lei av å lese om tråder om navere.

- Definisjon: 'naver' - En person som mottar penger fra staten ved å lyve om sin økonomiske og/eller helsemessig tilstand.

Ikke alle på NAV snylter. Dette systemet er satt på plass for å hjelpe folk i mindre heldige situasjoner. Og ja, det finnes personer som utnytter den, men gjør meg en tjeneste neste gang du møter en person på NAV: spør deg selv om du kjenner deres historie.

Man kan like greit dra på cafe, på trening eller shopping, men likevel være i ustand til å fungere i arbeidslivet (Tenk på dem med mentale lidelser som angst, OCD, depresjon.)

Og før noen kommer med en argumentet om at de ikke har lyst til å hjelpe andre med å bo gratis; uærlige personer vil alltid finnes og det er bare en mer effektiv system som kan fikse dette problemet.

Om man klarer å dra på shopping, kafè, og trening så klarer man å jobbe også. Jeg forstår de som er rammet av så sterk angst at de ikke klarer å komme seg ut av huset, de med sterke smerter, ME. Men klarer man å dra ut å kose seg med venninner i sosiale settinger så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal klare å fungere i en jobb.

Anonymous poster hash: cfdbe...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg var naver - og frisk nok til å trene og gå på cafe attpåtil - hadde jeg brukt mer energi på å bli kvitt driten som snylter systemet og mindre på surmuling.

Anonymous poster hash: b798d...3cc

Hvis du var naver, altså mottok penger urettmessig, ville du brukt energi på å bli kvitt de som snylter, altså deg selv? This makes no sense.

Anonymous poster hash: 8158d...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville hjulpet om de som bruker NAV viste litt mer sinne overfor de som urettmessig snylter systemet. I stedet for a mase "vi er ikke alle slik" hver eneste gang. De som snylter gir resten et dårlig rykte. Hvis jeg var naver - og frisk nok til å trene og gå på cafe attpåtil - hadde jeg brukt mer energi på å bli kvitt driten som snylter systemet og mindre på surmuling.

Anonymous poster hash: b798d...3cc

Nøyaktig hvordan mener du at de som mottar penger fra NAV grunnet sykdom skal kjempe for å bli kvitt de som mottar penger de egentlig ikke har krav på? Vil gjerne høre litt mer om akkurat dette, ettersom jeg synes det høres tåpelig ut at folk som allerede sliter og er syke skal bruke av sin dyrebare energi på å kjempe mot folk de egentlig ikke har noen relasjon til. Synes hele innlegget ditt er absurd og ulogisk.

Du må dessuten huske på at det er veldig lett å reagere defensivt når man gang på gang opplever å bli mistenkeliggjort eller sett ned på. Helt naturlig og menneskelig reaksjon.

Anonymous poster hash: 71a58...42b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man klarer å dra på shopping, kafè, og trening så klarer man å jobbe også. Jeg forstår de som er rammet av så sterk angst at de ikke klarer å komme seg ut av huset, de med sterke smerter, ME. Men klarer man å dra ut å kose seg med venninner i sosiale settinger så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal klare å fungere i en jobb.

Anonymous poster hash: cfdbe...f77

Morsom du, som likestiller en time eller to i byen, hvor man har mulighet til å hvile før og etter, med daglig arbeid.

Anonymous poster hash: 1934b...07c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvordan mener du at de som mottar penger fra NAV grunnet sykdom skal kjempe for å bli kvitt de som mottar penger de egentlig ikke har krav på? Vil gjerne høre litt mer om akkurat dette, ettersom jeg synes det høres tåpelig ut at folk som allerede sliter og er syke skal bruke av sin dyrebare energi på å kjempe mot folk de egentlig ikke har noen relasjon til. Synes hele innlegget ditt er absurd og ulogisk.

Du må dessuten huske på at det er veldig lett å reagere defensivt når man gang på gang opplever å bli mistenkeliggjort eller sett ned på. Helt naturlig og menneskelig reaksjon.

Anonymous poster hash: 71a58...42b

Jeg tror at en god begynnelse kunne være om man anerkjente at det faktisk finnes dem som snylter på systemet.

En ekte naver har ingen interesse av å blande seg i diskusjonen, med mindre det er for å provosere. De som involverer seg er som oftest de som rettmessig mottar ytelser, og som føler seg fornærmet og går i forsvarsposisjon ved å fortelle sin anekdotiske fortelling for å vise at nettopp de ikke er en naver. Det man oppnår da er i praksis å forsvare snylterne ved å påstå at de ikke eksisterer.

Jeg forstår at det er en naturlig reaksjon, men det vil avspore en saklig debatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...