Gå til innhold

Permisjonskabalen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis alt går som planlagt, får vi baby i oktober. Vi gleder oss veldig, men tidspunktet er jo ganske kjipt med tanke på barnehage. Barnet vil ikke ha rett på barnehageplass før august 2016! Her vi bor er det trangt om plassene så det er lite sannsynlig at han/hun får plass tidligere. Vårt andre barn begynner på skolen august 2015. Vet ikke om det har noe å si med tanke på søskenprioritet i barnehagen?

Vi ønsker å ta ut 100 % foreldrepenger og ifølge foreldrepengeveilederen vil vi ha foreldrepenger til 17.sept.2015... Det betyr ca. 1 år uten inntekt på en av oss. Hvordan i all verden skal det fungere? Kontantstøtten er jo ikke i nærheten av en månedslønn.

Andre som har fått baby på "feil" tidspunkt? Hvordan har dere løst det?



Anonymous poster hash: 73a82...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje dere må vurdere 80% for å få strekt permisjonen 10 uker til? Har du vurdert dagmamma? Du får kontantstøtte hvis barnet ikke er i barnehagen så da kan du bruke pengene på dagmamma i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er helt komfortabel med tanken, kommer vi til å være nødt til å vurdere dagmamma... Problemet er at jeg ikke kjenner noen som er, eller kan anbefale, en dyktig dagmamma. Men ser jo at vi kommer til å måtte vurdere det.

Grunnen til at vi ønsker 100 % uttak er at man totalt sett får mer penger da. Må spare slik at det strekker seg over en lengre periode enn kun permisjonstiden. Likevel tjener jeg ikke så bra at sparing kan utgjør nesten en årslønn...

Jeg tenkte å spare 1,5 uke ferie fra i år. I tillegg vil jeg jo ha 25 dager ferie i 2015 som jeg kan bruke. Det er jo 5 uker og hjelper noe på vei. Pappaen har også like mye ferie så da strekker det seg i 10 uker til i 2015. Litt trist å ikke ha noe ferie sammen da, men....

Er det forresten mulig å be om ulønnet permisjon fra den faste jobben og jobbe ekstravakter et annet sted? Jeg og pappaen arbeider dagtid mandag til fredag. Dersom en av oss er hjemme e ulønnet permisjon på dagtid når den andre er på jobb, kan han/hun da ta ekstravakter f.eks. på et sykehjem i helger/kvelder når den andre forelderen er hjemme fra vanlig jobb?



Anonymous poster hash: 73a82...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg, vi har termin i september og sist gang ordnet vi barnehageplass i mars midt i tjukkeste Oslo med press om plassene. Man kan ikke sitte på ræva og vente på svar fra kommunen. Man må være aktiv og ringe rundt, ofte. Plutselig er det en som flytter og man kan snike i køen... Men dagmamma er er alternativ, man har jo tross alt så mye som 8.500kr i mnd å bruke på det. 6000 fra kontantstøtte pluss de 2.500 du ville brukt på barnehage uansett. Siden din eldste begynner på skolen har du vel bare søskenmoderasjon deler av året.

Anonymous poster hash: 5a6a6...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sitte på ræva og vente på svar fra kommunen. Man må være aktiv og ringe rundt, ofte. Plutselig er det en som flytter og man kan snike i køen...

Anonymous poster hash: 5a6a6...a2b

Men hva hjelper det å ringe til enkeltbarnehagene når det er fellesopptak via kommunens søknadsportal?

Jeg vet at det går an å snike i køen, på den måten at barnehagene kan ønske seg barn (hvis de kjenner familien fra før feks), men mener du at man skal ringe rundt og forsøke å overtale barnehager til å gjøre dette?

Anonymous poster hash: bef55...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ett fellesopptak i august ja, men regner ikke med at du uansett vil at barnet ditt skal begynne ved 10 mnd alder. Utenom hovedopptaket er det rullerende opptak ved ledige plasser. Private barnehager kan mer eller mindre bare velge og vrake fra listen. Jeg fant en privat barnehage hvor noen skulle slutte, fikk beskjed av styrer at hvis jeg flyttet den barnehagen opp på nr 1 på min søknad og satte startdato den dato der barnet sluttet så kunne hun plukke mitt barn fra listen. Vi betalte da bare en mnd før han faktisk begynte fullt i barnehagen så fikk lang og god innkjøring i pappapermen.

Anonymous poster hash: 5a6a6...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal også ha i oktober. Er det slik at hvis jeg vil være hjemme til september/oktober 2015, så er et alternativ å ta 80% lønn i permisjonen (og ha litt ferie som er oppspart) og så finne en dagmamma fra september/oktober?

Får man full kontantstøtte hvis barnet er hos dagmamma og begge foreldrene jobber 100%?

Må den dagmammen være et registrert "foretak" eller kan min mor og svigermor bytte på å være dagmamma og jeg betale kontantstøtte til de?

Anonymous poster hash: 27ea2...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte får du så lenge barnet ikke er i offentlig støttet barnehage, så sånn sett kan du ta med deg barnet på jobb hver dag og likevel få kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nesten alle tilfeller lønner det seg å ta 100% uttak, og heller noe ubetalt i tillegg, dette kommer veldig mye an på hva mannen tjener og for ditt valg velger hvor mye lønn han får i sine mnd og hvor mye dere taper på det totalt sett. Vi har alltid fått mye mer utbetalt ved 100% og heller spart opp tilsvarende beløp du ville fått ved 80 og tatt noe ubetalt. Du får mer ved å gjøre det sånn. Kontantstøtte har ikke noe å si for om du jobber eller hvem som passer barnet. Det får du helt uavhengig, kun ved at du ikke har barnet ditt i barnehage med offentlige subsidier.

Anonymous poster hash: 5a6a6...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere velger om dere skal ha 80 % eller 100 % utbetalt kan det være veldig greit å regne på skatt før dere bestemmer dere.

Ettersom jeg tjener godt går vi ned 7 % i skatt de mnd jeg er hjemme. Dermed vil utbetalingene bli nesten like høy som om vi hadde valgt 100 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...